LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nuon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
naas

nuon

Ongelezen bericht door naas »

Beste mensen,

Ik heb gister de jaarrekening gehad van het NUON of ik even 2000 euro wilde betalen.

Ik ben in bezit van een klein huisje en verbruik niet veel energie.
Ik heb de NUON gebeld en zij deelde mij mede dat ik de afgelopen 3 jaar te weinig heb betaald voor mijn energie. Ik kan best begrijpen dat ik misschien te weinig heb betaald maar dat ik aan 2000 euro aan energie heb verbruikt in mijn eentje dat geloof ik niet.

Ik zit nu met mijn handen in het haar. Het bedrag van 2000 euro kan ik niet betalen. Ik denk dat ze een fout hebben gemaakt. Hoe kan ik aantonen dat ik nooit aan 2000 euro aan energie kan hebben verbruikt.

Wie heeft zo iets met het NOUN mee gemaakt en wie kan mij helpen of advies geven.

Ik heb jullie hulp nodig.

Gast

Re: nuon

Ongelezen bericht door Gast »

Je zal dan toch aan de hand van je jaarlijkse meterstanden je jaarverbuik moeten berekenen; kijken wat de afwijking ten opzichte van de jaarafrekeningen( meterstanden afgelopen jaren) is. Heb je zelf geen meterstanden over de afgelopen jaren dan ben ik bang dat dit een harde les voor je is :?

franck

Ongelezen bericht door franck »

je kan een geschillencommisie inschakelen,dit kost wel 25 euro,maar het nuon moet dan wel antwoorden ipv wegwuifen

Gast

Ook bij de geschillencommisie zal je bewijzen moeten overleggen. En dan zul je toch met wat verbruikscijfers op de proppen moeten komen!
Wanneer is er daadwerkelijk de meter bij je opgenomen?
Meestal komen ze met dit soort naheffingen als er een paar jaar een geschatte meterstand gebruikt is door het energiebedrijf. De geschillen commisie heeft al eens geoordeeld dat van een energiebedrijf verwacht mag worden dat 1x per 3 jaar daadwerkelijk een meter wordt opgenomen door een energiebedrijf om rekeningen niet teveel uit de hand te laten lopen.

Gast

Klopt. Bij familie van ons gebeurde precies hetzelfde. Jaren geen opmeting geweest en dan opeens een afrekening met een bijbetaling van ruim € 1000.

Ook gebelt naar Nuon, hoe dat kon, maar als je zelf ook geen jaarrekeningen bewaard, heb je geen poot om op te staan. Betalen dus!

Nu konden ze gelukkig wel een regeling treffen om het maandelijks te mogen bij betalen. Dus, wees op uw hoede en hou het zelf ook een beetje in de gaten.

ikkes

Ongelezen bericht door ikkes »

zoals eerder gezegt kan het zijn dat al 3 jaar geen meteropnemer bij u thuis is geweest
en stel nu dat u per maand ongeveer 30 euro meer gebruikt dan dat u op de maandelijkse termijnen betaald
dan komt u naar 3 jaar ongeveer 1000 euro tekort

helaas is daar niets aan te doen

wat wel gedaan kan worden is hier een betalings regeling voor treffen
bel hiervoor het CCC op 0900 0808
wij (ja ik werk hier ook) kunnen u dan verder helpen met het oplossen van dit probleem

mocht u toch van mening zijn dat dit niet kan (defecte meters komen tenslotte ook voor (zeldzaam)) neemt u dan zelf de meterstanden op voordat u contact met ons opneemt
wij kunnen dan de door u opgenomen meterstand vergelijken met de opgenomen meterstand op de jaar rekening.

aangezien ik u waarschijnlijk zelf niet aan de lijn krijg ben ik benieuwt naar de verkregen reactie?

Gast

Klopt. Bij familie van ons gebeurde precies hetzelfde. Jaren geen opmeting geweest en dan opeens een afrekening met een bijbetaling van ruim € 1000.
Whow he!
Donderslag bij heldere hemel!
Is het dan nooit bij die familie opgekomen om eens de werkelijke meterstanden te vergelijken met de meterstanden die de energieboer opgeeft op de jaarrekeningen?
Mensen gaan er zo vanuit dat energielevering vanzelfsprekend is maar zeker na de privatisering is het gewoon een zakelijk gebeuren waarbij je in de gaten moet houden dat waar je voor betaald ook geleverd wordt. En boerenslimmigheid - meterstanden lager doorgeven - wordt na een aantal jaren toch wel weer beloond met een forse naheffing 8)

Gast

GOED lezen gast! Die jaarafrekeningen had ze dus niet meer, daarom geen poot om op te staan. En de rest spreekt voor zich!

Gast

BEGRIJPEND LEZEN GAST!
Jaarrekening ontvangen
meterstanden vergelijken
jaarrekening weggooien
capice !?

Gast

Jaarrekeningen weggegooid dus!
Comprende? Geen enkel bewijs meer dus!

Gast

hadden ze dus gelijk moeten doen; was ook mijn point (dit even in blokletters voor de goede verstaander). Men is wel zo gemakzuchtig om jaarrekeningen niet te checken en zelfs weg te gooien en dan maar lopen huilen als er in 1 keer een vette rekening op de deurmat ploft.

Gast

Dan ook weer voor de duidelijkheid! Ik heb niet gezegt, dat ze heeft gehuilt ,al was het wel om te huilen.

Die energiebedrijven kunnen er ook wat van hoor! Daar rekenen ze denk ik ook op, dat mensen zelf hun jaarnota,s niet nazien.
Maar zo gek, ben ik al zeg ik het zelf, gelukkig niet!

Gast

Daar rekenen ze denk ik ook op, dat mensen zelf hun jaarnota,s niet nazien.
Met die stukjes hier op het forum zou je denken dat het puur criminele instellingen zijn maar je ziet uit voorgaande posts dat de klanten zelf ook erg slordig zijn en vaak pas beginne "te muiten" als er in 1 keer een forse rekening ligt. Er zijn een paar redenen dat er bij de energiebedrijven fouten gemaakt worden:
ex-monopolist - klanten blijven zowieso wel bij ons en hokjes geest, de ene afdeling communiceert erg slecht met een andere
privatisering en automatisering - er zijn sommige maatschappijen samengegaan en door de privatisering zijn er extra systemen bijgekomen wat niet altijd even goed is gegaan en gaat.
Het zijn erg grote bedrijven - bijv. Nuon heeft al bijna 10.000 werknemers in vaste dienst - waardoor ze voor het publiek en in zekere mate voor het personeel wat onpersoonlijk zijn en makkelijk om tegen aan te schoppen. Daarnaast gaat het door het grote aantal klanten (2,7mlj Nuon/ 2,5 mlj. Essent) in absolute zin natuurlijk vaker mis als bij een klein(er) bedrijf.
Maar hoe ik hier ook loop te vergoeilijken; de klachtenafhandeling blijft onder de maat.

Gast

Laat dit een goede les wezen voor iedereen!
Bewaar je jaarafrekeningen, zoveel ruimte neemt dit niet.
Stop ze ergens in een la en na 3 jaar kan je ze wel weggooien.

Ook als tip, geef je meterstanden door!
Als ze gaan schatten zit je het jaar erop of pas naar 3 jaar met de gebakken peren.

Gesloten