LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ga nooit naar Renault Dealer Kempenaar te Gouda!!!!!!!!

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
arthur83

Ga nooit naar Renault Dealer Kempenaar te Gouda!!!!!!!!

Ongelezen bericht door arthur83 »

Hoi, hier een lang maar volgens mij wel interessant verhaal over mijn ervaringen met betreffende garage en de daaruitvloeiende rechtzaak. Ik post hierbij de brief die ik aan mijn advocaat heb gestuurd om de situatie voor hem zo duidelijk mogelijk te krijgen. Het is een lang verhaal, maar als je na het lezen de feiten op een rijtje zet is het echt een absurde situatie.... Mijn auto is een Renault 19 16V. Als je dit gelezen lijkt lijkt het me dat je die garage ook nooit meer kan en wil vertrouwen.....

-------------------------------------------------------------------------------
Relaas

19 november 2004
Rijdend op de A20 nabij het Gouwe aquaduct te gouda valt de remdruk weg. Reed op linkerbaan en gelukkig was er links een vluchtstrook. Auto op motor afgeremd en uiteindelijk met handrem tot stilstand kunnen brengen. Auto door KLPD crisismanagement en Arie Van EIJK Takel en Berging afgesleept naar dichtstbijzijnde Renault garage, te weten Renault Dealer Kempenaar aan de Zwolleweg te Gouda. Bij mij in de auto was op het betreffende moment: *************

24 november 2004
op deze blijde dag mocht ik mijn auto, die ik hard nodig heb voor mijn werk, weer ophalen.
Zij hebben de diagnose gesteld dat het wegvallen van de remdruk te maken heeft met ABS systeem. De technische kennis die nodig om dit helemaal te begrijpen ontbreekt mij helaas. Er staat in ieder geval op de factuur: ABS Systeem is uitgeschakeld. Dit zou dus volgens Renault dealer Kempenaar afdoende moeten zijn om mij weer veilig de weg op te sturen met de kennelijke garantie dat ik mijn levensreddende remmen weer kan en mag vertrouwen. Mij is ook verteld dat het ABS lampje constant zou moeten branden omdat het ABS systeem dus gedeactiveerd was. Echter, af en toe brand het abs lampje niet. Dat ik dit niet gemeld heb is een onvolkomenheid van mijn kant, echter veroorzaakt door een druk schema en een compleet gebrek aan kennis op het gebied van auto¡¦s en de betreffende controle systemen. Ik concludeer hier echter wel uit dat het ABS systeem kennelijk niet goed uitgeschakeld is, of dat de controle systemen gewoon niet goed functioneren. Afijn, ik had mijn auto terug en besteede er verder geen aandacht meer aan. De rekening bedroeg 343,30 euro voor de reparatie en 75,01 euro voor de huurauto.

15 December 2004
Ik gebruik de auto regelmatig gedurende de hierop volgende weken, en ervaar geen problemen met betrekking tot het remsysteem. Tot de avond van 15 december. Ik breng ******* thuis aan de ******* te Capelle aan den Ijssel. Het betreft een kort ritje, van hemelsbreed nog geen 3 kilometer. Onderweg zijn mij geen waarschuwingslampjes opgevallen die aangeven dat het remsysteem niet goed zou functioneren. Op een gegeven moment heb ik echter geen remdruk meer terwijl ik recht op een geparkeerde Xsara Picasso afrijd. Als ik niets zou doen zou ik vol in de flank van de betreffende auto terrecht komen, en zou de blikschade niet te overzien zijn. Door een snelle reactie weet ik de auto nog zo te manouvreren dat ik met mijn rechtervoorkant op de rechterachterkant, ter hoogte van de bumper, op de auto knal. De blikschade mijner zijde is behoorlijk. Verbogen voorscherm, gebroken koplamglas en unit en lakschade op de voorbumper. De Xsara piccasso heeft slechts een lichte kras op de achterbumper. In overleg met de eigenaar wordt besloten de zaak zo te laten als hij is.
Tevens wil ik melden dat enkele minuten na het ongeval, de remdruk weer terug blijkt te zijn.
Ik neem vervolgens contact op met mijn auto verzekeraar, Centraal Beheer Achmea om mijn auto te laten afslepen naar de reparateur, in dit geval logischerwijs Renault Kempenaar te Gouda.
Het lijkt me logisch dat ik op dit moment behoorlijk van streek was. Als ik dacht aan wat er allemaal had kunnen gebeuren door het wederom wegvallen van de remdruk¡K..ik had een kind op een zebrapad kunnen doodrijden, of de bocht uit kunnen vliegen met men vriendin of familie naast me. Gelukkig is de tastbare schade slechts tot materiele zaken beperkt gebleven. Ik kan niet zeggen dat ik echte emotionele schade heb opgelopen, wel kan ik zeggen dat tweemaal 1000kg staal onder je door te voelen rollen terwijl je de rem tot op de bodem intrap geen prettig gevoel is. ******** durft in ieder geval nooit meer bij mij in de auto te stappen, zolang ik nog dezelfde auto rijd.

