Pagina 1 van 2

reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 12 nov 2004 19:02
door Truus Vaassen
:twisted: Mijne 7 mnd oude Sony Ericssin Z600 ter reparatie aangeboden binnen de garantietijd. Klepje zat los, infrarood werkte niet. Kreeg brief waarin stond dat mijn GSM vochtschade had. Had 2 keuzes: afstand doen van GSM, zodat deze vernietigd kon worden, of ongerepareerde GSM retour tegen betaling van €29,75 onderzoeks-
kosten. Bij navraag vertelde men mij dat vochtschade kon komen door transpiratie, of door verschil temperatuur door van warme naar koude ruimtes te gaan?? Heb via jurist protest aangetekend. Heeft nog iemand hier ervaring mee? Volgens mij is dit een nieuwe tactiek om GSM's te verkopen. Toestel werd door mij normaal gebruikt en is nooit nat geworden.

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 13 nov 2004 21:58
door woepie
Deze discussie hebben we vaker gehad.

De leverancier gooit het vaak op vochtschade omdat ze de klant dan niets hoeven te vergoeden.

Vochtschade hoeft verder niet het gevolg te zijn van nat worden. De lucht bevat nu eenmaal vocht. Op de ene plaats meer als op een andere. Er ontstaat domweg roest.

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 14 nov 2004 10:26
door Gast
Een repaircenter zal nooit vochtschade constateren als het niet zo is. Het repaircenter krijgt namelijk vaak pas een vergoeding van de fabrikant (nokia, sonyericsson, samsung etc.) als er daadwerkelijk gerepareerd wordt. En dus aan vocht(en ook val)schade word niets verdient!

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 16 nov 2004 02:59
door AndreDeWit
Hallo,

Ook heb ik een soortgelijke probleem gehad.
En gelukkig is dat wel goed opgelost.

Maar welke netwerk heeft u?
En bij welke winkel gekocht?
1 of 2 jaar contract?
Was u verzekerd?

Ben er wel zeker benieuwd naar.
Groetjes,

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 17 nov 2004 08:14
door Truus Vaassen
:twisted: Zal best dat vocht echt geconstateerd is. Dit betekend in mijn ogen echter dat het geen deugdelijk toestel is. Misschien een fabricagefoutje?
Het toestel is alleen onder normale omstandigheden gebruikt en nooit nat geworden. Heb een 2jarig abb. bij telfort maar afgesloten via internet en niet rechtstreeks bij Telfort. het toestel was niet extra verzekerd. We hebben ook nog een TMobile abb. met een Nokia 3510i. Deze wordt al ruim 3 jaar onder dezelfde (normale) omstandigheden gebruikt. Laat het hier echt niet bij zitten hoor

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 17 nov 2004 16:21
door Nataschavr
Graag reageer ik hierop omdat ik bijna hetzelfde probleem heb: ik heb mijn 3 weken oude Sony Ericsson 700i ter reparatie aangebonden. Via verzekeringmaatschappij “Conner en Davis Insurance BV” Deze verzekering heb ik op aanraden van de verkoper bij BelCompany afgesloten. Eerst wilde ik er niet aan beginnen, maar de verkoper overtuigede hij mij dat dit toch wel verstandig was bij schade o.a. waterschade.
Om een lang verhaal en vele telefoontjes kort te houden, kreeg ik afgelopen vrijdag, na twee maanden, een brief van “Conner en Davis Insurance BV” met de volgende mededeling: er was vochtschade geconstateerd en de volgende mogelijkheid werd mij geboden: 37,50 betalen en een ongeprepareerd toestel retour krijgen of niet betalen, waarop zij hem zouden vernietigen. Dit met het dwingende verzoek binnen 3 dagen te reageren..
Na van mijn stoel te zijn gevallen van verbazing, ik had dit toestel namelijk net 3 weken en was daar heel zorgvuldig mee omgegaan (nooit los in mijn tas maar altijd in een beschermingshoesje) én daarbij overstag gegaan een verzekerkering af te sluiten toen de verkoper mij op eventuele beschadiging door waterschade attendeerde. Heb ik nog gebeld met het hoofdkantoor van BelCompany maar deze mevrouw kon mij er alleen op wijzen dat ik bij het invullen van de verzekeringspapieren niet “een spontaan defect’ had moeten vermelden (wat het naar mij weten toch echt was). Had ik namelijk een verklaarbare schade aangegeven bv “er is een glas water overheen gegaan”dan was mijn toestel misschien wel vergoed. Als advies kreeg ik de tip: een heel goedkoop ander toestel te kopen. Nu heb ik dus een 2 jarig contract, zonder toestel en ik weet echt niet wat te doen. Wie wel???

