LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Marge, c.q. percentage, tussen vraagprijs en verkoopprijs.

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Ikbenhet

Marge, c.q. percentage, tussen vraagprijs en verkoopprijs.

Ongelezen bericht door Ikbenhet »

Hoi,

Ik heb een huis op het oog van € 450.000,00 KK
Dat huis staat al ruim 7 maanden te koop. Na de 1e bezichtiging
heb ik het grofweg via Internet getaxeerd op € 390.000,00.
Bovendien moet er nogal een en ander aan gebeuren.....ik schat voor
zo'n € 25.000,00.

In een telefonisch gesprek zei iemand van het makelaarskantoor, dat een bod van € 400.000,00 te laag zou zijn. Ik had het huis toen nog niet bezichtigd.
Maar inmiddels ben ik (na de 1e bezichtiging) door de makelaar gebeld hoe ik en mijn ega het huis vonden....... ;)

De vraag is de volgende: wat is op dit moment (December 2004) de marge, c.q. het percentage, dat je kunt afbieden op een dergelijke woning binnen dit prijssegment? De huidige bewoners zitten niet op een schopstoel, dus hebben geen heel grote haast.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wat is reeel en wat niet?

Bij voorbaat heel hartelijk dank voor jullie advies!!

Gast

Re: Marge, c.q. percentage, tussen vraagprijs en verkoopprijs.

Ongelezen bericht door Gast »

Nee, nog niets gehoord.
Ik zie hier allerlei creatieve en ingenieuze vragen en antwoorden, maar is mijn vraagstelling soms te moeilijk?

Gast

Ik zou € 475.000,00 bieden dan weet je zeker dat het huis van jou wordt. Anders kun je toch beter huren !!

Ikbenhet

Is er ook nog iemand, die mij een serieus antwoord kan geven?

Gast

Als je € 395.000,00 biedt dan is het net: Ik ben het..................

Gast

Heb je al geinformeerd wat het inschakelen van een eigen makelaar kost? Deze kent de markt en de onderhandelingstactieken, hij weet wat een reele prijs is. Zeker als je zelf nog een huis te verkopen hebt, denk ik dat over de kosten wel te onderhandelen is.

Gast

De vraag is de volgende: wat is op dit moment (December 2004) de marge, c.q. het percentage, dat je kunt afbieden op een dergelijke woning binnen dit prijssegment?
Dat hangt af van de waarde van het huis. Is het huis 440.000 waard, dan moet je dat bieden. Maar als het maar 410.000 waard is moet je 410.000 bieden. Vanaf hier kan ik dat niet zien.

Ikbenhet

Helaas, nog steeds geen ECHT antwoord op mijn vraag. De alhier aanwezige ´deskundigen´ kunnen toch wel wat specifieker zijn in hun antwoorden, hoop ik?
Ik weet ook wel, dat een huis zoveel waard is als de gek ervoor geeft, maar dat is nog geen indicate voor de marge, waarover ik het heb. met alle respect.

Gast

Zonder de waarde van dat huis te kennen weet niemand die marge. Dus zul je ook geen zinnig antwoord krijgen. Bij mij in de straat is onlangs een huis verkocht BOVEN de vraagprijs. Maar dat is voor jou toch geen argument om meer dan de vraagprijs te gaan betalen?

Gast

Ik begrijp dat je graag zo min mogelijk voor het huis wil betalen, maar misschien moet je eens bij een makelaar informeren zoals al eerder door iemand aangegeven. Ik heb dat bij de aankoop van mijn huis ook gedaan. En ik heb uiteindelijk veel minder betaald dan ik zelf gedacht had na de bezichtiging. Bovendien waren de kosten hiervan nul omdat de makelaar mijn huis mocht verkopen.

Gast

In welke regio ligt dit huis?

