Mag een tandarts meer tijd rekenen dan een patiënt in de stoel zit?
-
StevieNL81
-
simonswald
Re: Mag een tandarts meer tijd rekenen dan een patiënt in de stoel zit?
De preventie assistente doet tegenwoordig het werk van de mondhygiëniste,althans in veel praktijken.
Deze mogen van de Nederlandse Zorg Autoriteit ruim 200 euro per uur declareren,16,82 per 5 minuten.
En dat laatste is nu net het probleem.
De behandeling 5 minuten, of een deel daarvan, rekken, levert 16,82 extra op.
Dit zijn advocaten tarieven,terwijl een preventie assistente een mbo opleiding heeft gedaan en bruto doorgaans nog geen 20 euro verdient.
Wat de frikandel is voor de cafetaria,is de preventie-assistente voor de tandartspraktijk.
De grootste winstpakker.
Mijn oude tandarts heeft zijn praktijk verkocht aan zo'n groot commercieel bedrijf met meerdere vestigingen.
Duurde een beetje tandsteen verwijderen eerder een paar minuten nu doen ze er 25 minuten over, kassa.
De oude tandarts deed het zelfs gratis,direct na de controle.
Nu snap ik wel dat ze het niet meer gratis doen,maar een beetje tandsteen verwijderen, de woorden van de tandarts,hoeft niet langer dan 10 minuten te duren en als ze opschiet kan het in 5 minuten,kon voorheen immers ook.
De laatste keer ging de assistente 5X het hele gebit langs,met een haakje.
Puur en alleen om tijd te rekken.
Toen ik de factuur kreeg en melde dat dit schandalig was,was niet de 1e keer en ook niet de 2e,en dat ik de verzekeraar zou inlichten,werd de volledige rekening kwijtgescholden.
Het tarief per 5 minuten is zo fraudegevoelig,dit moet anders.
En het tarief kan ook wel gehalveerd worden,dan wordt er nog dik winst gemaakt.
Inmiddels heb ik een zelfstandige mondhygiëniste gevonden die het in 10 minuten doet.
Zij is eerlijk en zegt ook,als je je gebit goed verzorgd en je hebt weinig tandsteen,kun je best een keertje overslaan.
Omdat de meeste mensen zelf maar 25% hoeven te betalen,ondernemen ze geen actie.
Zou wel moeten,de zorgkosten zijn al hoog genoeg.
Deze mogen van de Nederlandse Zorg Autoriteit ruim 200 euro per uur declareren,16,82 per 5 minuten.
En dat laatste is nu net het probleem.
De behandeling 5 minuten, of een deel daarvan, rekken, levert 16,82 extra op.
Dit zijn advocaten tarieven,terwijl een preventie assistente een mbo opleiding heeft gedaan en bruto doorgaans nog geen 20 euro verdient.
Wat de frikandel is voor de cafetaria,is de preventie-assistente voor de tandartspraktijk.
De grootste winstpakker.
Mijn oude tandarts heeft zijn praktijk verkocht aan zo'n groot commercieel bedrijf met meerdere vestigingen.
Duurde een beetje tandsteen verwijderen eerder een paar minuten nu doen ze er 25 minuten over, kassa.
De oude tandarts deed het zelfs gratis,direct na de controle.
Nu snap ik wel dat ze het niet meer gratis doen,maar een beetje tandsteen verwijderen, de woorden van de tandarts,hoeft niet langer dan 10 minuten te duren en als ze opschiet kan het in 5 minuten,kon voorheen immers ook.
De laatste keer ging de assistente 5X het hele gebit langs,met een haakje.
Puur en alleen om tijd te rekken.
Toen ik de factuur kreeg en melde dat dit schandalig was,was niet de 1e keer en ook niet de 2e,en dat ik de verzekeraar zou inlichten,werd de volledige rekening kwijtgescholden.
Het tarief per 5 minuten is zo fraudegevoelig,dit moet anders.
En het tarief kan ook wel gehalveerd worden,dan wordt er nog dik winst gemaakt.
Inmiddels heb ik een zelfstandige mondhygiëniste gevonden die het in 10 minuten doet.
Zij is eerlijk en zegt ook,als je je gebit goed verzorgd en je hebt weinig tandsteen,kun je best een keertje overslaan.
Omdat de meeste mensen zelf maar 25% hoeven te betalen,ondernemen ze geen actie.
