LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Prijsverhogingen Energiebedrijven
Prijsverhogingen Energiebedrijven
Vanaf 1 januari zullen veel energiebedrijven hun prijzen gaan verhogen. Er worden al bedragen van 150 euro (12 euro per maand) gefluisterd.
Op de eindafrekening komt iedereen de nieuwe prijs tegen. De nieuwe prijs geldt dus voor de stroom die je het afgelopen jaar hebt gebruikt. Het is dan dus feitelijk een prijsverhoging met terugwerkende kracht.
Immers de rekening die je in Feb2005 krijgt heeft de nieuwe prijs maar die is voor het verbruik tussen Feb2004 en Feb2005.
Bij deze raad ik iedereen aan om op 31 december een fax naar je energiebedrijf te sturen met de meterstanden van dat moment. Dan kunnen de heren energieleveranciers er netjes zorg voor dragen dat de energie de je in 2004 hebt gebruikt ook voor de juiste prijs wordt gefaktureerd. Het lijkt me immers niet de bedoeling dat de energie uit 2004 ook voor de hogere prijs wordt betaald.
Succes
Op de eindafrekening komt iedereen de nieuwe prijs tegen. De nieuwe prijs geldt dus voor de stroom die je het afgelopen jaar hebt gebruikt. Het is dan dus feitelijk een prijsverhoging met terugwerkende kracht.
Immers de rekening die je in Feb2005 krijgt heeft de nieuwe prijs maar die is voor het verbruik tussen Feb2004 en Feb2005.
Bij deze raad ik iedereen aan om op 31 december een fax naar je energiebedrijf te sturen met de meterstanden van dat moment. Dan kunnen de heren energieleveranciers er netjes zorg voor dragen dat de energie de je in 2004 hebt gebruikt ook voor de juiste prijs wordt gefaktureerd. Het lijkt me immers niet de bedoeling dat de energie uit 2004 ook voor de hogere prijs wordt betaald.
Succes
Re: Prijsverhogingen Energiebedrijven
De prijs die je op je rekening vindt is een gemiddelde prijs van de actuele tarieven in de periode die de jaarafrekening afdekt.Immers de rekening die je in Feb2005 krijgt heeft de nieuwe prijs maar die is voor het verbruik tussen Feb2004 en Feb2005
In plaats van de energiebedrijven een hoop onnodige faxen te gaan sturen kan je beter zelf de huidige prijs en de nieuwe prijs opschrijven en hieruit een gemiddelde prijs destilleren en deze checken met de prijs die je straks op de rekening tegenkomt.
Je zou nog kunnen tegenwerpen dat je dan de meterstanden zou kunnen faxen maar dit levert zoveel extra werk op dat het voordeel wat je zou kunnen hebben teniet gedaan wordt door de hogere administratieve kosten die hieraan verbonden zijn en die vanzelfsprekend doorberekend zouden worden aan de klant.
De Nuon is op dit moment aan het testen met meters die op afstand uit te lezen zijn. Als deze op grote schaal ingevoerd worden is het wel mogelijk om net als bij KPN of je kabelmaatschappij per maand af te rekenen. Op dit moment is het gewoon een beetje geven en nemen; de ene keer heb jij een beetje voordeel, de andere keer het energiebedrijf
Over het algemeen zullen energiebedrijven er wel voor zorgen dat ze meer zullen krijgen dan geven. En een faxje sturen is voor de mensen die er hebben toch niet zo heel veel werk?Op dit moment is het gewoon een beetje geven en nemen; de ene keer heb jij een beetje voordeel, de andere keer het energiebedrijf
Als bijvoorbeeld bij de Nuon alle klanten op 31-12 een fax gaan sturen dan denk ik dat je met die paar honderdduizend of meer telefoontjes de callcenters aardig plat legt. Is ook wel ludiek maar je benadeelt de mensen die "echte" problemen met hun energiebedrijf hebben en daarvoor het callcenter willen bereiken er enorm mee.
Overigens heb je meerdere opties als het om inkoop van energie gaat. Je kan overstappen naar een andere firma als je denk benadeelt te worden. Je kan energie gaan besparen of zelf opwekken , bijvoorbeeld m.b.v.een houtkachel of zo
Mijn mening is dat een energie bedrijf probeert om een reeele prijs voor zijn diensten te krijgen. Doordat het administratief totaal verkeerd zit komt het vaak over alsof de bedrijven alleen maar belang hebben om zoveel mogelijk geld binnen te krijgen terwijl het gewoon een kwestie van mismanagement en daardoor een zwakke organisatie structuur is. Daardoor missen ze gewoon de flexibiliteit om zich om te vormen tot een service gerichte organisatie.
