LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NUON Eindafrekening en Calorische gas waarde

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
DrFalken

NUON Eindafrekening en Calorische gas waarde

Ongelezen bericht door DrFalken »

Vandaag de NUON eindafrekening gekregen en ik heb een gas verbruik van 5.608 m3 over de periode 25-11-2003 t/m 02-11-2004. Of ik even 2.175,03 euro wil bijbetalen voor het einde van de maand. Na vergelijking van de meterstanden lijkt alles ogenschijnlijk factuurkundig te kloppen. Ook de meterstanden kloppen.

Natuurlijk is het bizar dat ik een dubbel verbruik heb tegenover de voorgaande jaren. Nadat ik hier rond heb gekeken op het forum valt het me op dat er zeer veel mensen zijn die zulke hoge bedragen moeten bijbetalen maar toch is alles ook ECHT verbruikt en zou toch echt niet zo zijn dat alle gasmeters tegelijkertijd afwijkingen vertonen. toen begon ik te denken... :roll:

Gas is een mengsel, na wat gegoogle blijkt er een calorische waarde te zijn voor gas, d.w.z. hoe hoger de calorische waarde hoe minder er je van nodig hebt. Het is te vergelijken met Euro 95 en Euro 98, allebei benzine maar het ene goedje is wat explosiever dan het andere. Alle gasmeters rekenen in eenheden/m3. Dus ik dacht stel je voor je bent NUON en je wilt iets meer verdienen zonder dat het opvalt. Je maakt het gasmengsel iets minder sterk door er wat meer zuurstof aan toe te voegen (het bekende water bij de wijn doen) waardoor je pannetje water op het gas meer tijd/meer gas nodig heeft om te koken. Dit betekent dus meer 'tikken' op de gasmeter en laten we nou net op die manier worden afgerekend. Niemand veranderd zijn gas verbruik zo drastisch en zeker niet zoveel mensen tegelijkertijd dus deze theorie zou zeker op kunnen gaan.

Na wat gezoek vind ik op de NUON site deze link http://www.nuon.nl/nl/fs_main.html?L1=p ... eldevragen

Het is een Veel Gestelde Vragen lijst en hier word beaamd dat inderdaad niet elke eenheid m3 gas even veel energie oplevert als de vorige. Ook hier word dus de calorische waarde bij punt 8 in een notedop genoemd, maar geen woord over hoe sterk deze waarde dan wel is en hoe het flucteerd, men gaat er vanuit dat het altijd ongeveer hetzelfde is.

Kijken we terug op de NUON jaar afrekening dan staat er bij Meterstanden een ** voor een verwijzing naar een voetnoot en die is als volgt :
Op het gemeten gasverbruik is een berekeningsfactor van toepassing. Dat komt omdat een kubieke meter gas niet altijd dezelfde hoeveelheid energie levert. Uw verbruik is daarom vermenigvuldigd met een factor van 1,016.
Vermenigvuldigd? hoezo? is een kubieke meter gas dan altijd sterker dan de andere en kan het niet zo zijn dat het 'zwakker' is dan de voorgaande kubieke meters? En als je een gemiddelde gasprijs van 0,23 eurocent per kubieke meter hanteert hoe weet de consument dan dat er geen/alle kubieke meters tussen zitten die misschien die hele 0,23 eurocent niet waard zijn, misschien de helft? Dit lijkt mij een logische verklaring van de verdubbeling van mijn verbruik, terwijl mijn gedrag niet veranderd is! (het gaat niet om de 1.016 factor, want dat is in mijn geval maar 90m3, het gaat erom dat dit niet te controleren valt over de reguliere geleverde kubieke meters.)

:?:
- Is er een minimum/standaard waarde voor de calorische waarde van huis/kamer en keuken gas?
- hoe weet ik als consument dat NUON tegenover voorgaande jaren niet gewoon een veel lagere calorische waarde gas levert waardoor dit bedrijf binnenloopt op de tikken op de gasmeter (en straks een in het jaaroverzicht een verdubbeling presenteert van de jaaromzet)? :twisted:
- is deze calorische waarde te meten? kan ik een monster gas aftappen en deze laten onderzoeken in een laboratorium?

Ik ben benieuwd hoe andere mensen hierover denken, en mischien een idee voor TROS Radar om van alle energie leveranciers enig gas te bemonsteren en deze tegenover elkaar te laten vergelijken bij TNO en dit ook tegenover een monster puur aardgas.[/quote]

Gast

Re: NUON Eindafrekening en Calorische gas waarde

Ongelezen bericht door Gast »

Is er een minimum/standaard waarde voor de calorische waarde van huis/kamer en keuken gas?
ongeveer 35,17 MJ/nM3(genormaliseerde kubieke meters - teruggerekend naar 0 graden en atmosferische druk)
de werkelijke waarde schommelt rondt deze waarde.
Nuon koopt het grootste deel van zijn gas in van de Gasunie en die geven de calorische op uur basis door aan de klanten (die daar weer een correctiefactor uit destilleren voor de consument). Volgens jouw redenatie zou de calorische waarde op zo'n 17 GJ/nM3 liggen; hier werkt jouw gastoestel helemaal niet op en. Alle gastoestellen zijn aangepast op die 35 GJ/nM3 en de gasunie probeert deze waarde door bijmengen met stikstof ook constant te houden.

Gast

Of deze die weliswaar over Essent gaat maar ook het verhaal van de calorische waarde uitlegt:
http://www.ez.nl/content.jsp?objectid=11469

Gast

Foutje; De GJ's moeten natuurlijk Mega Joules zijn. Zou mooi zijn een heel jaar op 1 m3 gas stoken ;-)

Gesloten