beste radar
ook ik ben opgelicht door een garagebedrijf in Almere naam RAADHUIS,
had een auto op leaskoop gekocht. had net alles afbetaald toen werd ik aangehouden in december 2003 bleek de auto niet gekeurd te zijn moest al in februari 2003 gekeurd zijn.
Kan u mij vertellen of een garagebedrijf een auto mag verkopen zonder goedgekeurd te zijn.Dit heeft mij veel geld gekost want er moest vanalles aan gebeuren.[/b]
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] opgelicht
Re: opgelicht
Wanneer is de auto gekocht?
Wanneer werd de auto uw eigendom (wanneer was hij afbetaald) of was hij direct al uw eigendom?
Indien uw eigendom: zelf verantwoordelijk voor APK-goedkeuring. Bij aankoop ALTIJD de papieren controleren, ook icm chassisnummer!
Wanneer werd de auto uw eigendom (wanneer was hij afbetaald) of was hij direct al uw eigendom?
Indien uw eigendom: zelf verantwoordelijk voor APK-goedkeuring. Bij aankoop ALTIJD de papieren controleren, ook icm chassisnummer!
Re: opgelicht
de auto op basis van huurkoop gekocht juli 2003.de papieren had de garage gehouden alleen een deel van het kenteken gekregen.
in oktober een beurt gehad koste 485,- december laatste betaling gedaan en rest van de papieren gekregen. onderweg naar huis werden we aangehouden de auto was niet gekeurd, de keuring was in februari al verlopen.wij terug naar de garage hij wist dat niet, de boete zou hij betalen, en zou hem keuren. dat kosten ook weer 320,- de boeten heeft hij nooit betaald wij kregen via incasso bureau een rekening van 300,- die wij toen moesten betalen.
DUS KOOP NOOIT EEN AUTO BIJ GARAGE RAADHUIS IN ALMERE DAT IS DE GROOTSTE OPLICHTER DAAR.
in oktober een beurt gehad koste 485,- december laatste betaling gedaan en rest van de papieren gekregen. onderweg naar huis werden we aangehouden de auto was niet gekeurd, de keuring was in februari al verlopen.wij terug naar de garage hij wist dat niet, de boete zou hij betalen, en zou hem keuren. dat kosten ook weer 320,- de boeten heeft hij nooit betaald wij kregen via incasso bureau een rekening van 300,- die wij toen moesten betalen.
DUS KOOP NOOIT EEN AUTO BIJ GARAGE RAADHUIS IN ALMERE DAT IS DE GROOTSTE OPLICHTER DAAR.
Re: opgelicht
Voor een APK keuring ????????en zou hem keuren. dat kosten ook weer 320,-
Dan ben je inderdaad flink genaaid
Re: opgelicht
Wel veel, wel eens van reparaties gehoord om de auto door de APK heen te krijgen??
Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan, je bent er zelf verantwoordelijk voor. Heb je een koopcontract waar in staat dat de auto APK gekeurd is?
Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan, je bent er zelf verantwoordelijk voor. Heb je een koopcontract waar in staat dat de auto APK gekeurd is?
Re: opgelicht
Van ieder kenteken kan je zo navragen of hij is gekeurd of nog moet worden gekeurd.
https://info.apk.nl/rdwapk/apkdatum.aspx
http://www.autoweek.nl/kentekens.php
https://info.apk.nl/rdwapk/apkdatum.aspx
http://www.autoweek.nl/kentekens.php
Re: opgelicht
Beste Zorro,
Ik kan me goed voorstellen dat u zich verschrikkelijk te pakken genomen voelt. Malafide bedrijven maken ook graag gebruik van allerlei verkooptrucs bij niet oplettende of onwetende mensen, dit kan hen veel geld opleveren. U begrijpt vast wel dat iedere ondernemer tracht zoveel mogelijk te verdienen zonder dat hij daar veel voor moet doen.
Wettelijk gezien bent u als bestuurder verantwoordelijk voor de APK van het voertuig als u er rijdend mee wordt aangetroffen, indien het stilstaand voertuig betreft is dit van toepassing op de kentekenhouder of de eigenaar, dit staat in artikel 73 de Wegenverkeerswet 1994. Een uitzondering hierop zijn voertuigen die onder een bedrijfsvoorraad vallen, deze voertuigen zijn niet APK en belastingplichtig en hoeven niet verzekerd te worden zolang ze niet gebruikt worden op de openbare weg.
Bij het huren, huurkopen of andere constructies tot de aanschaf van een auto voor langere tijd moet het leverende bedrijf u de documenten, deel 1, 2 en een kopie deel 3(oud) of een overschrijvingsbewijs(nieuw) van het voertuig meegeven. De reden hiervan is dat u ten alle tijde uw kentekenbewijs moet kunnen laten zien aan de bevoegde autoriteiten.
