LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gezondheidszorg

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Gast

Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door Gast »

Mijn schoonvader zit nu sinds een klein jaar in een verpleeghuis.
Hij is vasculair dementerend. Dat is dus geen altzheimer!
Hierdoor vallen steeds meer lichaamsfunkties weg maar soms als hij zich heel erg opwindt kan hij ook opeens weer dingen.
Wij, de fam direkt om hem heen ervaren de dingen nu van dichtbij.
Dingen die iedereen ongetwijfeld wel eens gehoord heeft. Zoals dat de mensen maar één keer in de week gedouchted worden.
Dat hij vaak pas zo laat uit bed gehaald wordt dat hij geen ontbijt krijgt maar meteen aan de lunch gezet wordt. En dat is in zo'n tehuis de warme maaltijd!
Talloze voorbeelden, één keer in de week douchen is ronduit smerig als je bedenkt dat deze mensen niet meer zindelijk zijn!
En als wij net opstaan hebben we ook geen zin in aardappels met jus!
Het excuus dat aangevoerd wordt is de onderbezetting in het tehuis.
Maar wij als fam zijn van mening dat dit erg meevalt.
De verpleging hecht meer belang aan het gezamelijk uurtje koffie drinken dan dat men het bijv om en om doet en dan de patienten niet aan hun lot overlaat.
Maar er heerst een groot taboe om dit soort dingen eens goed aan de kaak te stellen. Het is ronduit schandalig het gebrek aan belangstelling en vooral het gebrek aan respect van het verplegend personeel.
Mijn schoonvader moest naar de tandarts er was een kies afgebroken.
De tandarts bleek elke maandag in het tehuis te komen.
Maar zijn tanden worden niet meer gepoetst, dat is lastig en de meeste bewoners hebben een kunstgebit.
Mijn schoonmoeder kreeg geen afspraak geregeld met deze tandarts voor mijn schoonvader. Gebrek aan belangstelling!
Dankzij de medewerking van de tandarts in haar woonplaats die haar nu helpt kan mijn schoonvader daar nu eenmalig terecht!
Maar hoe dat nu met de kosten en alles moet is de vraag.

Ik ben van mening nogmaals dat het geen kwestie van onderbezetting is.
Het is een kwestie van mentaliteit van het personeel dat rondloopt.
Ik vind het onbegrijpelijk dat je iemand vergeet. Ik ben er zelf bij geweest. Dan krijgt hij geen ontbijt. Hij lust geen karnemelk en vraag ik speciaal melk want ik ga dan ontbijt voor hem halen en dan zeg ik het drie keer! En dan schenken ze nog karnemelk in!
Ondertussen ligt hij gewoon in zijn bed! En dan is het dus al half elf!
Om 12uur begint de lunch!

Ik ben nieuwschierig wie ook deze ervaringen heeft en ook van mening is dat het grote onzin dat het personeel zo onderbezet is!
Dat dat een groot excuus is om gewoon maar alles te doen en je te kunnen permiteren!

Vera

Gast

Re: Gezondheidszorg

Best Gast.
Ben het in grote lijnen helemaal met u eens.
De gezondheidszorg loopt nog steeds met een verleden rond die bestond uit veel te veel personeel.
Nu moet men met minder mensen werken en bij elke discussie wordt er geroepen we zijn onderbezet.
Door veelvuldig zh bezoek kom je er beetje bij beetje achter hoe die werkdruk op afdelingen in elkaar steekt.
Mijn persoonlijke mening is dat efficienter werken bij velen nog niet is doorgedrongen.
Men loopt hopeloos achter bij het bedrijfsleven waar al veel harder gesnoeid is op arbeidsplaatsen.

docowebmasters

Ongelezen bericht door docowebmasters »

