Pagina 1 van 2

Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 12 okt 2004 22:42
door gabrie
Hallo, mijn ex vriendin heeft een tijdje bij SS gewerkt en heeft in bijgevoegde brief een boekje opengedaan over haar baas zijn werkwijze en hoe zij totaal niet is verteld dat er ook risico’s aan aandelen lease verbonden zijn.

Volgens mij is dit een document dat gebruikt kan worden om Dexia (en haar tussenpersonen) duidelijk te maken dat hun Account Managers verkeerd en te snel zijn opgeleid en dat daardoor klanten niet goed zijn voorgelicht.

Ik denk dat mijn ex nu wel wil ondertekenen en getuigen.
Hier is de brief:

Geachte heer, mevrouw,

Als oud-adviseur van Spaar Select wil ik hierbij graag wat vertellen over de manier waarop ik, en met mij vele oud-collega’s, in het verleden leaseproducten heb afgesloten. Ik hoop dat het u helpt in de strijd tegen Dexia.

Allereerst kregen wij als adviseur een basisopleiding van een maand. In deze maand werden we, achteraf gezien, compleet gebrainwashed. Op een dag werden de leaseproducten besproken. Men vroeg aan ons “wat is aandelenlease”. De ruim 20 cursisten gaven verschillende definities die allen werden afgekeurd. Uiteindelijk kwam de spaarselect definitie: “leasen is mooi!!!!” Al gauw werd het iedereen duidelijk dat aandelenlease hèt product was, na een paar maanden wist iedereen ook waarom. Hier werd namelijk zowel door de organisatie als door de adviseur het meest op verdiend. Er werden onder de adviseurs incentives uitgeschreven die gefinancierd werden door Bank Labouchere. Hoezo onafhankelijk?
Bij het presenteren van de leaseproducten werden er alleen eindbedragen getoond bij een gemiddeld rendement van 12,5% waarbij we vertelden dat dit een voorzichtige schatting was, omdat de werkelijke rendementen uit het verleden veel hoger waren. Natuurlijk moesten we uit voorzorg het alom bekende zinnetje “rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst” erbij vermelden, maar wat er kon gebeuren bij een lager of zelfs een negatief rendement is nooit aan de klanten visueel gemaakt. Bovendien werd er bij de depotconstructies uitgegaan dat bij een gemiddeld rendement van 8% de maandtermijnen 5 jaar lang konden worden betaald. Hierdoor “garandeerde” Spaar Select min of meer een minimaal rendement van 8%. Dat er een risico bestond dat er tussentijds bijgestort moest worden op het depot is de klanten nooit verteld.
Pas geleden las ik in een landelijk ochtendblad een interview met Jan-Willem van Dijk waarin hij vermeldde dat Spaar Select genoeg alternatieve producten had aangeboden, maar dat de klanten daar niks van wilden weten. Onzin!!! De enige producten die we in de mappen hadden zitten waren: hypotheken (overwaarde!!!!), lijfrente, Eigen Huis Spaarplan (voor degenen die nog geen koopwoning hadden) en verschillende varianten van de aandelenlease. Om een indruk te geven: tijdens de basisopleiding werd er 1 dag besteed aan de lijfrente, een halve dag aan het eigen huis spaarplan, 1 dag aan hypotheken en 3(!) dagen aan aandelenlease. Het uitgangspunt voor de adviseurs was als volgt: bij klanten in een huurwoning sluit je een EHS + een maandlease, bij klanten in een koopwoning bekijk je eerst de mogelijkheid tot het benutten van de overwaarde, daarna sluit je eventueel een maandlease. Als ik bij een klant in een koopwoning een maandlease had gesloten, kreeg ik de volgende dag van mijn manager te horen dat ik de overwaarde had laten liggen.
Kortom: de Spaar Select adviseurs gingen voor een zo’n hoog mogelijke leaseomzet, terwijl de klanten niet genoeg op de risico’s werden gewezen. Dit was eigenlijk ook niet mogelijk, omdat de adviseurs zelf niet goed op de hoogte waren van de risico’s. Dat er een reële kans bestond dat klanten na 5 jaar zouden moeten bijbetalen, is ons nooit verteld. Ook de mogelijkheid dat depots leeg zouden stromen, waardoor klanten uit privé de maandelijkse lease zouden moeten gaan betalen, was iets waar absoluut geen rekening mee werd gehouden.