Zou wel moeten,de zorgkosten zijn al hoog genoeg.
Consumenneke
vindt dit leuk
Altijd mooi, als forumleden zo even vanachter hun computerscherm een kostprijs- en winstanalyse kunnen uitvoeren 
witte angora
vindt dit leuk
Ik was vorig jaar 80 euro kwijt voor de controle, inclusief tandsteen verwijderen. Geen idee hoe lang ik in de stoel zat, maar ik vind dat alleszins wel meevallen.
Is het normaal als er een vulling uitvalt je in nederland bij de tandarts voor alleen schoon blazen en een nieuwe vulling plaatsen geen verdoving geen foto tijd van binnenkomst en vertrek binnen 10 minuten een rekening te sturen van 235 euro.Heb hier bezwaar tegen gemaakt maar ja bewijs het maar dus betaald
-
simonswald
Consumenneke
vindt dit leuk
Tijden veranderen:simonswald schreef: ↑14 aug 2026 15:36Nu snap ik wel dat ze het niet meer gratis doen,maar een beetje tandsteen verwijderen, de woorden van de tandarts,hoeft niet langer dan 10 minuten te duren en als ze opschiet kan het in 5 minuten,kon voorheen immers ook.
In vervlogen tijden kreeg de tandarts een vast bedrag per ziekenfondsklant. En dan kon de tandarts het meest verdienen door ieder zo snel mogelijk weer de stoel uit te krijgen.
Mijn oude tandarts ging met pensioen, en verkocht de praktijk aan buitenlander. Mogelijk haakte toen een deel van de klandizie af, want ipv halfjaarlijkse afspraken ging men in het begin naar 3 a 4 maanden.
In mijn beleving werden zo de gaten gevuld in de agenda, na nieuwe aanwas van klanten werd het ineens weer 6 maanden.
Ik heb er nooit wat van gezegd , de tandarts komt in het Nederlands weinig verder dan "open."
Maar tandartsbezoek associeer ik vooral met pijn in mijn mond , niet met pijn in de portemonnee.
Er zijn ook vrouwelijke tandartsen......witte angora schreef: ↑14 aug 2026 06:29....En dan is die man vandaag een minuut eerder met je klaar, de volgende keer heeft hij twee minuten meer nodig voor je.......
Die luze heeft niet ieder, simpelwel omdat er te weinig tandartsen zijn, en Nederland ze uit het buitenland haalt
https://www.parool.nl/nederland/tandart ... ~b3590ae9/
Aantallen tandartsen zijn bewust laag gehouden door instroom beperking op de opleiding:
https://www.tandartspraktijk.nl/tekort- ... rus-fixus/
Ook tegen een "pijnvrije" behandeling zie ik op , terwijl de rekening me koud laat.
-
StevieNL81
Overigens vind ik er wel wat van dat Radar mensen oproept om maar hun tandarts facturen, welke medische gegevens bevatten, te uploaden om tot een item te komen. Dit zou zorgvuldiger moeten, inclusief vermelding wat ze met al die ontvangen medische gegevens doen als ze er klaar mee zijn.
https://radar.avrotros.nl/artikel/heb-j ... lopt-62888
https://radar.avrotros.nl/artikel/heb-j ... lopt-62888
Moneyman
vindt dit leuk
Goed punt! Medische gegevens zijn bijzondere persoonsgegevens en als zodanig gelden extra strenge eisen. Kijkend naar de eisen uit de AVG betwijfel ik of deze verwerking toegestaan is.
Indien verwerking zoals hier gebeurd met de uitdrukkelijke toestemming van de patiënt is het gewoon toegestaan.Moneyman schreef: ↑17 aug 2026 19:50Goed punt! Medische gegevens zijn bijzondere persoonsgegevens en als zodanig gelden extra strenge eisen. Kijkend naar de eisen uit de AVG betwijfel ik of deze verwerking toegestaan is.
Welnee. In het webformulier waar je j facturen moet uploaden is geen expliciete toestemming voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens opgenomen.16again schreef: ↑17 aug 2026 20:26Indien verwerking zoals hier gebeurd met de uitdrukkelijke toestemming van de patiënt is het gewoon toegestaan.Moneyman schreef: ↑17 aug 2026 19:50Goed punt! Medische gegevens zijn bijzondere persoonsgegevens en als zodanig gelden extra strenge eisen. Kijkend naar de eisen uit de AVG betwijfel ik of deze verwerking toegestaan is.
