LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Gast

Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door Gast »

Er wordt op dit forum wel eens vaker gevraagd naar wat een goede computer is om aan te schaffen en welke ervaringen mensen daarmee hebben.

In het bijgaande Amerikaanse artikel wordt aandacht besteedt aan de voor- en nadelen van de goedkoopste aanbiedingen van Dell en Apple met haar nieuwe Mini:
http://www.macworld.com/weblogs/editors ... /index.php


Jør
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 sep 2004 22:54

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door Jør »

nee joh, je gaat toch geen mac kopen?
Daar kun je niet eens mee... eh?

Die zijn hardstikke duur! (€499)
Mac computers zijn alleen maar voor grafici zijn ze niet compatible met de PC
en bovendien kun je niet eens normaal werken op een mac.

Daarbij komt dat mijn virus, en spam software niet eens werkt op een mac. Zitten er geen service packs van microsoft bij.

de enige reden dat je een mac zou kopen is omdat ze er wel aardig uitzien! ;)

Gast

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door Gast »

nee joh, je gaat toch geen mac kopen?
Daar kun je niet eens mee... eh?

Die zijn hardstikke duur! (€499)
Mac computers zijn alleen maar voor grafici zijn ze niet compatible met de PC
en bovendien kun je niet eens normaal werken op een mac.

Daarbij komt dat mijn virus, en spam software niet eens werkt op een mac. Zitten er geen service packs van microsoft bij.

de enige reden dat je een mac zou kopen is omdat ze er wel aardig uitzien!
Pardon!
De Mac is gemaakt voor gebruiksgemak en gebruiksvriendelijkheid.
Je kan er dus gewoon normaal op weken, ze zijn niet alleen maar voor grafici en ik vind 499,- euro niet duur voor een A-Merk PC.
En dan nog dat virus-stukje!
Er zijn geen virussen voor de Mac dus die anti-virus software heb je niet nodig.
Bovendien heeft een Mac een standaard spam-filter dat echt werkt en ooknog een firewall en een pop-up blocker.

En hier komt nog bij dat de Mac veel en veel meer software bijzit.
Dus duur?
Onveilig?
Moeilijk?
ONZIN!

unSOUND
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 jan 2005 18:05

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door unSOUND »

Ehm, volgens mij is meneer Jor sarcastisch bezig...

Ik ben zelf ook al jaren Apple gebruiker, met veel plezier.

:wink:

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door Michellangelo »

vraagje,
als je een mac hebt die een windows OS draait, geld dat er geen virussen ervoor zijn dan ook nog?

ow, ik lees overigens net dat er weldegelijk mac-virussen zijn...

unSOUND
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 jan 2005 18:05

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door unSOUND »

Windows kun je virtueel draaien, niet als native besturingssyteem. Komt er een windows-virus binnen, dan zal het hooguit de virtuele Windows besmetten. Maar niet je Apple systeem.

En wat je leest, is niet altijd de waarheid. Er zijn namelijk nog steeds geen virussen voor OS X, na 4 jaar inmiddels. Er zijn wat geruchten geweest, maar het laatste echte Apple virus stamt uit de tijd van Windows 3.11, en het enige wat het deed wat de extensie van het opstartgeluid veranderen...

Nee, Apple heeft zijn beveiliging veel beter voor elkaar.
Geen virussen, geen spyware, geen zooi.

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door Michellangelo »

Hmm, ik zie hier en daar toch wat sites die o.a. het Switchback virus noemen als infecter van mac OS X...

Misschien is het wel moeilijker om virusjes te maken voor de Mac en te gemakkelijk voor de win-versies, misschien zijn de meeste virusschrijvers wel mac-gebruikers? Wie zal het zeggen, dat de beveiliging beter is geloof ik niet, geen systeem is waterdicht, OS X dus ook niet, misschien gebrek aan kennis of interesse bij de scriptkiddys?

Hoe dan ook, voor een virusvrij systeem moet je inderdaad bij de mac zijn, echter is het zo jammer dat een hoop software niet beschikbaar is voor de mac, of je moet een windows-emulator draaien, maar wat is dan het nut van een mac?

Voordeel van de mac:
goed systeem
redelijk veilig

voordeel of nadeel van de mac:
het moet in je smaakpatroon passen. ze zijn tamelijk apart en je moet er dus maar van houden.

