Pagina 1 van 1
Rialto verzekeringen
Geplaatst: 09 okt 2004 21:18
door Tooske
Mijn zoon heeft 2 maanden geleden een aanrijding gehad met een Rialto-klant (verleende geen voorrang). Gevolg: zijn karretje totall loss.
Politie erbij geweest; PV opgemaakt. PV opgevraagd en aan Rialto verzonden. Klant ingebreke gesteld. Rialto vroeg om schadeformulieren (vlgs. politie niet nodig...) Zoon heeft het zijne eenzijdig ingevuld toch ingezonden. Rialto-klant reageert maar niet met inzenden schadeformulier. Gevolg: geen uitkering schade. "Lezing van de klant moet afgewacht worden", terwijl PV zo klaar als een klontje is!
Vraag 1: is het (wettelijk?) verplicht om 2 schadeformulieren in te zenden?
Vraag 2: wie heeft er ervaringen met Rialto over afhandeling van dit soort schades?
Re: Rialto verzekeringen
Geplaatst: 10 okt 2004 11:45
door vladja
Rialto is een verzekeringmij die mensen verzekert, die nergens anders meer een verzekering kunnen afsluiten, omdat gewone verzekeringsmaatschappijen deze risico's niet meer willen verzekeren. Zolang iemand een rijbewijs heeft, mag hij auto rijden, maar moet wel WA verzekerd zijn. Daarom is Rialto opgericht (vroeger heette dit instituut Terminus). De verzekerden betalen dan ook een premie die zeer hoog is.
Rialto is aangesloten bij het Klachteninsituut Verzekeringen, Postbus 93560, 2509 AN Den Haag, tel.: 070-3338999 en heeft een website.
Als de schade aan de auto van jouw zoon nog niet vastgesteld is, dan moet er een expert ingeschakeld worden om deze vast te stellen. Rialto moet deze expert inschakelen. Dan kan al voordat het schadeformulier van hun eigen verzekerde binnen is. De auto moet op een goede plaats te bezichtigen zijn. Als dit via een garage loopt, kost dit geld. Door een Focwa garage wordt hiervoor ca. E 90,-- incl. BTW berekend. Te betalen door jouw zoon. De vergoeding van deze kosten zit in het bedrag dat hij later van Rialto uitbetaald krijgt. Die vergoeding is dus de total loss waarde van zijn auto, incl. expertisekosten. Vaak wordt de schade aan een oude auto afgemaakt op een bepaald bedrag. Dat is dan de schade aan de auto. Probeer dan daar bovenop nog de expertisekosten terug te krijgen. Of dat lukt? Niet altijd.
Schrijf Rialto een aangetekende brief, waarin je de verzekerde van Rialto nogmaals aansprakelijk stelt voor de schade aan de auto van je zoon. Vraag daarin tevens om een expert om alsvast de schade te laten vaststellen, dat scheelt weer tijd later. Dit kan binnen een week geregeld zijn. Verzoek ze dringend om het politierapport op te vragen, met de omschrijving dat ze aan de hand van dit rappport kunnen vaststellen wat er gebeurd is en wie schuld heeft, omdat hun eigen verzekerde zijn schadeformulier niet wil insturen.
Stel een termijn waar binnen u een snelle afhandeling van uw brief verwacht, dus binnen 1 week expertise van de auto en b.v. 2 weken voor het opgang komen van de afhandeling. Accepteer geen nietszeggend briefje met zoiest van we hebben uw brief ontvangen en zullen die bestuderen of zo. Dat hun verzekerde zijn formulier niet instuurt is niet uw probleem, maar het probleem via Rialto. Dus dat probleem moeten ze zelf oplossen en niet op uw bordje leggen.
Maak tussen neus en lippen door melding van het feit, dat als ze nu niet vlot aan het werk gaan en de vaart in de afhandeling houden, u er over denkt om dan maar de Ombudsman Schadeverzekeringen bij het Klachteninstituut (zie boven) te vragen waarom het allemaal zo moeizaam gaat, terwijl er toch een politierapport is. Hou het een beetje gemoedelijk en vaag. Ze op stang jagen werkt averechts. Ze begrijpen de "dreiging" ombudsman best wel.
Op hun schriftelijke reactie komt waarschijnlijk de naam van de schadebehandelaar en zijn rechtstreekse nummer te staan. Schroom niet om deze regelmatig te bellen om te vragen hoe de stand van zaken is.
Succes, Vladja
Re: Rialto verzekeringen
Geplaatst: 11 okt 2004 09:40
door The Who
Zorg voor een verklaring van de betreffende verbalisant waaruit blijkt dat hij bereid is het gestelde in het politierapport c.q. proces-verbaal onder ede te herhalen. Stuur dit op naar Rialto en stel ze nog een termijn waarbinnen ze voor melding van hun client mogen zorgdragen (bijv. 2 weken).
Vergeet de wettelijke rente en andere kosten niet te verhalen, he? Zoals telefoonkosten, portikosten e.d. Dit zijn allemaal vorderbare kosten (kosten gemaakt i.v.m. vaststelling aansprakelijkheid)
Succes verder!
Re: Rialto verzekeringen
Geplaatst: 16 okt 2004 00:35
door Tooske
Hoera, Rialto zal het schadebedrag overmaken, is mij inmiddels schriftelijk meegedeeld. Maar de tips van de reageerders (goed Nederlands ??) zijn zeer welkom: ik heb nogal wat gebeld naar een 0900-nummer en de garage die de schade-expert heeft gefaciliteerd heeft het denk ik ook niet voor niets gedaan. Dus ook die kosten zal ik (proberen te) verhalen.
Hartelijk bedankt (dit forum werkt echt!!)
x x x Tooske