In onze privacy statements onderaan elke pagina staat vermeld hoe wij met gegevens omgaan die door mensen zelf met ons worden gedeeld, volledig volgens de eisen uit de AVG. In punten 5, 6, 7 en 8 kun je dat teruglezen: https://www.avrotros.nl/privacy~51/
Het is niet de tandarts die jouw gegevens aan een derde verstrekt, dat doe je zelf.
Daarmee verstrek je impliciet toestemming.
-
StevieNL81
Ze hadden ook eerst het verhaal kunnen uitvragen, en als ze denken dat het mogelijk in het item gebruikt kan worden pas de factuur opvragen. Dan hebben ze niet van Jan en alleman de gespecificeerde tandartsfactuur. Of mensen er überhaupt op attent maken dat ze door het uploaden van de factuur mogelijk ook medische gegevens delen. Ze geven aan dat het privacybeleid onderaan iedere pagina staat, maar het is beter om er bij een dergelijke upload nog specifiek naar te verwijzen.
Naast het géven van die toestemming moet men ook bij het opslaan van die gegevens andere regels toepassen. . Medische gegevens moeten beschermd worden opgeslagen en mogen alleen toegankelijk zijn voor mensen die er echt inzage in moeten hebben. Als redacteur X aan een item werkt en redacteur Y er niet bij betrokken is, mag Y technisch ook geen toegang hebben. Het is wat anders dan een simpel webformuliertje waarin je een item aan wil melden.
Naast het géven van die toestemming moet men ook bij het opslaan van die gegevens andere regels toepassen. . Medische gegevens moeten beschermd worden opgeslagen en mogen alleen toegankelijk zijn voor mensen die er echt inzage in moeten hebben. Als redacteur X aan een item werkt en redacteur Y er niet bij betrokken is, mag Y technisch ook geen toegang hebben. Het is wat anders dan een simpel webformuliertje waarin je een item aan wil melden.
Ik twijfelde even of ik de discussie zou verplaatsen naar "feedback op het forum", maar omdat het specifiek verbonden is met de discussie hier in dit topic reageer ik toch maar hier.
Je begon met "uitdrukkelijke toestemming" en zwakt dat nu al af naar "impliciete toestemming". Voor de verwerking van bijzondere persoonsgegevens is echter juist die uitdrukkelijke toestemming vereist. Die ontbreekt hier.
Zoals de AP zelf schrijft:
Wellicht goed om jullie FG er nog eens goed naar te laten kijken.
Niemand heeft het over de tandarts...16again schreef: ↑18 aug 2026 10:14Het is niet de tandarts die jouw gegevens aan een derde verstrekt, dat doe je zelf.
Daarmee verstrek je impliciet toestemming.
Je begon met "uitdrukkelijke toestemming" en zwakt dat nu al af naar "impliciete toestemming". Voor de verwerking van bijzondere persoonsgegevens is echter juist die uitdrukkelijke toestemming vereist. Die ontbreekt hier.
Zoals de AP zelf schrijft:
Uitdrukkelijke toestemming is een verzwaarde vorm van toestemming. Daarmee is uitdrukkelijke toestemming (artikel 9 AVG) iets anders dan de ‘normale’, ondubbelzinnige toestemming die een van de 6 grondslagen is om gegevens te mogen verwerken (artikel 6 AVG).
Voor uitdrukkelijke toestemming is meer vereist dan voor ondubbelzinnige toestemming. De term ‘uitdrukkelijk’ verwijst naar de manier waarop mensen hun toestemming tot uitdrukking brengen.
Voor de hand ligt dat u hiervoor zorgt met een schriftelijke verklaring van die persoon. Om elke twijfel te voorkomen, kunt u die ook laten ondertekenen door diegene.
Maar dit is niet de enige manier waarop u uitdrukkelijke toestemming kunt krijgen.
In een digitale of online context kan iemand de vereiste verklaring verstrekken door een elektronisch formulier in te vullen, een e-mail te sturen, een gescand document met handtekening te uploaden of een elektronische handtekening te zetten.
