Pagina 1 van 1

Spooknota's ENECO Energie Services BV

Geplaatst: 20 jan 2005 12:03
door Jan Klaasen
Gisteren ontving ik een Voorschotnota (dit is voor het eerst dat ik iets met de naam voorschotnota ontvang) van bovengenoemd bedrijf. Het wat een nota waar alleen een bedrag op stond en dat het namens 4 bedrijven gefactureerd werd. Voor de rest geen enkele specificatie oid.

Bijgaand de brief heb ik verstuurd naar het 'bedrijf':
Nieuwegein, 20 januari 2005



Eneco Energie Services BV
Postbus 8888
3503 SG UTRECHT
Faxnummer (030) 297 59 50




Geachte Eneco Energie Services medewerker,

Gisteren ontving ik een “Voorschotnota” van uw bedrijf. Ik heb er de volgende vragen over. Wilt u deze beantwoorden?

1 De nota is gedateerd op 11 januari. Ik ontving hem op 19 januari en ik wordt verzocht het bedrag voor 28 januari te voldoen. Ik geloof niet dat de factuur 8 dagen onderweg geweest is. Is het normaal dat Eneco Energie Services brieven antidateerd?

2 Het bedrag dat me in rekening gebracht wordt bedraagt EUR 88,57. Op de nota staat echter geen specificatie vermeld waarvoor dit is. Wilt u me die alsnog sturen?

3 Op de nota schrijft u dat u factureert voor een viertal bedrijven: ENBU BV, Eneco Energie MDDS BV, Eneco Energie Retail BV en NV Casema. Van de laatste weet ik wat ik geleverd krijg, radio en televisie signalen. Kunt u me aangeven welke diensten ik van de overige bedrijven ontvang?

In afwachting van uw reactie verblijf ik,

Met vriendelijke groet,



<naam + adres verwijderd>



CC:
· klachtenformulier op de website van Eneco
· website Tros Radar

Re: Spooknota's ENECO Energie Services BV

Geplaatst: 25 jan 2005 12:21
door Mohawkmarcje
ENBU BV = transportkosten, Eneco Energie MDDS BV = kosten huur en onderhoud meters, Eneco Energie Retail BV = verbruik energie.

Dankzij de liberalisering worden de kosten nu uitgesplitst en ziet u dus 'opeens' 3 bedrijven ipv 1 energiebedrijf. Om het allemaal wat leuker te maken komt minister Brinkhorst met het idee om de bdrijvn nóg verder op te splitsen en de netwerkmarkt ook vrij te geven. Fijn.

Overigens:
Op zich is dit geen lastige zaak of een enorm probleem. Waarom wilt u dit zonodig op een forum zetten? Wat is uw grief? En als u snel een antwoord of een kopie van de nota wilt, of als u wilt dat de vervaldatum verschuift, dan kunt u beter even bellen met 0900-0201 (€ 0,10 p/m).

Re: Spooknota's ENECO Energie Services BV

Geplaatst: 25 jan 2005 12:44
door huijt
als ze jou een voorschotnota sturen dan steek maar een van de vele vrolijke lelijke te sterke oudere in brand dan heb je binnen enkele seconden nooit meer ergens problemen dan krijg je een goeie wap cq pow.

Re: Spooknota's ENECO Energie Services BV

Geplaatst: 25 jan 2005 13:54
door Mohawkmarcje
:?: :?: :?:

Moeten we dit serieus nemen, of...? :?

Re: Spooknota's ENECO Energie Services BV

Geplaatst: 31 jan 2005 11:56
door Jan Klaassen
Beste Mohawkmarcje,

het klinkt alsof je bij Eneco werkt. Blijkbaar is voor Eneco wel duidelijk hoe alles werkt. Maar voor een gemiddelde consument niet. Overigens wel opmerkelijk dat Eneco wel op het forum reageert maar niet op mijn fax en mail formulier wat ik ingevuld heb!

Mohawkmarcje, mijn grief is dat de Eneco zo vreselijk burocratisch, arrogant en nogal wat meer is. Het wordt tijd dat ze eerlijk, SNEL en vakkundig antwoorden. Je moet je als bedrijf kapot schamen om een ongespecificeerde rekening te versturen. Het is toch zo eenvoudig als je zegt, schrijf dat dan eens zwart op wit op de nota!

>> ENBU BV = transportkosten,
>> Eneco Energie MDDS BV = kosten huur en onderhoud meters,
>> Eneco Energie Retail BV = verbruik energie.
Schrijf dat eens op je nota (en een bedrag per post) in plaats van alle KvK nummers van die schaduw boekhouding BV's, dan weten de mensen tenminste waar ze voor betalen.

Zal Eneco een voorschotrekening betalen als er geen specificatie gegeven wordt van wat er in rekening gebracht wordt? Ik denk het niet hoor. Maar de consument moet dat wel.

Enne, als je als bedrijf 225 miljoen (!) Euro winst maakt in de eerste helft van 2004 (persbericht 24 september 2004) dan mag je toch wel eens wat meer geld uitgeven aan je consumenten. Als eens geprobeert om dat 0900 nummer te bellen? 1) het duurt eeuwen voordat je een vakkundig persoon aan de lijn hebt en 2) het is toch belachelijk dat je voor service 10 cpm moet betalen. Het hoeft niet gratis maar normale belkosten is meer dan voldoende!