16 December 2004
S¡¦ochtends omstreeks 09:00 uur wordt mijn auto door ROOS AUTOBERGING naar Renault Kempenaar te Gouda overgebracht Er is vervolgens meerdere malen contact geweest tussen mij en Joost Hoogerwerff, werkzaam bij Kempenaar. Het standpunt van de dealer kunt u lezen in mijn citaat uit de brief die ik 30 december 2004 van hen ontving.

30 december 2004

Renault Dealer Kempenaar zegt in een de betreffende brief

¡§ U had aangegeven dat het remsysteem niet functioneerde en er geen controle lampjes waren gaan branden tijdens of voor het uitvallen. Direct na binnenkomst hebben we dit systeem voor u gecontroleerd en geen afwijkingen waargenomen. Het remsysteem functioneert naar behoren¡¨

Bij dit schrijven wil ik graag twee opmerkingen plaatsen, omdat het niet strookt met de waarheid:
„h Ik heb niet gezegd dat er tijdens het uitvallen geen controle lampjes brandden. Ik heb gezegd dat ik ze niet gezien heb. Tevens heb ik juist wel gezegd dat er tijdens het uitvallen wel controle lampjes brandden, want op het moment dat ik met mijn neus tegen de andere auto aanstond brandden het handrem en abs lampje wel degelijk.

Het komt er dus op neer dat Kempenaar zegt dat hun eerdere reparatie goed uitgevoerd is, en er niets mis is met de remmen. Dit weerleg ik door allereerst aan te geven dat ze het Abs systeem niet goed hebben uitgeschakeld omdat het lampje af en toe niet brandde. De technische kennis en vaardigheden om te beoordelen of het ABS systeem uitschakelen uberhaupt iets zou oplossen ontbreekt me echter, zoals al eerder aangegeven. Vervolgens, punt twee, functioneerde het remsysteem niet naar behoren. Want anders had mijn rempedaal wel gereageerd op het feit dat ik het met volle kracht intrapte.

Ik wil ook opmerken, in belang van het vervolg van dit gebeuren, dat Joost Hoogerwerf aangaf dat hij een proefrit gemaakt heeft om tot de conclusie, aangegeven in de brief, te komen. Ik heb hem toen ook nog op een bepaald tijdstip tussen 16 december 2004 en 30 december 2004 telefonisch gevraagd om er tijdens zijn proefrit op te letten dat het ABS lampje soms wel en soms niet brandde. Dit heeft hij vervolgens naar eigen zeggen inderdaad ook geconstateerd, hetgeen toch min of meer aantoont dat hun reparatie niet goed uitgevoerd is.

Tevens stond er in deze brief het volgende:

¡§ Omdat ik van u geen opdracht heb ontvangen iets aan de schade te herstellen wil ik u verzoeken de auto bij ons op te halen. Vanaf maandag 3 januari 2005 zullen wij de Renault 19 op een parkeerplaats aan de openbare weg plaatsen ¡¨

Tot 3 Januari stond de auto dus op hun eigen terrein. Daarna zouden ze de auto op de openbare weg plaatsen.

