LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advocaat is vaak te duur

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Truus2004

Advocaat is vaak te duur

Ongelezen bericht door Truus2004 »

BNdeStem 11/01/05
Ex-deken maant collega’s
‘Advocaat is vaak te duur’
Door Jan Reijnders

Dinsdag 11 januari 2005 - BREDA – Advocaten zijn voor veel mensen te duur. Ze moeten bij cliënten met middeninkomens overwegen of ze niet beter lagere tarieven in rekening zullen brengen. Ook kleinere bedrijven zouden voor lagere rekeningen in aanmerking kunnen komen.

Dat is de mening van de Bredase advocaat mr. H. Cotterell, tot eind vorig jaar deken van de Orde van Advocaten in het arrondissement Breda. Dit gebied telt meer dan zeshonderd advocaten.

Cotterell heeft hen een dekenaal testament nagelaten, dat vrijwel geheel gewijd is aan het declaratiegedrag van de advocaat. Cotterel signaleert dat de advocaat voor veel mensen (te) duur is.

„En niet alleen de particulier, maar ook het midden- en kleinbedrijf vindt ons gewoon duur. Ook al vinden wij onze declaraties redelijk, het zijn voor cliënten toch enorme bedragen die ze moeten betalen.“

Cotterell schat dat ‘bij het gros van de kantoren’ het uurtarief van een advocaat tussen 150 en 200 euro ligt, exclusief BTW en kantoorkosten. „Dan heb je het alles bij elkaar over bedragen van minstens 187,50 euro. Dat is meer dan 400 gulden per uur, een kolossaal bedrag.“

De gewezen Bredase deken vindt dat advocaten bij de rekeningen die ze uitschrijven meer rekening moeten houden met de aard van de zaak en de portemonnee van de klant.

„Er is een groep rechtzoekenden die door ons niet altijd goed bediend wordt. Dat is de groep die net niet meer in aanmerking komt voor een toevoeging en dan opeens het volle pond moet gaan betalen.“

Die inkomensgrens ligt nu voor gehuwden of samenwonenden op 2113 netto per maand. Wie meer verdient, moet alles zelf betalen.

„We zijn het aan onze stand verplicht om te zorgen dat niet alleen een selecte groep cliënten maar alle cliënten goed over de advocatuur denken.“ De Bredase jurist vindt in tegenstelling tot het Hof van Discipline (het tuchtcollege van advocaten) dat ook onder de kostprijs moet kunnen worden gedeclareerd. „Je mag met een cliënt afspreken dat je niets declareert of slechts een bescheiden, nog op te brengen bedrag als de zaak mislukt. Lukt de zaak, reken dan een normaal tarief. Het Hof vindt dit niet toelaatbaar, maar ik vind dat te preuts gedacht.“

Cotterell roept daarbij de directeur van de Raad voor Rechtsbijstand in Amsterdam aan, die tarieven tussen 97 en 150 euro bepleit. „Ik pleit er ook voor af te stappen van het rigide uurtarief.

In talloze zaken kan het uurtarief wél gerekend worden, meent hij, maar hij noemt ook allerlei situaties waarin een lager tarief beter kan zijn: cliënten die het niet kunnen betalen, zaken die mislukken, kleine belangen van een zaak, onervaren advocaten en de onvrijwilligheid waarmee cliënten in een zaak worden betrokken (bijvoorbeeld bij straf-, echtscheiding- of ontslagzaken).

croosjes

Re: Advocaat is vaak te duur

Ongelezen bericht door croosjes »

Daarom juist is de vereniging schadeloosstelling opgericht om te voor komen dat gedupeerden geen proces kunnen aan spannen en een na rekening krijgen en worden dan door ons(vereniging) ondersteund samen met een advocatenkantoor:

http://www.meijeradvocaten.nl/

Als er een groep gedupeerden zich met een product verenigen en een proces willen aanspannen kan dit in overleg met de vereniging en de advocaat. Het enigste wat u moet doen is uw telefoon oversluiten en inschrijven bij de vereniging. Geen leden werving.