Nadeel van de mac:
beperkte inhoud, je kan niet even lekker een extra brander en een extra harde schijf plaatsen.


grootste nadeel zijn de gebruikers (de goeden natuurlijk daargelaten)
ik moet altijd horen over hoe goed de mac wel is en hoe slecht de PC is, een aantal gebruikers voelen zich daardoor beter dan degene die een pc heeft. Zo heb ik wel eens moeten aanhoren over dat er een mac in het museum van beeldende kunst in New York staat vanwege zijn vormgeving en kleuren, maar wat heb je daar aan? Het is leuk om te weten maar daar blijft het voor mij bij... maar voor de mac-gebruiker is het dan weer een teken van supremacy... en als ik dat hoor ben ik altijd blij dat ik dan weer bij het gewone volk hoor die loopt te schelden op hun PC omdat die niet doet wat hij hoort te doen, dat schept ook een soort band ;)

De dag echter, dat mac dezelfde software kan hebben als de PC dan neem ik er ééntje bij, gewoon als 2e bakkie bij mijn PC, maar voorlopig is softwarematig de gelijkheid ver te zoeken, dat vind ik dan wel weer jammer...

apple user

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door apple user »

Ben net van windows naar een ibook geswitcht, beste keuze ooit. Dat gezeur van windows software werkt niet op een apple is grote BS. Heb gewoon word, excel ed op me ibook staan. Ok je hebt geen outlook en explorer meer, maar die mis je echt niet. Apple heeft perfecte alternatieven, heb bv geen pop up meer gezien. Voor huis tuin en keuken gebruik is een apple perfect te gebruiken. Uitbreiden van geheugen gaat simpel en is wel degelijk mogelijk. Brander veranderen geen idee. Neem dan een superdrive ipv een combodrive bij aanschaf.
Gebruik is vele male prettiger, OS X zit gewoon zo logisch in elkaar.
er is een speciaal forum over "switchers" hier lees je alle voor en nadelen van het switchen.

http://forum.macosx.nl/viewforum.php?f=25

Ik moet zeggen, heb me 1e apple en never nooit meer windows.

Gast

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door Gast »

Dat is vaak het probleem. Vooroordelen en ervaring. Ik had 2 jaar terug precies dezelfde vooroordelen mbt mac, maar nu ik ruim een jaar een mac bezit lach ik iedereen uit. Ik kan meer dan dat ik met m'n PC kon vroeger. Een mac is niet niet compatible! Hij kan alleen maar meer!! En logisch dat maccers neerkijken op windows gebruikers, deze switcher kan erover meepraten. zorgeloos werken met een hoge productiviteit...

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door Michellangelo »

En logisch dat maccers neerkijken op windows gebruikers
Klinkt heel logisch ja, de keuze van aparatuur schijnt dat men meer mens word dan als men een andere keuze maakt.

Precies om dit soort uitspraken mag ik (sorry voor wat generalisatie) de mac-gebruikers niet, niet omdat ze achter een goede computer zitten, welnee, ik heb niets tegen een mac, maar omdat men zich verhevener voelen ten opzichte van andere mensen....

Gelukkig komen er steeds meer gebruikers van een mac die wel op een gezonde manier denken, dat komt de mac en het idee dat over mac-gebruikers heerst ten goede...
zorgeloos werken met een hoge productiviteit...
Tegenwoordig werkt de PC ook zorgeloos, de productiviteit ligt gelijk aan die van de mac, wat dat betreft is de mac eindelijk een gelijkwaardig product geworden (ten opzichte van vroeger toen men een veel beperktere hoeveelheid software had voor de mac), en ik bedoel met gelijkwaardig dat de meeste aplicaties op beide systemen werken en dus de grenzen vervagen tussen de mac en pc. wat betreft de beveiliging, tja... ik moet eerlijk zeggen dat ik geen problemen heb met de beveiliging van een pc, ook het crashen van de pc is iets wat veel en veel minder is geworden, wat dat betreft heeft Gates een hoop geleerd van Apple en virussen zijn er wel, maar infecties op de pc worden steeds minder (gelukkig) dankzij de AV-producenten...

Al met al zie ik niet in waarom een mac-gebruiker een beter of slechter mens zou zijn dan de pc-gebruiker...

Jør
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 sep 2004 22:54

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door Jør »

op mijn werk staat gelukkig weer een mac, pffff dat was even afzien zeg.
Maanden lang lopen ploeteren op een XP bak. Heerlijk wat een verademing om weer terug te zijn.

@Gast - neem nou eens een Login man!

post#1 en oh ja, ik probeerde grappig te zijn (weer niet gelukt ;) )

Sweef

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door Sweef »

Apple werkt fijn hoor maar ik zag laatst Linuw op een Dell notebook en ik was er door verbaasd en dan in postieve zin.