Ik ben zelf werkzaam in de gezondheidszorg enwel bij 1 van de grotere organisaties in ons land,ondanks dat ik al jaren i nde zorg werk en dat dus mijn "boterham"is moet ik U geheel gelijk geven,wordt het nu niet eens tijd dat mensen de koppen bij elkaar gaan steken en zorgen dat zgn.zorgmanagers en of afdelingsmanagers deze zaken ook daadwerkelijk aan gaan pakken,maar nee hoor niks daarvan,er moet immers zonodig vergaderd worden,zij(de managers) weten niet eens wat er op een of hun afdeling speelt,ronduit belachelijk!
En wat betreft het verzorgen en met name het douchen van mensen,
de verzorging heeft steeds andere smoezen om mevrouw of meneer niet te hoeven douchen,ja we wassen mevrouw of meneer wel even op zijn of haar bed,immers dan kunnen we eerder a.d. koffie!
En maar praten over wij leveren ZORG OP MAAT en al meer van die mooie spreuken,deze kunnen we plaatsen onder de noemer KRETELOGIE,en wat betreft het ZORG OP MAAT LEVEREN de zorg in ons land haalt niet eens een SCHOENMAAT!!!!
RONDUIT SCHANDALIG EN SOMS SCHAAM IK ME WELEENS DAT IK WERKZAAM BEN IN DE ZORG!!

Gast

Hoi
In de meeste verzorging/verpleeghuizen is het ook vreselijk druk.
Vergeet AUB de bezuinigingen niet, er loopt ook niet goed geschoold personeel rond.
Daarnaast, als je 8 uur achter elkaar de zieken verzorgd moet je echt een tijd nemen dat je even voor jezelf hebt.
Je werkt met mensen, mensen die vergeten dat je ook even een kwartiertje bij moet komen.
Als je die grens niet aan jezelf stelt, en gewoon door blijft lopen omdat de mensen roepen kan je zo de ziektewet in door een Burn out of overspannen.
Het 1 x per week wassen is een schandalig iets.
Je hebt gelijk, de meeste zijn incontinent van urine en of feaces.
Ook de eenmalige goede wasbeurt is echt te wijten aan personeel te kort.
Dat er ontbijt overgeslagen worden kan ik niet goed inkomen.
Mensen die niet op tijd gedouched worden krijgen ontbijt op bed.
Je kan GEEN medicatie op nuchtere maag geven, dus eten moet altijd.
Uitzonderingen daar gelaten (qua medicatie)
Mensen moeten niet TE afhankelijk worden
Als iemand zelf zijn tanden nog kan poetsen moet hij dat ook zelf doen.
Of heeft je schoonvader iets aan beide handen?
Mijn schoonvader is eenzijdig verlamd maar moet zelf zijn gezicht wassen, zelf scheren,tanden poetsen overhemd aandoen.
Zelf werk ik bij de mensen thuis, ik ben erbij als ze zelf doen wat ze kunnen en houdt de controle dat ze het ook goed doen.

Houdt AUB rekening met de onderbezetting van het verpleeghuis en de tijd waar ze recht op hebben als ze even wat willen drinken.
Is het werkelijk zo'n slecht huis, kijk dan of je je schoonvader niet kan overplaatsen.

Gast

Hoi beste gast van 13.26

Helemaal gelijk wat zorg op maat betreft.
In Breda verdwenen pas 90 banen in de gezondheidszorg
Ik dacht sjit weer een paar collega's.. maar nee, het waren bureaubanen :shock:
Wat hebben die mensen al die tijd voor werk gedaan dat ze nu ineens op straat komen te staan? VERGADEREN?? KOFFIE DRINKEN??
De mensen die NIET in de zorg werken vergeten hoe hectisch het kan zijn
Ook het teamhoofd zit met haar gedachte kennelijk vaker bij het overleg dan bij de mevr. die tussen de middag even geholpen moet worden.
Wat kantoor banen betreft kan het allemaal niet op
Wat de zorg betreft krijg je oproepkrachten, stagieres en mensen die net hun B verzorgende op zak hebben.
Ervaring en efficientie 0,0000

Een verpleeghuis is moeilijk om te oordelen.
Zelf heb ik een baan daar geweigerd.
Maar wat ik bij mijn schoonvader zie is dat de oproepkrachten of stagieres 1 persoon wassen in een uur tijd, terwijl de vaste krachten er wel 2 of 3 in die tijd doen.
Toilet bezoek Idem Dito
Te weinig personeel en onervaren personeel en de patient is de pineut.