Overigens heb je meerdere opties als het om inkoop van energie gaat. Je kan overstappen naar een andere firma als je denk benadeelt te worden. Je kan energie gaan besparen of zelf opwekken , bijvoorbeeld m.b.v.een houtkachel of zo
Mijn mening is dat een energie bedrijf probeert om een reeele prijs voor zijn diensten te krijgen. Doordat het administratief totaal verkeerd zit komt het vaak over alsof de bedrijven alleen maar belang hebben om zoveel mogelijk geld binnen te krijgen terwijl het gewoon een kwestie van mismanagement en daardoor een zwakke organisatie structuur is. Daardoor missen ze gewoon de flexibiliteit om zich om te vormen tot een service gerichte organisatie.
Als OP nog een antwoord:
Het is niet ludiek bedoeld, maar om te voorkomen dat mensen in januari een 150 euro hogere eindrekening krijgen door energie die ze in 2004 gebruikt hebben.Is ook wel ludiek maar je benadeelt de mensen die "echte" problemen met hun energiebedrijf hebben en daarvoor het callcenter willen bereiken er enorm mee.
Aan de starter!
Dit is weer paniek zaaien om helemaal niks!
Hoe kan jij nu al weten hoe de rekening er in 2005 uitziet??
De energie maatschappijen maken eind december een schatting en deze is voor de klant positiever dan de standen die zij zelf zullen doorgeven.
Mocht je dit niet geloven, probeer het uit, geef zelf je standen door en laat bijvoorbeeld je buurman alles afwachten, 's kijken wie er 't hardst lacht!
Dit is weer paniek zaaien om helemaal niks!
Hoe kan jij nu al weten hoe de rekening er in 2005 uitziet??
De energie maatschappijen maken eind december een schatting en deze is voor de klant positiever dan de standen die zij zelf zullen doorgeven.
Mocht je dit niet geloven, probeer het uit, geef zelf je standen door en laat bijvoorbeeld je buurman alles afwachten, 's kijken wie er 't hardst lacht!
Dat de olie nu hoog staat is mooi voor de energiebedrijven maar hun verhaal klopt niet helemaal de dollar staat namelijk op een historish diepte punt t.o.v. de euro.
Zo is een vat olie toen die nog op $29 stond bij een koers van 0,88 $/euro euro 32,95 en nu staat de olie op $50,00 bij een koers van 1,29 $/.euro is 38,75 een steiging van 17% in de krant probeert men de indruk te wekken dat de olie bijna twee keer zo duur is geworden dat is dus niet waar.
De 50$ is een een piek in de prijs dit is zeker niet het gemiddelde van de olie prijs in 2004 en de euro koers heeft toch zeker rond de 1,20 $/euro gelegen.
We laten ons weer bedotten door de monopolies vanb de energie bedrijven en de overheid als grote aandeelhouder grijpt niet in.
Radar stel dit maar een aan de kaak want de gewone man volgt de dollar en de olie en dergelijke helemaal niet.
Zo is een vat olie toen die nog op $29 stond bij een koers van 0,88 $/euro euro 32,95 en nu staat de olie op $50,00 bij een koers van 1,29 $/.euro is 38,75 een steiging van 17% in de krant probeert men de indruk te wekken dat de olie bijna twee keer zo duur is geworden dat is dus niet waar.
De 50$ is een een piek in de prijs dit is zeker niet het gemiddelde van de olie prijs in 2004 en de euro koers heeft toch zeker rond de 1,20 $/euro gelegen.
We laten ons weer bedotten door de monopolies vanb de energie bedrijven en de overheid als grote aandeelhouder grijpt niet in.
Radar stel dit maar een aan de kaak want de gewone man volgt de dollar en de olie en dergelijke helemaal niet.
Dan moet je als gewone man wel erg simpel zijn wil je de olieprijs niet dagelijks door je strot gedouwd krijgen. Staat met grote regelmaat in de krant en is op het journaal en je betaald aan de pomp recordprijzen voor brandstof.
Maar bij de gewone man leeft het niet.....................
Ik betaal meer als 1000 euro per jaar aan energie; 17% van 1000 is nog altijd 170 euro volgens mij. Is geen woord gelogen door de energiemaatschappijen.
Overigens voor de erg simpele mensen: olie wordt afgerekend in dollars per barrel (159 liter). de absolute prijs van zo'n vat is dus wel degelijk dubbel zo duur geworden.
