LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moordenaars zijn beter af in Nederland

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
jos

Moordenaars zijn beter af in Nederland

Ongelezen bericht door jos »

18 jaar cel voor Volkert van der G.

Uitgegeven: 15 april 2003 110
Laatst gewijzigd: 15 april 2003 11:39

AMSTERDAM - Het Openbaar Ministerie had levenslange gevangenisstraf geëist tegen Van der G. Officier van justitie J. Plooy noemde de moord twee weken geleden een aanslag op het democratisch proces. Volgens de rechtbank is deze inbreuk niet zo ernstig dat het een levenslange gevangenisstraf zou rechtvaardigen.

De rechtbank acht de kans dat Van der G. nogmaals een soortgelijk strafbaar feit zal plegen onaannemelijk en ziet ook daarin geen reden tot levenslange celstraf. De rechtbank wees er verder op dat welke straf dan ook het toegebrachte leed aan de nabestaanden van Fortuyn nooit kan vergelden.

Dodelijke precisie

Van der G. zag in Pim Fortuyn een steeds groter wordend gevaar voor zwakkere groepen in de Nederlandse samenleving, zoals asielzoekers, moslims en WAO-ers. De rechtbank hanteert dit als motief van Van der G. voor de moord. De uiterst geschokte rechtsorde, de brute manier waarop Fortuyn werd doodgeschoten; van zeer dichtbij en met dodelijke precisie, de inbreuk die dit maakte op het democratische proces en uit algemene preventie bracht de rechtbank tot achttien jaar celstraf.

Van der G. hoorde onbewogen het vonnis aan. Hij concentreerde zich op de voorzitter F. Bauduin van de rechtbank en gaf geen blijk van enige emotie.

Emotie

De uitspraak ontlokte emotionele reacties bij het groepje Fortuyn-aanhangers dat zich buiten de rechtbank in Amsterdam ophield. Mensen lieten blijken duidelijk teleurgesteld te zijn over de straf van achttien jaar.

"Dit is te gek voor woorden", aldus een van de Fortuyn-aanhangers. "Ze zouden hem moeten ophangen." Een ander zei: "Hij krijgt zijn straf nog wel."

Voormalig LPF-coryfee F. Hoogendijk zei na afloop niet gelukkig te zijn met de uitspraak. "Dat betekent dat hij over twaalf jaar weer vrij rondloopt", aldus Hoogendijk. "Dat is niet veilig. Hij moet in ieder geval niet bij mij langskomen."

Vrij in 2014

Van der G. zal in 2014 weer als vrij man rondlopen. In het Nederlandse gevangenisregime geldt dat een gevangene tweederde van de hem opgelegde straf moet uitzitten.

Van der G. werd dinsdag veroordeeld tot achttien jaar gevangenisstraf. In de praktijk betekent dit twaalf jaar zitten. De tijd die iemand in voorarrest heeft gezeten wordt van de straf afgetrokken. De twaalf jaar gaat dus feitelijk in vanaf de arrestatie van de verdachte, in Van der G. zijn geval op 6 mei 2002.

Dinsdagmorgen was nog niet bekend of het Openbaar Ministerie of Van der G. in hoger beroep gaat tegen het vonnis van de rechtbank.

Oei

Re: Moordenaars zijn beter af in Nederland

Ongelezen bericht door Oei »

-reactie verwijderd-

hoi

Ongelezen bericht door hoi »

Ik zie de link tussen de moord op Pim Fortuyn en de dexia-affaire niet echt.

jos

Geeft niet, maar ik zal het je even uitleggen.
Een moordenaar loopt na 12 jaar weer zonder zorgen buiten, een gedupeerde aandelenleasebelegger zit waarschijnlijk de rest van zijn leven met een dikke schuld.
Snap je het nu of ben je ook zwakzinnig.

hoi

Ik ben zeker niet zwakzinnig... anders had ik ook wel zo'n flut-contractje afgesloten (en was ik er daarna heel hard over gaan zeuren).

sylans

Ongelezen bericht door sylans »

een goed aflossingsplan helpt je er ook wel binnen 12 jaar vanaf denk ik.

el

Ongelezen bericht door el »

Niet voor iedereen vrees ik, velen hebben geen alternatieven meer om uit de problemen te komen omdat ze b.v. al de overwaarde van hun huis gebruikt hebben etc.

hoi

Hoi Oei,
Ik wist niet dat paupers tegenwoordig genoeg geld hebben voor een computer met internetaansluiting.

Ralph

Ongelezen bericht door Ralph »

Ondanks het ontbreken van een duidelijke link, begrijp ik wel (heel goed) wat de topicstarter bedoelt.

Zo zijn er situaties bekend, wel meer dan 1, waarbij het recht nogal krom is.

Leest u onderstaand geheel fictieve verhaal.

Vb. U heeft een relatie, word volledig door uw partner genept, met name ook financieel, besluit deze ellende op u te nemen, glijdt af van gezond naar ziek, lees van werkend naar werkeloos/WAO en de ellende is compleet. Buiten uw schuld om, aantaanbaar, stapelen zich de lasten op. Uw gegevens worden bij het BKR aangemeld, u kunt niet meer betalen buiten uw schuld om, gezien het gedaalde inkomen, en een groot zwart kruis (figuurlijk) verschijnt achter uw naam. Pas nadat de schuldenlast is afbetaald verdwijnt dit alles. Dit kan dus vele jaren duren. Al deze jaren telt u niet meer volledig, creditwaardig, als mens mee in onze geweldige samenleving.

Als u dit van te voren geweten had, en uw ex (partner) haar deel had gelaten. En haar bijvoorbeeld per ongeluk, tijdens een bezoek aan haar, vanwege kinderen, met een of ander voertuig letsel, liefst dodelijk gezien de ellende, dan krijgt u een korte straf, of zelfs geen, als u kunt aantonen dat het bijvoorbeeld aan uw medicijngebruik te wijten was of uw geetestoestand.

Na enige jaren bent u dan van alles af, of in het geval van het niet vervolgen nog eerder.

Ik heb me wel is laten vertellen dat dit soort zaken daadwerkelijk hebben plaatsgevonden.

En nee dit is niet van toepassing op ondergetekende.

Dit alles ter aanvulling van, naar wat ik meen te hebben begrepen, wat de topicstarter bedoelt.

jos

Goed begrepen Ralph

Gesloten