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 18 nov 2004 10:59
door asd
nataschavr, Als een defect zich binnen een half jaar na aankoop aandient wordt er volgens de wet veronderstelt dat dit defect al bij aankoop op het app zit. De bewijslast ligt dan bij de leverancier. Zij moeten aan kunnen tonen dat er waterschade door u aan het app is ontstaan. Kunnen ze dit niet dan moeten ze een nieuw app leveren. Neem even contact op met de consumentenbond die kan je meer info geven overt hoe dit aan te pakken. succes

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 18 nov 2004 15:41
door Nataschavr
Beste asd,

Heel erg bedankt voor je reactie. IK heb inmiddels contact opgenomen met de consumentenbond en zij vertelde me ook dat ik heel sterk sta! Ik moet nu een aangetekende brief sturen naar het filiaal waar ik mijn toestel heb aangeschaft. Daarin moet ik om mijn garantie eisen, tenzij zij kunnen aantonen dat ik de beschadiging zelf heb aangebracht. Ik ben heel benieuwd of het lukt, maar naar wat ik heb begrepen kunnen zij hier niet onderuit.

Nogmaals bedankt!

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 18 nov 2004 21:32
door --
Ik werk ook op een helpdesk.

De winkel kan er niets aan doen dat de verzekering de schadeclaim afwijst. Dat zijn voorwaarden van de verzekering en niet van de winkel.

BelCompany kennende zullen zij, ook als je een nette brief schrijft (dus niet meteen dreigt met de consumentenbond ed) je ook helpen als je in je gelijk staat.

Maar telefonisch is dit altijd moeilijk op te lossen, omdat zij dan niets kunnen zien of nagaan.
Probeer het dus eerst eens vriendelijk en wacht ff af.

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 23 nov 2004 10:06
door Truus Vaassen
vandaag mijn "onherstelbaar beschadigd" toestel onder rembours (onderzoekskosten) retour ontvangen. Echter zonder achterfrontje, zodat deze niet gesloten kan worden???Waren het vergeten. Het klepje van het toestel zit inderdaad nog los, maar verder kan ik gewoon bellen enz. Is dit een onherstelbare beschadiging???
Wacht nu geduldig af, at mijn rechtsbijstand kan bereiken.

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 30 nov 2004 19:59
door Gast
Dames en heren.

Vocht is vocht. Dat komt niet zomaar in het toestel. Maar in plaats van over allerlei leveranciers en/ of verzekeraars en/ of providers e.d. (zie tevens andere forums) emotionele dingen te noemen, moet er gekeken worden naar het daadwerkelijke probleem. 1) hoe gaan we als consument nou eigenlijk daadwerkelijk met een mobiele telefoon om en 2) Hoezo kunnen toestellen niet tegen normale gebruikersomstandigheden.

Zie ook: forum GSM's met waterschade

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 02 dec 2004 22:46
door harryvbos
beste natashavr ,ik wil je niet ontmoedigen maar de consumentenbond die kan wel allemaal dingen roepen maar als de verzekering weigerd iets voor je te doen,kun je straks alleen nog maar via een rechter je gelijk halen ,en gezien de kosten van minimaal 400 euro zul je eerst moeten afvragen of je wel echt zo sterk staat ,verder zal de consumentenbond ,nu het er op aankomt niet thuis geven,omdat ze hun juridische afdeling niet voor kleine zaken wil gebruiken,,,en dan sta je weer als consument nergens dus

