Nou... e-mailen is ook niet echt een optie: e-mailen kost nix en dus worden bedrijven overstelpt met e-mails, zodat daar een verwerkingsachterstand ontstaat van enkele weken, zo niet MAANDEN. Brieven sturen kost geld (nl. 1 postzegel
) maar ook daar is de verwerkingstijd al gauw 2 à 3 weken.
Bellen is het duurst, maar dan heb je wel de zekerheid dat er meteen wat aan gedaan kan worden (mits de medewerker aan de andere kant van de lijn dat ook echt gaat doen natuurlijk). Vaak is het stervensdruk op de callcentra en/of klantenservice, maar als je 's ochtends tussen 8.00 en 9.00 uur belt kom je er makkelijk doorheen. Piekuren zijn over het algemeen tussen 10.00 en 12.00 uur en 14.00 en 17.00 uur. De meeste mensen bellen nl. lekker op kosten van de baas vanaf het werk, dus die kunnen gerust een half uur in de wacht staan.
De kosten worden berekend omdat:
a. ook een klantenservice nou eenmaal geld kost.
b. het werpt een drempel op tegen mensen die met hele andere bedoelingen bellen (vervelende kinderen, psychopaten, neuroten, etc).
Let wel: sommige klantenservices berekenen een redelijke prijs (€ 0,10 p/m) maar er zijn bedrijven bij die je werkelijk laten bloeden voor een beetje service, tot wel € 0,45(!) p/m. Dat slaat ook nergens op.
Voor degenen die het nog niet doorhadden: ik werk bij een klantenservice (goddank bij een 2e lijnsservice waar ik nog eens echt wat voor een klant kan doen, dus geen belfabriek) en ik spreek uit ervaring.