Kiest u voor een gratis advocaat hieraan is: wel leden werving verbonden en oversluiting telefoonfactuur en kost u alleen doorzettings- vermogen.

http://www.schadeloos-stelling.nl/

vrgr.Andre

Truus2004

Beste André,
Ik zal je even uitleggen waar het om gaat: rechtshulp moet voor iedereen betaalbaar en toegankelijk zijn, zonder dat daar enige voorwaarde (zoals een telefoonabonnement) aan verbonden wordt! Het feit dat rechtshulp zo duur is dat men zich in armoe tot jouw constructie wendt, geeft voldoende aan hoe droevig het hiermee gesteld is! Dat kun je zelf niet ontkennen toch?

croosjes

beste pipa,zoals jij het bedoelt ""DUUR"",kan jij ergens voor deze kosten een gratis advocaat krijgen? in een vereniging zonder contributie maar wel met doorzettingsvermogen.

Het leukste is namelijk dat de gedupeerden(creatief) bepalen wat ze willen en niet de vereniging,maar in overleg met een advocaat.

vrgr.Andre

Jan

Ongelezen bericht door Jan »

En Plop! Daaristieweer als een duveltje uit een doosje. Onze Crozemans!

Zit de hele dag aan zijn scherm gekluisterd en zodra het woord "advocaat" in combinatie met "duur" in een posting voorkomt springt hij op zijn toetsenbord en begint als een razende te typen. Vergeet daarbij weleens de spellingscontrole aan te zetten maar dat mag de pret niet drukken.

Jan

croosjes

Jan

Ongelezen bericht door Jan »

Ja, en???

CB

Ongelezen bericht door CB »

Even een maaltijd aan het nuttigen misschien?? Dus nog even geduld a.u.b. :wink:

lions90

Ongelezen bericht door lions90 »

Klopt niet wat er staat van die 2113 euro NETTO..dat moet bruto zijn!

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Croosjes

Al geruime tijd lees ik op dit forum over je vereniging.
Zojuist heb ik je site weer eens bezocht.
Op je site mis ik de reeds geboekte resultaten in de concrete vorm van rechterlijke uitspraken.
Kan ik die wel ergens op rechtspraak.nl lezen??

Truus2004

Had dit artikel beter niet kunnen plaatsen, maar goed...
Lions, heb het even voor je nagekeken, het is wel netto! De bedragen zijn per 1 jan. jl. aangepast. www.rvr.org
INKOMENS- EN VERMOGENSGRENZEN BINNEN DE GESUBSIDIEERDE RECHTSBIJSTAND
Inkomen
Met ingang van 1 januari 2005 gelden de inkomensgrenzen zoals die in onderstaande tabel staan vermeld. Bepaal eerst in welke categorie U valt: alleenstaande of gehuwd / samenwonend / éénoudergezin. Bepaal vervolgens in welke groep uw netto-maandsalaris valt. Draagkracht per maand
(bedragen in €)
Eigen bijdrage
(bedragen in €)
Draagkracht per maand
(bedragen in €)

Alleenstaanden per 1-1-2005 Gehuwden / samenwonen-
den / éénoudergezinnen
000 - 818 90* 0000 - 1147
819 - 895 141 1148 - 1258
896 - 944 208 1259 - 1328
945 - 982 275 1329 - 1382
983 - 1029 340 1383 - 1450
1030 - 1073 396 1451 - 1513
1074 - 1114 458 1514 - 1571
1115 - 1159 516 1572 - 1636
1160 - 1208 582 1637 - 1705
1209 - 1251 633 1706 - 1767
1252 - 1294 703 1768 - 1828
1295 - 1518 769 1829 - 2135

Het totale vermogen mag bedragen:

voor alleenstaanden: € 7.500,-
voor gehuwden/samenwonenden/éénoudergezinnen: € 10.500,-

Van de (over)waarde in de eigen zelfbewoonde woning blijft € 65.344,- buiten beschouwing.

In de tabel zijn de vrijstellingen ex artikel 7a BDR verdisconteerd. Deze tabel is van toepassing indien de draagkracht (mede) is becijferd op basis van inkomensgegevens ná 1 januari 2001.

* Rechtzoekenden in de laagste draagkrachtcategorie zijn in strafzaken geen eigen bijdrage verschuldigd.