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 02 jan 2005 00:24
door ronlangendam
zie www.boycot.nu voor ons probleem , en wachten ook op een oplossing. Ook wij hebben wel een abbonnement , en geen telefoon.
vr gr ron langendam

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 04 jan 2005 20:26
door donaldd
wel, mijn ervaring met betrekking op waterschade zijn toch ook wel vrij dubieus, een vriendin van me kreeg haar toestel eens met een afgekeurde reparatie in verband met waterschade, het was een nokia 7650, en nadat ik het toestel eens openschroefde om te kijken wat er dan aan de hand was zag ik dat een condensatortje een beetje zwart uitgeslagen was, en een spoortje op het moederbordje had achtergelaten, ik heb met een gummetje van een potlood dat zwarte weggeveegd, en hopla, het toestel werkte weer, bij een andere telefoon van mij een ericsson R380s die ik opstuurde omdat hij vastliep kreeg ik ook een afgekeurde reparatie wegens waterschade, en het toestel niet werkend retour! en verder had ik ooit een nokia 7110 die ook waterschade moest hebben, toen ik van een vriend hoorde die bij een reparatiedienst werkte van een telefoonzaak dat sommige toestellen softwarematig op willekeurige tijdstippen vastlopen nadat ze in contact zijn gekomen met water, wat mijn 7110 dus deed, en die was wel nat geworden (in de regen!) en nadat hij een update uitvoerde deed het toestel het als vanouds! ik heb deze update vaker aan vrienden aangeraden (er zijn genoeg winkels die dit doen) en in heel erg veel van de gevallen was dit gewoon de oplossing! ik heb zo'n beetje het gevoel dat we gewoon op grote schaal belazerd worden eigenlijk!

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 18 jan 2005 10:35
door TriumphNick
:evil: Op 26/11/04 heb ik via internet een GSM van SonyEricson (T230)gekocht bij de Kijkshop als sinterklaas cadeau. Binnen 2 weken begon het display op het toestel bij normaal al raar te doen; allerlei rare figuren. Telefonisch contact opgenomen met T-Mobile. Deze liet telefonisch weten dat als geconstateerd werd dat het defect van binnenuit het display opgetreden was er geen garantie zou zijn. Vreemd: wat moeten wij nu binnen in het toestel? Vervolgens deed het toestel in de 3de week helemaal niets meer. Wij terug naar de Kijkshop; deze vertelden ons dat we contact op moesten nemen met T-Mobile. Aldus geschiedde: na veel moeite werd uiteindelijk het toestel opgehaald. ruim 2 weken later krijgen we een brief met de mededeling: toestel Total Loss: Vloeistofschade geconstateerd!!!! Voor ons onbegrijpbaar, het toestel was niet meer dan 15 keer gebruikt in normale woon&leef omstandigheden. Ondertussen heb ik wel een ander vermoeden gekregen: Het display is een LCD dat staat voor Liquid (vloeistof) Crystal Display. Dara het display in 1ste instantie raar ging doen, heb ik het vermoeden dat het display defect is geraakt en intern in het toestel gelekt heeft. Display problemen zijn een alom bekend probleem bij fabrikanten; men wil het echter niet toegeven daar het een relatief duur onderdeel en reparatie is!!!!!!! Het laatst is hier nog niet over gezegd.

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 18 jan 2005 14:43
door Gast
Het laatst!


zo kan die ook weer dicht.

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 02 feb 2005 17:50
door Sandra75
Ook ik heb nu twee toestellen gehad met zogenaamde waterschade.
De eerste keer is alweer een tijd geleden, maar toen kreeg ik mijn toestel gewoon mee terug. Die heb ik toen eens goed bekeken en schoongemaakt en..... Er wordt nog steeds mee gebeld.
Nu , met mijn sony van nog geen jaar oud, heb ik dus hetzelfde probleem. Is onherstelbaar beschadigd. WATERSCHADE!! Waar heb ik dat meer gehoord. Ik weet dat een paar jaar geleden de consumentenbond een oproep daarover heeft gedaan. Maar nu kon ik alleen mijn toestel terug krijgen als ik 53 euro betaalde. Dit was mij niet verteld. Je wordt gewoon belazerd, want ook deze telefoon doet het gewoon weer!!!!!!!!.
Ze doen gewoon alsof je met je telefoon onder de douche gaat staan of in de regen gaat lopen.
En nu ik dit allemaal lees weet ik het zeker. Gewoon een grote verkooptruc. En de smoes over dat het naar een extern bedrijf gaat om gerepareerd te worden..... Iedereen wordt er op zijn eigen manier beter van, behalve de consument.

