a.s. maandag heeft radar een hot item, het afluisteren van GSM's.
tsss, sorry radar, maar nu lopen jullie JAREN achter de feiten aan.
Alles wat draadloos is, is af te luisteren en dit is ook al jaren bekend.
Waarschuw de mensen liever voor het draadloos internet gebeuren, dat men in een auto voor de deur in je computer kan.
Maar een item over afluisteren van GSM's...........
Of maak een item over alles wat draadloos is, huistelefoons, internet, babyfoons, ja zelfs koptelefoons.
Dit onderwerp is een beetje heel erg achterhaalt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] GSM's afluisterbaar
Re: GSM's afluisterbaar
van de site:
Doe het item goed of niet. Maar zoals ik het nu lees op de site is het niet goed voorbereid.
Niet alleen moderne mobieltjes kunnen worden afgeluisterd, maar alle draadloze telefoons (GSM en vaste telefoons), oud of nieuw!Sommige moderne mobiele telefoons kunnen heel gemakkelijk afgeluisterd worden. Bovendien kan iemand inbreken in uw toestel en op uw kosten bellen naar bijvoorbeeld dure 0900 nummers.
Doe het item goed of niet. Maar zoals ik het nu lees op de site is het niet goed voorbereid.
-
Tsja, alles dat draadloos is is af te luisteren. Draadloze netwerken is inderdaad al langer kinderspel wat nu ook met Blue Tooth telefoons gespeeld kan worden. Het gaat er denk ik meer om dat dat juist ook bij mensen bekend word. Het protocol lijkt een bepaalde beveiliging en daardoor vertrouwen te geven door toestellen onzichtbaar te laten lijken en door alleen contact te kunnen maken met andere telefoons als de toestellen "gepaired" zijn middels een pincode.
Ik vermoed dat het de zoveelste loze waarschuwings kreet is richting de veelal grote a technische mensen massa. Och ja, wie niet luisterd moet het maar voelen, toch?
Ik vermoed dat het de zoveelste loze waarschuwings kreet is richting de veelal grote a technische mensen massa. Och ja, wie niet luisterd moet het maar voelen, toch?
.
Zie hier mijn reactie in een nieuwsgroep reeds 3 dagen voor dat de uitzending had plaatsgevonden
.........................................................
Gsm toestellen kunnen niet "makkelijk" afgeluisterd worden
ik vrees dat het weer een " Telegraaf " gehalte verhaal is,
wat inhoud: je lokt lezers of kijkers met een kop boven je verhaal dat dit en dat allemaal kan ...verderop in het verhaal
blijkt dan de helft of nog minder...onrealistisch ...of waar te zijn.
Wat blijkbaar wel gaat is het evt klooien via Bluetooth
dat gaat echter alleen als men een toestel heeft waar dat
ingebouwd is of aangekoppeld is ..standaard Bluetooth spulletjes zijn niet gecodeerd...een simpele oplossing
tegen "Bluetooth-aftappen/bellen" is:
"Neem geen Gsm met ingebouwde Bluetooth"
Nu kun je zeggen er zijn misschien politici in Den Haag
die dat niet weten ...en op die manier misschien
chanteerbaar zouden zijn of staatsgeheimen laten uitlekken.
In Duitsland hebben ze daarvoor een speciaal instituut opgericht wat zich bezighoud met de beveiligings-advisering aan alles en iedereen die iets met de regering of politiek te maken heeft :
http://www.bsi.bund.de/
Zo'n (officieel) en "open" instituut bestaat er bij mijn weten niet bij
ons...alhoewel er hier en daar wel aan afdelingkje is die zich zijdelings
daarmee bezig houden...deze zijn echter alleen in hun eigen "parochie"
bezig...een evt parlementarier
heeft daar dus nix aan en zal niet op de hoogte zijn.
