LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nieuw voorschot Essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
T. Rozendaal

nieuw voorschot Essent

Ongelezen bericht door T. Rozendaal »

Sinds juni hebben we een nieuw huis. Door Essent is het voorschot vastgesteld op € 116. Op zich een goed bedrag voor een periode van een heel jaar. Tot mijn verbazing kregen we al na ruim 4 maanden een jaarafrekening. Uiteraard hebben we veel te veel voorschot betaald, omdat we in die periode weinig gebruik hebben gemaakt van de CV. We hebben renteloos 58 % te veel betaald.
Het nieuwe voorschot (€ 181) is door Essent maar liefst 56 % hoger vastgesteld dan het oude. Aangezien ik er niets voor voel opnieuw veel renteloos geld aan Essent toe te vertrouwen heb ik gebeld om te melden dat ik een voorschot wil van hooguit € 135. Ik heb daarbij als argument dat ik niet verwacht meer dan 2200 kuub gas te gebruiken, terwijl Essent uitgaat van bijna 3200 kuub. Deze 2200 kuub baseer ik o.a. op het verbruik in mijn vorige woning (ongeveer 1200 kuub) met een ruime correctie voor het feit dat we nu samen wonen en een groter en vrijstaand huis hebben.
Essent wil het voorschot hoogstens met 10 % verlagen en daar valt verder niet over te praten. Ik heb gezegd dat ze wel € 500 voorschot mogen innen als ze 6 % rente betalen voor het teveel geinde.
Ik ben nu dus boos omdat ik geen zin heb om Essent renteloos te financieren.

Groet,

A. Rozendaal

tijgertje

Re: nieuw voorschot Essent

Ongelezen bericht door tijgertje »

M.i. kijkt Essent teveel naar de eigen voorwaarden. In principe zou u het termijnbedrag gewoon zelf moeten kunnen vaststellen. Immers, het verschil tussen de betaalde termijnen en wat daadwerkelijk verbruikt is wordt op de jaarafrekening verrekend.

Overigens lijkt mij dat Essent in dit geval een voorschot neemt op de verwachte stijging van de gasprijzen. Want ook dat soort dingen zitten in het nieuwe termijnbedrag verdisconteerd. Ik zou tegen iedereen zeggen: maak je borst maar nat, want de verhogingen zullen uiteindelijk niet mals blijken te zijn.

lammert

Ongelezen bericht door lammert »

Schriftelijk EISEN dat je voorschotbedrag wordt verlaagd, reden is goed genoeg, vul anders je gegevens in op een site van de concurrent, zie je gelijk wat je aan gas bij een ander kwijt bent, maar ook wat Essent daar voor berekend. Deel dit door 12 en klaar is kees.
Als Essent hierop niet ingaat gewoon aanmelden bij geschillencommissie
Kost even 25 euro, maar bij gelijk krijgen, moet essent dit weer terugbetalen.
Mogelijkheid 2 is elke maand je voorschotbedrag aan laten passen met 10 %
Deze 10% staat trouwens volgens mij ook niet in de algemene leveringsvoorwaarden als grens, en is dan ook willekeur van de kant van Essent.
Weer een puntje in je voordeel bij geschillencommissie
succes

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ter informatie: Ik heb mijn voorschotbedrag met 10% laten verlagen. De dame van het callcenter vermeldde er wel fijntjes bij dat, mocht mijn eindafrekening volgend jaar heel erg hoog zijn, er geen betalingsregeling meer getroffen kan worden. Mensen die hun voorschotbedrag dus laten verlagen moeten een hele hoge eindafrekening in een keer voldoen.

Gesloten