225 miljoen euro winst. En dan zeggen dat je milieu belangrijk vindt (groene stroom voeren). Maar ondertussen wel de prijs van de stroom hoger laten zijn dan de normale stroom (persbericht 9 november 2004). En ook nog de mooist verlichte straat van Nederland sponsoren rond de kerst. Bedenk eens wat dat aan extra stroom kost! Milieu my ass.... Als Eneco al dat sponsorgeld eens niet in de meest lichtvervuilende straat van Nederland steken maar gewoon hun tarieven van de groene stroom gelijk houden aan de normale tarieven, dan geloof ik wat meer dat ze goede bedoelingen hebben.

Re: Spooknota's ENECO Energie Services BV

Geplaatst: 03 feb 2005 08:02
door Witter
aan TS: Als je de factuur niet duidelijk vindt, stuur dan een aangetekende brief (was die van u, met zoveel spelfouten, aangetekend verstuurd?) waarin tevens staat dat u niet-gespecificeerde facturen niet betaalt en de eis dat de huidige factuur wordt gecrediteerd en alsnog een gespecificeerde factuur wordt gestuurd.
U betaalt de factuur uiteraard niet, dat heeft u keurig aangegeven. U hoeft in principe niet bang te zijn dat Eneco iets (afsluiting, bedrag verhogen, ed.) zal doen, maar in de praktijk loopt u wel degelijk zo'n risico. Vervolgens kunt u naar de rechter stappen om alsnog uw gelijk te krijgen. Dat is de kracht van Eneco!

Re: Spooknota's ENECO Energie Services BV

Geplaatst: 03 feb 2005 17:29
door Mohawkmarcje
Nou, U mag nooit meer raden. Ja, ik werk bij Eneco, n in mijn PAUZETIJD (ook dat heb ik wel eens, maar ook VRIJE TIJD bv) wil ik wel eens rondkijken op dit forum. En zo af en toe eens een commentaar geven war mensen misschien wat aan hebben.

Dat van die nota's die verstuurd zijn zonder lokatie, btw-specificatie en productspecificatie: tja, dat was even vervelend. Zijn veel vragen over binnen gekomen. Dit zal op de volgende nota's gewoon weer vermeld worden.

>Als eens geprobeert om dat 0900 nummer te bellen?
O ja hoor.

> 1) het duurt eeuwen voordat je een vakkundig persoon aan de lijn
> hebt
Hangt ervan af wanneer je belt. Heb ik al vaker gezegd. :wink:

> 2) het is toch belachelijk dat je voor service 10 cpm moet betalen. Het > hoeft niet gratis maar normale belkosten is meer dan voldoende!
Tja... de eeuwige discussie. Laten we het zo zeggen: met € 0,10 p/m is Eneco nog netjes. Nuon vraagt € 0,15 p/m, en sommige van die kleine bedrijfjes laten je voor € 0,70 p/m een kwartier in de wacht hangen.
Hoe vervelend ook: het kost nu eenmaal geld, en daar doe je verder niks aan. Jammer maar helaas. :(

Tja, ik weet overigens niet wat ze met die 225 miljoen gaan doen (ik kreeg al geen kerstpakket, dusss...) maar wellicht gaat er een substantieel deel naar een mooi groene-energieproject...? Laten we er het beste van hopen.

Overigens: laat de regering eens wat meer geld steken in het milieu. Zij schaffen de vergoeding voor de toeslag af, en dus is groene stroom duurder geworden. Kunnen de energiebedrijven ook weinig aan doen natuurlijk. Aangezien het milieu vooral moet wijken voor economische groei is er dus geen plek voor dit soort uitgaven.

En dan nog iets: je hoeft niet meteen, zoals wel wordt gesuggereerd, aangetekende brieven te versturen waarin je "eist" dat je een nieuwe nota krijgt met specificatie, en je hoeft niet meteen te dreigen dat je deze nota's niet betaalt. Je kan ook gewoon even bellen/schrijven dat je een kopie wil met specificatie. Chill, folks! Je vangt vliegen niet met azijn maar met stroop. Oftewel: niet meteen gaan lopen tieren, simpelweg vragen doet wonderen. Opgewonden standjes die "snotneuzen" over de telefoon afkafferen en hun eisenpakket op tafel gooien doen ons echt niet harder lopen (het tegendeel zelfs).

Re: Spooknota's ENECO Energie Services BV

Geplaatst: 03 feb 2005 18:11
door Gast
Je vangt vliegen niet met azijn maar met stroop
Jammer genoeg zijn ze daar op de klantenservices nog niet helemaal van doordrongen.
"ja mevrouw we krijgen allemaal aanmaningen over rekeningen die al betaald zijn"
letterlijke reactie:
"o u bent er zeker zo eentje die pas bij de eerste aanmaning betaald"

T'is dat het geen fraai gezicht is maar anders zou je er de broek toch een flink eind van afzakken :evil:

(blijkt achteraf dat, in dit geval de Nuon, Termijnen die niet betaald zijn volgens hun administratie voldoen met de termijn erop die wel betaald is en die dan dus niet betaald is en......... volgt u het nog?
Kort verhaal lang: oorzaak foute jaarrekening)