Indien meerdere toevoegingen in een half jaar aan één rechtzoekende of diens partner worden afgegeven kan een lagere eigen bijdrage worden opgelegd krachtens de anti-cumulatieregeling.
Houdt U er bij de bepaling van uw inkomen rekening mee dat U buitengewone lasten (zoals ziektekosten) van uw inkomen af mag trekken.

croosjes

16again,elke gedupeerde die aangesloten is bij de vereniging bepaalt zelf of ze dit willen bekend maken. Wat heeft het voor zin om iets bekend te maken, hoeveel overwinningen er gehaald zijn terwijl die er niet zijn bij geen één vereniging, stichting of instelling in heel Nederland nog geen één proces gewonnen is.""Dit kan ook niet want dit wordt pas beslist in hogereberoep enz."" Behalve dan dat er een schikking overéén gekomen is, doormiddel van te weinig fin.armslag.Dit gebeurt op dit moment tussen dexia/gedupeerden/advocaat anders niet. Waarom zal de vereniging dan pronken met iets dat er niet is. Elke gedupeerde die aangesloten is staat op zich zelf en beslist dit ook en niet de vereniging. Je zult ook bijvoorbeeld niet zien hoeveel leden er aangesloten zijn.

Vrgr.Andre

ad snoeren

Ongelezen bericht door ad snoeren »

16again

Er ies niets van dat alles te vinden op die site omdat er nog niemand is ingetrapt.
Die croosjes is een lieverd die het allemaal goed bedoeld, en een leuke hobby denkt te hebben, die misschien nog wel iets voor zijn strijkstok zou kunnen opleveren. Maar het is voor een serieuze gedupeerde niets meer dan gebakken lucht, gepresenteerd op een bedje van bedrog.

Liefs Ad

lions90

Ongelezen bericht door lions90 »

Pipa,

Ja dat klopt, maar dat is niet o.b.v. 1 salaris maar voor gehuwden/samenwonenden. Voor alleenstaanden bijvoorbeeld is de grens 1513 euro

Ikwaseenbeetjedom

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

Omdat advocaten zo verschrikkelijk veel geld vragen voor hun diensten (ga in een hoekje zitten en jullie schamen veel te dure advocaten) kreeg ik het volgende idee om deze kosten enigszins draaglijk te maken. Een idee waarbij geen 30 procent of zo afgedragen moet worden aan de eigenaar van een vereniging en waarbij je evenmin gedwongen wordt om samen met 40 personen die jou na aan het hart liggen b.v. via een veel te dure telefoonmaatschappij te gaan bellen of andere lugubere voorstellen.
De inspiratie voor dit idee heb ik gevonden op de Internet-site van een andere forumbezoeker, waarvoor dank, dank, dank!

Wat je vooral niet moet doen is alles voor je houden omdat je je schaamt. Je bent echt niet alleen, maar één mede dexia-slachtoffer uit honderdduizenden!

Dan heb je laten we zeggen ongeveer 40 vrienden, familieleden, goede buren en bekenden nodig, waar jij het probleem van de aandelen lease zwendel aan uitlegt en waarbij je dan tevens toegeeft dat jij hiervan ook het slachtoffer geworden bent. Dan vertel je dat jij ook tegen die zwendel-reus dexia ten strijde trekt en leg je uit dat dexia al menig proces verloren heeft en jij voor jezelf ook goede kansen ziet, maar dat door de hoge advocaatkosten je niet weet of je het vol kunt houden. Dan vraag je of die persoon jou wil sponsoren met 5 Euro per maand en als dank ga je dan na afloop met die persoon of in groepjes met meerdere personen tegelijk over zeg drie, vier, vijf jaar, ’n keertje uit eten. Kan nog heel gezellig worden ook! Mocht er eens een persoon de ketting verbreken, afvallen en niet meer sponsoren, dan word je niet ineens met onverwachte hoge advocaatrekeningen geconfronteerd omdat je ineens niet meer voldoet in een systeem, maar dan red je het waarschijnlijk ook nog wel.

Truus2004

IWEBD,
ik heb een probleem ivm aandelen lease zwendel en hoef jou niets uit te leggen. Ik geef toe dat ik hiervan ook het slachtoffer geworden ben. Ik trek tegen die zwendel-reus dexia ten strijde en hoef jou niet uit te leggen dat dexia al menig proces verloren heeft en ik voor mezelf ook goede kansen zie, maar dat door de hoge advocaatkosten ik niet weet of ik het vol kan houden. Dus vraag ik je IWEBD of jij mij wil sponsoren met 5 Euro per maand en als dank ga ik dan na afloop met jou of in groepjes met meerdere personen tegelijk over zeg drie, vier, vijf jaar, ’n keertje uit eten. Kan nog heel gezellig worden ook!
waar jij het probleem van de aandelen lease zwendel aan uitlegt en waarbij je dan tevens toegeeft dat jij hiervan ook het slachtoffer geworden bent. Dan vertel je dat jij ook tegen die zwendel-reus dexia ten strijde trekt en leg je uit dat dexia al menig proces verloren heeft en jij voor jezelf ook goede kansen ziet, maar dat door de hoge advocaatkosten je niet weet of je het vol kunt houden. Dan vraag je of die persoon jou wil sponsoren met 5 Euro per maand en als dank ga je dan na afloop met die persoon of in groepjes met meerdere personen tegelijk over zeg drie, vier, vijf jaar, ’n keertje uit eten. Kan nog heel gezellig worden ook!
Bedoel je het zo IWEBD? En nu? :wink:

