Beste mensen,
Twee jaar geleden reed ik begin december in mijn golf 1.6 uit 1999 toen deze plots niet meer wilde schakelen. Na afslepen door een garage bleek bij onderzoek de versnellingsbak geheel in puin te liggen, hetgeen werd veroorzaakt door afgebroken klinknagels in de bak. De herstelkosten waren rond de 3400 EURO, en geen enkele coulance van volkswagen, omdat ik volgens hun als een dwaas met de auto had gereden. Mijn auto had toen rond de 93000 km gereden, hetgeen veel was voor een benzine auto uit 1999, zodat ik waarschijnlijk een van de eersten hier in nederland was waarbij het probleem zich voordeed.
Nu blijkt in duitsland de p*eu*is over dit onderwerp uitgebroken te zijn.
Oorzaak is dat erg veel VW Golf 1.4 en 1.6 versnellingsbakken het vroegtijdig begeven, en waarbij volkswagen duitsland ook eerst van geen coulance wou weten. Mensen hebben een front gevormd en via een artikel in www.autobild.de heeft volkswagen de fout toegegeven en krijgen mensen waarbij dit probleem zich voordoet (onder de 100.000 km) 70% van de kosten terug.
Het gaat hierbij vooral om versnellingsbakken met de code DUU of DUW.
U kunt deze code voorin het boekje van uw auto vinden, en anders op de sticker die op het metaal is geplakt naast het reservewiel achterin de auto.
Aangezien ik mij dus al twee jaar ernstig benadeeld voel door vw, en er nu dus nieuwe feiten zijn waaruit blijkt dat het schijnbaar wel degelijk een fabricagefout is geweest, ben ik dus erg benieuwd of er hier in Nederland ook veel gedupeerde mensen rondlopen, die hier willen reageren, want ik kan niet de enige zijn die dit heeft meegemaakt. Wellicht geeft nu ook vw nederland toe dat de versnellngsbakken slecht zijn. Tot dat moment raad IK u stellig AF om een Golf 4 van het type 1.4 of 1.6 (benzine) te kopen. Overige modellen hebben geen bak-mankementen naar blijkt.
Voor mensen die het duits meester zijn volgt hierbij de link:
http://www.motor-talk.de/showthread.php ... enumber=28
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] VW Golf Versnellinsbakken 1998-2000 fabrieksfout
Re: VW Golf Versnellinsbakken 1998-2000 fabrieksfout
Bedankt gast! Kan zelf gelukkig goed duits, dat scheelt.
Via de link op die pagina kan je het bild artikel lezen (na registratie), waarin gesteld wordt dat mensen 70% van de schade vergoed krijgen met terugwerkende kracht als het euvel zich voordeed onder de 100.000 km.
Kijken of dat hier in Nederland ook gaat gebeuren.
Via de link op die pagina kan je het bild artikel lezen (na registratie), waarin gesteld wordt dat mensen 70% van de schade vergoed krijgen met terugwerkende kracht als het euvel zich voordeed onder de 100.000 km.
Kijken of dat hier in Nederland ook gaat gebeuren.
Re: VW Golf Versnellinsbakken 1998-2000 fabrieksfout
De oorzaak van het bovenbeschreven probleem ligt in de zo goedkoop mogelijke onderdelen strategie van Ignacio Lopez.
Hoe is het toch mogelijk dat één persoon zoveel schade kan aanrichten en in zijn tijd toch zo aanbeden werd dat hij met veel tam tam werd weggekocht bij Opel. Een merk dat zich nu pas weer een beetje hersteld van de door opgemeld heerschap veroorzaakte ellende.
En voor wat de huidige managergeneratie aangaat, nu begint men er eindelijk bij VW - en andere merken - achter te komen dat men hun dwalingen op het gebied van kwaliteit maar beter kan toegeven, de schade zoveel mogelijk trachten te beperken door coulant tegenover de gedupeerde klanten te zijn en in de nieuwe modellen wel beter over het duurzaamheidsascpect te waken.
Maar ernstiger vraagstuk is wellicht of al dat domme bezuinigen alleen tot de autoindustrie beperkt is gebleven; zo her en der de nieuwsgaring lezend en beluisterend heeft deze demon haar tentakels tot vele onderdelen van de samenleving uitgestrekt.
Je hoeft alleen maar eens de niet aflatende onzin te volgen die onze overheid en haar instellingen dagelijks over ons uitstorten.
Daar is Ignacio Lopez een heel, heel klein peutertje bij vergeleken. En langzamerhand begint dan ook nagenoeg iedereen in de samenleving de ellende aan den lijve te ondervinden, net zoals de VW-klanten dat met hun auto's hebben gehad c.q. hebben.
Of wij het nog zullen meemaken dat die managers in andere sectoren halfweegs op hun dwalingen zullen terugkeren, ik waag het te betwijfelen.
Hoe is het toch mogelijk dat één persoon zoveel schade kan aanrichten en in zijn tijd toch zo aanbeden werd dat hij met veel tam tam werd weggekocht bij Opel. Een merk dat zich nu pas weer een beetje hersteld van de door opgemeld heerschap veroorzaakte ellende.
En voor wat de huidige managergeneratie aangaat, nu begint men er eindelijk bij VW - en andere merken - achter te komen dat men hun dwalingen op het gebied van kwaliteit maar beter kan toegeven, de schade zoveel mogelijk trachten te beperken door coulant tegenover de gedupeerde klanten te zijn en in de nieuwe modellen wel beter over het duurzaamheidsascpect te waken.