Verder is het niet mogelijk om zomaar ff Gsm telefoons af te luisteren
zonder over de dure apparatuur met decryptie mogelijkheden te beschikken ook moet men dan de beschikking hebben over de crypto-codes want alle Gsm gesprekken zijn standaard gecodeerd ,er mag dan wel theoretisch aangetoond zijn dat die codes ""kraakbaar" zijn ...in de praktijk is er geen Gsm scanner te koop met ingebouwde decryptie mogelijkheden,deze codes zijn alleen door de Gsm netwerk beheerders te achterhalen en kunnen evt door justitie met machtiging opgevraagd worden...in veel gevallen is dat niet nodig als men het nummer al weet want men kan dan gewoon op nummer in de centrale afluisteren waar de spraak zoiezo in ongecodeerde vorm aanwezig is.
(de crypto werkt alleen in het door-de-lucht gedeelte)
Nogmaals een link naar een filmpje over dit onderwerp:
http://www.tetrascanner.com/gsm-scanners.html
Ik heb een langdurig onderzoek gedaan naar zgn
"Gsm-scaNNers" en "Gsm-scaMMers" en met de leveranciers contact gehad.
En ben tot de conlusie gekomen dat alle huidige aangeboden Gsm-scanners (een stuk of 10) niet kunnen decoderen zonder dat de cryptosleutel word ingevoerd ...dit is zelfs zo bij Gsm-scanners welke meer als 200.000 Euro's kosten...
Alle andere "aanbieders" vallen in de categorie
""Gsm-scaMMers" hun apparatuur werkt alleen daar waar geen encryptie word toegepast...en dat is in de praktijk nergens meer.
Een evt IMSI-catcher kan wel wat onderscheppen...
doch word niet zomaar ff aan jan en alleman geleverd,
Z'n IMSI-catcher doet zich voor als een "Gsm paal" waarbij geen encryptie mogelijk is..je Gsm zal dan zonder encryptie gaan werken.
Als hij dicht genoeg bij je in de buurt is zou je gesprek dan via dat ding
kunnen lopen.Bij sommige toestellen word dan aangegeven dat de encryptie uitgeschakeld
is.
Je zou evt zelf zo'n apparaat kunnen bouwen met behulp
van wel redelijk verkrijgbare maar zeer dure Gsm testapparaten...dat valt echter nog niet mee,
Een ander nadeel van zo'n IMSI-catcher is dat men indien er zo'n apparaat in je buurt is er niet meer (uit)gebeld kan worden. zo;n IMSI-catcher zal dan ook zeer beperkt en voor korte duur worden ingezet.
Ik ben bezig met een uitgebreid rapport over bovenstaand onderwerp.
Trouwens de Engelse politie is ook bezig met een Bluetooth koppeling aan hun Tetra (zekfde als C2000) portofoons men zegt echter daarvoor een extra (bluetooth)encryptie protocol te hebben toegevoegd...zou anders wel helemaal mooi worden zeg...eerst investeer 2,5 biljoen ! in een super-secure netwerk...vervolgens hang je er een bluetootje aan en je zou dan gewoon achter zo'n engelse politie agent aan kunnen lopen en nog alles mee kunnen luisteren of data mee kunnen kijken.
http://networks.silicon.com/mobile/0,39 ... 886,00.htm
wat mij betreft niets nieuws onder de zon
maar voor het grote publiek "sensatie"
Dergelijke verhalen komen niet zomaar in de pers
en worden nog al eens aangedragen door derden die daar baat bij hebben.. voor het gemak worden dan maar bepaalde aspecten weggelaten die het verhaal weer ontkrachten.
We gaan in ieder geval kijken en genieten : )
Bla
.....................................................