Het achterhouden van documenten wordt alleen toegelaten indien er sprake is van contracten voor een korte periode. Een exacte omschrijving van een korte periode is bij mij niet bekend. Ik ga er vanuit dat onder een korte periode wordt verstaan een periode van enkele dagen tot hooguit een maand. In dit geval krijgt u kopieën van de kentekendelen 1 en 2 mee.
Indien het bedrijf met u een contract is aangegaan waarbij het kenteken op uw naam is gekomen is dit een burgerrechtelijke aangelegenheid. U heeft de verplichting het product af te nemen en het bedrijf heeft de verplichting het product te leveren. U kunt met het bedrijf afspraken maken over de wijze van levering. U had dan ook op het moment van aanschaf afspraken moeten maken over de APK en deze afspraken schriftelijk laten vastleggen in een koopcontract. Het bedrijf had bij aflevering van het product de bijbehorende zaken moeten leveren zoals het kenteken en volgens de condities die in het koopcontract waren opgenomen. Dit bedrijf had het kenteken meteen moeten meegeven indien het op uw naam was gezet u was immers de kentekenhouder van de auto. Dat u de auto nog niet volledig was betaald had in een contract moeten worden vastgelegd. Dit contract had voldoende rechtsgeldigheid om u aan uw betalingsverplichting te houden. In dit contract erkend u een schuld aan het bedrijf te hebben die u moet afbetalen binnen de in het contract vastgestelde voorwaarden.
Het op naam zetten is voor u controleerbaar en aantoonbaar als u als belastingplichtige en verzekeringsplichtige werd aangemerkt voor dit voertuig. In artikel 6 van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 staat. “De belasting voor een personenauto, een bestelauto, een motorrijwiel en een vrachtauto wordt geheven van degene die bij de aanvang van een tijdvak het motorrijtuig houdt”.
Dat wil zeggen dat de auto op een bepaald moment op uw naam word geregistreerd bij de rijksdienst van wegverkeer, u bent kentekenhouder geworden. De belastingsdienst vraagt deze gegevens op en verplicht u de houderschapsbelasting van dat voertuig te betalen.
Tegelijkertijd had u het motorrijtuig verplicht moeten verzekeren volgens de Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen ook dit wordt door de Rijksdienst van Wegverkeer bijgehouden. Als u binnen 2 maanden na de aanschaf van het motorrijtuig het voertuig niet verzekerd krijgt u een brief van de Rijksdienst van Wegverkeer waarin u gewezen wordt op uw plichten als houder of eigenaar van het voertuig.
Ook bent u als bestuurder van dat motorvoertuig aansprakelijk voor de bij wet vastgestelde eisen aan dat voertuig. Hiermee word bedoelt dat u als bestuurder van een motorvoertuig verantwoordelijk bent voor het onderhoud. Ik wil hiermee zeggen dat ondanks dat u uw auto natuurlijk op tijd laat keuren er zich zaken kunnen voordoen waardoor uw auto niet meer aan deze eisen voldoet. U kunt dan ook denken aan kapotte verlichting, banden die versleten zijn of een uitlaat die lek raakt. Voor de wet is de bestuurder eigenlijk altijd aansprakelijk voor iedere overtreding.
Verder schrijft u dat het bedrijf een grote oplichter is. Dit is een erg gevaarlijke uitspraak. Als u dit schrijft moet u dit kunnen aan tonen, dat kunt u doen door het aankoopcontract. Is dit niet het geval dan maakt u zich schuldig aan laster en kunt u daarvoor vervolgd worden. In Artikel 262 van het Wetboek van Strafrecht staat
“1. Hij die het misdrijf van smaad of smaadschrift pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is, wordt, als schuldig aan laster, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie”.
U mag wel een mening geven. U kunt dan ook beter zeggen “dat u van mening bent dat het u heeft opgelicht en of dat u zich opgelicht voelt”.
Het is verstandig uw mening z.s.m. te plaatsen en daarmee de uitspraak te rectificeren.
Ik kan me goed voorstellen dat u zich verschrikkelijk te pakken genomen voelt. Malafide bedrijven maken ook graag gebruik van allerlei verkooptrucs bij niet oplettende of onwetende mensen, dit kan hen veel geld opleveren. U begrijpt vast wel dat iedere ondernemer tracht zoveel mogelijk te verdienen zonder dat hij daar veel voor moet doen.