Gast

Ik ben blij met al jullie reacties.
Ik geloof niet dat waar mijn schoonvader nu woont persee een slecht tehuis is. Om nog even op het tanden poetsen terug te komen.
Mijn schoonvader is vasculair dement. Dat betekent dat hij niet of nauwelijks meer kracht heeft in bijvoorbeeld zijn handen. Maar soms zijn wij verbaasd over wat hij opeens weer even (tijdelijk) kan. Maar naast het lichamelijke gaat ook zijn verstandelijke vermogen achteruit en is hij af en toe een klein kind. En kleine kinderen willen hun tanden niet poetsen. Het klinkt verschrikkelijk zoals ik het nu opschrijf maar wanneer je dan zegt dat je de keus aan hem laat dan gebeurd het dus niet. Om twee redenen. Hij kan negen van de tien keer de borstel niet vasthouden en hij vindt het niet belangrijk. Dus moet je hem verzorgen zoals je een kind verzorgt.
Ik ben me terdege bewust dat mensen ook behoefte hebben aan rust.
Maar er zijn grenzen, we hebben meegemaakt dat mijn schoonvaders dag om gedoucht te worden op bijv maandag was en dat viel net op pasen geloof ik. Toen is hij alles bijelkaar bijna drie weken niet gedoucht! Formeel moeten de verpleging dat inhalen maar dat gebeurd dus niet. Zo zijn er voortdurend van dat soort dingen. Je moet er niet aan denken wat er gebeurd met de mensen die geen fam meer hebben.
Die vervuilen hoor. Wij hebben meegemaakt dat mijn schoonvader vroeg of hij naar het toilet mocht. Hij mocht niet. Dat deden ze liever in één keer als hij naar bed ging!
Mijn schoonvader is 72! En vraagt echt niet om de 5 min of hij mag plassen in tegendeel. Gelukkig was hij zelf op dat moment zo helder dat hij zelf bijdehand genoeg was om dat niet te accepteren.
Want eigenlijk zegt zo'n verpleegster plas maar in je luier!
Wij zaten daar bij want we waren bij hem op bezoek je vraagt je dan dus ook af wat er dan wel niet allemaal gebeurd als je er niet bij bent!

Het gaat mij er echt om dat deze sector zolang "zielig"is gevonden omdat ze zo hard moeten werken.
Voor zo weinig geld.
Hoeveel ze verdienen weet ik niet. Maar hard werken voor zover ik het kan beoordelen doen ze niet.
Als ik het vergelijk met een doorsnee werkdag van mijn man of van mijzelf dan houden ze dat nog geen maand vol.
Maar dat is op dit moment bijna heiligschennis want ze hebben toch een zorg taak. Alleen daar ligt nou net het probleem.
Ze zorgen niet!

Vera

Gast

ik zou niet zielig genoemd willen worden omdat ik in de zorg werk
wat wel zielig is is dat mensen niet de zorg krijgen die ze nodig hebben
en ja, heel de dag met mensen tillen, begeleiden, verzorgen, en aanhoren lijkt me toch een heel zwaar beroep.
als je de deur uitgaat moet je het echt naast je neer leggen.
zou jij dag in dag uit met terminale patienten te maken willen hebben?
of met mensen die door de reuma niet meer op of neer kunnen?
met mensen die het gas vol open hebben staan, of die bezig zijn medicijnen achterover te slaan? die om de wc pot gekruld liggen omdat ze op de wc instorten en die vervolgens alles hebben laten lopen?
dan dank je de wereld op zijn knieen dat je net binnenkomt.

ik vindt het verpleeghuis dat ik ken ook niet super best
er is veel verschil in wie er dienst heeft
het wassen is mij ook een doorn in het oog ik heb zelfs ooit geroepen dat ik zelf wel op donderdagmiddag een douchebeurt zou komen geven, maar dat wil mijn moeder niet hebben.
verder merk ik aan mijn moeder dat ze stiller en stug gaat worden door al die '''meiden'' die niets kunnen
het is erg lastig als je het zelf al niet meer helemaal weet en dat de meiden aan je bed nog minder weten.
volgens mij komt dit in de verpleeghuizen meer voor dan in de thuisverpleging.
misschien denken ze dat je in het verpl.huis sneller hulp van een collega inroept.

Gast

ik zou niet zielig genoemd willen worden omdat ik in de zorg werk
wat wel zielig is is dat mensen niet de zorg krijgen die ze nodig hebben
en ja, heel de dag met mensen tillen, begeleiden, verzorgen, en aanhoren lijkt me toch een heel zwaar beroep.
als je de deur uitgaat moet je het echt naast je neer leggen.
zou jij dag in dag uit met terminale patienten te maken willen hebben?
of met mensen die door de reuma niet meer op of neer kunnen?
met mensen die het gas vol open hebben staan, of die bezig zijn medicijnen achterover te slaan? die om de wc pot gekruld liggen omdat ze op de wc instorten en die vervolgens alles hebben laten lopen?
dan dank je de wereld op zijn knieen dat je net binnenkomt.

