LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Collectief opschorten van de betalingen.

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Ralph

Collectief opschorten van de betalingen.

Ongelezen bericht door Ralph »

Na alles is doorgelezen te hebben, selectief dat wel gezien de vele postings, schoot mij iets te binnen wat Dexia direct raakt en waardoor wij in ieder geval als gedupeerden 'gehoord' worden.

Mijn gedachten gingen en gaan over het collectief opschorten van onze betalingsverplichtingen. Ik weet dat dit een vrij drastisch manier is, maar zoals wij allen nu behandeld en benadeeld worden, lijkt mij een dergelijk iets toch zeker te rechtvaardigen.

Ik zal kort toelichten wat ik hiermee bedoel.
Zoveel mogelijk benadeelden, zeggen, ff fictief, schorten vanaf mei 2003 hun automatisch betaling aan Legio/Dexia op.
De SLV zou hiervoor dan een standaard brief kunnen opstellen die diegene die hieraan mee willen doen dan kunnen personaliseren, ondertekenen en aangetekend verzenden.
Het bedrag wat men normaliter zou moeten betalen, stalt men bij 1 algemene rekening die onder toezicht staat van een notaris. Men koppelt hieraan het verdere verloop van de gehele rechtszaak i.e. juridische aanverwante zaken.

Wat bereiken wij allen hiermee, dat lijkt mij duidelijk, stel dat Dexia toch klapt of maximaal bedragen tot € 20.000 uit kan keren. Dan nog, zijn er vele onder ons, zo niet de meesten de dupe. Ik mijn geval heb ik zometeen voor een plan dik fl.60.000,00 betaald (10 jaar...) en zit ik nog met een restschuld. Ik zie dan liever dat dit bedrag veilig gesteld is of word op de wijze zoals door mij zojuist omschreven.

Wat vinden jullie van dit voorstel, is dit reeel, op- en aanmerkingen zie ik graag tegemoet.

Samen sterk?

Ralph

Re: Collectief opschorten van de betalingen.

Up.

Geen reacties tot op heden.
Leeft dit niet of?

Eveline

Ongelezen bericht door Eveline »

Wij moeten alle mogelijke wegen bewandelen, ook deze. Wat vindt Sara met haar juridische kennis hier van? Ralph, mij lijkt het een prima idee om meteen de SLV te benaderen.
Eveline

Anita

Ongelezen bericht door Anita »

Hoi Ralph,

Ik vind je idee echt wel goed, maar ik weet niet of het haalbaar is. Maar net wat je zegt, we kunnen het proberen,
er moet toch iets gebeuren want er zijn teveel mensen die er nu niet meer uitkomen.
Misschien Sara??

Groetjes Anita

Ralph

Goedemiddag Eveline & Anita,

Dank voor jullie reactie.
Ook ik ben zeer benieuwd naar de haalbaarheid hiervan.
Lijkt me in ieder geval iets om verder uit te zoeken.

Onderwijl gebeld met mijn notaris.
Die vertelde dat dit enkel kan met instemming van alle partijen. M.a.w. SLV en Dexia moeten hierin een vergelijk zien te vinden. Zal dit ook nog is voor leggen aan wat anderen. Resultaat hiervan post ik in here.

Overigens ben ik ook zeer benieuwd naar de reactie van Sara. Die zal binnenkort wel reageren hierop.

En dames, en uiteraard andere mede-gedupeerden, wij houden moed he. Om het Rotterdamse gezegde te gebruiken, dat mag ik als Rotterdammer he;):
Sterker door Strijd!

Mazzeltov;

Ralph

ener

Ongelezen bericht door ener »

Ralph,
over jouw idee is op dit forum al eens gesproken. Hierbij waren nogal wat haken en ogen. Trouwens onder het kopje "nieuws"van www.leaseverlies staat ook een artikel over het opschorten van incasso`s.

mvrgr.
ener

Sara Etty

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Beste Ralph en overigen,

Opschorting van betaling in de situaties waarin niet reeds buiten rechte is vernietigd (eegalease zaken of goed geformuleerde en onderbouwde dwalings zaken, daar heb je een advocaat bij nodig) kan alleen met instemming van de wederpartij. Je moet daarom vragen en afhankelijk van de reactie van wederpartij is het al dan niet mogelijk om op te schorten in afwachting van de uitkomst van de leaseverlies procedure. Ik vermoed dat dexia in deze gevallen daar geen gehoor aan zal illen geven en zich zal beroepen op de contractuele relatie en de verplichtingen die daar over en weer uit voortvloeien. Ik vermoed dan ook dat een dergelijke actie weinig zinvol zal zijn. Nu die noodzakelijke onderschrijving van Dexia zal ontbreken.
Zeker daar de leaseverlies zaak alleen maar gaat, bij mijn weten, om de 'vestiging van aansprakelijkheid' de onrechtmatigheid vanwege misleidende reclame. En ik weet niet zeker of dat zich richt op alle gehanteerde reclame materialen dus dat is dan ook weer een discussie punt om na te gaan of je al dan niet ergens collectief om kunt gaan vragen. Vestiging van aansprakelijkheid is een ding, aanwezigheid van schade, causaal verband (de relatie tussen de misleidende materialen en de ontstane schade) tussen de onrechtmatige daad en de schade, omvang van die schade, eigen schuld van gedupeerden en de billijkheidscorrectie van het BW maken het een complex verhaal in individueel opzicht. Al stuurt Leaseverlies natuurlijk aan op een schikkingsvoorstel met Dexia om die individuele discussies te voorkomen. Kans bestaat dat Dexia daar, indien Dexia verliest, inderdaad naar zal willen kijken omdat ook voor Dexia de vele individuele procedures natuurlijk niet aangenaam of financieel verantwoord zijn.
Ik vermoed dat het hier door jou Ralph gedane voorstel niet mogelijk is. In deze situaties zal ieder individueel moeten gaan beoordelen (met hulp van een advocaat) wat nu wel of niet het beste is om de zaak uit te zitten. De mogelijkheden wisselen per contractant en dus valt er - mijns inziens - collectief niet zo vreselijk veel over te zeggen helaas.
Groet, Sara

Karin

Ongelezen bericht door Karin »

Over reclamemateriaal gesproken (zie bericht Sara Etty van 14-4): zijn er nog mensen die in het bezit zijn van al die prachtige, schreeuwende en wervende folders en advertenties van LL?
Lijkt me prettig om nog eens na te kunnen lezen WAT ze precies probeerden te verkopen. Als ik het me goed herinner was er ook bij sommige producten sprake van dat LL 'GARANDEERDE' dat men er altijd beter van zou worden.
Ik kan me uiteraard vergissen of misschien is het wel 'wishfull thinking'....

Ralph

Ener,

Dank voor je reactie, kwam het niet direct tegen dus dacht zal het is opperen. Zal is kijken of ik dat deel kan vinden en het hier posten. Kan zeker geen kwijt denk ik.

Sara,

Dank voor je reply.
De punten die jij noemt zijn zeker het onderzoeken waard.
De hele kwestie doet me meer en meer denken aan de term van Prof. dr. Peter G. Hoefnagels, de bekende criminoloog: inzake Wittenboordencriminaliteit. Waarbij de misdadigers i.e. de criminelen al ver in de bovenwereld zijn doorgedrongen, lees geintegreerd.
Ben overigens bang dat als het collectief niet te regelen is, of het moet dus wel legitiem af te dwingen zijn, alsnog ieder voor zich tot een vergelijk moet zien te komen.

Karin,

Dank voor je reactie.
Als het goed is heb ik alles, maar dan ook alles nog bewaard, incl. mijn gedateerde aantekeningen. Zal is zien wat ik de komende dagen her en der, heb namelijk al diverse dossier, tegen kom. Kan het dan inscannen en indien mogelijk uploaden/hierin posten.

Karin

Ongelezen bericht door Karin »

Ralph, alvast bedankt. Ik kijk er met spanning naar uit!

Ralph

Korte aanvulling inzake betalingen aan Legio/Dexia te vinden op de site van Leaseverlies:

304. Kan ik de automatische betaling aan Legio stopzetten in afwachting van het door de Stichting te bereiken resultaat?
Het is niet verstandig de automatische incasso te beëindigen. Stopzetten van de incasso betekent niet de beëindiging van het contract. Uw betalingsverplichtingen lopen daarom gewoon door en de bank zou kunnen overgaan tot incassomaatregelen met alle vervelende gevolgen van dien.

305. Mijn contract is afgelopen, Legio vraagt om het verlies bij te betalen, moet ik dat doen?
De Stichting adviseert u bij Legiolease protest aan te tekenen en te verwijzen naar de actie die de Stichting Leaseverlies onderneemt. Indien u financieel in staat bent om te betalen, adviseert de Stichting de gevraagde betaling onder protest en voorbehoud van alle rechten te doen. Leg dit schriftelijk vast in een aangetekende brief. Bewaar een kopie van deze brief goed!!

Indien u gezien uw financiële situatie niet in staat bent om het geleden verlies bij te passen, adviseren wij u dit in een brief aan Legio / Dexia mede te delen.Wellicht komt u in aanmerking voor kwijtschelding onder de door Dexia genoemde"coulance-regeling". Indien een coulance-regeling wordt aangeboden overweeg dan goed of u hierop wilt ingaan.

306. Ik kan mijn maandtermijnen echt niet meer betalen. Wat kan de Stichting voor mij doen?
De Stichting Leaseverlies doet haar best om voor alle belanghebbenden een zo goed mogelijke oplossing te krijgen. Hoe lang dat gaat duren is nu niet te zeggen. De Stichting kan helaas niet elk individueel geval apart in behandeling nemen. Als bij u, in uw specifieke geval, het water tot aan te lippen is gestegen, raden wij u aan contact op te nemen met Dexia Nederland (Postbus 75666, 1070 AR Amsterdam). In sommige gevallen wordt door Dexia een coulanceregeling getroffen. De eventueel door Dexia aan te bieden oplossing kan beter maar ook slechter uitpakken dan de uiteindelijke totaal oplossing die de Stichting nastreeft, maar is voor uzelf wellicht toch bevredigend. De beslissing omtrent het accepteren van een regeling ligt uiteindelijk bij uzelf. Mocht aan u een regeling worden aangeboden dan verzoeken wij u de Stichting daarover te informeren. Weet u niet zeker of u een aangeboden regeling moet accepteren, leg deze dan eerst voor aan de Stichting alvorens akkoord te gaan met de aangeboden regeling. Wij verzoeken u dringend bij al uw vragen uw dossiernummer toegekend door de Stichting Leaseverlies te vermelden.

307. Mag ik het aan Legio bij te betalen bedrag in termijnen betalen?
Het is ons bekend dat Legio met een aantal klanten een betalingsregeling heeft getroffen, waarbij het bij te betalen bedrag in een aantal termijnen mag worden betaald. Om een dergelijke betalingsregeling te kunnen hanteren moet u wel hierover eerst een (schriftelijke) afspraak maken met Legio/Labouchere. Wij adviseren u, zie ook de antwoorden op de vragen 11 en 19, om ook in geval van termijnbetalingen aan Legio/Labouchere mede te delen (per aangetekend schrijven) dat u deze termijn betalingen doet onder protest en onder voorbehoud van alle rechten.

308. Legio/Labouchere reageert niet op mijn verzoek om een betalingsregeling. Wat moet ik doen?
Wij adviseren u nogmaals contact op te nemen met Legio/Labouchere. Het is bij de Stichting bekend dat met individuele klanten die niet in staat zijn om het verlies in één keer bij te passen, betalingsregelingen worden getroffen.

309. Ik heb bij Legio om een betalingsregeling gevraagd. Nu wil Legio informatie over mijn inkomen en vermogen. Mag Legio daarom vragen?
Uiteraard mag Legio vragen om enige informatie. De Stichting is echter van mening dat Legio dit had moeten doen voordat met u een aandelenlease-contract werd gesloten. Desondanks is het bij aandringen van Dexia toch beter om door middel van de gevraagde gegevens aan te tonen dat u inderdaad niet in staat bent om het verlies (in één keer) bij te passen.

310. Legio stelt mij in staat de openstaande schuld in termijnen af te lossen echter met bijberekening van € 5,-- kosten per termijnbetaling. Moet ik daarop ingaan?
Zoals ook reeds gesteld bij vraag 11 en 19 adviseren wij u dergelijke betalingen, indien u daartoe financieel in staat bent, vooralsnog onder protest en voorbehoud van alle rechten wel te doen. Dit ter voorkoming van procedures met incassobureaus. Met een dergelijke afbetalingsregeling doet u – in de visie van de Stichting – geen afstand van uw claim op schadevergoeding.

311. Legio gaat niet akkoord met betaling in termijnen van de restantschuld en ik ben echt niet in staat om te betalen. Wat kan Legio doen, wat zijn de eventuele consequenties?
Wij adviseren u nogmaals contact op te nemen met Legio en duidelijk uiteen te zetten dat u niet in staat bent de gehele restschuld in één keer te voldoen. Let wel dat u een aangeboden regeling enkel onder protest en voorbehoud van alle rechten accepteert. Lukt het niet Legio te overtuigen, dan zal Legio uiteindelijk een incassobureau inschakelen en daarna kan Legio u alleen dwingen te betalen door het starten van een gerechtelijke procedure. Indien Legio die procedure wint en er een vonnis door een rechter is afgegeven kan Legio overgaan tot het leggen van beslag en komen de extra incassokosten voor uw rekening.

Dit is zo'n beetje alles wat ik gevonden heb wat te maken heeft met betalen e.d.

Wie meer of andere informatie gevonden heeft of anderszins voorhanden heeft, zou ik willen verzoeken om dit ter aanvulling te posten.

Sara Etty

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Voor Marc.

Gesloten