LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Brandstof toeslag bij reeds geboekte treis
Brandstof toeslag bij reeds geboekte treis
Mag een reisorganisatie Arke als de reis al is geboekt na 3 maanden bellen dat de brandstoftoeslag is verhoogt met € 25, - pp.
Ben je dan verplicht dit te voldoen?
Ben je dan verplicht dit te voldoen?
Re: Brandstof toeslag bij reeds geboekte treis
ja, hetzelfde principe als met die veiligheidstoeslag. Die moest je toen ook gewoon bijbetalen............
Re: Brandstof toeslag bij reeds geboekte treis
Controleer dit aan de hand van de ANVR-reisvoorwaarden (www.anvr.nl), te weten artikel 4.
Waarschijnlijk mag het wel, ook al is het grote onzin.
Waarschijnlijk mag het wel, ook al is het grote onzin.
Re: Brandstof toeslag bij reeds geboekte treis
Onzin is dit uiteraard niet. Heeft u de gigantische prijsstijging die een vat olie de afgelopen maanden ondergaan heeft gevolgd? We praten hier niet over een airline met dollar-tekens in de ogen; echter wel over (wereld)economie.
Zie het zo: wanneer de prijs voor een liter benzine aan de pomp omhoog gaat betaald u ook keurig die centen extra. In een vliegtuig gaan echter tonnen brandstof meer, die 25 euro is dus niet meer als een logische prijsstijging. En gelooft u mij, een airline maakt hiermee geen cent extra winst, maar wil u juist voor die scherpe prijs kunnen blijven vervoeren.
Zie het zo: wanneer de prijs voor een liter benzine aan de pomp omhoog gaat betaald u ook keurig die centen extra. In een vliegtuig gaan echter tonnen brandstof meer, die 25 euro is dus niet meer als een logische prijsstijging. En gelooft u mij, een airline maakt hiermee geen cent extra winst, maar wil u juist voor die scherpe prijs kunnen blijven vervoeren.
Re: Brandstof toeslag bij reeds geboekte treis
De laatste keer dat ik bij een pompstation was, hoefde ik gelukkig geen toeslag meer te betalen voor de brandstof die nog in mijn tank zat van de vorige keer. Brandstoftoeslag is logisch, maar niet als die geheven wordt over reeds geboekte reizen. Afspraak is afspraak.
Bovendien: airlines kopen brandstof in op de termijnmarkt, zo had Lufthansa onlangs bekend gemaakt dat het reeds voor de komende 1,5 jaar brandstof had veiliggesteld. De brandstof waarmee nu wordt gevlogen is dus gekocht voor minder geld destijds.
Hoe dan de stijging op te vangen die er natuurlijk wel is? Door het heffen van een toeslag op toekomstige verkopen. Maar dat is bedrijfseconomisch niet verantwoord, want dan lopen ze het risico te duur te zijn. Nee, dan liever de huidige klanten een rekening sturen met het wetenschap dat veel klanten voor 25 a 30 euro niet zo snel naar de rechter zullen stappen............
Bovendien: airlines kopen brandstof in op de termijnmarkt, zo had Lufthansa onlangs bekend gemaakt dat het reeds voor de komende 1,5 jaar brandstof had veiliggesteld. De brandstof waarmee nu wordt gevlogen is dus gekocht voor minder geld destijds.
Hoe dan de stijging op te vangen die er natuurlijk wel is? Door het heffen van een toeslag op toekomstige verkopen. Maar dat is bedrijfseconomisch niet verantwoord, want dan lopen ze het risico te duur te zijn. Nee, dan liever de huidige klanten een rekening sturen met het wetenschap dat veel klanten voor 25 a 30 euro niet zo snel naar de rechter zullen stappen............
Re: Brandstof toeslag bij reeds geboekte treis
Een bedrijf als Lufthansa met honderden vliegtuigen kan zich dit inderdaad permiteren. Voor 400 euro komt u bij Lufthansa van Frankfurt naar Amsterdam en terug (totale afstand: 2 x 500 = 1000 kilometer).
Bij een charter-airline (zoals bijvoorbeeld Martinair of HollandExel) zit u voor 400 / 500 euro 9 dagen geheel verzorgt in Mexico in een goed hotel, met vliegreis, transfer en reisleiding (totale afstand: 2 x 10000 kilometer = 20000 kilometer).
Bij Lufthansa vliegt u een kleine 3 kwartier en krijgt u voor die 400 euro een zakje pinda's en een sapje. Als u in Frankfurt aankomt houd uw reis op bij de uitgang.
Aan boord van een charter word u tenminste 11 uur lang volledig verzorgd.
Uiteraard ontvangt de charter-airline niet de volle 400 euro; ook het hotel waar u in verblijft kost geld. Rekent u, met uw kennis van zaken (...) zelf deze verhouding uit.
Nee, die 25 euro extra is echt niet zo veel. Afspraak is afspraak? Ja, inderdaad, zoals de afspraken vermeld staan in uw reisvoorwaarden. Vergeet deze vooral niet te lezen, ook al zijn de letters heel klein.
Bij een charter-airline (zoals bijvoorbeeld Martinair of HollandExel) zit u voor 400 / 500 euro 9 dagen geheel verzorgt in Mexico in een goed hotel, met vliegreis, transfer en reisleiding (totale afstand: 2 x 10000 kilometer = 20000 kilometer).
Bij Lufthansa vliegt u een kleine 3 kwartier en krijgt u voor die 400 euro een zakje pinda's en een sapje. Als u in Frankfurt aankomt houd uw reis op bij de uitgang.
