LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoax, zogenaamd uit Thailand
Hoax, zogenaamd uit Thailand
Wie heeft hem al gekregen, ik vandaag drie keer.
Je krijgt van een bekende een email, waarin je wordt opgeroepen die email aan zoveel mogelijk mensen te sturen. Dat is al kenmerk nummer 1 van een hoax, een nepwaarschuwing.
Je krijgt een zielig jochie te zien, op een ziekenhuisbed. Op de achtergrond staan echter dingen die niet kloppen.
1. Dit is geen Thais ziekenhuis, het heeft een westerse inrichting
2. Wat doet die kerstboom met kadootjes op die foto?
Typisch een mail waar er ongetwijfeld weer velen met open ogen in zullen tuinen. Het ziet er zo bedriegelijk uit, dat zielige joch, dat allemaal rode vlekjes in zijn gezicht heeft. Helemaal alleen op de wereld, omdat zijn ouders onvindbaar zijn.
Het kwalijke van deze email is dan ook, dat die naar argeloze ontvangers wordt gestuurd, en het verzoek om die naar iedereen in je contactlijst te sturen doet de rest: daar zullen altijd wel een paar halve zolen tussn zitten die dit geloven. Helaas.
Kijk binnenkort maar eens op nep-waarschuwing.nl, het zal nu nog te nieuw zijn voor google.
Je krijgt van een bekende een email, waarin je wordt opgeroepen die email aan zoveel mogelijk mensen te sturen. Dat is al kenmerk nummer 1 van een hoax, een nepwaarschuwing.
Je krijgt een zielig jochie te zien, op een ziekenhuisbed. Op de achtergrond staan echter dingen die niet kloppen.
1. Dit is geen Thais ziekenhuis, het heeft een westerse inrichting
2. Wat doet die kerstboom met kadootjes op die foto?
Typisch een mail waar er ongetwijfeld weer velen met open ogen in zullen tuinen. Het ziet er zo bedriegelijk uit, dat zielige joch, dat allemaal rode vlekjes in zijn gezicht heeft. Helemaal alleen op de wereld, omdat zijn ouders onvindbaar zijn.
Het kwalijke van deze email is dan ook, dat die naar argeloze ontvangers wordt gestuurd, en het verzoek om die naar iedereen in je contactlijst te sturen doet de rest: daar zullen altijd wel een paar halve zolen tussn zitten die dit geloven. Helaas.
Kijk binnenkort maar eens op nep-waarschuwing.nl, het zal nu nog te nieuw zijn voor google.
Re: Hoax, zogenaamd uit Thailand
Intussen is me verteld dat dit joch met zijn vader is herenigd, en dat zou al voor de verspreiding van deze mail zijn gebeurd. Jongetje is afkomstig uit Zweden, hoorde ik.
Dit was geen hoax maar een serieuze mail.
Dat men denkt dat het een hoax is kan ik me wel voorstellen met alle onzin die men toegestuurd krijgt.
De goeden moeten daar helaas onder lijden.
Het ventje is intussen weer met familie herenigd.
Inderdaad, in Zweden.
Dat men denkt dat het een hoax is kan ik me wel voorstellen met alle onzin die men toegestuurd krijgt.
De goeden moeten daar helaas onder lijden.
Het ventje is intussen weer met familie herenigd.
Inderdaad, in Zweden.
Een mail die je door moet sturen naar zoveel mogelijk bekenden, is ALTIJD een hoax, ongeacht of de boodschap waaar is of niet.
En dat niet alleen. Je krijgt die mail, terwijl dat kindje al lang en breed met zijn familie was herenigd.
Wat voor nut heeft het dan? Volgens mij voelen sommigen zich schuldig als ze zelf die mail krijgen, met de opdracht doorsturen en het dan niet zouden doen. Nou, voor mij hoeft het niet!
Wat voor nut heeft het dan? Volgens mij voelen sommigen zich schuldig als ze zelf die mail krijgen, met de opdracht doorsturen en het dan niet zouden doen. Nou, voor mij hoeft het niet!
Gistermiddag was er een internetrubriek op de regionale radio, waar ik woon. L1-radio. Edjuh, ik moet je dus helaas teleurstellen, het is geen serieus bericht, al kan ik me ook wel voorstellen dat mensen dat denken.
In de radio-uitzending van L1, Balkon van Limburg, werd nog eens bevestigd dat dit een nep-bericht is, een hoax.
In de bijlage zou een trojan horse verstopt zitten. Nou, om eerlijk te zijn: DIE heeft mijn virusscanner niet ontdekt, Norton meldde dat de email clean was.
Maar het is en blijft een hoax, en een zeer kwalijke, ditmaal. Er zijn genoeg mensen die het bericht van de hereniging is ontgaan, en dus zal dit soort onzinnige berichten de eerste weken/maanden het email-verkeer nog wel parten blijven spelen. Waarmee het kwalijke dol van een hoax weer wordt bereikt: het storen van het overige internetverkeer.
Erg genoeg VINDT iedereen het ook zielig, als een kind door deze tragedie alleen achterblijft, dat weten de makers van dit soort berichten heel goed. In plaats van hun computer-creativiteit los te laten op zinvolle zaken, hebben ze meer plezier in het verzieken van de lol van andere computergebruikers.
Twee gouden regels:
Wanneer er in de mail staat: verzend dit naar al je contacten in je contactenlijst, wees er maar gerust op: dit is een hoax.De schade die het bericht veroorzaakt, daar werk je zelf aan mee als je het doorstuurt.
Wanneer er een beroep op je gedaan wordt, ondersteund door een zielige tekst of foto, ga er in dat geval ook maar vanuit dat het een nep-bericht is.