Helaas heb ik een geheimhouding moeten tekenen, waardoor ik liever anoniem wens te blijven. Het is echter niet voor niets dat Spaar Select, en vele andere financieel adviesbureaus, zo’n hoog verloop onder het personeel hebben. Na verloop van tijd komen de meeste adviseurs er achter “verkeerd bezig” te zijn geweest. Klanten zijn namelijk nooit goed op de risico’s gewezen en ik vind het vreselijk dat mensen door een onvolledig advies in de financiële problemen gekomen zijn.


Helaas heb ik geen trainingsmateriaal meer, omdat de vertrekkende adviseurs al het materiaal wat zij in hun bezit hadden moesten achterlaten. Wat misschien goed is om extra te weten is dat de adviseurs alle "verkoopteksten" uit hun hoofd moesten leren. Alles wat de adviseurs aan de klanten vertelden was tijdens de 1 maand durende training op het hoofdkantoor letterlijk van buiten geleerd. Dit betekent dat er door Spaar Select goed nagedacht was over datgene wat aan de klant verteld werd. Ik citeer een aantal bekende uitspraken:
"door uw overwaarde te benutten, kunt u eerder stoppen met werken."
“voor slechts f 300 per maand, kunt u vanaf uw 55 genieten van uw vut.”
"door maandelijks een gering bedrag te betalen, kunnen uw kinderen straks studeren". Ik benadruk dat hierbij niet verteld werd dat het rendement dan minimaal 12,5 % moest zijn.
Ik ben vandaag door uw forum gelopen en heb bijna alle oproepen gelezen. Ik adviseer alle oud-klanten om hun PFP's (Persoonlijk Financieel Plan) naar leaseverlies op te sturen, vooral de rapporten voor 2001. Vanaf eind 2000 is er namelijk strenger gecontroleerd of er geen "garanties" werden uitgesproken, voor die tijd genoeg documenten waar bovengenoemde uitspraken zwart op wit staan. Ik denk dat jullie heel erg sterk staan met de depotconstructies waar Spaar Select min of meer een rendement van 8% garandeerde. Bovendien waren wij als adviseurs verplicht een depotconstructie af te sluiten i.p.v. een vooruitbetaling. Hiermee boorden we alle klanten een korting van 20% door de neus. Orders van de baas!!! Dat er een mogelijkheid bestond dat de depots voor de einddatum leeg konden stromen is ons en dus de klanten nooit verteld! De eenmalige storting in het depot was genoeg om 5 jaar lang de maandelijkse betaling te kunnen betalen.
Nog iets anders: voor sommige producten bestaan er “piek”-verkopen. Zo is er in December 2000 bijna alleen maar het Profit Effect (3=10) verkocht. Waarom? Bank Labouchere had voor de adviseurs met de hoogste omzet op bovengenoemd product een incentive naar de WK Afstanden in Salt Lake City uitgeloofd, compleet met skireis en een uitstapje naar Las Vegas!
Hoezo onafhankelijk advies? Je moest het als adviseur ook niet in je hoofd halen om een ander product af te sluiten, omdat dat beter voor de klant was. December 2000 was de Profit Effect Maand, dus zoveel mogelijk van dat product verkopen.

Mocht ik meer informatie tegenkomen of mij nog iets te binnen schieten, zal ik dat via deze site laten weten.