Sweef

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door Sweef »

Sorry,.het is Linux en ik moest erg lachen om Jor!

unSOUND
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 jan 2005 18:05

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door unSOUND »

Michelangelo: het vooroordeel dat er weinig software zou zijn is al jaren achterhaald. Dat stamt nog uit de tijd dat er alleen Macs in drukkerijen stonden. Sinds de komst van de iMac, zo'n 6 jaar geleden, zijn er bergen software voor de Mac. Ik durf hardop te zeggen dat elk stukje software voor de PC inmiddels een Mac tegenhanger heeft.

En de veiligheid is wel degelijk veel strakker op een Mac, want er zijn tests geweest die dat aantonen, en er zijn veel pogingen geweest om een virus te schrijven... er zijn zelfs wedstrijden geweest, omdat het niemand lukte. Er zijn wel eens at hoaxen geweest, maar geen van de virussen bleek te bestaan, maar er zwerven nog wel verhalen rond... maar tot nu toe is er nog geen enkel virus voor de Mac.

martijn1

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door martijn1 »

Op zich zijn computers van Apple kwalitatief erg goed. Het besturingsstysteem is betrouwbaar, stabiel, gebruiksvriendelijk en efficient. Door die efficientie kun je apple moeilijk vergelijken met een Dell computer (op basis van windowsXP). Het kan bijvoorbeeld zomaar zijn dat in de praktijk een apple met 256MB werkgeheugen evenveel voor elkaar krijgt als een Dell met 512MB werkgeheugen. Wel is het zo dat je voor een apple niet zomaar willekeurig software kan kopen. Je zult specifieke software moeten kopen die voor Mac of voor PC+MAC geschikt is. Dit beperkt bijvoorbeeld het aanbod spelletjes enorm. Ook op download gebied heb je een probleem. Veel programma's, games, websites, applicaties kun je niet zomaar onder Mac draaien. Ook even een digitale camera, MP3-speler, printer, scanner, muis insatlleren op een Mac is er niet bij. Je zult vaak moeten zoeken naar een geschikt model en soms zul je speciale drivers moeten downloaden. Ook is het zo dat een Mac zoveel verschilt van windows, dat je hier echt aan zult wennen. Ik zelf heb altijd de opvatting dat een Apple wel beter is dan een normale pc (qua stabiliteit, grafische performance etc) maar dat je wel een gevorderde gebruiker moet zijn om ermee overweg te kunnen. Ook zul je je erbij moeten neerleggen dat de keuze aan software, games en randapparatuur kleiner is, en dat deze vaak duurder zijn die voor een PC. Over de Mac mini: qua specificaties natuurlijk niet veel beter dan een budged notebook (256 mb werkgeheugen, karige grafische kaart, kleine harddisk, geen DVDbrander)

Gast

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door Gast »

Voor Wndows XP zijn meer programma's geschreven maar ook meer virussen en meer spyware. Iemand die vandaag de dag Windows xp bak koopt heeft een combinatie van een tikkende tijdbom en een paard van troje in huis gehaald. Natuurlijk is er voor XP meer geschreven dan voor OS X en is elke hw leverancier erbij gebaat dat ie een driver voor XP heeft.

OS X is gebaseerd op bsd unix en is gruwelijk stabiel, nauwelijks gevoelig voor virussen, spyware en wat dies meer zij, om de eenvoudige reden dat unix omgevingen niet echt bevattelijk zijn voor virusachtige applicaties.

Windows XP is als je het voor het eerst opstart een dartel biggetje..na verloop van tijd wordt het een vetgemest varken dat in de hoek ligt te stinken en niet vooruit is te branden. OS X is meer een muilezel...stabiel, vlot, en flexibel.

Applicaties zijn er plenty voor beide platformen. Om te beginnen kun je bijna alle open source unix paketten op OS X draaien en dat zijn er nogal wat. OpenOffice biedt bijna net zoveel als MS Office en is bovendien gratis (ook voor Windows XP trouwens)

OS biedt hetzelfde gebruikersgemak als XP, met het verschil dat je als gebruiker XP eenvoudig om zeep kunt helpen, maar voor OS X zul je daar heel erg je best voor moeten doen.

Voor zowel OS X als XP zijn betere dan de standaard beschikbare e-mail en browsers down te loaden op mozilla.org. Thunderbird en Firefox overtreffen Mail en Safari(OsX) en Internet Explorer en Outlook Express(XP) vele malen.

Gast

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door Gast »

Wel is het zo dat je voor een apple niet zomaar willekeurig software kan kopen. Je zult specifieke software moeten kopen die voor Mac of voor PC+MAC geschikt is. Dit beperkt bijvoorbeeld het aanbod spelletjes enorm. Ook op download gebied heb je een probleem. Veel programma's, games, websites, applicaties kun je niet zomaar onder Mac draaien. Ook even een digitale camera, MP3-speler, printer, scanner, muis insatlleren op een Mac is er niet bij. Je zult vaak moeten zoeken naar een geschikt model en soms zul je speciale drivers moeten downloaden.

