Onrust: TROS op de commerciële tour
Geplaatst: 14 okt 2004 13:30
14-10-2004
Onrust: TROS op de commerciële tour
Van een onzer verslaggevers
Personeel van de TROS is verontrust over voorlopige commerciële plannen, die de directie heeft ontvouwd.
Bij een commerciële TROS, gekoppeld aan het Vlaamse VTM en mogelijk Talpa (John de Mol), is geen plaats voor informatieve programma's als Twee Vandaag en Radar. De 14-koppige redactie van Radar is gevraagd na te denken over een nieuwe rubriek die beter past in een commerciële omgeving.
,,Als één programma een bedreiging is voor adverteerders, zijn wij het wel'', zegt eindredacteur Antoinette Hertsenberg. ,,Hebben we eenmaal beet, dan laten we niet meer los. De directie wil al onze tanden eruit trekken.'' Hertsenberg wil best nadenken over een 'andere' consumentenrubriek. ,,Maar dan moet je wel weten wat voor zender we worden en dat is nog allemaal onzeker.''
Programma's die niet passen in een commerciële omgeving wil de TROS eventueel slijten aan andere omroepen. Journalistenvakbond NVJ heeft daar weinig vertrouwen in. ,,De kinnesinne in Hilversum kennende, zien de andere omroepen, die het zelf ook moeilijk hebben, de TROS al aankomen'', zegt bestuurder Th. Bruning.
Bij een commerciële TROS is wel plaats voor nieuws, maar niet in de vorm van een actualiteitenrubriek. Bij de radio dreigen de banen van 40 medewerkers te verdwijnen, als de TROS zich bevrijdt uit de 'klemmende greep' van de raad van bestuur van Publieke Omroep.
Bij de AVRO, die zich ook op een toekomst buiten het publieke bestel oriënteert, heeft interim-directeur G. Eggink gisteren de ongerustheid bij het personeel proberen weg te nemen met de toezegging dat de AVRO het liefst in het publieke bestel wil blijven. ,,Maar dan moeten we wel een sterke herkenbare speler kunnen zijn. Niet een speelbal'', aldus Eggink.
Ook bij de KRO leeft die vrees. Onlangs had de KRO bijna zendtijd bij SBS gekocht, toen het niet leek te lukken ruimte op Nederland 1 te krijgen voor nieuws uit het Vaticaan dat de KRO belangrijk vindt voor haar achterban.
Bij nieuwe beperkingen van de netmanagers zal de KRO niet aarzelen de zendtijd bij de commerciëlen in te kopen, aldus directeur Ton Verlind gisteren.
copyright (C) Algemeen Dagblad
Onrust: TROS op de commerciële tour
Van een onzer verslaggevers
Personeel van de TROS is verontrust over voorlopige commerciële plannen, die de directie heeft ontvouwd.
Bij een commerciële TROS, gekoppeld aan het Vlaamse VTM en mogelijk Talpa (John de Mol), is geen plaats voor informatieve programma's als Twee Vandaag en Radar. De 14-koppige redactie van Radar is gevraagd na te denken over een nieuwe rubriek die beter past in een commerciële omgeving.
,,Als één programma een bedreiging is voor adverteerders, zijn wij het wel'', zegt eindredacteur Antoinette Hertsenberg. ,,Hebben we eenmaal beet, dan laten we niet meer los. De directie wil al onze tanden eruit trekken.'' Hertsenberg wil best nadenken over een 'andere' consumentenrubriek. ,,Maar dan moet je wel weten wat voor zender we worden en dat is nog allemaal onzeker.''
Programma's die niet passen in een commerciële omgeving wil de TROS eventueel slijten aan andere omroepen. Journalistenvakbond NVJ heeft daar weinig vertrouwen in. ,,De kinnesinne in Hilversum kennende, zien de andere omroepen, die het zelf ook moeilijk hebben, de TROS al aankomen'', zegt bestuurder Th. Bruning.
Bij een commerciële TROS is wel plaats voor nieuws, maar niet in de vorm van een actualiteitenrubriek. Bij de radio dreigen de banen van 40 medewerkers te verdwijnen, als de TROS zich bevrijdt uit de 'klemmende greep' van de raad van bestuur van Publieke Omroep.
Bij de AVRO, die zich ook op een toekomst buiten het publieke bestel oriënteert, heeft interim-directeur G. Eggink gisteren de ongerustheid bij het personeel proberen weg te nemen met de toezegging dat de AVRO het liefst in het publieke bestel wil blijven. ,,Maar dan moeten we wel een sterke herkenbare speler kunnen zijn. Niet een speelbal'', aldus Eggink.
Ook bij de KRO leeft die vrees. Onlangs had de KRO bijna zendtijd bij SBS gekocht, toen het niet leek te lukken ruimte op Nederland 1 te krijgen voor nieuws uit het Vaticaan dat de KRO belangrijk vindt voor haar achterban.
Bij nieuwe beperkingen van de netmanagers zal de KRO niet aarzelen de zendtijd bij de commerciëlen in te kopen, aldus directeur Ton Verlind gisteren.
copyright (C) Algemeen Dagblad