LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
nono

Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door nono »

Wil u er op wijzen dat er gisteren, 3 oktober 2004, op de BBC een aflevering van panorama is geweest over de problemen rond seroxat. Zie link:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/p ... 310197.stm

Een van de meest interessante dingen die ik gisteren gehoord heb, is dat blijkbaar de bijsluiter in Engeland aangepast gaat worden en dat vermeld gaat worden dat dit middel voor 1 op 4 patiënten verslavend is, als ik het goed begrepen heb.

Ook werd gezegd dat verscheidene huisartsen via een meld systeem hebben aangegeven dat er succidale neigingen kunnen ontstaan ook bij volwassen.

Verder werd er vermeld dat uit alle klinische studies (ook van de fabrikant) gebleken zou zijn dat een hogere dosis dan 20 mg nauwelijks zorgt voor een betere werking van het middel en dus of men nu last heeft van de bijwerking of niet, een hoger dosis dan 20 mg volstrekt onnodig is.

Imken
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jan 2004 19:59

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door Imken »

Om eerlijk te zijn is dit al langer bekend. Alle anti-depressiva zijn in meer of mindere mate verslavend. Zowel lichamelijk als geestelijk.

Daarom moet je alleen stoppen onder proffesionele begeleiding. En dan wel van iemand die er echt verstand van heeft. Mijn ervaring is dat stoppen heel erg geleidelijk moet gaan. Soms kan het afbouwen wel een jaar in beslag nemen. Afhankelijk van welke dosis je afkomt.

Zelf heb ik Cipramil gebruikt en afgebouwd. Dit omdat ik zwanger wilde worden en dat gaat niet met Cipramil. En ja, ik had ontwenningsverschijnselen. Dit varieerde van misselijk en hoofdpijn tot agressief gedrag. Hierdoor moest de dosis soms weer wat verhoogt worden, om hem later weer langzamer af te bouwen.

Momenteel gebruik in Fevarin (gaat wel samen met zwangerschap). Ik ben nu ook heel langzaam iets aan het afbouwen om mijn bevalling voor te bereiden. Dan is een lage dosis beter.
Het afbouwen gaat goed, maar ik merk wel dat ik, mocht ik mijn medicijnen vergeten een dag in te nemen, de hele dag vreselijk duizelig ben en overal tegen aan loop.

Dus ja, anti-depressiva zijn verslavend en niet iets om zomaar mee te beginnen of op eigen houtje mee te stoppen.

En dat er mensen suïcidaal worden doordat ze stoppen met Seroxat, is ook al langer bekend (paar jaar). Vooral met dit medicijn moet je dan ook extra voorzichtig zijn tijdens het afbouwen. Ook het afbouwen hiervan ken ik uit mijn directe omgeving, al is het bij deze persoon zonder problemen gegaan (maar wel heel langzaam en geleidelijk).

Gast

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door Gast »

ja inderdaad, ik dacht ook dat alle soorten depressiva wel verslavend waren. heb zelf ook seroxat geslikt alleen dat sloeg niet echt aan, ben daarna overgestapt op prozac. dit alles in combinatie met seresta en slaapmiddelen. heb daarna wel redelijk moeten afkicken.

en over dat suïcidale van seroxat, heb dat wel gehoord over prozac maar ja, zonder die middelen worden depressieve mensen dat vaak ook wel

Heer Bommel

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door Heer Bommel »

Ook ik heb ruim een half jaar seroxat geslikt.
Zelf zag ik dat niet zo zitten, maar als je door je
huisarts en twee psych's maar verteld wordt dat
het in je eigen belang is, ga je wel overstag.
Ik slikte 20mg. om af te bouwen heb ik 1 week
10mg geslikt en daarna stoppen. Het heeft twee
weken veel ellende en afkikverschijnselen gekost.
Nu 6-7 weken later begin ik me weer wat stabieler te voelen.

Waar ik me zorgen om maak, is dat er mij wel verteld wordt
hoe goed deze medicijn is, maar niemand verteld mij de
risico's die je loopt om er in grote mate verslaafd aan te raken.
Als dat gebeurt heb je dus inderdaad een jaar of soms meer nodig
om af te kicken...

