LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] atag blauwe engel

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
jvn

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door jvn »

Wat een leerzaam forum!

En wij maar denken dat de (toen 2 jaar oude) Atag Blauwe Engel die wij 4 jaar geleden met ons huis meekochten een maandagmorgen produkt was.

Wij hebben de ketel wel in onderhoud, bij een door Atag erkende installateur nog wel.

In 4 jaar tijd zijn de branderblokken 3 keer vervangen, is de pomp vervangen en recentelijk is de drukmodule vervangen. En inmiddels hangen de druppels al weer onder aan de kast.

Iedere keer wordt door de monteur gezegd dat zaken onder de garantie vallen (met uitzondering van de pomp, die het net langer dan 5 jaar heeft uitgehouden), maar als dan vervolgens de rekening in de bus valt, blijkt dat van garantie geen sprake is.

Vervolgens weer bellen met de installateur, die het weer na moet vragen bij Atag en vervolgens hoor je niks meer. Nou ja, je krijgt aanmaningen en als je hier op reageert, belooft men het weer na te vragen.

Mijn ervaring: CV-installateurs zijn net tweedehandsautohandelaren. Ik heb soms de indruk dat bij het ene onderhoud de volgende vervanging al wordt voorbereid.
Over de defecte warmtewisselaar die dus kennelijk de breuk in de branderblokken veroorzaakt heeft men mij nog nooit iets verteld. Of wordt daar mee gewacht tot dat de ketel net ouder dan 10 jaar is en ik dit ook zelf moet betalen?

En gezien de lengte van de reeks ben ik kennelijk niet de enigste.

Ik hoop dat Radar hier iets kan bereiken.

Bundy

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Bundy »

8) Die reeks moet je toch wel genoeg indruk van deze ketel geven !!
Garantie is er dus weinig ja,maar ja je zit er maar mee.
Maar let op:Deze ketel is enkele jaren geleden ook de hemel in geprezen,,Door een andere consumenten organisatie,je raadt wel wie.
Succes..

Klant van Atag

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Klant van Atag »

Sinds aanschaf 1998 E 670,00 aan reparaties. Geen garantie. Door Atag Select Dealer geinstalleerd en onderhouden. Nu w.wisselaar, pomp, sifon en kraan onder boiler stuk. Alleen ww onder garantie. Rest + halve dag arbeidsloon zelf betalen. "Beste getest". Destijds bewust in deze geinvesteerd om kosten uit te sparen...

Radar: Atag geeft niet thuis. H E L P

Blauw kreng

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Blauw kreng »

Voor iedereen geld als je meer dan bv €100 kosten aan het kreng hebt,doe hem weg er zijn zoveel andere merken die wel goed zij en ook nog eens de helft kosten.
Het is een gebed zonder einde aan reparatie en als hij 14 jaar is heb je een ketel op een ketel betaald en nog belangrijker tig keren in de kou gezeten.
En nog een belangrijk iets koop nooit een ketel met een roestvaststalen warmte wisselaar, echt het kan niet.

blauw kreng

Jozef42

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Jozef42 »

:cry: Tranen met tuiten.
Ik ben geen verwarmingsman maar ik heb zoveel geleerd van mijn ATAG-ketel! Ben blij dat ik bij zo'n grote jongen een Full-servicecontract heb afgesloten want, afgezien van wat ergernis, het kost mij weinig :P .
Maar ondanks, moet ik wel even vermelden, de "Goed geregelde" service van dat bedrijf weet ik inmiddels meer van mijn ketel dan van mijn auto. Er zijn structureel problemen en de fabriek erkent dat. Maar kan dit niet afdoend oplossen. Krijg hele verhalen te horen maar onze onderhoudsmonteur vertelt dat het een bijna standaard storing is. :evil: En dat hij een gereviseerde wisselaar (van ATAG uit) heeft moeten plaatsen. Mijn derde onderhand... Print, wisselaar, pakkingen, brander of zoiets. Kost zo weer een ochtend en dat had ik niet voor ogen toen ik dat apparaat kocht, wel?

