LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS tarieven te duur!

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

Ik was 3 jaar in 1971 dus nog niet actief op de arbeidsmarkt.
Mijn ouders betaalden in 1968 ongeveer fl 150,- huur voor hun eensgezinswoning in het noorden des lands. In de Randstad lagen de huurprijzen voor flatwoningen al rond de fl 200,- Die gegevens heb ik uit een "Eigen Huis & Interieur" van 1969
Mijn ouders hebben alle kassabonnen en facturen van grote aankopen sinds hun trouwdag in 1961 bewaard. Zo betaalden ze bijvoorbeeld voor hun formica keukentafel en 4 stoelen in 1968 fl 145,-
Gegevens over inkomens in die tijd ben ik helaas nog niet tegengekomen.

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

In 1971 was het gemiddelde netto loon voor de geschoolde
werknemer 800 gulden per mnd
Ben zelf begonnen in 1953 was 14 jaar.Bij een mach.fabriek 48 uur per week werken en´s avonds naar school tot tien uur 8 gulden bruto per week.
Twee weken vakantie per jaar en 1 1/2 % vakantiegeld per jaar was voor
mij 6 gulden ja ja dat waren nog eens tijden.

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

Dan zat ik met mijn raming van fl 750,- à fl 800,- vrij goed.
Heel leuk om hier iemand te ontmoeten die nog voor de Tweede Wereldoorlog geboren is.

henk10

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door henk10 »

Ik moet even kwijt dat de starter van deze topic zich niet gerealiseerd heeft dat prijzen niet te duur maar alleen te hoog kunnen zijn.

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

Persoonlijk ben ik blij dat er geen kinderwgens in de eerste klas kunnen. een eerste klaskaartje koop je voor je rust en niet voor schreeuwende kinders

Tulipman

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Tulipman »

Nog even doorzeuren, maar nu om even iets recht te zetten:
Iemand schreef:

-------------------------------------------
Een liter benzine kostte in 1972 fl. 0,39
In 2005 kost die zelfde liter € 2,29 = fl. 5,05
Dat is een verhoging van 1194 %
-------------------------------------------


Errr, ik denk dat je in 2005 dan teveel hebt betaald voor die litertjes benzine, want een liter eurloodvrij benzine kost bij BP momenteel 1.29 Euri's, dus Fl 2.84. Ik vind die 39 guldencent per liter uit 1972 ook erg aan de lage kant, maar ik neem even aan dat dat juist is.

Ergo, de door jou berekende verhoging t.o.v. van de benzineprijs uit 1972 is dan ineens een stuk minder: 628 % (nog steeds schrikbaren hoog)

Groeten van een trein-fan met kortingskaart

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

als je de topic ff goed gelezen had dan had je gezien dat er over
die prijzen al opmerkingen gemaakt waren. twee keer is net een keer te veel.trein fan.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Over prijzen van vroeger kunnen we hele topics vol schrijven. Feit is dat alle TIJDELIJKE! verhogingen nooit meer zijn terug gedraaid. Maar even naar het originele onderwerp, de NS tarieven. Wat veel mensen vergeten is, dat de NS is opgedeeld in verschillende sectoren. Dit had naar mijn mening nooit moeten gebeuren. Nu moet betaald worden voor gebruik van het spoor, de stations, het personeel want niemand werkt voor niets, verder zijn er nog belastingen enz. Enig idee wat de aanschaf van nieuw materieel kost en het onderhoud, het vandalisme in treinen en verder zou ik niet graag de energie nota willen betalen. Het is vaak zo dat tegenwoordig het aantrekkelijker is om de auto te nemen, maar dat geeft ook files en vertraging omdat we nu eenmaal in een maatschappij leven waar een ieder meestal te ver van het werk woont zodat een vorm van vervoer onmisbaar is geworden. Vergeet niet dat het materieel eens vervangen moet worden en dat daar geld heel veel geld voor nodig is en dat betalen de gebruikers met z'n allen in de tarieven.

Vr. Gr. Hans.

MithraMadness
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 feb 2005 14:43

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door MithraMadness »

Tsja de trein is wel erg duur geworden. Ik reis dagelijks tussen Schinnen - Maastricht en als ik vrij kan parkeren (op parkeerplaats werk) dan ga ik met de auto.

Een simpel rekensommetje:
Retourtje Schinnen-Maastricht 9,-
Volle tank benzine: 35,- (5x op en neer)

In een werkweek (5 dagen) ben ik dus of 45,- kwijt voor de trein of minder als ik met de auto kan gaan.