Men moet een beetje redelijk blijven. De energiebedrijven waarschuwen gewoon dat ze in verband met de gestegen grondstofprijzen de prijs van hun product omhoog gaan brengen. Dit doet elk gerespecteerd bedrijf. Als je het niet eens bent met deze verhogingen dan ga je naar een ander bedrijf wat wel goedkoper energie kan leveren en die de gestegen grondstofprijzen niet doorberekend aan zijn klanten.
Ik betaal meer als 1000 euro per jaar aan energie; 17% van 1000 is nog altijd 170 euro volgens mij. Is geen woord gelogen door de energiemaatschappijen.
Overigens voor de erg simpele mensen: olie wordt afgerekend in dollars per barrel (159 liter). de absolute prijs van zo'n vat is dus wel degelijk dubbel zo duur geworden.
Men moet een beetje redelijk blijven. De energiebedrijven waarschuwen gewoon dat ze in verband met de gestegen grondstofprijzen de prijs van hun product omhoog gaan brengen. Dit doet elk gerespecteerd bedrijf. Als je het niet eens bent met deze verhogingen dan ga je naar een ander bedrijf wat wel goedkoper energie kan leveren en die de gestegen grondstofprijzen niet doorberekend aan zijn klanten.
vandaar ook mijn reactie:Het is niet ludiek bedoeld, maar om te voorkomen dat mensen in januari een 150 euro hogere eindrekening krijgen door energie die ze in 2004 gebruikt hebben.
De energieprijzen gaan per 1 januari omhoog en over de energie die je vanaf dat moment gebruikt kost je gemiddeld over 2005 - dus zo'n 150 euro meer als over 2004.De prijs die je op je rekening vindt is een gemiddelde prijs van de actuele tarieven in de periode die de jaarafrekening afdekt
Alleen loopt een jaarrekening niet van 1 januari tot 31 december en hanteren energiebedrijven dus gemiddelde prijzen.
Het energiebedrijf pakt het aantal dagen tussen de meterstanden en kijken dan hoeveel dagen je in het tarief van 1 juli tot 1 januari energie hebt verbruikt en dan hoeveel dagen je in het tarief vanaf 1 januari hebt verbruikt. Dat zet je af tegen 365 dagen en je hebt een gemiddelde prijs per energie eenheid.
Eenvoudiger kan ik het niet maken helaas
Jij bent helemaal van de pot gerukt om het even diplomatiek uit te drukkenBij deze raad ik iedereen aan om op 31 december een fax naar je energiebedrijf te sturen met de meterstanden van dat moment. Dan kunnen de heren energieleveranciers er netjes zorg voor dragen dat de energie de je in 2004 hebt gebruikt ook voor de juiste prijs wordt gefaktureerd.
Op dit moment komen er bij Essent en Nuon jaarlijks gezien waarschijnlijk zo'n 10 a 15000 meterstanden per dag binnen waar een jaarrekening van wordt opgemaakt. Dit wil je nu dus 2 keer per jaar (prijsverhogingen vinden plaats op 1/1 en 1/6) verhogen naar zo'n 2,5 miljoen meterstanden per energiebedrijf op 1 dag!?
Wordt eens effe gauw wakker alstublieft!
Als je dit voorstelt heb je afgelopen jaar zeker ook een fax gestuurd; de energieprijs ia afgelopen januari en ook in juli nog verhoogd. Wat was de reactie van je energiebedrijf hierop?
Echt niet he... Ik gebruik in de hele zomer nog geen 10% van mijn totale gas en ongeveer 25% van de elektra. Het Gas lijkt me logisch omdat je in de winter stookt, de elektra zal wel te maken hebben met vakanties en het feit dat je veel minder thuis bent.Dat zet je af tegen 365 dagen en je hebt een gemiddelde prijs per energie eenheid.
Ach ja, leve de liberalisering. Iedereen wist dat de energie duurder zou worden behalve het kabinet. En helaas, wij kregen gelijk en het kabinet kreeg ongelijk. En denk je dat ze hun inschattingsfoutje gaan compenseren? Uiteraard niet, zelfs een sorry kan er niet vanaf.
Ik heb het niet over 2x per jaar een eindafrekening. Ik vraag ze ook niet om de meterstanden direct te verwerken. Ik vraag ze alleen om de tussenstanden in de eindafrekening te verwerken tegen de dan geldende (en dus de enige juiste) prijs.Op dit moment komen er bij Essent en Nuon jaarlijks gezien waarschijnlijk zo'n 10 a 15000 meterstanden per dag binnen waar een jaarrekening van wordt opgemaakt. Dit wil je nu dus 2 keer per jaar (prijsverhogingen vinden plaats op 1/1 en 1/6) verhogen naar zo'n 2,5 miljoen meterstanden per energiebedrijf op 1 dag!?