In de radio-uitzending van L1, Balkon van Limburg, werd nog eens bevestigd dat dit een nep-bericht is, een hoax.
In de bijlage zou een trojan horse verstopt zitten. Nou, om eerlijk te zijn: DIE heeft mijn virusscanner niet ontdekt, Norton meldde dat de email clean was.
Maar het is en blijft een hoax, en een zeer kwalijke, ditmaal. Er zijn genoeg mensen die het bericht van de hereniging is ontgaan, en dus zal dit soort onzinnige berichten de eerste weken/maanden het email-verkeer nog wel parten blijven spelen. Waarmee het kwalijke dol van een hoax weer wordt bereikt: het storen van het overige internetverkeer.
Erg genoeg VINDT iedereen het ook zielig, als een kind door deze tragedie alleen achterblijft, dat weten de makers van dit soort berichten heel goed. In plaats van hun computer-creativiteit los te laten op zinvolle zaken, hebben ze meer plezier in het verzieken van de lol van andere computergebruikers.
Twee gouden regels:
Wanneer er in de mail staat: verzend dit naar al je contacten in je contactenlijst, wees er maar gerust op: dit is een hoax.De schade die het bericht veroorzaakt, daar werk je zelf aan mee als je het doorstuurt.
Wanneer er een beroep op je gedaan wordt, ondersteund door een zielige tekst of foto, ga er in dat geval ook maar vanuit dat het een nep-bericht is.
Kijk uit voor binnenkomende e-mail met daarin het verzoek om een belangrijk bericht onmiddellijk aan zoveel mogelijk mensen door te sturen.
Reageer NIET op dergelijke e-mail. Het is een zogenaamd HOAX virus dat bedoeld is om het e-mail verkeer plat te leggen.
Mijn e-mail was een zogenaamd bericht van de politie Haaglanden over fraude met GSM's. (Dat ik GSM-IT heet is toeval).
GSM-IT
Reageer NIET op dergelijke e-mail. Het is een zogenaamd HOAX virus dat bedoeld is om het e-mail verkeer plat te leggen.
Mijn e-mail was een zogenaamd bericht van de politie Haaglanden over fraude met GSM's. (Dat ik GSM-IT heet is toeval).
GSM-IT
Een Hoax is geen virus; veranderd immers niets aan de programmacode op je computer.Het is een zogenaamd HOAX virus dat bedoeld is om het e-mail verkeer plat te leggen.
Is alleen erg vervelend omdat de hoaxen vaak toch doorgestuurd worden en daardoor inderdaad vertraging in internetverkeer veroorzaken en ook nog eens mensen onnodig bang maken.
Op de sites van de bekende antivirus producenten bijv.:
http://vil.nai.com/vil/default.asp
kan je ook nakijken of een meeltje een werkelijke viruswaarschuwing bevat of een Hoax is.
In de tijden dat iets naar iedereen doorsturen al als fout wordt gezien, is het bijna onmogelijk om met de voordelen van de huidige technieken iets goeds te doen. Niet onbegrijpelijk, maar wel jammer.
De goeden lijden weer eens onder de kwaden...
Voor zover ik kan nazien gaat het hier namelijk om een serieus bericht.
Zie o.a.:
http://www.nepwaarschuwing.nl/?show=hoax&id=226
http://www.phuket-inter-hospital.co.th/siriroj.html
De goeden lijden weer eens onder de kwaden...
Voor zover ik kan nazien gaat het hier namelijk om een serieus bericht.
Zie o.a.:
http://www.nepwaarschuwing.nl/?show=hoax&id=226
http://www.phuket-inter-hospital.co.th/siriroj.html
Degenen die belang hebben bij families die in de getroffen gebieden verblijven bekijken zelf wel specifieke sites waar deze vermiste kinderen of personen vermeld worden. Daar hoef je niet de halve wereld mee lastig te vallen!
Ook ik heb dat bericht uit Thailand ontvangen, Er stond zelf een e-mail adres bij wat ook daadwerkelijk behoort bij dat ziekenhuis. Een houx of niet, het jongetje is weer bij z'n vader.
Over hoax berichten, er zijn momenteel een paar in omloop. Eentje van Politie Haaglanden over GSM fraude . Ik heb navraag gedaan bij het Politie Haaglanden, en deze bevestigen dat het om een Hoax-bericht gaat.
De andere is een bericht dat Bill Gates z'n geld zou willen verdelen over alle internetgebruikers . Hoe komt men toch op het idee.
Niet doorsturen dus, maar gelijk in de prullenbak.
Over hoax berichten, er zijn momenteel een paar in omloop. Eentje van Politie Haaglanden over GSM fraude . Ik heb navraag gedaan bij het Politie Haaglanden, en deze bevestigen dat het om een Hoax-bericht gaat.
De andere is een bericht dat Bill Gates z'n geld zou willen verdelen over alle internetgebruikers . Hoe komt men toch op het idee.
Niet doorsturen dus, maar gelijk in de prullenbak.
Is inderdaad geen Hoax maar wat heeft het voor zin om zo'n meeltje de halve wereld rond te sturen? Het lijkt allemaal niks zo'n meeltje van een paar kilobyte maar als dat tig miljoen keer per uur verstuurd wordt, naast alle andere spam, is dat toch een flinke belasting voor de diverse netwerken!Ook ik heb dat bericht uit Thailand ontvangen, Er stond zelf een e-mail adres bij wat ook daadwerkelijk behoort bij dat ziekenhuis. Een houx of niet, het jongetje is weer bij z'n vader.