Nog even ter info, de dealer (die hem plaatste) liet al de eerste keer verstek gaan en het onderhoud wordt keurig (Goed Geregeld) al zes jaar keurig door een (meer dan) vakbekwame monteur uitgevoerd.
Maar van ATAG uit (die nu ook wel moet weten waar ik woon, fabrieksmonteur is bijna een huisvriend) komt geen signaal, rest slechts oorverdovende stilte. En ze hangen ze nog steeds op! :evil: :? :x :evil:

adviseur

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door adviseur »

Goed om te lezen dat ik niet de enige ben met Atag problemen. Na de pomp (goed deze was weliswaar van wilo maar dan toch...), de condensator, de sifon, de ionisatiepen (kan gebeuren maar niet 2x achter elkaar), het condenswater wat aan de buitenkant van mn warmtewisselaar naar beneden drupt en nu ook nog een niet goed werkende warmetewisselaar in de boiler ben ik het beu.

Gelukkig ben ik verwarmingsman en heb ik de kleine storingen zélf kunnen verhelpen. Ik ga nog proberen een nieuwe boiler los te peuteren bij Atag en als dat niet lukt dan zal ik van mijn leven geen Atag ketel meer voorschrijven danwel (laten) plaatsen.

Blauw kreng

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Blauw kreng »

Adviseur als je zelf gesleuteld en onderhoud gedaan hebt geef ik je weinig kans, Atag verwijst je naar een select-dealer en deze doet niks voor je omdat hij nooit wat aan je verdiend heeft.

Proberen kan geen kwaad hopelijk zien we hier het verdere verhaal.

In iedergeval heb je nu geleerd dat je NOOIT meer een ROESTVASSTALEN warmte wisselaar moet kopen.

En wat ook leuk is aan de lange garantieduur kun je zien of je een goed product koopt. immers een goede ketel verkoopt zichzelf heb je aan 2 jaar garantie genoeg, pas als er twijfels en verhalen zijn moet een fabrikant om te overtuigen met lange garantie periodes adverteren anders verkoopt hij niets meer.

groet bl. kreng

Arnold_h1

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Arnold_h1 »

Naar aanleiding van de test in de consumentenbond hebben wij een blauwe engel gekocht na controle van de instalateur blijkt hij rookgas zijdig lek te zijn instelateur heeft atag gebelt na twee telefoontjes nu een brief ontvangen van atag nu maar afwachten wat de reactie van atag is de ketel is nu 5,5 jaar oud. :(

heethoofd

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door heethoofd »

Inmiddels hangt hier zo'n 10 jaar een Atag Blauwe engel.
Het enige strukturele probleem is de enorme herrie die de ketel maakt.
De trafo lijkt inmiddels meer een deurbel - zoemer.
En de ventilator lijkt zowat op te stijgen als de ketel aanslaat.
Diverse malen onderdelen uitgewisseld - de herrie blijft terugkomen.

Maar verder is de ketel een zuinige, fijne en onderhoudsvriendelijke machine.

MarkKors
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2005 10:22

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door MarkKors »

Sinds 2001 ben ik in het bezit van een Atag Enigma cv ketel. Deze ketel is een equivalent van de bekende Atag Blauwe Engel naar het schijnt. Nu dacht ik een betrouwvbare ketel gekocht te hebben, maar niets is minder waar. Destijds bleek uit de testen van de consumentenbond dat het hier om een zeer goed getest apparaat ging maar dat blijkt wel even tegen te vallen.

Afgelopen winter is de pomp vervangen (merk Wilo) voor een Danfoss type. Dit scheen een bekend probleem te zijn bij dit type ketel volgens onze onderhoudsmonteur. Schandalig natuurlijk, maar goed je wilt toch warm water en een warm huis. Dus dat koste ons zo'n 165 euro.

Nu de winter voorbij is blijkt bij de onderhoudsbeurt dat het gasblok lekt. Ik heb er geen of weinig verstand van, maar volgens mij zou dat tot gevaarlijke toestanden kunnen leiden. Ook ditmaal wederom geconstateerd door onze onderhoudsmonteur en een bekend probleem. Ik ben blij dat wij een onderhoudscontract hebben anders zouden we ook nog het arbeidsloon moeten betalen. Nu blijft het "slechts" bij de onderdelen. Kortom, een gasblok kost wederom zo'n 120 euro.

Dat is bij elkaar binnen 4 jaar tijd als bijna 300 euro aan schade aan deze ketel. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Lees ik nu de berichten in allerlei forums over deze ketel dan blijk ik niet de enigste te zijn. Atag geeft 2 jaar garantie op de onderdelen, maar die zijn natuurlijk voor mij reeds voorbij. Ik vraag mij af of Atag hier zo makkelijk mee weg kan komen.