Na de uitzending te hebben gezien blijkt het inderdaad om Bluetooth
te gaan ...het was wel een goeie uitzending hoor maar zoals voorspeld
dekte de lading de de beloofde inhoud niet en is niet aangetoond dat je Gsm telefoons kunt afluisteren...nu kun je daar flauw over doen maar ik vind het niet correct dat je iets suggereerd en dan achteraf niet aan de verwachting voldoet...wat was die verwachting dan ? ...dat je te zien zou krijgen hoe je een Gsm telefoon af kunt luisteren...wat is een Gsm telefoon afluisteren ? ...dat je mee kunt luisteren met de gesprekken die gevoerd worden
Een programma als Radar gaat toch door voor een betrouwbaar en geen poespas programma dan zou je eigenlijk niet van die
"Telegraaf trekken" moeten vertonen
Om de correctheid van mijn uitlatingen nog eens te controleren wilde ik
het fragment nog eens bekijken maar helaas doet de link op Radar's website het niet en krijg je allen te zien:
Template Error: loadfile: MAIN is not a valid handle.
Halted.
Dat ziet er toch niet uit
Groeten
www.tetrascanner.com
Zie hier mijn reactie in een nieuwsgroep reeds 3 dagen voor dat de uitzending had plaatsgevonden
.........................................................
Gsm toestellen kunnen niet "makkelijk" afgeluisterd worden
ik vrees dat het weer een " Telegraaf " gehalte verhaal is,
wat inhoud: je lokt lezers of kijkers met een kop boven je verhaal dat dit en dat allemaal kan ...verderop in het verhaal
blijkt dan de helft of nog minder...onrealistisch ...of waar te zijn.
Wat blijkbaar wel gaat is het evt klooien via Bluetooth
dat gaat echter alleen als men een toestel heeft waar dat
ingebouwd is of aangekoppeld is ..standaard Bluetooth spulletjes zijn niet gecodeerd...een simpele oplossing
tegen "Bluetooth-aftappen/bellen" is:
"Neem geen Gsm met ingebouwde Bluetooth"
Nu kun je zeggen er zijn misschien politici in Den Haag
die dat niet weten ...en op die manier misschien
chanteerbaar zouden zijn of staatsgeheimen laten uitlekken.
In Duitsland hebben ze daarvoor een speciaal instituut opgericht wat zich bezighoud met de beveiligings-advisering aan alles en iedereen die iets met de regering of politiek te maken heeft :
http://www.bsi.bund.de/
Zo'n (officieel) en "open" instituut bestaat er bij mijn weten niet bij
ons...alhoewel er hier en daar wel aan afdelingkje is die zich zijdelings
daarmee bezig houden...deze zijn echter alleen in hun eigen "parochie"
bezig...een evt parlementarier
heeft daar dus nix aan en zal niet op de hoogte zijn.
Verder is het niet mogelijk om zomaar ff Gsm telefoons af te luisteren
zonder over de dure apparatuur met decryptie mogelijkheden te beschikken ook moet men dan de beschikking hebben over de crypto-codes want alle Gsm gesprekken zijn standaard gecodeerd ,er mag dan wel theoretisch aangetoond zijn dat die codes ""kraakbaar" zijn ...in de praktijk is er geen Gsm scanner te koop met ingebouwde decryptie mogelijkheden,deze codes zijn alleen door de Gsm netwerk beheerders te achterhalen en kunnen evt door justitie met machtiging opgevraagd worden...in veel gevallen is dat niet nodig als men het nummer al weet want men kan dan gewoon op nummer in de centrale afluisteren waar de spraak zoiezo in ongecodeerde vorm aanwezig is.
(de crypto werkt alleen in het door-de-lucht gedeelte)
Nogmaals een link naar een filmpje over dit onderwerp:
http://www.tetrascanner.com/gsm-scanners.html
Ik heb een langdurig onderzoek gedaan naar zgn
"Gsm-scaNNers" en "Gsm-scaMMers" en met de leveranciers contact gehad.
En ben tot de conlusie gekomen dat alle huidige aangeboden Gsm-scanners (een stuk of 10) niet kunnen decoderen zonder dat de cryptosleutel word ingevoerd ...dit is zelfs zo bij Gsm-scanners welke meer als 200.000 Euro's kosten...