Ja, ik ben heel blij dat ik dat niet hoef te doen. Maar is dat een geldig argument? Ja het is een heel zwaar beroep in die zin onderschat ik het ook niet. Maar we zijn nu wel doorgeslagen naar de andere kant.
Mensen die in die sector zijn gaan werken hebben er toch voor gekozen?
Iedereen die een vak en een opleiding heeft gedaan, heeft ergens voorgekozen. Misschien een beroepsopleiding en/of een vakopleiding in je werk. Ik zelf sta bijna elke dag voor een klas van dertig kinderen.
Daar kiest ook niet iedereen voor.
Ook daar heersen nog veel mistanden om mijn hand maar eens in eigen boezem te steken. Ook dat is fout. Maar dat is een compleet andere discussie :wink:

Vera

Gast

je praat over beroepsopleiding

ik praat over herintreders die er al jaren lang uitliggen en de snelheid missen niet zijn meegegroeit in tiltechnieken
ik praat ook over de stagieres dus jonge meiden die zenuwachtig worden als ze het mannelijke geslacht zien
ik praat ook over de onvoldoende geschoolde krachten
OOK die werken in de zorg!
echt helemaal schandalig maar goedkoper als een gediplomeerde kracht he :wink:
ik vindt het het ergste dat onze zieke mensen er onder lijden
niet wij!
wat er in het verpleeghuis bij jou schoonvader gebeurd is te gek voor woorden maar helaas is het bijna overal zo
en dat haalt de lol van je werk wel weg
:? :cry:

Gast

Ik kan me voorstellen dat wanneer je de dingen ziet zoals ze zouden moeten! En je bent alleen "gesteund "door herintreders,stagaires en/of ongeschoolde krachten dat je dan gefrustreerd raakt!
Dat is om stapelgek van te worden!
Ook dat is natuurlijk een stukje beroepseer.
Maar in je eentje is het vechten tegen de grote massa.
Het is dan toch intens verdrietig dat het niet een bekender probleem is?
Of eigenlijk is het wel bekend maar is blijkbaar niemand in staat om er wat aan te doen!
Dan moet er toch gewoon wat veranderen in de organistatie van zo'n tehuis. Zijn er te weinig gediplomeerde mensen?
Is dat het probleem?
Weet jij dat?

Vera

Gastvrij

Ongelezen bericht door Gastvrij »

Vera schreef:
Ik ben nieuwschierig wie ook deze ervaringen heeft en ook van mening is dat het grote onzin dat het personeel zo onderbezet is!
Dat dat een groot excuus is om gewoon maar alles te doen en je te kunnen permiteren!
Hallo Vera,
Ook ik ben werkzaam in de zorg, niet in een verpleeghuis, maar de thuiszorg.
De onderbezetting komt m.i ook voort uit de toenemende bureaucratie.
Voor alle handelingen moet een formulier of declaratie ingevuld worden.
Als voorbeeld zal ik noemen dat per januari 2005 alle handelingen die je bij een patiënt verricht moet noteren in verschillende code's.
Als je medicijnen klaarzet is dat weer een andere code dan helpen aankleden.
Als je pech hebt dan moet je voor één patiënt 3 of 4 verschillende handelingen met bijbehorende code's vermelden.
En dat tijdens mijn avonddienst van 4.30 uur met gemiddeld 21 patiënten per avond.
Nu mag ik voor administratieve handelingen 15 min. uittrekken en let wel , voor het huidige, eenvoudige registratiesysteem.
Het registreren is nu zo'n 20 min. werk. Dat nieuwe systeem is dubbelop, dus ik schat zo'n 40 min. werk.

Dit rare beleid komt niet vanuit de instelling, maar is een vereiste van de zorgverzekeraars die het weer opgelegd krijgen vanuit parlement.
De ingangsdatum is 3 januari en ik en m'n collega's weten bijna niets van het werken met dit vernieuwde systeem, we krijgen ook geen training hierin, moeten het zelf al wekende leren, met evt. feedback van leidinggevende.
Er zijn nog niet eens nieuwe formulieren/software beschikbaar. Lekker he, en daar start je dus over 2 weken mee.
En wat ik hierboven beschreven heb is nog maar één van de veranderingen, de rest denk ik maar niet over na, ik ga liever zorgen, en laat het op me afkomen.