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 13 okt 2004 01:52
door Ronbo
Nog iets anders: voor sommige producten bestaan er “piek”-verkopen. Zo is er in December 2000 bijna alleen maar het Profit Effect (3=10) verkocht. Waarom? Bank Labouchere had voor de adviseurs met de hoogste omzet op bovengenoemd product een incentive naar de WK Afstanden in Salt Lake City uitgeloofd, compleet met skireis en een uitstapje naar Las Vegas!
Hoezo onafhankelijk advies? Je moest het als adviseur ook niet in je hoofd halen om een ander product af te sluiten, omdat dat beter voor de klant was. December 2000 was de Profit Effect Maand, dus zoveel mogelijk van dat product verkopen.
Hey, dat komt me bekend voor. Eind 2000 werd mij verteld dat dit product eigenlijk too good to be true was en dat ik snel moest zijn (voor 1 januari 2001 om precies te zijn) omdat de bank dit product ging afstoten "omdat het ze teveel geld kostte". En dan te weten dat ik destijds diensten leverde aan SS en dat je dan toch een eerlijk advies verwacht......

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 13 okt 2004 07:59
door Oom Dagobert
Een duidelijke brief maar aan de zelfstandige wanpraktijken van Spaar Select hebben we niets, SS heeft immers niets meer te bieden. Als de rechter SS en Dexia beide tot 50% zou veroordelen is de 50% van SS voor rekening gedupeerde.!!!!
Dan wordt de uitspraak 100% schadevergoeding maar wel even 50% zelf opbrengen.
Er moet m.i. bewezen worden dat La Bouchere op de hoogte was van de wanpraktijken van Spaar Select en dit stimuleerde dan wel gedoogde.
Vervolgens moet wellicht nog vastgesteld worden dat Dexia aansprakelijk is voor de handelswijze van La Bouchere.
gr. O.D.

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 13 okt 2004 09:52
door mali
Er werden onder de adviseurs incentives uitgeschreven die gefinancierd werden door Bank Labouchere. Hoezo onafhankelijk?
Dus Labouchere wist het of spoorde het in elk geval aan. Labouchere is rechtsvoorganger van Dexia dus alle rechten en plichten zijn overgegaan op Dexia, ook de plicht tot schadevergoeding vanwege deze onrechtmatige daden.

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 13 okt 2004 10:09
door nemo
Waar ik mij onzettend boos om maak, is dat er zo veel crimenelen als dexia en aegon rondlopen en de politiek doet helemaal niets. Je moet :x het allemaal zelf maar oplossen. Na al deze publiciteiten van de banken is het toch allemaal wel duidelijk. Als er een illegaal rondloopt
dan wordt hij/zij gelijk opgepakt, maar aan deze bende doen ze dus helemaal niets.

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 13 okt 2004 10:30
door mali
En dan mekkeren dat Turkije niet bij de EU mag omdat de rechten van de mens onvoldoende zijn gewaarborgd.
Hier ben je als burger vogelvrij, mogen banken ongestraft hele gezinnen ontwrichten en mensen hun leven onmogelijk maken. Zelfs rechters bieden geen rechtsbescherming tegen dit soort criminele banken. Ik zou zeggen, Nederland voldoet ook niet aan de rechtsnormen die in een beschaafd land verwacht mogn worden. Als rechters blijven volharden in hun gedraai om de hete brij, dan is duidelijk dat er in nederland geen recht geld en dat het gezag onwettig is. Geen enkel mens hoeft zich dan nog aan het gezag te onderwerpen. Men dient zich teweer te stellen tegen de roversbende dat zich de staat noemt. Men dient have en goed met alle middelen te verdedigen tegen het geweld van deurwaarders dat allicht wordt ingezet om mensen van hun eigendommen te beroven. Zoals eerder op het forum is geopperd, is niet te voorzien wat er kan gebeuren als gedupeerden geconfronteerd worden met uitspraken die gespeend zijn van elke logica en elk gevoel van rechtvaardigheid. Er zijn al zulke uitspraken gedaan!!!

Een bank draait voorzichtige huisvaders een rad voor ogen met verhalen over sparen, sparen sparen en smeert ze een gigantische, alles vernietigende en verslindende lening aan waar nimmer om gevraagd is. Als aan een dergelijke bank rechtsbescherming toekomt, dan is Kafka bewaarheid. Dan staat de wereld echt op zijn kop. De onschuldige moet boeten en de crimineel gaat vrij uit.