 
Je kan iderdaad niet gewoon even naar een 'normale' winkel gaan maar er is toch genoeg te krijgen.
Zelfs games zijn er zat vind ik.
Natuurlijk zijn niet alle games er voor de Mac maar ik vind als ik een game voor mijn PC koop van een klein bedrijfje is diet een slechte game.
Bijna alle games voor de Mac zijn kwalitatief gewoon oke.

En dan nog even over die drivers.
In OS X zitten alle drivers al ingebouwd dus je hebt haast nooit een driver nodig.
iPhoto pakt 95% van alle digitale camera's.
De printers van HP, Canon, Epson en Lexmark kan je aansluiten en dan meteen printen.
En de Flash-Based MP3-Players worden gewoon gezien als lege HD.
De iPod werkt natuurlijk helemaal perfect.
Andere HD-Player van bijvoorbeeld Creative hebben speciale drivers nodig om te werken.

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door Michellangelo »

In OS X zitten alle drivers al ingebouwd dus je hebt haast nooit een driver nodig.
In XP zitten ook zowat alle drivers ingebouwd... In OS X zitten ook zowat alle drivers ingebouwd, niet alle zoals jij stelt hier, dat schrijf je later ook...
Bijna alle games voor de Mac zijn kwalitatief gewoon oke.
Ik weet niet hoeveel procentueel gezien er spellen zijn voor de mac in verhouding met de PC, maar smaak blijft smaak dus wat jij kwalitatief oke vind kan een ander niets vinden, daarnaast kijkt men denk ik vaak eerst naar hoe de verkoop op PC gebied is alvorens een mac-versie maakt. Dan is het al een stuk makkelijker raden wat de gebruiker ervan vind. gelukkig maken ze meer en meer voor de mac
De printers van HP, Canon, Epson en Lexmark kan je aansluiten en dan meteen printen.
Drivers voor die printers en veel meer merken overigens zitten ook in XP, plug and play is tegenwoordig ook zo. Net een nexstar external case aangesloten en een HD in die case gedaan, hele CD met troep erbij, maar niet nodig, draait als een trein...
En de Flash-Based MP3-Players worden gewoon gezien als lege HD.
Ja? in XP ook hoor...

De iPod werkt natuurlijk helemaal perfect.
Lijkt me logisch....

Ik denk dat je na windows 3.11 of win95 en heel misschien heb je win98 nog meegemaakt maar daarna ben je toch echt niet meer in de buurt van een PC geweest volgends mij. Techniek staat niet stil, er is nog wat OS-jes na 98 gekomen die beter werken. De dingen die je hier opnoemde zijn niet een pré voor OS X maar gewoon een overeenkomst met XP en zelfs qua games een tekortkoming nog van OS X...

unSOUND
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 jan 2005 18:05

Re: Vergelijk tussen goedkoopste Dell- en Apple-aanbiedingen

Ongelezen bericht door unSOUND »

Ik weet niet tegen wie je dat nu zegt... maar goed. Ikzelf ben nog steeds met PC's bezig, vanaf Dos tot en met Windows XP, ik heb ze allemaal gehad en beheerd, ik doe dat zelfs nu nog. Maar thuis staan 2 Appeltje op me te wachten.

Ik ga ook helemaal niet discussieren over wat beter is, want de een is niet beter dan de ander... de een is anders dan de ander. En kan dus ook meer je smaak zijn. Ik vind het alleen jammer dat er nog veel te veel lulkoek verhalen gaan over de Mac, die dus mensen weghouden van iets wat ze misschien wel heel erg fijn zouden vinden.

Er zijn inderdaad minder spellen voor de Mac, maar laten we wel wezen, van de 10 PC titels die er uitkomen, zijn er 3 leuk, de rest is crap. Die 3 gaan goed verkopen, en dan besluiten ze vaak om ook te gaan investeren in een Mac versie, dus helaas lopen de game-makers vaak achter de feiten aan als het om het Apple platform gaat.

Ik denk dat veel mensen plezier van een Mac zouden kunnen hebben, maar dan moeten ze dus eerst voorbij die vooroordelen kijken. Loop eens een Apple-centre binnen, je mag daar overal aankomen en alles proberen.

Mocht je willen weten welke vooroordelen er zijn over de Mac, en hoe het dan wel zit, ga eens hier kijken:

http://www.computer-advies.nl/index.php ... s&Itemid=3

Gesloten