19 januari 2005
Deze dag was ik eindelijk in de gelegenheid de auto op te halen. Dit kon pas op deze datum omdat ik afhankelijk was van anderen. Ik durfde voor geen goud meer in de auto te rijden omdat ik dat volstrekt onverantwoordelijk vond. Ik moest dus een aantal dingen regelen, te weten:

„h Een auto-ambulance a 55 eur a per dag gehuurd bij JF Boer te berkel en Rodenrijs te Rotterdam
„h Een auto met een gewicht hoog genoeg, en een motor sterk genoeg om de combinatie van een auto-ambulance met auto te mogen en kunnen trekken
„h Een chauffeur met een E rijbewijs, te weten Richard van Dijk woonachtig in IJsselmonde te Rotterdam
„h Vrij van mijn werk

Omstreeks 12:00 in de middag arriveerde ik en Richard bij Kempenaar te Gouda. Ik heb vervolgens van Joost de sleutels van mijn auto ontvangen, en hij wenste me veel succes. Ik wil opmerken dat er van mijn auto maar 1 sleutel bestaat, en dat die van 16 december 2004 tot 19 januari 2005 constant in handen is geweest van Renault Kempenaar.

Aangekomen bij mijn auto viel mij het volgende op; De auto stond op een particulier terrein waar Renault Kempenaar ook hun nieuwe auto¡¦s zonder kenteken stallen. Dit terrein wordt aan de hekken rondom gezien s¡¦nachts afgesloten. Auto¡¦s zonder kenteken mogen namelijk niet op de openbare weg staan.

Ik stapte vervolgens in mijn auto, en probeerde de motor te starten. Dit lukte niet. Ik en aart gingen ervan uit dat de accu leeg was, en hebben bij Kempenaar een zogenaamde ¡¥Booster¡¦ geleend. Dit kan je zien als een accu met twee krokodillentangen eraan. Hiermee lukte het ons ook niet de auto te starten. Vervolgens hebben wij geprobeerd de auto aan te duwen door hem in de 2e versnelling te plaatsen en terwijl de auto rolt de koppeling direct op te laten komen terwijl er licht gas gegeven wordt. De motor sloeg niet aan, wel blokkeerden de aangedreven voorbanden. Hierna hebben we de auto door middel van een sleepkabel voortgetrokken via de auto van Richard. De auto stond in de 3e versnelling, en weer liet ik de koppeling opkomen terwijl ik een beetje gas gaf. Weer totale blokkering van de voorwielen en geen enkele reactie van de motor.

Ik heb vervolgens Joost Hoogerwerff erbij geroepen, die ter plaatse kwam. Richard, die tevens monteur is, was tot de conclusie gekomen dat de motor was vastgelopen. Dit is de term die gebruikt wordt als de motor door interne schade niet meer in staat is te draaien. Een motor kan alleen vastlopen als de motor draait. De laatse die met de auto gereden zou hebben is meneer Joost Hoogerwerff, namelijk tijdens de proefrit die hij gemaakt zegt te hebben om de remmen te testen. De laatste keer dat ikzelf de motor hoorde draaien, en uberhaupt mijn auto zag, was 15 december 2004.

Richard vroeg aan Joost Hoogerwerff of hij het eens was met de conclusie dat het blok was vastgelopen. Joost antwoordde hierop dat het daarop leek maar dat ze niets zeker wisten. Aart vroeg of het dan niet mogelijk was, aangezien we toch bij een automobielgarage van het merk Renault stonden, onder het motto van doodnormale service een diagnose door de monteurs van Renault Dealer Kempenaar te laten stellen. Dit was wel mogelijk volgens Joost, maar slechts tegen betaling. Mijn mond viel open, en ik heb laten weten met dat ik met dit mijn inziens belachelijke voorstel niet akkoord ging.

Ik en Richard besloten de auto naar een onafhankelijk keuringsstation over te brengen, om aldaar een diagnose te laten stellen. Het lukte ons echter niet de auto op de oplegger te krijgen, omdat de lier die op onze gehuurde oplegger zat handmatig aangedreven moest worden, en links van het midden op de oplegger zit. Het sleepoog op mijn auto zit echter aan de andere kant waardoor de kabel te scheef ging om voldoende effieciente kracht over te brengen. Joost Hoogerwerff heeft daarna op verzoek van Richard een truck met oplegger gehaald, en de auto daarop getrokken met een mechanische lier. Hierop hebben wij onze eigen oplegger op gelijke hoogte gebracht, en de auto over gerold van de een naar de ander.