Ikwaseenbeetjedom

Ja, zo bedoel ik het.

vrienden, familieleden, goede buren en bekenden natuurlijk, 40 personen ongeveer.

Truus2004

Dus als ik jou nu mijn banknummer geef, dan sponsor jij me met 5 euro per maand? Als ik verder niemand ronsel, dan gaan wij over drie jaar uit eten en dan hebben we 180 euro, door jou betaald excl. rente. We lunchen, nemen een uitsmijter dus met 30 euro redden we het wel. Dan kan ik verder nog met drie vriendinnen voor de resterende 150 euro wat uitgebreider lunchen. Ja dat lijkt me wel wat. Kan mij die advocaat schelen :wink: Bedankt alvast :!: :)

Ikwaseenbeetjedom

Ach, gedupeerden mogen elkaar natuurlijk wel helpen, maar ik zou er niet van uitgaan als ik jou was.

Omdat advocaten zo verschrikkelijk veel geld vragen voor hun diensten (ga in een hoekje zitten en jullie schamen veel te dure advocaten) kreeg ik het volgende idee om deze kosten enigszins draaglijk te maken. Een idee waarbij geen 30 procent of zo afgedragen moet worden aan de eigenaar van een vereniging en waarbij je evenmin gedwongen wordt om samen met 40 personen die jou na aan het hart liggen b.v. via een veel te dure telefoonmaatschappij te gaan bellen of andere lugubere voorstellen.
De inspiratie voor dit idee heb ik gevonden op de Internet-site van een andere forumbezoeker, waarvoor dank, dank, dank!

Wat je vooral niet moet doen is alles voor je houden omdat je je schaamt. Je bent echt niet alleen, maar één mede dexia-slachtoffer uit honderdduizenden!

Dan heb je laten we zeggen ongeveer 40 vrienden, familieleden, goede buren en bekenden nodig, waar jij het probleem van de aandelen lease zwendel aan uitlegt en waarbij je dan tevens toegeeft dat jij hiervan ook het slachtoffer geworden bent. Dan vertel je dat jij ook tegen die zwendel-reus dexia ten strijde trekt en leg je uit dat dexia al menig proces verloren heeft en jij voor jezelf ook goede kansen ziet, maar dat door de hoge advocaatkosten je niet weet of je het vol kunt houden. Dan vraag je of die persoon jou wil sponsoren met 5 Euro per maand en als dank ga je dan na afloop met die persoon of in groepjes met meerdere personen tegelijk over zeg drie, vier, vijf jaar, ’n keertje uit eten. Kan nog heel gezellig worden ook! Mocht er eens een persoon de ketting verbreken, afvallen en niet meer sponsoren, dan word je niet ineens met onverwachte hoge advocaatrekeningen geconfronteerd omdat je ineens niet meer voldoet in een systeem, maar dan red je het waarschijnlijk ook nog wel.

Door het grote aantal dexia slachtoffers loop je natuurlijk de kans dat een persoon die je vraagt om jou te sponsoren zelf ook dexia-slachtoffer is. Dan heb je natuurlijk pech, behalve als het een rijke tante of oom is die jou toch nog wil helpen om dexia te verslaan. Misschien leeft je peettante of peetoom nog en wil die je zelfs wel voor 10 Euro per maand sponsoren, die neem je dan over drie jaar natuurlijk mee naar iets luxer dan een cafetaria.
Laatst gewijzigd door Ikwaseenbeetjedom op 12 jan 2005 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Truus2004

Nou Repel, dit valt me zwaar van je tegen! :cry:
Je hebt zeker ook al een hotel- of restaurantketen gevonden die jou als top van de piramide wil sponsoren? Als je daar gaat eten....etc.etc. Als je Croosjes zelf niet bent, dan ben je inmiddels een soort van look-a-like geworden :wink:
Laatst gewijzigd door Truus2004 op 12 jan 2005 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten