Lastendruk is smoes ten koste van consument
Geplaatst: 20 sep 2004 22:51
Lastendruk is smoes ten koste van consument
http://www.consumentenbond.nl/informati ... gen/365938
18 februari 2004
Onderstaand artikel is als ingezonden stuk geplaatst in het Financieel Dagblad
Financiële dienstverleners misbruiken een van de uitgangspunten van het kabinet — minder administratieve lasten voor het bedrijfsleven — voor een aanval op de consumentenbescherming. Aanbieders en bemiddelaars van financiële producten en diensten pleiten luidkeels voor afschaffing van de financiële bijsluiter en het niet in behandeling nemen van het Wetsvoorstel financiële dienstverlening. De Consumentenbond vindt dat een zeer kwalijke zaak en roept het kabinet op krachtig stelling te nemen tegen deze tendens en te laten zien dat zij de consument een steviger positie wil bieden.
Iets meer dan anderhalf jaar geleden werd de financiële bijsluiter verplicht. Bij complexe financiële producten moeten de aanbieders volgens een bepaald stramien de consumenten onder andere informeren over de aard van het product, de verwachte uitkomsten (ook bij tegenvallende beleggingsresultaten), hoeveel geld er nog zal zijn bij tussentijdse beëindiging van de overeenkomst, de fiscale aspecten en klachtenbehandeling. De bijsluiter is enerzijds bedoeld om de consument meer inzicht te geven in de werking van de financiële constructie, anderzijds moet hij helpen om financiële producten met elkaar te kunnen vergelijken.
Onlangs is de Autoriteit Financiële Markten de evaluatie gestart. Aanbieders, tussenpersonen en consumenten worden hiervoor geraadpleegd. Nog voordat de gegevens uit dit onderzoek bekend zijn, roept de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) dat de bijsluiter een onding is en maar afgeschaft moet worden in het kader van verlichting van de administratieve lasten.
Onder hetzelfde argument pleit ING-directeur Laman Trip ervoor om de wet Financiële Dienstverlening maar niet in te voeren. Dat is niet fair, want het wetsvoorstel is opgesteld na een recent advies van de SER, waaronder ook banken en verzekeraars hun handtekening hebben gezet. De wet, die vorig jaar al naar het parlement had gemoeten maar daar nog steeds niet ligt, verankert dat de financieel aanbieder of bemiddelaar integer en deskundig moet zijn, de juiste informatie aan de consument moet geven en de consument rechten moet bieden als er iets mis gaat. Hij moet onder andere voorkomen dat callcenters vol met voor dit vak niet opgeleide mensen moeilijke financiële constructies aan de man brengen.
Aanbieders en bemiddelaars moeten straks, ook bij controle achteraf, kunnen beargumenteren waarom zij een bepaald product aan de consument hebben aangeboden. Eigenlijk wordt er naar onze mening niets anders vastgelegd dan wat van een fatsoenlijk handelend professional tegenover een leek nu al verlangd mag worden. Als de branche te kennen geeft extra administratieve lasten te zullen krijgen, geeft dat te denken!
Minister Zalm spreekt donderdag de branche toe op een congres van assurantietussenpersonen. Een mooie gelegenheid voor de minister om dan krachtig stelling te nemen tegen de oproepen vanuit de branche en te melden dat hij zijn eigen initiatieven — de financiële bijsluiter en Wet financiële dienstverlening komen uit zijn koker — zeker geen zachte dood zal laten sterven.
Wat ons betreft mag de financiële bijsluiter wel worden verbeterd. Hij moet geldig worden voor alle financiële producten zodat een aanbieder zich niet hoeft af te vragen of hij nu wel of niet bijsluiterplichtig is, in gewone consumententaal en met grafische verduidelijking. In het kader van de wet Financiële Dienstverlening hoeft de consument naar onze mening niet met allerlei bureaucratische formularia vermoeid te worden. Maar de deskundigheid, informatievoorziening en laagdrempelige geschillenbeslechting moet in het belang van de consument sterk worden verbeterd.