Dus ja, OV is duurder dan een millieuvervuilende roestbak op vier wielen. Hoezo, nederland wil het gebruik van het OV promoten? Gooi dan eerst die prijs maar eens omlaag.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Hier gaat U duidelijk de mist in. U rekent alleen de brandstof kosten. Reken de prijs eens uit per KM en vergelijk dat met de KM prijs van de trein. Behalve de brandstof betaalt U voor de auto verzekering, belasting en slijtage, onderhoud en afschrijving. Dan denk ik toch dat de trein goedkoper is.

Vr. Gr. Hans.

MithraMadness
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 feb 2005 14:43

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door MithraMadness »

Met een volle tank rijd ik 5x op en neer. Dat kost mij 35 euro (tank in duitsland, woon toch vlak bij de grens) Mijn auto is ouder dan 25 jaar dus geen wegenbelasting en de vast lasten zijn niet zo hoog voor een VW polo 1.0. het voordeel is wel dat de trein comfortabeler is, slapen in een auto lukt niet echt. Het nadeel is dat de infrastructuur dermate slecht is dat ik over een treinreis Schinnen - Maastricht (half uur met auto INCLUSIEF file) ruim een uur doe. En dan moet ik nog naar mijn werk lopen.

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

Dan is het in jouw geval dus toevallig een keertje goedkoper (hoop ik wel voor je dat je auto niets gaat mankeren, want onderdelen zijn voor jouw auto een stuk duurder dan voor jongere auto's en dat zou betekenen dat je meteen weer een stuk duurder uit zou zijn dan wanneer je met de trein zou gaan), maar het gaat hier over het algemeen en niet 1 persoontje in het bijzonder.
over het algemeen is de auto een stuk duurder (wanneer je alleen rijdt) dan dat de trein dat is.

MithraMadness
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 feb 2005 14:43

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door MithraMadness »

Dat is inderdaad waar. Het is echter wel zo dat de NS behoorlijk in prijs is gestegen en in kwaliteit is verloren de laatste tijd.

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

Dat is jouw mening, maar klopt niet.

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

Toch knap dat jij altijd precies voor 35,- tankt er altijd 5 dagen mee kunt rijden en dat terwijl de benzineprijzen in Duitsland ook schommelen. :lol:

MithraMadness
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 feb 2005 14:43

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door MithraMadness »

Dat is jouw mening, maar klopt niet.
Zucht deze discussie niet aanwenden hier ivm forum vervuiling.


NS heeft bekend gemaakt op meerdere momenten dat de prijzen omhoog gaan en dat diensten zoals ticket verkoop aan de balie en de railtender is weggevallen. Dit staat in de jaarverslagen van de NS
MAW verhoging prijs en wegvallen diensten is wel degelijk waar.

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

Het wegvallen van diensten zegt, helaas voor jou, niks over de kwaliteit.
Jammer joh.
Plus dat de autokosten net zo hard stijgen als de kosten voor de NS, dus ben je dan nog altijd goedkoper uit met de trein.
Wederom jammer joh.

MithraMadness
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 feb 2005 14:43

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door MithraMadness »

Mwah het blijft een gerelativiteerd probleem.
Voor de een is het goedkoper en voor de ander duurder.
Dit lijkt mij iets wat ieder voor zichzelf kan uitmaken.

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

Goedkoper wil nog niet zeggen dat het ook beter is. Zodra ik mijn rijbewijs heb en een auto kan kopen, ga ik nooit meer met de trein. Ben liever wat meer geld kwijt dan met die rot NS te gaan.

Gast

Re: NS tarieven te duur!

Ongelezen bericht door Gast »

Mwah het blijft een gerelativiteerd probleem.
Voor de een is het goedkoper en voor de ander duurder.
Dit lijkt mij iets wat ieder voor zichzelf kan uitmaken.
Je kan nu opeens geen reeel antwoord meer geven?
Hoe je het ook wendt of keert, wanneer je in je eentje met de auto gaat ben je altijd duurder uit.
Jij hebt dan geen wegenbelasting dat je hoeft te betalen, maar je slijtage hou je wel.
En die loopt bij auto's van die leeftijd harder op dan bij jongere auto's.
Maar goed, realistisch denken is nu eenmaal niet jouw sterkste kant.
Kan gebeuren.

Gesloten