LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalingsverplicht termijnen na verhuizing ?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mlvld

Betalingsverplicht termijnen na verhuizing ?

Ongelezen bericht door mlvld »

Ik ben pas verhuist binnen de stad, tot mijn verbazing incasseerde Eneco gewoon het termijn bedrag over de maand waarin ik al niet meer woonde op mijn oude adres. Na een telefoontje bleek dat ze bij Eneco een achterstand hebben en besloot ik het termijn bedrag terug te boeken.

Korte tijd later ontvang ik een herinnering dat ik het termijnbedrag moet betalen, telefonisch wordt dit ook bevestigd ik moet gewoon de eindafrekening afwachten en tot die tijd moet ik blijven betalen...

Mag dit ??

Gast

Re: Betalingsverplicht termijnen na verhuizing ?

Ongelezen bericht door Gast »

Kan je het termijnbedrag niet op nul laten stellen?

mlvld

Dat had ik me ook bedacht, dat ga ik maandag proberen. Dit betekend wel dat ik onder de huidige niet uitkom. Ik snap alleen niet waarom Eneco zegt dat ik tot betalen verplicht ben totdat zij de eindafrekening hebben afgerond. Gezien de snelheid waarmee ik de acceptgiro na mijn intrekking van de incasso kreeg lijkt het me toch niet zo moeilijk om na binnenkomst van de verhuisbrief (eind september) de incasso's stop te zetten.

Gast

Hallo,

Ik weet niet hoe het wettelijk zit, en ik weet ook niet hoe het bij Eneco zit. Ik kan je wel vertellen hoe het bij Essent geregeld is.

Gezien het grote aantal voorschotten dat aangemaakt moet worden, wordt het aanmaken daarvan over 4 of 5 nachten verspreid. Degenen die via een acceptgiro betalen dienen dit ding wel op tijd thuis te krijgen (begin van de maand) en voor degenen die een incasso hebben wordt die tegelijkertijd aangemaakt, dit houdt in dat een voorschot van de maand augustus ergens eind juli in het systeem gezet wordt. Een verhuizing doorvoeren in het systeem vergt tegenwoordig ongeveer 14 werkdagen (komt door die vrije markt, erg handig.... NOT).

Dit kan dus inhouden dat je eind van bv maand juli je verhuizing hebt door gegeven en dat er nog een voorschot in augustus wordt afgeschreven. Het lijkt wat raar, maar het is niet anders.

Men gaat er echt vanuit dat je dit voorschot betaald, dit zal namelijk op de eindafrekening/slotnota in mindering worden gebracht van je totaal bedrag. Dus als je je slotnota netjes betaald en je ene voorschot niet, zul je daar nog steeds herinneringen, aanmaningen ed. over krijgen, je kunt er zelfs voor afgesloten worden.

Ik kan me voorstellen dat je niet begrijpt dat dit zo moet en ook dat het erg onlogisch klinkt maar om te voorkomen dat je een keer afgesloten gaat worden en extra kosten op de hals haalt is het toch verstandig om je voorschot te betalen....

Groeten, Chantal

mlvld

Bedankt voor je reactie, Eneco heeft er bijna 7 weken over gedaan om mijn eindafrekening voor elkaar te krijgen. Uiteraard betaal ik de termijn aangezien het hiertegen ingaan veel meer energie en geld kost.

Het blijft echter raar dat de energierekening gewoon wordt geint, het is immers een aanzienlijk bedrag. Nog vreemder is dat Eneco de termijn van september nooit heeft geincasseerd (toen woonde ik er nog wel). En in november opeens de termijn van oktober incasseert.

Als er aan de telefoon bij Eneco mensen zouden zitten die eea wel goed kunnen uitleggen levert dat stukken minder irritatie op. Maar geloof me Eneco slaagt daar absoluut niet in. Het enigste wat men kan zeggen dat je moet betalen en doen wat ze zeggen, ze zijn niet instaat iets normaal toe te lichten.

Een aantal jaar geleden was het contract met de gemeente en Eneco opgezegd met betrekking tot het incasseren van gemeentelijke heffingen. Tot 3 maanden nadat dit contract was opgeheven bleef de Eneco dit incasseren. Tijdens een telefoongesprek met Eneco werd mij gezegd dat het probleem bij de gemeente lag waar ik woonde en Eneco hier niks aan konden doen. Geincasseerde bedragen zouden bij de eindafrekening (ruim een half jaar later) worden gecorrigeerd. Toen ik op een rustige en normale manier aangaf dit vreemd te vinden werd ik doorverbonden met een man die nog net niet associaal was maar wel een opstelling had van slikken of stikken. Pas na een brief te hebben verzonden werden deze bedragen eerder teruggestort.

Dit was voor mij de reden om mijn energie ergens anders te betrekken (dus niet vanwege een betere prijs maar een vriendelijkere klantenservice).

Nu met mijn verhuizing is er weer van alles fout gegaan, telefonisch contact levert alleen maar frustaties op en de fout ligt nooit bij Eneco. Echter achteraf blijkt steeds dat Eneco de fouten begaat en dat men aantoonbaar onwaarheden verteld aan de telefoon.

Wederom voor mij een reden om nu ook voor gas leverantie weg te gaan bij Eneco, niet vanwege kosten maar puur omdat ik de manier van klantenservice bij Eneco niet kan waarderen.

Ik begrijp heel goed dat de vrije energiemarkt alleen maar leid tot kostenverhogingen die uiteindelijk weer leiden tot hogere energieprijzen. Andere eisen van de regering voor een landelijk storingsnummer zodat beter gecontroleerd kan worden hoeveel storingen er nu daadwerkelijk zijn per jaar dragen ook alleen maar bij tot kostenverhogingen. Door de vrije energiemarkt moeten energiebedrijven ook tijd en geld steken in reklame voor hun diensten en verkooppersoneel.

Maar dit is nu eenmaal zo, als consument valt hier helemaal weinig tegen te doen, ik heb ook liever dat ik geen keuze heb in energieleverancier en goedkopere energie heb. Maar als ik dan toch de keuze heb dan probeer ik zo min mogelijk te maken te hebben met een bedrijf die geen moeite doet om bestaande klanten op een nette en duidelijke manier te woord te staan en alleen maar bezig is met dure reclamecampagnes en sponsoringen om nieuwe klanten te krijgen.

Flexibiliteit levert mijn insziens veel meer op dan sponsoring en reclamecampagnes, mond tot mond reklame doet veel meer. Geloof me een verhaaltje op een verjaardag over slechte ervaringen doet veel meer schade dan door een reklamecampagne kan worden goedgemaakt.

Gast

Zal nog wel enige tientallen jaren duren voordat energiebedrijven - voormalige ambtenaren bolwerken - dat doorhebben ben ik bang :twisted:

Gesloten