Pagina 1 van 1

Brandstoftoeslag: zin en onzin

Geplaatst: 24 dec 2004 17:37
door sezofala
Mensen: brandstoftoeslagen mogen bij pakketreizen in het uiterste geval slecht tot 20 dagen vóór vertrek worden geheven, dikwijls geld zelfs een eerdere uiterste termijn. Dit is afhankelijk van of u met een Nederlandse charter vliegt, waar u naar toe vliegt en wanneer u betaald heeft. Het moment van mededeling is hier van belang, niet de daadwerkelijke inning.

Indien u dus bij de balie voor het eerst wordt geconfronteerd met een naheffing dan mag dit niet!!!! Krijgt u een maand van tevoren het verzoek op de luchthaven te betalen dan mag dit dus wel.

U kunt onder bezwaar betalen (zwart op wit aub) en dit bedrag later terugvorderen bij de organisator, evt. tot aan de geschillencommissie aan toe.

Zie art. 4 ANVR reisvoorwaarden op www.anvr.nl.

Dit alles staat los van de noodzaak van brandstoftoeslagen, dus geen reacties met: oh maar weet u wel hoe hoog de brandstofprijzen liggen momenteel. Over de noodzaak valt ook nog wel het nodige te zeggen, maar dan verval ik in herhaling.

Bij dze iig een waarschuwing voor reizigers tegen de aanbevelingen van de reisbureaumedewerkers en andere zogenaamde experts.

Re: Brandstoftoeslag: zin en onzin

Geplaatst: 24 jan 2005 18:11
door sezofala
Er blijven vragen, dus nogmaals.....

Re: Brandstoftoeslag: zin en onzin

Geplaatst: 24 jan 2005 18:25
door Suze
Misschien lees ik je verhaal niet goed, maar jij hebt het over pakketreizen. Hoe zit het dan met losse retourtickets?

Re: Brandstoftoeslag: zin en onzin

Geplaatst: 24 jan 2005 18:51
door sezofala
Bij losse tickets ligt dat aanzienlijk moeilijker, omdat hierover niets bij wet geregeld is. In dat geval is het in beginsel mogelijk dit in de algemene vervoersvoorwaarden te regelen. Maarrrrr......je mag hier niet zomaar alles inzetten.

Mijns inziens kunnen de toeslagen niet zomaar vergoelijkt worden met de hoge brandstofprijzen. Brandstof wordt doorgaans op de termijnmarkt ingekocht, dus lang van tevoren. (de een langer dan de ander, Lufthansa bv zo'n 1,5 jaar als ik het goed heb) Dit brengt mee dat de reiziger van nu vliegt op brandstof van vóór de exorbitante prijsstijgingen. Tel uit je winst.

Uiteraard wordt de (termijnmarkt)brandstof nu duurder ingekocht, maar dat dient dan ook een probleem te zijn voor de passagiers die tegen die tijd vliegen. Bij deze rekenmethode speelt men eveneens quite, ZONDER dat de consument om de oren wordt geslagen met naheffingen.

Kortom: als de airlines hogere kosten hebben dienen zij dat over de nieuwe passagiers om te slaan.

Re: Brandstoftoeslag: zin en onzin

Geplaatst: 24 jan 2005 20:00
door Suze
Bedankt Sezofala. Hier kan ik wat meer mee. Ik ga het verder uitzoeken!