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 05 feb 2005 12:42
door Knuffelbeer
Helaas gaan GSM-toestellen alleen kapot doordat men ermee onder de douche mee staat of er mee in de regen belt. Ook condens of extreem zweten is niet goed voor een toestel. Ik werk zelf in de telecom en heb deze discussie al vele malen gevoerd met klanten. Helaas kan de fabrikant ALTIJD aantonen dat een toestel waterschade (ik spreek liever van vloeistofschade) heeft. Dit valt inderdaad niet onder de garantie en de fabrikant / het repaircenter brengt dan de kosten die vanwege het onderzoeken van het toestel ontstaan zijn, in rekening bij de klant, want als het garantie zou betreffen, dan zouden deze kosten door de fabrikant betaalt worden. Wij (de keten waar ik werkzaam ben) vertellen dan ook altijd bij een reparatie dat als het defect niet onder de garantie valt, dat de klant dan minimaal de onderzoekskosten betaalt. De klant tekent hiervoor en dit scheelt een boel gezeik achteraf !!

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 05 feb 2005 18:03
door richard24
Ik vind dat de fabriekant ten alle tijde aansprakelijk moet worden gesteld binnen de garantie tijd. Hij verkoopt een produkt dat degelijk MOET zijn. Als binnen de bepaalde garantie het produkt niet voldoed moet de klant het gerepareerd of vernieuwd krijgen. Immers je verwacht toch niet dat je nieuwe mobiel zo snel kapot gaat. Of speelt de branche daar juist op, dat sommige van hun telefoons kapot gaat, en er dan maar gelijk wordt geroepen vocht schade. Zodat de gedupeerde weer een andere moet kopen. En waarom valt het niet onder de garantie???????????????? Juist "vocht" is overal om ons heen, makkelijk afschuiven dus!!!!!!!!!!!!11

Re: reparatie GSM (garantie)

Geplaatst: 05 feb 2005 18:46
door chrisje1
Ik heb een stokoude GSM die het nog steeds doet!,

Deze GSM heeft in zee gelegen, Tijdens het pakken van een zakdoek, rolde deze uit mijn jaszak in het water, De GSM heeft een tijdje onder water gelegen, en dit terwijl deze aan stond!,

Later is deze GSM in heet afwaswater gevallen, ook terwijl deze aanstond!,

De GSM is een keer uit een rijdende auto gegooid door kinderhandjes,
Het apparaat ( zat in een beschermhoesje ) stuiterde op het asfalt, glaasje kapot, gaf niks, het apparaat deed het nog!,

Een collega van mijn werk knoeide gasolie op de GSM, het ding was niet meer om aan te pakken zo vet!,

De GSM is toen in een bak afwaswater gereinigd, het toestel deed het weer! :D

Het apparaat is uiteraard iedere keer helemaal uitelkaar genomen en weer schoongemaakt, maar het apparaat doet het nog steeds!,

Helaas is het toestel indirect 'kapot' gegaan, ik ben naar een andere provider overgestapt, en heb hier een abonnement genomen,

De KPN prepay chip, die in het oude toestel zat, is verlopen, Ik heb een prepay set gekocht bij Telfort voor het oude toestel, deze blijkt niet te werken, omdat het oude toestel een 'single band' toestel is,

De oude 900 Mhz band, wordt alleen nog gebruikt door Vodaphone en KPN, dus heb de chip maar aan mijn broer gegeven, die er nu mee belt,

Mijn oude GSM ligt nu werkeloos in de la, maar het apparaat doet het nog steeds!.