Maar ernstiger vraagstuk is wellicht of al dat domme bezuinigen alleen tot de autoindustrie beperkt is gebleven; zo her en der de nieuwsgaring lezend en beluisterend heeft deze demon haar tentakels tot vele onderdelen van de samenleving uitgestrekt.
Je hoeft alleen maar eens de niet aflatende onzin te volgen die onze overheid en haar instellingen dagelijks over ons uitstorten.
Daar is Ignacio Lopez een heel, heel klein peutertje bij vergeleken. En langzamerhand begint dan ook nagenoeg iedereen in de samenleving de ellende aan den lijve te ondervinden, net zoals de VW-klanten dat met hun auto's hebben gehad c.q. hebben.
Of wij het nog zullen meemaken dat die managers in andere sectoren halfweegs op hun dwalingen zullen terugkeren, ik waag het te betwijfelen.
Re: VW Golf Versnellinsbakken 1998-2000 fabrieksfout
het is niet alleen bij VW ook de Seat Innca heeft er last van. Volgens Seat Nederland kwam dit nooit voor.Met 40.000 km in 3 jaar kon dit voorkomen. Dus geen coulance. Opvallend was dat de levering van een revisieversnellingsbak dagen op zich liet wachten daar er volgens de leverancier veel vraag naar was. Uiteindelijk kon ik € 250 tegemoet zien mits ik een nieuwe Inca kocht. Ik rijdt inmiddels een ander merk met 3 jaar volledige garantie. Van een ex seatmonteur heb ik begrepen dat er een bepaalde serie wagens met een inferieure versnellingsbak rondrijdt.
Re: VW Golf Versnellinsbakken 1998-2000 fabrieksfout
Bekende van me had dit geintje maar liefst 4x op 200.000km... Haha, duitse kwaliteit hoor
Re: VW Golf Versnellinsbakken 1998-2000 fabrieksfout
Ja hoor,
iook ik ben slachtoffer. Zojuist is mijn versnellingsbak overleden na 80.000km. Als ik het goed begrijp val ik daarmee in de coulanceregeling van VW aangezien mijn auto nog net geen vier jaar oud is. Mijn vrouw rijdt bijna altijd in deze auto en niet bepaald "als een gek". Ik ben benieuwd...
iook ik ben slachtoffer. Zojuist is mijn versnellingsbak overleden na 80.000km. Als ik het goed begrijp val ik daarmee in de coulanceregeling van VW aangezien mijn auto nog net geen vier jaar oud is. Mijn vrouw rijdt bijna altijd in deze auto en niet bepaald "als een gek". Ik ben benieuwd...
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 29 jun 2005 13:21
Re: VW Golf Versnellinsbakken 1998-2000 fabrieksfout
De versnellingsbak van mijn Ibiza moest na 40.000 km al vervangen worden. Geen hulp te verwachten van Dealer, Importeur, of rechtsbijstandsverzekering.
Hieronder mijn brief aan Pon Car (Seat importeur)
--------------------
Geachte heer/mevrouw,
Mijn vier jaar oude Seat Ibiza 1.4 Stella+ kreeg onlangs last van een ratelende motor. Door de ANWB ben ik naar de garage verwezen. De garagemonteur concludeerde dat de versnellingsbak kapot was en vervangen moest worden.
Op mijn vraag of dit normaal is voor een 4 jaar oude auto met nog geen 40.000 KM op de teller kreeg ik te horen dat dit zeker niet het geval is. De monteur had hier nog aan toe te voegen dat indien de bak slecht was behandeld de synchronesse ringen ook vervangen hadden moeten worden. Deze ringen waren nog in goede staat. Volgens de monteur vervangt hij regelmatig Seat versnellingsbakken bij een relatief lage KM stand.
De totale kosten van de reparatie waren € 1.156,23
Mijn auto is in de ruim 2 jaar dat ik hem bezit altijd goed onderhouden en krijgt naast de APK jaarlijks ook een grote beurt.
Mijns inziens had dit niet mogen gebeuren en had de versnellingsbak nog tenminste 100.000 km mee moeten gaan.
Ik stel Pon Car / Seat Nederland hierbij aansprakelijk voor de gemaakte kosten.
Graag verneem ik spoedig uw reactie.
Hieronder mijn brief aan Pon Car (Seat importeur)
--------------------
Geachte heer/mevrouw,
Mijn vier jaar oude Seat Ibiza 1.4 Stella+ kreeg onlangs last van een ratelende motor. Door de ANWB ben ik naar de garage verwezen. De garagemonteur concludeerde dat de versnellingsbak kapot was en vervangen moest worden.
Op mijn vraag of dit normaal is voor een 4 jaar oude auto met nog geen 40.000 KM op de teller kreeg ik te horen dat dit zeker niet het geval is. De monteur had hier nog aan toe te voegen dat indien de bak slecht was behandeld de synchronesse ringen ook vervangen hadden moeten worden. Deze ringen waren nog in goede staat. Volgens de monteur vervangt hij regelmatig Seat versnellingsbakken bij een relatief lage KM stand.
De totale kosten van de reparatie waren € 1.156,23
Mijn auto is in de ruim 2 jaar dat ik hem bezit altijd goed onderhouden en krijgt naast de APK jaarlijks ook een grote beurt.
Mijns inziens had dit niet mogen gebeuren en had de versnellingsbak nog tenminste 100.000 km mee moeten gaan.
Ik stel Pon Car / Seat Nederland hierbij aansprakelijk voor de gemaakte kosten.
Graag verneem ik spoedig uw reactie.