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 13 okt 2004 19:57
door dv
het zijn allemaal vuile flikkers, aso s, geen ander woord kan ik niet verzinnen, maar als ik mijn adviseur tegen het lijf loop, dan kan hij wat rendement van mij verwachten,

m vr gr dv

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 13 okt 2004 20:44
door nemo
Ik hoop dat je die van mij dan ook tegenkomt. :lol:

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 13 okt 2004 21:05
door dewaal
dat is dus duidelijk dat je gewoon bent opgelicht.

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 14 okt 2004 21:41
door bluts
Beste Gabrie,

je doet de suggestie om het financieel plan van oud klanten te laten opsturen naar leaseverlies. Zou je dit verhaal ook eens willen sturen naar de stichting leaseleed. (www.leaseleed.nl) Deze vereniging behartigt specifiek de belangen van mensen die gedupeerd zijn door de gladde praatjes van medewerkers van Spaar Select. Daar zullen ze blij zijn om een bevestiging te krijgen van wat ze reeds vermoedden. Zo ja, alvast bedankt.
groeten,
bluts

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 14 okt 2004 23:41
door Captain-America
Helaas weigert (weigeren) Gabriee (cs) om een e-mail te replyen.

Reken er dus maar niet op dat het aanbod serieus is.

Mocht ik nog een inhoudelijke reactie krijgen, dan laat ik dat nog weten.

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 15 okt 2004 12:27
door dewaal
misschien is er anders nog wat over op het internet

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 15 okt 2004 12:55
door Hollander
Beste Captain-America,

Begrijp ik dat jij het verhaal van Gabrie serieus neemt? Volgens mij worden we in de maling genomen. Dit is al een oud verhaal dat al langer geleden op dit forum gepubliceerd is, maar het ziet er een beetje echter uit omdat Gabrie nu net doet of het van zijn ex afkomstig is.

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 15 okt 2004 16:25
door ad snoeren
Als dit verhaal gebruikt zou worden tegen dexia maakt het geen schijn van kans als die mevr dit niet onder ede gaat verklaren met eventueel meerdere getuigen bij de rechter.

En Dv Er zijn toch wel andere termen te verzinnen. b.v. vuile boeven of zo. Niet dat ik me aangesproken voel of zo, maar het is zo rolbevestigend en die rol wensen wij niet te spelen.

Liefs Ad

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 15 okt 2004 19:31
door dv
sorry ad als ik je beledigd heb, maar maak er niet zo'n pot van, met die termen wat we gebruiken, je weet toch wat ik bedoel of niet soms, ik denk dat je je wel aangesproken voelt

m vr gr dv

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 15 okt 2004 19:39
door bluts
Hollander,

je zegt dat dit verhaal zogezegd in een nieuw jasje is gestoken. Zou jij me willen vertellen wanneer/waar dit dan eerder is geplaatst?
groet,
bluts.

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 15 okt 2004 19:56
door pluutje
Dv en Kurt,

Kun je je ex adviseur niet bellen om over ''een nieuw contract'' te komen praten :evil: :twisted:


:D :lol:

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 16 okt 2004 09:47
door dv
pluutje

dat heb ik al geprobeerd, hij is van de aardbodem verdwenen, bij spaarselect werkt hij niet meer, en niemand weet waar hij uithangt, misschien weten jullie het, zijn naam is JOHN VAN OVERMEERE, uit de buurt van roermond,

m vr gr dv

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 16 okt 2004 09:53
door Captain-America
Goedemorgen waarde Hollander,

Ik neem zulke berichtgeving in eerste instantie voor "kennisgeving" aan.
Voor de gedupeerden echter probeer ik te achterhalen of er mogelijkerwijs een kern van waarheid in aanwezig is. Vandaar dat ik middels een e-mail heb gepoogd Gabriee te contacteren. Je weet tenslotte maar nooit.

Gezien het uitblijven van enerlei reactie, moet ik dus concluderen dat deze persoon en zijn/haar berichtgeving (ook) een idee-fixe is.

Helaas, het is niet anders.

Re: Account Manager Spaarselect bekent......

Geplaatst: 16 okt 2004 10:14
door Hollander
dv ziet "flikkers" als een scheldwoord, maar mijn beste vriend ziet het als een neutrale omschrijving.