We hebben de auto overgebracht naar Jan Dijkgraaff, gevestigd aan de Kanaalweg te Capelle aan den Ijssel. Zij stelden de volgende diagnose; ¡§ Verklaring dijkgraaff (vastgelopen motor, schadebedrag rechtsvoor a 1200 euro, abs niet goed uitgeschakeld)¡¨

Eindwoord

De motor is dus inderdaad vastgelopen. Tevens geeft Dijkgraaff aan dat een blok enkel kan vastlopen als het draait, wat dus automatisch aangeeft dat zonder enige twijfel tussen 16 december 2004 en 19 januari 2005 het blok vastgelopen moet zijn. Gedurende deze tijd was Renault Kempenaar in bezit van de enige sleutel, en is er verder geen enkele andere reden om aan te nemen dat iemand anders dan een medewerker van betreffende garage in de auto gereden heeft, of in het bezit van de sleutel is geweest, of iets met de motor gedaan heeft waardoor een dergelijke vastloper veroorzaakt zou kunnen worden.

Ook dient er nog opgemerkt te worden dat de motor onlangs aantoonbaar gereviseerd was. Alle draaiende delen van de motor waren vervangen. De motor was hierdoor in topconditie.Het oliepeil is altijd op peil gehouden. De kans op een dergelijke voorgevallen vastloper is nihil bij normaal gebruik. Ik vermoed dat er tussen 16 december 2004 en 19 januari 2005 bovengemiddeld hard gereden is met de auto. Ook is het misschien van belang om te weten dat er tijdens afgeven van de auto op 16 december 2004 nog in ieder geval meer dan 5 liter benzine in de auto zat, dit weet ik zeker omdat ik heb gezien dat het benzinelampje nog niet brandde. Ik meen zelfs, maar dit weet ik niet meer zeker en dit zeg ik dan ook eerlijk, dat er zelfs meer dan 30 liter benzine in de auto zat bij aflevering op 16 december 2004. Bij het ophalen op 19 janauri jongstleden gaf de boordcomputer echter aan dat er minder dan 5 liter in de tank zat. Dit is geen bewijs dat er onnodig veel met de auto gereden is, omdat ik ten eerste de kilomterstand van 16 december 2004 niet weet, en ten tweede niet precies weet hoeveel liter er nog in zat tijdens de aflevering op die datum. Het is echter wel de moeite waard om opgemerkt te worden in deze markante zaak.

Joost Hoogerwerff zei vandaag ¡§ Ik ben hier niet verantwoordelijk voor, stel me maar aansprakelijk ¡¥¡¨

Wat we bij deze dus ook maar gedaan hebben.

Mijn eindconclusie is dat Renault Kempenaar verantwoordelijk is voor het alsnog goed repareren van de remmen, het vergoeden van de uit het ongeval voortvloeiende materiele en emotionele schade, en het repareren van de ontstane motorschade. Tevens wens ik de gemaakte kosten voor de huurauto vergoed. Ook wens ik de betaling aan Richard van dijk a 50 euro chauffeurskosten en 32,20 euro voor een volle tank diesel vergoed. Ook wens ik een algehele ongemaksvergoeding wegens de schandalige behandeling en gedane moeite en genomen tijd.
Laatst gewijzigd door arthur83 op 23 nov 2010 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Re: Ga nooit naar Renault Dealer Kempenaar te Gouda!!!!!!!!

Ongelezen bericht door Gast »

Uw eis wordt toegewezen. indien u een advocaat inschakelt.

www.advocaat.nl

Gast

Wel een erg naief tiepje hoor.
Ja menheer uw problemen zijn veroorzaakt door een veiligheidssysteem in uw remsysteem dus dat schakelen we maar uit. Die paar brandende waarschuwingslampjes moet u dan maar voor lief nemen :shock:

Als het een beetje meezit staat in je instructieboekje dat als er een waarschuwingslampje gaat branden in je dashboard men zich met speod bij een garage moet melden. Als een garagist dan bewust systemen gaat uitschakelen moeten er allerlei alarmbellen gaan rinkelen en had je hard gillend de zaak uit moeten lopen!

Maar ja het resultaat van je naiviteit, of gewoon het feit dat je te belazerd bent ook maar een beetje wijsheid uit een instructieboekje op te doen, heeft u al riant voor de kiezen gehad :evil:

Sux6 met de rechtzaak!

440

Ongelezen bericht door 440 »

Met het uitschakelen van het ABS, was ik zeker niet mee akkoord gegaan, dit is een nood-oplossing en geen reparatie, een goed monteur zoekt net zolang naar de oorzaak van het falen van het ABS.
Vaak zijn dit computer storingen die uit te lezen zijn met een computer.

Kan de motor geen schade hebben opgelopen na de aanrijding?
Ik hoop dat je je scha vergoed krijgt, maar alles daar heb ik een hard hoofd in, je had nooit akkoord moeten gaan met de noodgreep van het ABS, want daar uit vloeiend ben je op eigen risico gaan rijden en een ongeval veroorzaakt, dus die schade wordt denk ik moeilijk.

Het ABS zit er niet voor niets op, uitschakelen is nooit een optie, gewoon repareren, niet meer en niet minder.

De garagehouder had wel wat meer verantwoording mogen nemen, door dit grapje had het ook erger af kunnen lopen.

Suc6 met de rechtzaak

Ik hoop het te vernemen op dit forum

muispim

Ongelezen bericht door muispim »

Bedankt voor de waarschuwing

Ik rijd ook renault.

Abs systeem had nooit zo uitgeschakeld(en dan nog half) mogen worden.
Ik wens U veel sterkte met de rechtszaak.

Deze dealer zal toch minstens voor een gedeelte aansprakelijk gesteld moeten worden.

U had dat niet hoeven en moeten accepteren al in de eerste plaats.
ABS zit alleen op de duurdere uitvoeringen en niet voor niets.
Maar deze dealer is natuurlijk zwaar in gebreke om u dat advies te geven en dan nog niet eens te doen wat ze u geadviseerd en toegezegd hebben.
Lijkt me duidelijk een verborgen gebreken zaak.

Veel succes en laat ons het verloop van de (rechts)zaak weten.

arthur83

ik zal jullie op de hoogte houden hoor.

en dat iemand zegt dat ik een naief tiepje ben.....ik vertrouwde gewoon op de expertise van die mensen. Mijn kennis ligt op een totaal ander vlak en als een professional iets aan mijn auto doet om het remprobleem op te lossen ga ik ervan uit dat dit goed gebeurt, daar betaal ik immers voor en daar zijn zij de monteurs en ik de klant voor.
De juistheid van hun diagnoses en reparaties is niet aan mij om te beoordelen, dat kan ik niet eens.

So please, noem mij geen naief typ.

Gast

en als een professional iets aan mijn auto doet
Zulke professionals blijken het anders niet geweest te zijn als je een rechtzaak tegen ze aan wilt spannen.
Maar u heeft meermalen blindelings vertrouwen gehad in iemand die zich professional noemt omdat u er zogenaamd geen verstand van heeft en dat noem ik naief; kan er niks anders van maken.
Heb ook van diverse ( financieele-) zaken geen verstand maar zal me toch een bescheiden basis aan moeten leren om me geen oor aan te laten naaien :idea:

arthur83

het zijn wel degelijk professionals, het is niet bijster intelligent van u om te zeggen dat ze dat kennelijk niet zijn. Ze hebben immers de benodigde diploma's en zijn gecertificeerd door controle organisaties.
Maar ook professionals kunnen slecht werk aflveren zoals op dit moment het geval is....maar waarom is dat zon belangrijk punt voor u? Het doet verder niet ter zake lijkt me. Het consumentenrecht is het met me eens dat als een geleverd goed of dienst niet aan de verwachtingen voldoet (zoals remmen die het opeens toch niet meer doen) ik in mijn recht sta als ik eis dat ze het in orde maken.

en hoe komt u erbij dat ik meerdere malen blindelings vertrouwen in ze heb gehad? Ze hebben eenmaal mijn remmen 'gemaakt' en daarna heb ik een ongeluk gehad. Sinds dat moment heb ik ze op geen enkele manier meer vertrouwd. Van dat meerdere malen maak ik dus eenmaal.

Heeft u mijn verhaal wel goed gelezen?

