LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Controleer uw elektriciteitsmeter zelf!
Controleer uw elektriciteitsmeter zelf!
Ik zie op deze site veel vragen of die KWh meter wel goed aangeeft. Laten ijken door het energiebedrijf blijkt een hele dure optie te zijn en dat ga je dus niet zo gauw laten doen. Er is echter een eenvoudige mogelijkheid de meter zelf te controleren in 15 minuten. Op de meter staat een getal als b.v. 600 r/KWh of 480 r/KWh. Dat is het aantal omwentelingen die de aluminium schijf maakt bij een belasting van 1000 Watt in één uur. Met een belasting van 100 Watt is dat dan 60 resp. 48 omwentelingen per uur. In een kwartier is dat 15 en 12. Om te gaan meten schakel je alle apparatuur in huis uit. Schakel dan een Gloeilamp van 100 Watt in en ga met een stopwatch in de hand gezellig een kwartier naar de meter zitten kijken. Op moment dat het streepje op de schijf voorbij komt druk je de stopwatch in en gaat tellen. Als de schijf 15 resp. 12 keer is rondgedraaid druk je de stopwacht weer in en lees de tijd af, je moet dan op 15 minuten uitkomen. Is dat minder dan draait de meter te snel en anders te langzaam en mag je niet klagen. Het blijkt bij mijn 24 jaar oude meter van Landis ontzettend goed te kloppen. Ook blijkt dat een gloeilamp ongelofelijk nauwkeurig het juiste wattage te hebben, ik heb er 5 getest en dat bleek allemaal binnen 1 % te zijn bij een netspanning van 225 volt. Kortom meten=weten!
Re: Controleer uw elektriciteitsmeter zelf!
Dit is inderdaad een optie, mits er nog de ouderwetse draaischijfmeter is gemonteerd,
De nieuwe meters zijn volledig electronisch, het zelf controleren van deze meters is onmogelijk geworden, je bent dus overgeleverd aan het electriciteits bedrijf.
Zeer waarschijnlijk zal een monteur het apparaat kunnen openen, en via een servicecode evt. de nauwkeurigheid kunnen testen,
Voor de eindgebruiker is er niks meer aan te doen.
De nieuwe meters zijn volledig electronisch, het zelf controleren van deze meters is onmogelijk geworden, je bent dus overgeleverd aan het electriciteits bedrijf.
Zeer waarschijnlijk zal een monteur het apparaat kunnen openen, en via een servicecode evt. de nauwkeurigheid kunnen testen,
Voor de eindgebruiker is er niks meer aan te doen.
Ik controleer mijn meters altijd, zowel van gas, water als electriciteit.
Dat zet ik dan keurig in mijn dbase, aan het einde van de facturatie controleer ik of de meterstanden overeenkomen met wat de energie-mij. opgeeft.
Eigenlijk zou iedereen dat moeten doen, zo kun je de energie-mij. controleren of ze het goed doen.
Bovendien een energie-mij. wilt dat zelf ook dat een klant dat doet, immers zij kunnen altijd een foutje maken.
Dat zet ik dan keurig in mijn dbase, aan het einde van de facturatie controleer ik of de meterstanden overeenkomen met wat de energie-mij. opgeeft.
Eigenlijk zou iedereen dat moeten doen, zo kun je de energie-mij. controleren of ze het goed doen.
Bovendien een energie-mij. wilt dat zelf ook dat een klant dat doet, immers zij kunnen altijd een foutje maken.
Een elektronische Elektriciteitsmeter zal waarschijnlijk geen last hebben van veroudering, hij doet het wel of niet. Wel zou je bij zo'n ding rare sprongen kunnen verwachten, stoorpulsje of zo. Het verdient dan ook aanbeveling om b.v. maandelijks de meterstanden te noteren teneinde te zien of er vreemde dingen gebeuren. Bij grote twijfel kun je altijd nog testen met een bekende belasting van bijvoorbeeld een elektrische kachel die je een uur aanzet terwijl alle andere apparaten uit staan. Kijk ook eens of de meter stilstaat als je alles denkt te hebben uitgeschakeld. Een gasmeter ijken is wat lastiger, maar dat mechanische ding zal niet sneller gaan draaien als hij oud wordt.
Doe de Nationale MeterTest (NMT) en laat het resultaat weten op deze site. Ik ben met name benieuwd naar de gebruiker die van 2300 naar 5000 KWh per jaar is gegaan na metervervanging. Er gloort nog hoop in deze donkere tijden.
Doe de Nationale MeterTest (NMT) en laat het resultaat weten op deze site. Ik ben met name benieuwd naar de gebruiker die van 2300 naar 5000 KWh per jaar is gegaan na metervervanging. Er gloort nog hoop in deze donkere tijden.
De jaarafrekening dit jaar verraste ons zeer ,ons gasverbuik was maar liefst met 650 kub. gestegen terwijl we al 20 jaar in dit huis wonen nooit boven een verbuik van 1300 kub :zijn gekomen zelfs in hele strenge winters niet. Het gemiddelde verbruik in al die jaren was 1200 kub, dit afgelopen jaar nadat de meter geijkt is ,is het verbruik ineens 1850 kub. De meter werd geijkt door eneco zelf steeksproefsgewijs.
Nu houd ik sinds de jaarnota het gasverbruik per maand bij en er is nog geen maand geweest dat het meer was dan 100 kub.
Mijn grote vraag is dan ook hoe dit grotere verbruik mogelijkis, in huis is er niets veranderd ,de apparaten zijn de laatste 5 jaar hetzelfde,de enige verandering is de gasmeter die geijkt is helaas heb ik de standen niet gecontroleerd voor het ijken en na het ijken misschien een wijs advies voor de andere mensen om dat wel te doen .
Nu houd ik sinds de jaarnota het gasverbruik per maand bij en er is nog geen maand geweest dat het meer was dan 100 kub.
Mijn grote vraag is dan ook hoe dit grotere verbruik mogelijkis, in huis is er niets veranderd ,de apparaten zijn de laatste 5 jaar hetzelfde,de enige verandering is de gasmeter die geijkt is helaas heb ik de standen niet gecontroleerd voor het ijken en na het ijken misschien een wijs advies voor de andere mensen om dat wel te doen .