U kunt ook bezoekers van uw website een scherm aanbieden waarop zij hun uitdrukkelijke toestemming kunnen geven door ‘ja’ of ‘nee’ aan te klikken. Let op: De tekst hierbij moet wel duidelijk de toestemming verwoorden. Bijvoorbeeld: ‘Hierbij geef ik toestemming voor de verwerking van [vul hier in om welke persoonsgegevens het gaat].’ Ook moet u hierbij genoeg informatie geven aan uw bezoekers over wat u met hun gegevens doet als zij toestemming geven.
In theorie kan een mondelinge verklaring ook voldoende zijn, maar daarbij kan het voor u moeilijk zijn om te bewijzen dat u aan alle voorwaarden voor geldige uitdrukkelijke toestemming heeft voldaan."
Dat is wellicht voldoende voor de verwerking van reguliere persoonsgegevens, maar niet voor de verwerking van bijzondere persoonsgegevens. Daarvoor geldt een veel zwaarder regiem (zie hiervoor), niet alleen voor wat betreft het verkrijgen van toestemming, maar ook voor de wijze van verwerking. In jullie privacy statements staat niets over de wijze waarop jullie omgaan met bijzondere persoonsgegevens en de vereiste uitdrukkelijke toestemming wordt niet gevraagd (en dus ook niet gegeven).Radar schreef: ↑18 aug 2026 09:45In onze privacy statements onderaan elke pagina staat vermeld hoe wij met gegevens omgaan die door mensen zelf met ons worden gedeeld, volledig volgens de eisen uit de AVG. In punten 5, 6, 7 en 8 kun je dat teruglezen: https://www.avrotros.nl/privacy~51/
Wellicht goed om jullie FG er nog eens goed naar te laten kijken.
-
witte angora
Een andere optie is misschien een apart AVG-topic te openen? Het is in dit topic inderdaad off-topic.
-
StanWillem
De meeste mondzorgcodes zijn geen tijdcodes. Een periodieke controle (C002) kost in 2026 maximaal 28,51 euro en een intake bij een nieuwe patient (C001) maximaal 57,01 euro, of u nu tien of twintig minuten in de stoel zit. Over de tijd valt daar dus niets van te zeggen.
Er is wel een groep codes waarbij de tijd letterlijk het bedrag bepaalt: M01 (voorlichting en instructie), M02 (evaluatie preventie) en M03 (gebitsreiniging) gaan per vijf minuten, in 2026 16,82 euro per blok. De tariefbeschikking van de NZa zegt daarbij dat de behandeltijd moet worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van vijf minuten. Dichtstbijzijnde, dus twaalf minuten wordt tien en niet vijftien. Staat er vier keer M03 op de nota voor een reiniging van een kwartier, dan is dat het punt om over door te vragen.
Nog een detail dat vaker scheelt dan mensen denken: in C002 zit volgens diezelfde beschikking al een korte voorlichting van maximaal vijf minuten. Een losse M01 voor precies dat praatje tijdens dezelfde controle hoort er dan niet nog eens naast.
Ik heb zelf mijn nota volledig AVG proof geupload bij www.checkjemondzorgnota.nl. Hier kreeg ik meteen een overzicht of de factuur niet te hoog is en wat de maximale landelijke tarieven zijn per behandeling. Zo kreeg ik inzicht dat ik inderdaad te veel had betaald en dus contact op kon nemen met mijn tandarts.
Er is wel een groep codes waarbij de tijd letterlijk het bedrag bepaalt: M01 (voorlichting en instructie), M02 (evaluatie preventie) en M03 (gebitsreiniging) gaan per vijf minuten, in 2026 16,82 euro per blok. De tariefbeschikking van de NZa zegt daarbij dat de behandeltijd moet worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van vijf minuten. Dichtstbijzijnde, dus twaalf minuten wordt tien en niet vijftien. Staat er vier keer M03 op de nota voor een reiniging van een kwartier, dan is dat het punt om over door te vragen.
Nog een detail dat vaker scheelt dan mensen denken: in C002 zit volgens diezelfde beschikking al een korte voorlichting van maximaal vijf minuten. Een losse M01 voor precies dat praatje tijdens dezelfde controle hoort er dan niet nog eens naast.
Ik heb zelf mijn nota volledig AVG proof geupload bij www.checkjemondzorgnota.nl. Hier kreeg ik meteen een overzicht of de factuur niet te hoog is en wat de maximale landelijke tarieven zijn per behandeling. Zo kreeg ik inzicht dat ik inderdaad te veel had betaald en dus contact op kon nemen met mijn tandarts.