Sylvia Tuin en Rob Goedhart zijn beleidsmedewerkers financiële zaken bij de Consumentenbond.
http://www.consumentenbond.nl/informati ... gen/365938
18 februari 2004
Onderstaand artikel is als ingezonden stuk geplaatst in het Financieel Dagblad
Financiële dienstverleners misbruiken een van de uitgangspunten van het kabinet — minder administratieve lasten voor het bedrijfsleven — voor een aanval op de consumentenbescherming. Aanbieders en bemiddelaars van financiële producten en diensten pleiten luidkeels voor afschaffing van de financiële bijsluiter en het niet in behandeling nemen van het Wetsvoorstel financiële dienstverlening. De Consumentenbond vindt dat een zeer kwalijke zaak en roept het kabinet op krachtig stelling te nemen tegen deze tendens en te laten zien dat zij de consument een steviger positie wil bieden.
Iets meer dan anderhalf jaar geleden werd de financiële bijsluiter verplicht. Bij complexe financiële producten moeten de aanbieders volgens een bepaald stramien de consumenten onder andere informeren over de aard van het product, de verwachte uitkomsten (ook bij tegenvallende beleggingsresultaten), hoeveel geld er nog zal zijn bij tussentijdse beëindiging van de overeenkomst, de fiscale aspecten en klachtenbehandeling. De bijsluiter is enerzijds bedoeld om de consument meer inzicht te geven in de werking van de financiële constructie, anderzijds moet hij helpen om financiële producten met elkaar te kunnen vergelijken.
Onlangs is de Autoriteit Financiële Markten de evaluatie gestart. Aanbieders, tussenpersonen en consumenten worden hiervoor geraadpleegd. Nog voordat de gegevens uit dit onderzoek bekend zijn, roept de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) dat de bijsluiter een onding is en maar afgeschaft moet worden in het kader van verlichting van de administratieve lasten.
Onder hetzelfde argument pleit ING-directeur Laman Trip ervoor om de wet Financiële Dienstverlening maar niet in te voeren. Dat is niet fair, want het wetsvoorstel is opgesteld na een recent advies van de SER, waaronder ook banken en verzekeraars hun handtekening hebben gezet. De wet, die vorig jaar al naar het parlement had gemoeten maar daar nog steeds niet ligt, verankert dat de financieel aanbieder of bemiddelaar integer en deskundig moet zijn, de juiste informatie aan de consument moet geven en de consument rechten moet bieden als er iets mis gaat. Hij moet onder andere voorkomen dat callcenters vol met voor dit vak niet opgeleide mensen moeilijke financiële constructies aan de man brengen.
Aanbieders en bemiddelaars moeten straks, ook bij controle achteraf, kunnen beargumenteren waarom zij een bepaald product aan de consument hebben aangeboden. Eigenlijk wordt er naar onze mening niets anders vastgelegd dan wat van een fatsoenlijk handelend professional tegenover een leek nu al verlangd mag worden. Als de branche te kennen geeft extra administratieve lasten te zullen krijgen, geeft dat te denken!
Minister Zalm spreekt donderdag de branche toe op een congres van assurantietussenpersonen. Een mooie gelegenheid voor de minister om dan krachtig stelling te nemen tegen de oproepen vanuit de branche en te melden dat hij zijn eigen initiatieven — de financiële bijsluiter en Wet financiële dienstverlening komen uit zijn koker — zeker geen zachte dood zal laten sterven.
Wat ons betreft mag de financiële bijsluiter wel worden verbeterd. Hij moet geldig worden voor alle financiële producten zodat een aanbieder zich niet hoeft af te vragen of hij nu wel of niet bijsluiterplichtig is, in gewone consumententaal en met grafische verduidelijking. In het kader van de wet Financiële Dienstverlening hoeft de consument naar onze mening niet met allerlei bureaucratische formularia vermoeid te worden. Maar de deskundigheid, informatievoorziening en laagdrempelige geschillenbeslechting moet in het belang van de consument sterk worden verbeterd.
Sylvia Tuin en Rob Goedhart zijn beleidsmedewerkers financiële zaken bij de Consumentenbond.