Zij er nog meer mensen met bovengenoemde problemen, en wellicht met nog meer. Kortom wat kan ik nog verwachten.

Mark Kors

Gast

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Gast »

Dit is nog maar het begin...

Wees maar blij met je contract,je zult ,t nodig hebben..

Gast

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Gast »

Sinds 2001 ben ik in het bezit van een Atag Enigma cv ketel. Deze ketel is een equivalent van de bekende Atag Blauwe Engel naar het schijnt. Nu dacht ik een betrouwvbare ketel gekocht te hebben, maar niets is minder waar. Destijds bleek uit de testen van de consumentenbond dat het hier om een zeer goed getest apparaat ging maar dat blijkt wel even tegen te vallen.

Afgelopen winter is de pomp vervangen (merk Wilo) voor een Danfoss type. Dit scheen een bekend probleem te zijn bij dit type ketel volgens onze onderhoudsmonteur. Schandalig natuurlijk, maar goed je wilt toch warm water en een warm huis. Dus dat koste ons zo'n 165 euro.

Nu de winter voorbij is blijkt bij de onderhoudsbeurt dat het gasblok lekt. Ik heb er geen of weinig verstand van, maar volgens mij zou dat tot gevaarlijke toestanden kunnen leiden. Ook ditmaal wederom geconstateerd door onze onderhoudsmonteur en een bekend probleem. Ik ben blij dat wij een onderhoudscontract hebben anders zouden we ook nog het arbeidsloon moeten betalen. Nu blijft het "slechts" bij de onderdelen. Kortom, een gasblok kost wederom zo'n 120 euro.

Dat is bij elkaar binnen 4 jaar tijd als bijna 300 euro aan schade aan deze ketel. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Lees ik nu de berichten in allerlei forums over deze ketel dan blijk ik niet de enigste te zijn. Atag geeft 2 jaar garantie op de onderdelen, maar die zijn natuurlijk voor mij reeds voorbij. Ik vraag mij af of Atag hier zo makkelijk mee weg kan komen.

Zij er nog meer mensen met bovengenoemde problemen, en wellicht met nog meer. Kortom wat kan ik nog verwachten.

Mark Kors
:?
1 voor het probleem van de wilo pomp heeft atag een gratis ombouw set, zodat de pomp niet vervangen hoeft te worden.
2 atag gebruikt geen pompen van danfoss maar van grundfoss (het zal een type fout zijn).
3 het gasblok lekt alleen als voor onderhoud de koppeling tussen gasblok en wartel losgehaald word en er vervolgens geen nieuwe pakking word ingezet.
ik twijfel dan ook aan de deskundigheid van de betreffende monteur.
atag geeft een algemene garantie van 2 jaar, word hij echter geplaatst door een atag select dealer is dit 5 jaar.

Verdonk72

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Verdonk72 »

Standaard reactie...
Twijfelen aan de kundigheid van de monteur en ontkennen dat ATAG een zeer groot probleem heeft...
Het ligt hem niet aan de ketel maar aan de installateur.
Kijk de reacties op dit forum maar eens er op na. :P

blauw kreng

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door blauw kreng »

Is mijn constatering ook verdonk.
Is waarschijnlijk een ondernemer wiens inkomsten aangetast ziet.
Feit is dat de ketel geplaatst door select dealer net zo hard en vaak lekken gaat en storing heeft als bij plaatsing door een voldoende technisch begaafde zelfplaatser.

Waar deze reactie aan voorbij gaat is dat je wel steeds in de kou zit en de garantie zich beperkt tot onderdelen de uren mag je mooi zelf betalen.

Het plaatsen is zeker weten niet het probleem de ketel is het probleem
en daarna Atag die je laat stikken.
De lange garantie termijn is zand in de ogen strooien immers een goede ketel heeft niet zo een lange garantie nodig.

mvrgr blauw kreng

Verdonk72

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Verdonk72 »