Alle andere "aanbieders" vallen in de categorie
""Gsm-scaMMers" hun apparatuur werkt alleen daar waar geen encryptie word toegepast...en dat is in de praktijk nergens meer.
Een evt IMSI-catcher kan wel wat onderscheppen...
doch word niet zomaar ff aan jan en alleman geleverd,
Z'n IMSI-catcher doet zich voor als een "Gsm paal" waarbij geen encryptie mogelijk is..je Gsm zal dan zonder encryptie gaan werken.
Als hij dicht genoeg bij je in de buurt is zou je gesprek dan via dat ding
kunnen lopen.Bij sommige toestellen word dan aangegeven dat de encryptie uitgeschakeld
is.
Je zou evt zelf zo'n apparaat kunnen bouwen met behulp
van wel redelijk verkrijgbare maar zeer dure Gsm testapparaten...dat valt echter nog niet mee,
Een ander nadeel van zo'n IMSI-catcher is dat men indien er zo'n apparaat in je buurt is er niet meer (uit)gebeld kan worden. zo;n IMSI-catcher zal dan ook zeer beperkt en voor korte duur worden ingezet.
Ik ben bezig met een uitgebreid rapport over bovenstaand onderwerp.
Trouwens de Engelse politie is ook bezig met een Bluetooth koppeling aan hun Tetra (zekfde als C2000) portofoons men zegt echter daarvoor een extra (bluetooth)encryptie protocol te hebben toegevoegd...zou anders wel helemaal mooi worden zeg...eerst investeer 2,5 biljoen ! in een super-secure netwerk...vervolgens hang je er een bluetootje aan en je zou dan gewoon achter zo'n engelse politie agent aan kunnen lopen en nog alles mee kunnen luisteren of data mee kunnen kijken.
http://networks.silicon.com/mobile/0,39 ... 886,00.htm
wat mij betreft niets nieuws onder de zon
maar voor het grote publiek "sensatie"
Dergelijke verhalen komen niet zomaar in de pers
en worden nog al eens aangedragen door derden die daar baat bij hebben.. voor het gemak worden dan maar bepaalde aspecten weggelaten die het verhaal weer ontkrachten.
We gaan in ieder geval kijken en genieten : )
Bla
.....................................................
Na de uitzending te hebben gezien blijkt het inderdaad om Bluetooth
te gaan ...het was wel een goeie uitzending hoor maar zoals voorspeld
dekte de lading de de beloofde inhoud niet en is niet aangetoond dat je Gsm telefoons kunt afluisteren...nu kun je daar flauw over doen maar ik vind het niet correct dat je iets suggereerd en dan achteraf niet aan de verwachting voldoet...wat was die verwachting dan ? ...dat je te zien zou krijgen hoe je een Gsm telefoon af kunt luisteren...wat is een Gsm telefoon afluisteren ? ...dat je mee kunt luisteren met de gesprekken die gevoerd worden
Een programma als Radar gaat toch door voor een betrouwbaar en geen poespas programma dan zou je eigenlijk niet van die
"Telegraaf trekken" moeten vertonen
Om de correctheid van mijn uitlatingen nog eens te controleren wilde ik
het fragment nog eens bekijken maar helaas doet de link op Radar's website het niet en krijg je allen te zien:
Template Error: loadfile: MAIN is not a valid handle.
Halted.
Dat ziet er toch niet uit
Groeten
www.tetrascanner.com
Alles wat door de lucht gaat, dus draadloos is met juiste apperatuur afluisterbaar
Juiste frequentie en programma kun je alles hoorbaar maken
Soms wat makkelijker, soms heel moeilijk, maar het kan wel
Juiste frequentie en programma kun je alles hoorbaar maken
Soms wat makkelijker, soms heel moeilijk, maar het kan wel