Dat mijn rekening hierdoor hoger zal zijn dan de buren wil ik niet geloven.
Dat zou mooi zijn, In dat geval kan ik ook het rentevoordeel van mijn lage verbruik in de zomer in mijn eigen zak steken. Ik moet er dan alleen wel rekening mee houden de de rekeningen in de winter flink hoger zullen zijn dan de zomer.De Nuon is op dit moment aan het testen met meters die op afstand uit te lezen zijn. Als deze op grote schaal ingevoerd worden is het wel mogelijk om net als bij KPN of je kabelmaatschappij per maand af te rekenen.
Voor de mensen die VOOR de winter hun eindrekening krijgen is het wel een nadeel want die hebben nu een rentevoordeel omdat ze in de winter veel gebruiken en reletief weinig (gemiddelde van het hele jaar) betalen.
Van de energie rekeing is nog geen 1/3 de echte prijs van energie de rest word door belastingen en door transport en vaste lasten ingevult. De 17% is de maximale steiging gemiddel licht dit veel lager en dat olie in dollars wordt afgerekend en dat dat de waarde van olie aangeeft is niet waar want als de dollar stijgt dan hebben we wel een prijsverhoging te pakken.Dan moet je als gewone man wel erg simpel zijn wil je de olieprijs niet dagelijks door je strot gedouwd krijgen. Staat met grote regelmaat in de krant en is op het journaal en je betaald aan de pomp recordprijzen voor brandstof.
Als bij alle economen het er over eens zijn dat de dollar nog meer zal gaan dalen tegen over de euro lijkt het me toch sterk dat de Energiebedrijven met hun prijsverhogingen rekening houden met een STIJGENDE dollar.als de dollar stijgt dan hebben we wel een prijsverhoging te pakken.
De prijsverhoging als gevolg van de dollar mogen we voor het gemak duis wel vergeten. De prijs van olie in euro's zal dus alleen stijgen als de olie sneller stijgt dan de euro daalt.
Iedereen heeft het over de stijgende prijs van olie maar volgens mij hebben we alleen maar te maken met een dalende dollar. In euro's is de olie veel minder gestegen.
Energiebedrijven krijgen niet 1 keer per jaar een afrekening of prijsverhoging van hun leverancier. Zij hebben diverse contracten met hun leveranciers waarbij prijsvariaties continue een rol spelen. De top prijs van de ruwe olie hebben ze allang doorberekend gekregen van hun leverancier. Als zij dit in een zelfde tempo aan de consument door zouden berekenen zouden we dezelfde toestand krijgen als het prijsnivo van de benzine. Ze pakken aan het begin van het jaar een gemiddelde op basis van koershistoriek en als de prijs dan in 1 keer - gedurende langere tijd - "door het dak stijgt" gaan ze voor gaats en zijn de marges minimaal. Maar zoals je ziet krijg je dit toch wel weer doorberekent
Overigens kan ik me herrineren dat afgelopen jaar wel de electriciteitprijs omhoog is gegaan maar juist de gasprijs iets lager of iets in die geest. De mededingingsautoriteit houdt de prijzen scherp in de gaten; ze verdienen er genoeg aan maar kunnen het ook niet tegek maken.
Wat die opmerking over de meterstanden doorfaxen betreft moet je er rekening mee houden dat het aanmaken van een jaarekening het probleem niet is. Het verwerken van de meterstanden in de systemen is het probleem en als jij dan op 1 dag miljoenen meterstanden zou aanleveren kunnen de energiebedrijven dit gewoon niet verwerken; simpel zat
Overigens kan ik me herrineren dat afgelopen jaar wel de electriciteitprijs omhoog is gegaan maar juist de gasprijs iets lager of iets in die geest. De mededingingsautoriteit houdt de prijzen scherp in de gaten; ze verdienen er genoeg aan maar kunnen het ook niet tegek maken.
Wat die opmerking over de meterstanden doorfaxen betreft moet je er rekening mee houden dat het aanmaken van een jaarekening het probleem niet is. Het verwerken van de meterstanden in de systemen is het probleem en als jij dan op 1 dag miljoenen meterstanden zou aanleveren kunnen de energiebedrijven dit gewoon niet verwerken; simpel zat