Ik heb een soort van dagboek bijgehouden op de pandora
website wat me tijdens het afkicken is overkomen.
Ik had nooit verwacht daar zoveel mensen te vinden die
ook proberen te stoppen met deze medicijn.

http://www.stichtingpandora.nl/cgi-bin/ ... =&Session=

Ben je geinterreseerd, onder de naam Heer Bommel vindt je mijn relaas.

Olivier

Angelspeach
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2004 00:29

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door Angelspeach »

als verslavingsdeskundige wil ik uitleggen wat het verschil is tussen verslaving en afhankelijkheid wat bij alle AD's geldt. Verslaafd ben je aan alcohol of andere hard drugs, je hebt steeds meer nodig om hetzelfde effect te bereiken om welke reden dan ook. Afhankelijk ben je van AD AP nicotine cafeine thee chocolade, je hebt niet steeds meer nodig om het meestal, onmerkbare, effect te bereiken.

Heer Bommel

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door Heer Bommel »

Mooi verhaaltje maar ik denk dat dan alleen een neerlandicus
en een medicus het verschil kent tussen afhankelijk zijn
en verslaafd. Als ik maar met veel moeite kan afkicken van
van Seroxat, dan noem ik 't spul verslavend.
Wil iemand anders het "afhankelijk zijn van" noemen,
Mij best ik zie het verschil niet zo.

Olivier

Angelspeach
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2004 00:29

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door Angelspeach »

Jammer dat je het verschil niet ziet! Misschien uit een gebrek aan ervaring. Seroxat is niet verslavend, maar wel kun je een lichamelijke afhankelijk er van krijgen. Vergelijk het met iemand die 10 koppen koffie per dag drinkt, als hij/zij stopt treden er ontwennings verschijnselen op. Dus iemand is afhankelijk van de koffie en iemand is verslaafd aan alcohol. Hoop dat het zo duidelijker is.

Imken
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jan 2004 19:59

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door Imken »

Olivier,

De manier van afbouwen die je hebt gedaan, vind ik ontzettend snel! Binnen 1 week van 20 mg naar 0, nogal wiedes dat je nare verschijnselen krijgt!
Heb je dit onder begeleiding van een arts gedaan? Zo ja, dan mag die arts weer opnieuw met zijn neus in de boeken, want zo snel afbouwen, vind ik onverantwoord.
Zelf ben ik met dit schema van Cipramil 20 mg naar 0 gegaan.

Uitgangspunt was 1 x dgs 20 mg.
Week 1: om de dag 20 mg. de andere dag 10
Week 3: 1 x dgs 10 mg
Week 5: om de dag 10 mg, andere dag 5
Week 7: 1 x dgs 5 mg
Week 9: om de dag 5 mg
Week 11: volledig stoppen.

Dit is een fatsoenlijk afbouwschema. Steeds in stappen van 2 weken, om je lijf er aan te laten wennen dat het minder AD krijgt.
Ik ben gaan afbouwen samen met mijn huisarts, die gelukkig veel weet van AD's.

Je lijf raakt ook niet 1-2-3 gewend aan het spul en heeft dus ook veel tijd nodig om te ontwennen.
Jammer dat je hierin niet beter begeleid bent. Dat had je waarschijnlijk een hoop ellende kunnen besparen.

Heer Bommel

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door Heer Bommel »

Hoi,

Angelspeach, het heeft geen zin om hier een discussie aan te gaan over
wat nu precies verslavend is en wat afhankelijk zijn van is.
Ik heb wel heeeel veel moeite met je vergelijking dat je koffie en
seroxat onder de zelfde noemer schaart. Ik heb nooit drugs gebruikt
dus ik weet gelukkig niet hoe dat voelt. Maar dit komt wel erg dicht in de buurt......

Imken, Ik ben behoorlijk onder druk gezet door mijn artsen om
seroxat te gaan gebruiken. Eigenlijk ben ik tegen het advies van mijn artsen gestopt. Ik voelde me net een zombie toen ik seroxat
slikte. 2 weken goed ziek zijn was voor mij een beter alternatief dan
nog maanden ziek zwak en misselijk van de seroxat.
Gelukkig heb ik op se site van Pandora veel steun gehad... en nog !
Het komt er op neer dat je soms zelf je keuzes moet maken...