Gast

Maar ook professionals kunnen slecht werk aflveren zoals op dit moment het geval is....
Als ik door op een professionele manier m'n werk te doen mensenlevens in gevaar breng denk ik dat m'n werkgever toch ernstig aan al mijn kwalificaties zou moeten gaan twijfelen. Slecht werk afleveren is niet het werk van professionals. Dat zijn mensen die wat kunnen met de theorie achter alle papieren en certificaten. En als u zich door mooie papiertjes in de luren laat leggen maakt u dat in mijn ogen alleen nog maar naiever.
Verder heeft u natuurlijk gelijk over het consumenten recht; veel sux6 met de rechtzaak dus 8)

Gast

Waar ik tegenwoordig ook kom, iets lees of hoor, er wordt geschermd met het woord profesioneel of aan gerefereerd.

Waarom gaat het dan zo vaak verkeerd?

Of is de intrinsieke waarde van al die opleidingen de prijs van het papier niet waard waarop de kwalificatie gedrukt is?

Gast

Waarom gaat het dan zo vaak verkeerd
omdat mensen professionalisme verwarren met vakmanschap.
Op het moment dat ik m'n papiertjes heb ben ik professional maar dat wil totaal niet zeggen dat ik dan ook een vakman ben! Daar gaan vaak een behoorlijk aantal jaren overheen en die tijd wordt je vaak niet gegund in deze moderne tijden 8)
klinkt een beetje ouwe l*ullerig maar daar komt het gewoon op neer 8)

abs

Ongelezen bericht door abs »

Ik snap alleen niet waarom de remdruk weg zou vallen als er iets met het ABS systeem zou zijn
De remdruk is meganisch via een cilinder, slangen enz.
ABS is alleen een electronisch hulpmiddel dat stilstand wielen bij remmen voorkomt en de auto bestuurbaar blijft

En uitschakelen ABS is zowiezo al helemaal fout,
Maar de kennis zal er wel ontbroken hebben wat de echte oorzaak was

Wens U veel succes met rechtbank en hoop echt dat U het wint en die garage maar eens flink op hun nummer gezet gaat worden

Gast

duidelijk geval,
wagen wordt ter reparatie aangeboden,reparatie wordt niet naar behoren uitgevoerd.
a)iedere garage is verantwoordelijk door de hen uitgevoerde reparatie,goede garage's geven er zelfs 3mnd garantie op.
b) voor de gevolgschade die ontstaan is door het niet aantoonbaar goed uitvoeren van een reparatie is een goede garage verzekerd.
c)voor de tijd dat de auto ter reparatie is aangeboden is de garage verantwoordelijk (dus ook voor eventuele ontstane schade)
advies goeie advocaat nemen, en alles wordt geregeld. :lol:

wassink

Ongelezen bericht door wassink »

Het spijt me voor u, maar ik ben het toch wel gedeeltelijk eens met de stelling, dat u NAIEF hebt gehandeld. Je hoeft helemaal geen professional te zijn om te beseffen, dat zo zonder meer maar iets uit- schakelen nooit de methode kan zijn. Stel voor, dat ze gezegd zouden hebben, dat ze het achterrem circuit maar uitgeschakeld hadden, omdat het euvel daar zat en de achterremmen toch veel minder doen dan de voorremmen?? Had u daar dan ook genoegen mee genomen? ABS heeft wel terdege een functie en zit er niet voor niets op. U had hier geen genoegen mee moeten nemen. En dit heeft met kennis niets te maken. Instructieboekje al eens doorgelezen?

JW

Gast

de renault 19 van deze meneer is uitgerust met een heel speciaal abs systeem,welke anders werkt dan een bijgeplaast systeem.
of het uit te schakelen is wens ik te betwijfelen.
ik kan het in ieder geval niet.
deze storing heb ik wel eens eerder gehoord,de oplossing moet ik navragen bij een collega(ook monteur bij renault,net als ik)
de oplossing zal ik ,zodra ik meer weet,doorgeven.
succes met het probleem.

Trouwe Renault Rijder

Ongelezen bericht door Trouwe Renault Rijder »

Ik rijd zelf ook renault.

Ik adviseer alle renault rijders in de omgeving van rotterdam om naar de koperstraat te gaan.

Hier heb ik nooit problemen gehad na reparatie.

Nee ik werk er niet en ben er zeker niet mee verbonden.

m.u.v. mijn reparaties/onderhoud die ik daar laat uitvoeren.

Gesloten