Je leest het al, dit neemt mij, en ik denk de anderen ook, zo in beslag dat je de patiënten toch bijna zou vergeten. Toen ik 15 jaar geleden begon speelde dit alles niet, of werd alle administratie rompslomp gedaan door het personeel op kantoor of leidinggevende.Daar dacht je verder ook geheel niet over na; je was aan het zorgen.

Ik heb ook in het bedrijfsleven gewerkt en als groot verschil zie ik dat daar alles qua opleidingen, trainingen en efficiënt werken beter op orde is.
Er is daar makkelijker een budget beschikbaar. Natuurlijk moet je ook in het bedrijfsleven hard werken, maar toch is dat ontspannnender werken dan dit, omdat je altijd terug kunt vallen op een goed beleid of leidinggevende. Dit zie ik ook bij m'n man, die moet ook hard werken, maar krijgt goede (bij)scholing en feedback vanuit de zaak.
En wanneer daar dikke winsten gemaakt worden, heeft dat z'n positieve invloed op personeelsbeleid.
Wij" thuisverzorgenden" zijn aan de goden (lees; regering Den Haag) overgeleverd, en daar kan nooit veel goeds uit voortkomen.

S.

Gast

de clienten zal ik nooit vergeten
hoe druk ik het ook heb
het kwartier admin. tijd krijg ik overigens ook niet terwijl ik nogal wat tijd kwijt ben met het invullen van al de formulieren en inderdaad de JUISTE code
stel je voor dat je per ongeluk iemand zijn vaatje doet omdat hij maar 1 hand heeft :(
mijn zus is verzorgende B.
als ze bij iemand komt voor het huishouden maar ook even snel elast. kousen aan gaat trekken dan moet ze 5 minuten een andere code registreren :evil: nu snap ik al die kantoorbanen.

maar in het verpleeghuis hebben ze hier volgens mij geen last van.
ik weet het niet zeker hoor.
aan de misstanden kan je niets doen.
je kan je boos maken maar dan werk je de dames nog meer tegen je in het harnas.
iedereen kent de werkdruk in een verpleeghuis, en iedereen weet hoe slecht mensen verzorgd worden
een gevangene mag elke dag luchten, douchen enz
een zieke mag 1 x per week douchen
en luchten????????????????????????????????????????????????????
als werknemer in de zorg is staken ook moeilijk
als wij een werkonderbreking doen, wie zorgt er dan voor onze zieke?
openbaarvervoer rijdt een hele dag niet
moeten wij eens proberen, om de hele dag niet te werken.
Den haag heb je er niet mee
die zijn aan het bezuinigen, bezuinigen op de kwaliteit zorg.

MIR

Ongelezen bericht door MIR »

Ik heb deze discussie gelezen en werk zelf in een verpleeghuis.
Als iemand 1 keer per week gedoucht wordt, wordt hij wel de andere dagen volledig gewassen.
Een aangepaste douche delen met 25 andere zorgvragers is lastig plannnen.
Daarbij hebben wij soms zorgvragers die liever niet gedoucht worden omdat zij dat van vroeger uit niet kennen.
Maar er zijn ook mensen die iedere dag geholpen worden met douchen.
Wij proberen aan hun wensen tegemoet te komen.
Maar iedereen wordt alke dag volledig gewassen en gaat naar het toilet als hij of zij daarom vraagt of als wij denken dat zij dat nodig hebben als zij het niet meer zelf kunnen aangeven.
Incontinentiemateriaal wordt gebruikt om uitscheidingsprodukten op te vangen die spontaan komen, maar niet als vergaarbak van alles omdat er geen toiletgang is.
Ik werk 28 uur per week en ben moe na een dag werken omdat het zowel lichamelijk als psychisch zwaar is om met lijden van medemensen geconfronteerd te worden.
En ik breng een kleine 1000 euro poer maand mee naar huis voor diegenen die ge-intersseert zijn in het salaris.
Ik klaag niet, want ik heb zelf voor dit werk gekozen en doe het met heel mijn hart
Maar ik ben blij als ik 's morgens en 's middags een kwartier kan koffiedrinken en even bij kan komen en de lunchpauze is vaak in twee delen opgesplitst omdat er iemand onze hulp nodig heeft tijdens onze maaltijd.