Welnu, beschouw mij als een geinteresseerde leek.
Mijn ervaringen met ATAG dateren vanaf 1994.
Toen is de eerse Blauwe Engel door een dealer bij mij geplaatst.
in 1997 (!) was de boiler lekgeraakt en bloedde mijn portefeuille ruim 600 guldens. Hoe kan dat? Ja, meneer verdonk, het harde water in Noordholland. :? Jawel... In 2000 hetzelfde probleem maar dat kostte toen 800 gulden, het harde water, jawel... :evil: Exit van mijn select-dealer want hij wilde weinig voor me betekenen op het gebied van garantie.
Toen in 2001 de print beschadigd bleek had ik inmiddels aan aanschaf en reparaties bijna 4000,00 gulden betaald en heb ik me georienteerd op de markt. Bij alle reparaties heb ik contact gehad met ATAG maar door het harde water bleken alle garantieaanspraken verlopen. :evil:
Ik heb toen gezien dat alle ketels problemen vertoonden, AWB met een soort van diode, Vaillant met een warmtewisselaar evenals Remeha. Nefit was (ook in onderhoud) duur (en problemen met ontsteekpennen of zoiets) dus heb ik een AGPO aangeschaft.
En jawel, ook daar de boiler in 2002 lek maar ik had inmiddels een contract (nadat de vorige installateur deze storing tegen betaling wilde verhelpen) bij een grote installateur en de fabriek heeft mij goed geholpen. Heeft € 30,00 gekost met een nieuw expansievat, dus gewoon gratis, dat is service.
Het is een luidruchtig ding maar verder heb ik er geen problemen mee gehad én de fabriek (meneer van der heuvel) is volledig eerlijk en open over de problemen naar mij geweest wat vertrouwen inboezemt.
ATAG daarentegen heeft, ook in noordholland, duizenden van deze ketels en type 2 afgezet en blijft problemen ontkennen.
Nee, tussen mij en ATAG komt het niet meer goed. Zaken gaan net zoals bij de eerste blauwe engel. Maar als ik dat installateursforum lees word ik er niet vrolijk van. Atag is inmiddels al diverse malen overgenomen en het wordt nu tijd dat ze winst gaan maken. Hoelang kunnen ze nog zo doorgaan?

Dutchmen

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Dutchmen »

Hier nog een leuk raadslel .
Weten jullie waarom de wisselaar in de Blauwe Engel 2 Scheef gemonteerd is ?
antw: Dan lekt de ketel maar op 1 plaats

Josvd

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Josvd »

Na veel gelezen te hebben op de diverse forums, toch ook maar even mijn eigen ervaring met deze CV-ketel vermelden...

Eind 2002 heb ik een bestaande woning gekocht waar deze CV-ketel in 1998 geplaatst was. Van de vorige bewoners heb ik niet begrepen dat er problemen waren, de ketel was vlak voor de overdracht nog voorzien van een onderhoudsbeurt. Omdat er nogal verbouwd werd, heeft de ketel ruim 3 maanden uitgestaan. Daarna opgestart zonder problemen.

Niet lang daarna bleek echter dat er wat lekte. Dit bleek een verstopte afvoer te zijn waarna (alvorens deze te vervangen) de ketel zonder kap en sifon in een emmer het condenswater afvoerde (die we om de zoveel tijd legen).

Na verloop van tijd leek echter dat de ketel zelf ook begon te lekken. Omdat ik er verder geen verstand van heb kon ik niet vaststellen waar dit vandaan kwam, maar goed er waren verder geen problemen! Totdat de ketel in de tweede helft van 2004 af en toe gereset moest worden i.v.m. Error 02. Ondertussen was ook gebleken dat het branderhuis aan alle kanten uitgedroogde kit verkruimelde en het dus achter de kunststof kap 'een slachtveld' leek.

Hierop ben ik op internet wat gaan zoeken en lezen waaruit bleek dat dit een veel voorkomend probleem is (in ieder geval bij de Blauwe Engel 2 ketels uit mijn bouwperiode). De afgelopen maanden bleek dat het resetten (Error 02) steeds vaker nodig was (meerdere keren per dag). En ben ik naar de installateur gestapt met de vraag voor een nieuwe ketel (ik ging er namelijk vanuit dat-ie echt stuk was) en ik was niet bereid een hoog bedrag voor reparatie uit te geven.

De installateur kende het probleem en vond dat er eerst naar de ketel gekeken moest worden door ATAG. Door alle internet-verhalen was ik daar niet zeker van (hoge kosten enzo). Dus werd ATAG direct gebeld. En dit meldde ATAG over de garantie:
- eerste 5 jaar (de ketel plus bijkomende kosten vallen onder garantie)
- tweede 5 jaar (alle onderdelen onder garantie, arbeidsloon+voorrijkosten niet)
- derde 5 jaar (afbouw onderdelen-garantie met 20% per jaar)

VOORBEELD: na 12 jaar krijg je dus nog 60% van de kosten van de te vervangen onderdelen vergoed. En na 15 jaar niets meer.