Olivier :lol:

Imken
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jan 2004 19:59

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door Imken »

Onder druk een AD innemen, vind ik persoonlijk ook al fout. Gelukkig heb je steun kunnen krijgen.
Jammer dat je niet via je eigen arts (of desnoods een andere) goed hebt kunnen afbouwen.

Na het afbouwen bleek het met mij niet goed te gaan. Ik kreeg dezelfde klachten weer terug. Ik ben echter niet onder druk van een arts begonnen. Ik wilde zelf iets hebben.

Gezien ik graag zwanger wilde worden en dat niet kan met Cipramil, ben ik langzaam begonnen met Fevarin. Dit gaat heel erg goed. Voor mij werkt het. Mijn depressie komt dan ook niet door onverwerkte trauma's of iets van dien aard, maar door erfelijkheid. Serotonine tekort in de hersenen. Mijn moeder had het ook net zoals meerdere mensen in de familie.

Er is dan ook een kans dat ik er nooit vanaf kom, maar ik zie het als dat de één een middel neemt tegen te hoog cholesterol (daar kom je ook nooit meer vanaf) en ik tegen een tekort.

Bij depressies door traumatische ervaringen of onverwerkte problemen, helpen AD's vaak ook niet. Een AD is bedoelt voor diegenen met een serotonine tekort in de hersenen. Voor mijn gevoel wordt er te snel een AD voorgeschreven als iemand zich niet lekker voelt. Terwijl na bijvoorbeeld een overlijden van een naaste het niet gek is dat iemand tijdelijk depressief is.
Een AD is niet een pretpil, waardoor je je lekker voelt. er zitten ook veel nadelen aan. Is sommige gevallen kan het tijdelijk gebruik wel helpen om uit een negatieve spiraal te stappen. Maar men moet zich inderdaad realiseren dat deze middelen meestal pas na enkele weken gebruik effect gaan hebben (6-8 weken). En dat je tijdens het opbouwen vaak bijwerkingen krijgt (bij Cipramil opbouwen was ik wekenlang vreselijk misselijk en beroerd). Daarna bij het gebruik, had ik continue een vreselijk droge keel en hoestbuien. Ik kon mijn huis niet uit zonder fles water. En soms was het hoesten zo erg, dat ik ervan moest braken.

Bij het opbouwen van Fevarin had ik geen klachten, maar als ik he middel een keer vergeet in te nemen, ben ik vreselijk duizelig de komende dag. Ik loop dan echt letterlijk overal tegen aan.

Maar in mijn geval neem ik liever iedere dag een tablet dan weer van die neerslachtige buien, geen energie hebben tot agressief gedrag aan toe.

Nu ben ik zwanger en weer iets aan het afbouwen, omdat dat beter is voor de baby na de bevalling. Ik zit nu op de aller laagste dosering en het gaat goed. Helemaal stoppen durf ik niet, maar na overleg met mijn huisarts vertelde hij mij dat er bij deze lage dosering vrijwel geen effecten zijn te verwachten voor de baby, na de geboorte.

Heer Bommel

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door Heer Bommel »

Imken,

Gefeliciteerd met je zwangerschap....

Olivier

Jolly Clown

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door Jolly Clown »

Alle medicijnen hebben wel ergens een negatief effect. Helaas het is niet anders.
Sommige anti-depressiva en kalmerende middelen zijn zeer verslavend.
Daarom MOETEN de arts en de apotheker de patient hierover uitvoerig voorlichten anders loopt hij aan tegen een zeer onaangename verrassing.
Bij mij is het zo gegaan, ik wist van niks, werd gefrustreerd en de arts voelde zich gegeneerd in de rol van ondersteuner bij het afbouwen.
Beste artsen, door voorlichting legt u zeer terecht ook een deel van de verantwoordelijkheid bij de patient en daar is helemaal niets mis mee in deze tijd van mondige dames en heren. :(

MartijnH

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door MartijnH »

Bij gebruik van anti-depressiva gebeurt het vaak dat eerst dat je weer energie krijgt en daarna pas dat de stemming opklaart.

Het gevaar is dus dat iemand depressief is en suicidaal. Maar omdat hij geen energie heeft om wat te doen pleegt hij ook geen suicide. Na gebruik anti-depressiva komt de energie terug. Nu kan hij dus zijn suicidale gevoelens uitvoeren.