Ikbenhet

Beste mensen,

Ik snap jullie antwoorden. Ik kan helaas niet zeggen, in welke regio het huis ligt, want wie leest er allemaal mee? :lol:
Maar nogmaals mijn vraag: welke marge is gemiddeld binnen dit prijssegement gangbaar? Er moet toch een of andere indicatie zijn?
Prijsstelling ed is nu eenmaal heel subjectief..........laat je huis maar eens door 3 verschillende taxateurs schatten :roll:
Maar als je nu 10% afbiedt o.i.d. is dat gangbaar, of bezorgt dat de verkoper IN DE REGEL een acute hartaanval?

Gast

Er zijn huizen waar je 20% onder de vraagprijs kan bieden en dan zegt de verkoper JA, GRAAG. Dus dat kun je proberen.

Er zijn ook huizen waar je 2% onder de vraagprijs biedt, en dan zegt de verkoper: bekijk het maar.

En soms brengt een huis meer op dan de vraagprijs.

Ik denk dat jij tussen de 300.000 en 500.000 moet bieden.

En verder denk ik dat je nog niets, maar dan ook helemaal niets snapt van bovenstaande reacties.

rioli

Ongelezen bericht door rioli »

lijkt mij dat de werklijke waarde de waarde is wat jij voor het huis over hebt. als je denkt dat 395 een goede prijs is dan moet je dat gewoon bieden, dan is het aan de tegenpartij om er op in te gaan of af te wijzen. hoe vaak zie je niet dat op het net een huis word aangepast in waarde, en de waarde van het huis is de waarde wat iemand er voor over heeft. en vergeet niet dat de makelaar de VERKOPENDE makelaar is en dus niet aangeeft wat het minimum zal zijn. doe gewoon een bod en dan hoor je wel wast de tegenpartije er van vind ( en als je er eigenlijk niet meer dan 395 voor over hebt, zou ik ook een paar duizend euro er onder gaan zitten om nog wat onderhandelings ruimte over te houden

hoopd dat je er iets aan hebt

Gast

Een paar jaar geleden zag ik een huis te koop voor 390.000. Na bezichtiging vertelde ik dat ik minder dan 360.000 zou gaan bieden. Toen zei de makelaar mij dat dat geen zin had. OK, zei ik, dan nemen we afscheid.

Een paar weken later stond in dezelfde straat precies zo'n huis te koop, maar dan beter onderhouden, met een grotere dakkapel, een uitbouw aan het huis, enz. De vraagprijs was 350.000, viel niet over te onderhandelen. Dat heb ik toen ook betaald.

Later is het eerste huis ook nog verkocht. Kennelijk liep er toch iemand rond die veel meer wilde betalen. Dat is het spel.

Gast

Helaas, nog steeds geen ECHT antwoord op mijn vraag. De alhier aanwezige ´deskundigen´ kunnen toch wel wat specifieker zijn in hun antwoorden, hoop ik?
Ik weet ook wel, dat een huis zoveel waard is als de gek ervoor geeft, maar dat is nog geen indicate voor de marge, waarover ik het heb. met alle respect.
Waarom zou een deskundig makelaar hier gratis en voor niets een taxatie afgeven?

U wilt toch ook graag aan het eind van de maand uw rechtmatig salaris ontvangen.?

Gast

U kunt voor € 50,00 advies vragen aan de vereniging eigenhuis in amersfoort.

Ikbenhet

Beste mensen,

Bedankt voor al jullie antwoorden.
Ik snap de reacties allemaal, in zoverre iemand zich daar druk over mocht maken :lol:

Prettige kerst en een goed 2005!

bootsdekker

Ongelezen bericht door bootsdekker »

De huizenmarkt is tegenwoordig heel verschillend de een bied 20% onder de prijs en die heeft het en de ander betaald de vraagprijs.
Je moet denken wat voor jou een redelijke prijs is als je een bod doet komt er meestal een tegenbod en uit die reactie kan je vaak al opmaken of het bod in goede aarde valt.
Dus begin nooit te hoog je kan altijd meer bieden !

Gesloten