Dus werd er via de installateur een afspraak gemaakt en is nog geen twee weken geleden de WarmteWisselaar geheel vervangen voor een gloednieuwe. Waarschijnlijk kost deze vervanging zo'n 200 euro aan arbeidsloon en voorrijkosten, wat niet in verhouding staat tot een nieuw ketel van zo'n 1400-2000 euro.

Na de vervanging draaide de ketel echt als een zonnetje! Maar na een kleine week (!) moest de ketel wederom een paar keer gereset (Error 02) worden. En nu kan dat zelfs weer meerder keren per dag zijn!!! [kortom, lekkage WarmteWisselaar opgelost, maar het probleem lijkt feitelijk niet verholpen]. Dus ATAG gebeld met dat ik een nieuwe afspraak wil met dezelfde monteur. Helaas kon dat niet zo en moet dat via de installateur lopen. En die ga ik vanmiddag hierover benaderen...

Dusse wordt vervolgd......

Overigens ben ik over de ATAG-service zelf (duidelijkheid in wat wel en wat niet, het maken van een afspraak en over de monteur zelf) best wel tevreden...

wopstra

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door wopstra »

Ik heb nog nooit gezeur gehad met de garantie bij Atag.
Alleen als je gelijk als een dolle overal tegenaan schopt dan krijg je wel problemen.
Ik kan je verzekeren dat een hoop ellende onstaat door slecht aangelegde installaties, dat kom ik in mijn werk als servicemonteur vaak tegen.
Je zou ze eigenlijk allemaal eens bij langs moeten gaan en dan een zien bij wie de grote bek terecht is of niet.
Sucses verder en bedenk wel het ligt altijd aan een ander, ook in dit geval. Deze kritiek gaat zeker niet voor jou op, want bij jou is alles goed maar de hele wereld is alleen tegen je. vervelend.
Lang leve de hetze !

blauw kreng

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door blauw kreng »

jos

Hier blijkt maar weer een ketel constructief vanaf fabriek die niet deugt weet men toch met een op het oog coulante garantieregeling toch het nodige geld weer uit de zak te kloppen (€200) als het hierbij bleef was ik er best tevreden mee, maar het probleem blijft de WW is hetzelfde en ik heb gelezen dat het gereviseerde zijn, dus deze heeft ook weer een levensduur van vijf zes jaar dan ben je weer aan de beurt (kost dan behoorlijk meer).
Neem daarbij de control tower, pomp en ventilator die je ook nog voor de kiezen krijgt, was het toch beter geweest een nieuwe ketel van een ander betrouwbaar merk te kopen ook al omdat je weet de komende jaren regelmatig in de kou te zitten want meestal gaan ze in de winter stuk, dit was voor mij de reden om de atag blauwe engel na 6 jaar eruit te doen en een nieuwe AWB te plaatsen.
Er is voldoende keus onder de €1000 ik zag nefit valliant en awb alle onder €1000, en wat betreft de AWB deze is zeer makkelijk met de Atag aansluitingen te wisselen binnen 4 uur aangesloten dus plaatsings kosten kunnen nooit hoog zijn.

Reactie van vorige poster is er echt weer een van een installateur die alles en iedereen als schuldig aanwijst maar nooit het apparaat, eigelijk geen reactie waard.

Succes verder jos houd ons op de hoogte, jouw verhaal geeft komende atag slachtoffer ook weer een houvast.

mvrgr Willem

eenAtagketeleigenaar

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door eenAtagketeleigenaar »

Helaas heb ik ook een Blauwe Engel 2 ketel met een hoop problemen. Afgelopen week is er weer een hoop vervangen aan de ketel (o.a. de wisselaar onder garantie). Er is zelfs een atag monteur bijgeweest omdat de selected dealer er geen wijs meer uit kwam.

Kosten euro 300 arbeidsloon en voorrijkosten plus wat onderdelen welke niet onder de garantie vielen.

Ik heb geen onderhoudscontract maar ik laat wel de ketel elk jaar/2 jaar nakijken omdat deze ketel erg storingsgevoelig is. E02 en E04 zijn de veelvoorkomende errors. Ik hoop dat ik nu voorlopig weer wat geld in mijn zak kan houden (voor de komende 2 jaar).

Gesloten