Bij elk anti-depressivum bestaat dus dit gevaar. Daarom is het van belang bij het begin van behandeling zeer opmerkzaam te zijn (anderen dus, arts, familie)

Martijn

Gast

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door Gast »

Daarom moet je alleen stoppen onder proffesionele begeleiding
Moet je vooral doen. Wat een idioten zeg. Van mijn huisarts moest ik 1 pilletje minder nemen en daarn gewoon stoppen.
Ik heb het lekker op mijn eigen houtje gedaan en ben binnen 3 maanden gestop door elke 2 weken 25 mg af te bouwen en had bijna geen afkickverschijnselen. Wel dat je je rot voelt enzo,maar in ieder geval niet heavy.

Heb een tijdje sint-jans kruid gebruikt en dat werkt een stuk beter dan die troep. Want bij Sint-jans kruid krijg je tenminste geen afkickverschijnselen.

Gast

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door Gast »

Nee, geen bijwerkingen van St, Janskruid, maar is wel levensgevaarlijk voor mensen met hartklachten. ( Hartritmestoornissen)

Gast

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door Gast »

Maar je moet je ook goed laten voorlichten zelfs kruiden kunnen schade brengen aan je lijf.
Vandaar dat ze het in Duitsland ook bij de apotheek kunt kopen en niet bij de drogist. Moeten ze hier ook gewoon doen. Of een hele goede gebruiksaanwijzing erbij gooien

mylene

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door mylene »

Ik gebruik seroxat al 12 jaar en ik kom er ook nooit meer vanaf, vroeger stond in de bijsluiter dat je niet zwanger mocht raken met dit middel. dit is sinds een jaar of twee veranderd.
In 2004 ben ik bevallen van een kergezonde zoon.
ik moest mijn dossering van 40 mg terug brengen naar 20mg.
Het liefst hadden de artsen dat ik naar 5mg zou gaan, maar dat lukte niet door alle afkickverschijnselen.
Ik was wel medisch vanwege de seroxat en moest in het ziekenhuis bevallen.
Teven moest mijn baby meteen na zijn geboorte 48 uur op neonatologie verblijven, om te kijken of hij geen afkick problemen in de vorm van verhoogte hartritme.
Dit doen ze puur uit voorzorg.
:!: dus sucses als er mensen met een kinderwens zijn .[/b]

Sven

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door Sven »

Mijn vrouw gebruikt nu een aantal jaren seroxat. Ze (we) hebben nu vier keer geprobeerd te stoppen, echter zonder succes. Ik ben er zelf van overtuigd dat het afkick verschijnselen waren maar ben niet goed in staat om dit te beoordelen. Daarom zouden ik graag zien dat ze (we) onder begeleiding de volgende keer afbouwen. Bij mijn eigen huisarts heb ik daar geen vertrouwen in aangezien hij de afgelopen 4 keer geen verdere tips, dan probeer het eens met een half pilletje, heeft gegeven.

Wie zou ons hierbij wel kunnen helpen?

dr.oetker

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door dr.oetker »

Hoeveel uitzendingen moeten er nog aan besteed worden voordat men weet dat het helemaal niet werkzaam is, de fabrikant geeft toch toe dat er gelogen is in de publikaties ?Het was toch op radar?Of moet het in de telegraaf komen , dan is het pas waar.

vlinder

Re: Nieuws over seroxat; toch verslavend

Ongelezen bericht door vlinder »

helaas.....angelspeach,
je klinkt nu niet als een engel, meer als een......
maar echte afhankelijkheid heb ik er ook van beleefd..........en dat had geen enkele arts (nog) meegemaakt zei men in Het AMC, maar je lichaam is er dus echt aan verslaafd , hoor. Zodat je er AFHANKELIJK(!) van bent. Ik kwam er dus zelfs van in het ziekenhuis terecht,kon niet eens meer lopen en gaf elke minuut (!)gal over 3 weken lang ...en maar vol houden met behulp van psychiaters...........
Nou, mooi niks hoor wilskracht en steun genoeg , maar ik MOEST er weer aan!!!!!!!
Cold turkey??????????? nou .....ik weet er alles van. dus oordeel niet over een ander. Maar wees blij dat jij het lichamelijk anders hebt ervaren of ervaart.
..............Tja , dat heb je met engelen............(Angelspeach?)

Gesloten