AOW leeftijd in woongroepen.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
rostmodech

AOW leeftijd in woongroepen.

Ongelezen bericht door rostmodech »

Het is mijn lang gekoesterde wens om weer in Amsterdam te kunnen wonen. De stad waar ik ben opgegroeid en altijd met heel erg veel plezier heb gewoond (1958-2003). Mijn beide kinderen zijn er geboren en getogen.

Ik heb geprobeerd mij bij verschillende woongroepen in Amsterdam in te schrijven. Waar ik m.n. enorm naar uitkijk is mogelijkheid om samen met andere bewoners een hechte gemeenschap te vormen.

Waar ik tegenaan loop, is het feit dat veel woongroepen de AOW-leeftijd als criterium hanteren. Er wonen mensen in veel verschillende leeftijdscategorieën (55-95), maar je kan je vaak maar tot 69 jaar aanmelden.

Er is een schreeuwend woningtekort in Nederland. Veel ouderen zijn best bereid kleiner te gaan wonen. Als woongroepen vasthouden aan de AOW-leeftijd, dan krijgen die ouderen geen kans om kleiner te gaan wonen en is er in feite sprake van leeftijdsdiscriminatie. Dat heeft ook gevolgen voor starters en jonge gezinnen.

Markjerutte

Re: AOW leeftijd in woongroepen.

Ongelezen bericht door Markjerutte »

Het zou bij wet verboden moeten worden dat jongeren / jonge gezinnen nieuwbouw patiowoningen kopen. Ja, leeftijdsdiscriminatie, maar daar moet dan maar een uitzondering op komen. Dit type woningen zijn juist, vanwege hun praktisch gebruik (geen trappen meer lopen en kleinere tuinen), uitermate geschikt voor ouderen vanaf 60 jaar. Als dergelijke woningen veel meer gebouwd zouden worden (voor de ouderen dus !), dan vindt er vanzelf een betere doorstroming plaats. Bovendien, veel ouderen zitten echt niet te wachten op 24/7 schreeuwende en jankende kids van de buren, dus zet ze dan ook niet bij elkaar. Dat is vragen om problemen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik snap wel dat een groepswoning een maximumleeftijd hanteert. Anders ben je meer een bejaardentehuis dan een woning met actieve mensen die een eigen leven hebben buiten de groep om.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

rostmodech schreef:
12 jul 2026 10:33
Het is mijn lang gekoesterde wens om weer in Amsterdam te kunnen wonen.
Toen hield ik op met lezen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben eens gaan snuffelen. In de link vind je een site met zo ongeveer alle woongroepen. Sommigen stellen als eis inderdaad een maximale leeftijd, anderen weer niet. Er is er een die alleen vrouwen toelaat (foei, discriminatie), een die alleen doven en slechthorenden accepteert (foei, nog meer discriminatie), er is een waar je inkomen niet hoger mag liggen dan die voor sociale huur (och foei toch), en er zullen best nog wel wat eisen links en rechts gesteld worden.

Maar ik denk toch dat er wel groepen zijn waar je wél voor in aanmerking kan komen. Kijk maar eens hier:

https://www.woongroepenamsterdam.nl/owa ... oongroepen

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Veel senioren beginnen zelf woongroepen. Kijk eens bij Knarrenhof. Er zijn initiatieven in Amsterdam en Leiden, om maar wat lokaties te noemen. Maar er worden wel wat eisen gesteld.
Voor wie is Knarrenhof®?

In een hof moet men zich thuis voelen. Het is daarom belangrijk om een “klik” te hebben met medebewoners. En hoewel iedereen een uniek persoon is merken wij dat onze deelnemers veel dingen met elkaar gemeen hebben. Dit is terug te zien in onder andere hun houding, leeftijd, beroepen & talenten. Belangstellenden voor Knarrenhof® zijn sociale mensen die in principe snel klaar staan voor anderen.
Overigens: dat ze van Knarrenhof® een geregistreerd merk hebben gemaakt, is voor mij reden om daar niet te willen wonen. Terwijl ik reuzesociaal ben.

Frede Nu

Ongelezen bericht door Frede Nu »

witte angora schreef:
12 jul 2026 13:02
Ik ben eens gaan snuffelen. In de link vind je een site met zo ongeveer alle woongroepen. Sommigen stellen als eis inderdaad een maximale leeftijd, anderen weer niet. Er is er een die alleen vrouwen toelaat (foei, discriminatie), een die alleen doven en slechthorenden accepteert (foei, nog meer discriminatie), er is een waar je inkomen niet hoger mag liggen dan die voor sociale huur (och foei toch), en er zullen best nog wel wat eisen links en rechts gesteld worden.

Maar ik denk toch dat er wel groepen zijn waar je wél voor in aanmerking kan komen. Kijk maar eens hier:

https://www.woongroepenamsterdam.nl/owa ... oongroepen
Zijn er ook van die groepen voor jonge mensen. Mijn kleindochter heeft nu een studentenkamer. maar moet daar uit. Ze heeft nu werk in Amsterdam

Plaats reactie