Het kan dus ook anders.

Als de eerste spreekster zulke slechte ervaringen heeft dan moet zij een klacht indienen bij de klachtencommissie van de instelling waar haar (schoon) vader verblijft of het aanhangig maken bij de inspectie van de volksgezondheid.

En dat iemand met Pasen niet gedoucht wordt omdat het Pasen is is absurd en te gek voor woorden.
Ook met pasen wordt een mens vuil en moet dus verzorgd worden.

Ik hoop dat er verbetering komt in de situatie, maar nog eens, niet overal is het zo gesteld met de kwaliteit van zorg.

MIR

Gast

MIR: klasse, dank voor de nuancering op basis van kennis en ervaring.
Veel reacties zijn vaak ook ingegeven door frustratie en schuldgevoel. Als alle klagers over de zorg van hun familielid zelf meer de handen uit de mouwen steken dan zal de zorg een stuk beter verlopen. Ik heb het hier dan niet over kwaliteit van zorg maar over kwaliteit van leven!
De klagers die zelf werken in de zorg moeten gauw wat anders gaan doen omdat zij er mede de oorzaak van zijn dat het imago zo negatief beinvloedt wordt. Bovendien zegt hun klaaggedrag ook genoeg over hun attitude!

Gast

Gelukkig, ook andere reacties zoals die van MIR. Het is een feit dat de grootste klagers die werken in de gezondheidszorg en het grootste klaaggedrag hebben daar waar zij moeten zijn , de gedachten hebben : Als ik er zelf maar niks voor hoef te doen om het te veranderen.

Het is triest zoals het gaat voor de zorgvrager zoals hier boven beschreven. Blijven aankaarten is het advies wat ik heb, inderdaad de klachtencommissie. Succes !!

En o ja, ik ben herintreedster en voel me aardig beledigd over het hierboven beschrevene. Reilt en zeilt de gezondheidszorg niet grotendeels op herintreders? En normaal gesproken zijn zij ook up to date hoor, ook in tiltechnieken, allemaal cursussen. Trouwens dit geldt ook voor oude rotten in het vak die geen werkonderbreking hebben gehad, je blijft alleen up-to-date als je blijft cursussen.Er is niets zo erg onderhevig aan veranderingen als de gezondheidszorg.

Zo dat wilde ik even kwijt.

marianneW

Ongelezen bericht door marianneW »

Niet iedereen kan een familielid mee helpen verzorgen. Dat is dus wel makkelijk zeggen. Ik moet er niet aan denken dat mijn moeder niet de volledige verzorging zou krijgen als zij in een verzorgingstehuis terecht komt. Mijn man en ikzelf zitten beide in een rolstoel, dus hoe moeten wij dan mee helpen verzorgen? Ik vindt dat de basiszorg gewoon voldoende moet zijn. Het is ook een vak wat je uitkiest. Wanneer je het niet aankunt moet je ermee stoppen. Ik heb zelf dit werk ook gedaan voor ik in de rolstoel kwam. Het is zwaar werk, maar wel bevredigend. Er zou wel veel meer geld beschikbaar kunnen komen voor de echte zorg als er minder bureaucratie zou zijn. Dat er meer personeel zou moeten zijn is ook een feit. Op het moment is het echter roeien met de riemen die er zijn en in de meeste verzorgingshuizen is er wel voldoende basiszorg. Als dat niet zo is in naar je idee, moet je klagen bij de leiding en als dat niet helpt het hogerop zoeken.

Gastvrij

Ongelezen bericht door Gastvrij »

Geplaatst op 18 Dec 2004 10:09 door Gast
MIR: klasse, dank voor de nuancering op basis van kennis en ervaring.
Veel reacties zijn vaak ook ingegeven door frustratie en schuldgevoel. Als alle klagers over de zorg van hun familielid zelf meer de handen uit de mouwen steken dan zal de zorg een stuk beter verlopen. Ik heb het hier dan niet over kwaliteit van zorg maar over kwaliteit van leven!
De klagers die zelf werken in de zorg moeten gauw wat anders gaan doen omdat zij er mede de oorzaak van zijn dat het imago zo negatief beinvloedt wordt. Bovendien zegt hun klaaggedrag ook genoeg over hun attitude!
Hallo allen,

