Waarom zoveel prijsverschillen bij verschillende motoren?
Geplaatst: 19 nov 2004 13:16
De meeste auto's zijn leverbaar met diverse motoren. Tussen de diverse keuzen zit meestal een aanzienlijk prijsverschil.
Dat een diesel duurder is dan een benzine uitvoering is enigzins verklaarbaar. Een dieselmotorblok is duurder, een dieselblok is zwaarder en de fiscus strijkt bij een diesel wat meer op.
Maar ook bij benzine motoren en dieselmotoren onderling zijn er vaak giga prijsverschillen.
Denk bijvoorbeeld eens aan al die typen 1.9 turbodiesel van VW (1000en € verschil).
Soms is het enige verschil een grotere boring. Voor de rest is heel het motorblok en de rest van de auto hetzelfde en zit er € 2000-3000 prijsverschil in.
Volgens mij een behoorlijk portie prijspolitiek.
Ik heb het niet over het verschil tussen een 1.4 en een 2.0. Dan snap ik wel dat er heel wat meer verschillen zijn als het blok alleen.
En ik heb ik ook niet over die combinaties van een grotere motor persé met een luxere uitvoering.
Dat een diesel duurder is dan een benzine uitvoering is enigzins verklaarbaar. Een dieselmotorblok is duurder, een dieselblok is zwaarder en de fiscus strijkt bij een diesel wat meer op.
Maar ook bij benzine motoren en dieselmotoren onderling zijn er vaak giga prijsverschillen.
Denk bijvoorbeeld eens aan al die typen 1.9 turbodiesel van VW (1000en € verschil).
Soms is het enige verschil een grotere boring. Voor de rest is heel het motorblok en de rest van de auto hetzelfde en zit er € 2000-3000 prijsverschil in.
Volgens mij een behoorlijk portie prijspolitiek.
Ik heb het niet over het verschil tussen een 1.4 en een 2.0. Dan snap ik wel dat er heel wat meer verschillen zijn als het blok alleen.
En ik heb ik ook niet over die combinaties van een grotere motor persé met een luxere uitvoering.