Aan boord van een charter word u tenminste 11 uur lang volledig verzorgd.
Uiteraard ontvangt de charter-airline niet de volle 400 euro; ook het hotel waar u in verblijft kost geld. Rekent u, met uw kennis van zaken (...) zelf deze verhouding uit.
Nee, die 25 euro extra is echt niet zo veel. Afspraak is afspraak? Ja, inderdaad, zoals de afspraken vermeld staan in uw reisvoorwaarden. Vergeet deze vooral niet te lezen, ook al zijn de letters heel klein.
Re: Brandstof toeslag bij reeds geboekte treis
Jammer voor u als er in die periode toevallig geen prijsstijging is, dan heeft u mooi teveel betaald zonder het zelf te weten.Hoe dan de stijging op te vangen die er natuurlijk wel is? Door het heffen van een toeslag op toekomstige verkopen.
Dus dan eigenlijk maar helemaal geen heffing volgens u. Uw airline gaat voor u vliegen met verlies. Dat er uiteindelijk geen enkele charter meer overblijft, zoals tot voor kort in België, dat maakt u vast niet uit.
"Wilt u vliegen met Dutchbird? Of V-bird? Sobelair misschien, of Citybird? Nee? Air Holland dan?"
Helaas, ik moet u teleurstellen...
Re: Brandstof toeslag bij reeds geboekte treis
Beste gast & gast:
Met het vergelijken van lijndiensten en charters moet u voorzichtig zijn. De kosten-baten structuur is geheel anders, daar doorgaans een veel hogere bezettingsgraad wordt gehaald. En wat heeft on-board verzorging te maken met (brandstof)toeslagen?
Bovendien is het totaal irrelevant om in te gaan op de prijzen die charters hanteren. Als er een prijs wordt geboden dan moet je je houden aan de prijs: if you can't walk the walk, then don't talk the talk. Daar de concurrentie gaat om tientallen euro's, zouden veel klanten voor een ander bedrijf kiezen als ze van tevoren wisten dat er een toeslag zou komen.
En voor wat betreft gast 2: ik snap u niet geheel, maar ik neem aan dat u bedoelt dat er dan mensen zijn die een toeslag betalen in een periode dat er geen brandstofstijging is.
Wel eens gehoord van het spreekwoord: de kosten gaan voor de baten uit? Zie het als volgt: als brandstof op maandag wordt ingekocht voor de vlucht van woensdag, dan betaalt de klant van woensdag de prijs van maandag. Stijgt de prijs op woensdag, dan merkt de klant van vrijdag dat pas. Wat is hier het probleem?
Laat ook alstublieft loze kreten achterwege als zouden geen chartermaatschappijen meer overblijven. Waar vraag is, is ook aanbod. Charters komen en charters gaan en vanwege de inherente voordelen van charteren zullen zij ook altijd blijven bestaan!!!
Met het vergelijken van lijndiensten en charters moet u voorzichtig zijn. De kosten-baten structuur is geheel anders, daar doorgaans een veel hogere bezettingsgraad wordt gehaald. En wat heeft on-board verzorging te maken met (brandstof)toeslagen?
Bovendien is het totaal irrelevant om in te gaan op de prijzen die charters hanteren. Als er een prijs wordt geboden dan moet je je houden aan de prijs: if you can't walk the walk, then don't talk the talk. Daar de concurrentie gaat om tientallen euro's, zouden veel klanten voor een ander bedrijf kiezen als ze van tevoren wisten dat er een toeslag zou komen.
En voor wat betreft gast 2: ik snap u niet geheel, maar ik neem aan dat u bedoelt dat er dan mensen zijn die een toeslag betalen in een periode dat er geen brandstofstijging is.
Wel eens gehoord van het spreekwoord: de kosten gaan voor de baten uit? Zie het als volgt: als brandstof op maandag wordt ingekocht voor de vlucht van woensdag, dan betaalt de klant van woensdag de prijs van maandag. Stijgt de prijs op woensdag, dan merkt de klant van vrijdag dat pas. Wat is hier het probleem?
Laat ook alstublieft loze kreten achterwege als zouden geen chartermaatschappijen meer overblijven. Waar vraag is, is ook aanbod. Charters komen en charters gaan en vanwege de inherente voordelen van charteren zullen zij ook altijd blijven bestaan!!!
Re: Brandstof toeslag bij reeds geboekte treis
Precies! En ga dan ook niet zeuren over 25 euro toeslag want het is al goedkoop allemaal.
Re: Brandstof toeslag bij reeds geboekte treis
Onbelangrijke bedragen (of meer) kunt u overmaken op rekening nummer: 78 93 24 352. Ik houdt mij van harte aanbevolen.
Re: Brandstof toeslag bij reeds geboekte treis
Om antwoord te geven op de vraag:
Een reisorganisatie mag een verhoging van de brandstoftoeslag doorgeven, mits dit wel buiten 21 dagen voor vertrek gebeurt EN als de gehele reissom nog niet is voldaan. Is de reissom wel betaald, maar zit men toch buiten de 21 dagen voor vertrek dan mag het dus NIET doorberekend worden.
Een reisorganisatie mag een verhoging van de brandstoftoeslag doorgeven, mits dit wel buiten 21 dagen voor vertrek gebeurt EN als de gehele reissom nog niet is voldaan. Is de reissom wel betaald, maar zit men toch buiten de 21 dagen voor vertrek dan mag het dus NIET doorberekend worden.