Hopelijk wordt ik niet tot de ergste klagers gerekend, maar geheel vrij van klachten ben ik niet.
Toegegeven, over het algemeen doe ik mijn werk met plezier (effe ter herinnering; ik werk in de thuiszorg) , maar zie helees ook veel mankementen.
Er is steeds minder tijd voor de zorgvrager, helaas,dit toch echt door toename administratieve handelingen.
Soms doe ik zelfs een gedeelte in m'n vrije tijd, om zo meer tijd te besteden aan een zorgvrager die dat op dat moment nodig heeft.
Mooie attitude toch?:D

Ziekteverzuim:
En waarom zo'n gigantich hoog ziekteverzuim in de zorg?
Zijn we dan allemaal labiele klagers?

Leidinggevenden:
Ik werk nu precies 3.5 jaar bij deze organisatie en heb al 4 leidinggevenden gehad. Allen waren bij aanvang van hun functie leuke, stabiele vrouwen, maar allen kwamen in de ziektewet en namen zelf ontslag.
Alle 4 begonnen ze enthousiast aan hun taak en alle 4 zag je na een half jaar afknappen.
Ik denk dat het midenkader het meest te verstouwen krijgt.
Ze moeten alle veranderingen van bovenaf doorvoeren en verantwoorden aan de uitvoerenden.

Klachten:
Iedere instelling of organisatie die zorg verleend heeft volgens mij een klachtencommissie bestaande uit onafhankelijke personen.
Vera, probeer of je de eerste verantwoordelijke verzorgende (EVV-er)
kunt bewegen tot verandering in de zorgsituatie van je schoonvader.
Als het goed is heeft deze regelmatig contact met je schoonvader en zijn familie over het verloop van de geleverde zorg.

Succes,
S.

Gast

Ik werk in de zorg [woonzorgcentrum] met een stabiel medewerkersbestand, inclusief het management, een ziekteverzuim van rond de 5% [gemiddelde over de laatste 12 maanden] en weinig klachten. Het woord klacht alleen al!
Velen hebben het over van alles behalve hun zelf. Als je iets niet bevalt of iets niet goed gaat dan bespreek je dat. Wij hebben het dan niet over een klacht!
De winst zit hem in de attitude, de omgang met jezelf en je collega's en betrokkenheid. Dat is wat anders dan alleen werken voor je geld wat helaas in de zorg ook veel voorkomt!

sje

Ongelezen bericht door sje »

Dat vind jij, wij kunnen ook alles bespreekbaar maken maar er word verder niets aan gedaan. Werk zelf als nachtdienst in een verzorgingshuis en zie genoeg. Er word steeds meer gevraagd met minder personeel of personeel wat niet geschikt is cq bijna geen opleiding heeft.

Gate

Ongelezen bericht door Gate »

Na deze post en de daarop volgende reacties te hebben gelezen even het volgende;
De beschreven omgang en behandeling is uit den boze, en zal anders moeten. Het is erg kort door de bocht om te stellen als zouden de werkers in de verpleeghuizen niet gewend zijn aan een moderne cultuur met minder personeel. Goede zorg kost tijd, zeker op psycho-geriatrie. Tijd is er alleen met een juiste bezetting. Ik steek ook de hand in eigen boezem, veranderingen zullen altijd op afdelingsnivo dienen te beginnen, een ieder die management ervan beschuldigt teveel te vergaderen of diens unithoofd ervan beticht ongeinterresseerd te zijn, er over te bléren en het te laten zoals het is, is medeplichtig en houdt het oude in stand.

Wat me stoort is de generaliserende tendens, als zou de verpleeghuiszorg door en door slecht zijn. Dat is niet het geval. Er zijn legio huizen waar de zorg van absoluut topnivo is. En die krijgen verhoudingsgewijs hetzelfde budget. Het huis waar ik werk, al lange tijd, is een andere koers ingeslagen, dat vraagt durf en inzet, het gevolg is nu een appartementsgewijze opbouw en huisvesting, een belevingsgerichte benadering van de cliënten, kleinschalig opgezet.
Dat werkt erg goed, ook met een kleinere bezetting. Het is maar waar de prioriteiten worden gelegd.

Groet Gate http://www.zorglog.nl[/url]

Gesloten