Wettelijk gezien bent u als bestuurder verantwoordelijk voor de APK van het voertuig als u er rijdend mee wordt aangetroffen, indien het stilstaand voertuig betreft is dit van toepassing op de kentekenhouder of de eigenaar, dit staat in artikel 73 de Wegenverkeerswet 1994. Een uitzondering hierop zijn voertuigen die onder een bedrijfsvoorraad vallen, deze voertuigen zijn niet APK en belastingplichtig en hoeven niet verzekerd te worden zolang ze niet gebruikt worden op de openbare weg.
Bij het huren, huurkopen of andere constructies tot de aanschaf van een auto voor langere tijd moet het leverende bedrijf u de documenten, deel 1, 2 en een kopie deel 3(oud) of een overschrijvingsbewijs(nieuw) van het voertuig meegeven. De reden hiervan is dat u ten alle tijde uw kentekenbewijs moet kunnen laten zien aan de bevoegde autoriteiten.
Het achterhouden van documenten wordt alleen toegelaten indien er sprake is van contracten voor een korte periode. Een exacte omschrijving van een korte periode is bij mij niet bekend. Ik ga er vanuit dat onder een korte periode wordt verstaan een periode van enkele dagen tot hooguit een maand. In dit geval krijgt u kopieën van de kentekendelen 1 en 2 mee.
Indien het bedrijf met u een contract is aangegaan waarbij het kenteken op uw naam is gekomen is dit een burgerrechtelijke aangelegenheid. U heeft de verplichting het product af te nemen en het bedrijf heeft de verplichting het product te leveren. U kunt met het bedrijf afspraken maken over de wijze van levering. U had dan ook op het moment van aanschaf afspraken moeten maken over de APK en deze afspraken schriftelijk laten vastleggen in een koopcontract. Het bedrijf had bij aflevering van het product de bijbehorende zaken moeten leveren zoals het kenteken en volgens de condities die in het koopcontract waren opgenomen. Dit bedrijf had het kenteken meteen moeten meegeven indien het op uw naam was gezet u was immers de kentekenhouder van de auto. Dat u de auto nog niet volledig was betaald had in een contract moeten worden vastgelegd. Dit contract had voldoende rechtsgeldigheid om u aan uw betalingsverplichting te houden. In dit contract erkend u een schuld aan het bedrijf te hebben die u moet afbetalen binnen de in het contract vastgestelde voorwaarden.
Het op naam zetten is voor u controleerbaar en aantoonbaar als u als belastingplichtige en verzekeringsplichtige werd aangemerkt voor dit voertuig. In artikel 6 van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 staat. “De belasting voor een personenauto, een bestelauto, een motorrijwiel en een vrachtauto wordt geheven van degene die bij de aanvang van een tijdvak het motorrijtuig houdt”.
Dat wil zeggen dat de auto op een bepaald moment op uw naam word geregistreerd bij de rijksdienst van wegverkeer, u bent kentekenhouder geworden. De belastingsdienst vraagt deze gegevens op en verplicht u de houderschapsbelasting van dat voertuig te betalen.
Tegelijkertijd had u het motorrijtuig verplicht moeten verzekeren volgens de Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen ook dit wordt door de Rijksdienst van Wegverkeer bijgehouden. Als u binnen 2 maanden na de aanschaf van het motorrijtuig het voertuig niet verzekerd krijgt u een brief van de Rijksdienst van Wegverkeer waarin u gewezen wordt op uw plichten als houder of eigenaar van het voertuig.
Ook bent u als bestuurder van dat motorvoertuig aansprakelijk voor de bij wet vastgestelde eisen aan dat voertuig. Hiermee word bedoelt dat u als bestuurder van een motorvoertuig verantwoordelijk bent voor het onderhoud. Ik wil hiermee zeggen dat ondanks dat u uw auto natuurlijk op tijd laat keuren er zich zaken kunnen voordoen waardoor uw auto niet meer aan deze eisen voldoet. U kunt dan ook denken aan kapotte verlichting, banden die versleten zijn of een uitlaat die lek raakt. Voor de wet is de bestuurder eigenlijk altijd aansprakelijk voor iedere overtreding.
Verder schrijft u dat het bedrijf een grote oplichter is. Dit is een erg gevaarlijke uitspraak. Als u dit schrijft moet u dit kunnen aan tonen, dat kunt u doen door het aankoopcontract. Is dit niet het geval dan maakt u zich schuldig aan laster en kunt u daarvoor vervolgd worden. In Artikel 262 van het Wetboek van Strafrecht staat
“1. Hij die het misdrijf van smaad of smaadschrift pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is, wordt, als schuldig aan laster, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie”.
U mag wel een mening geven. U kunt dan ook beter zeggen “dat u van mening bent dat het u heeft opgelicht en of dat u zich opgelicht voelt”.
Het is verstandig uw mening z.s.m. te plaatsen en daarmee de uitspraak te rectificeren.