Wie moet dit nu betalen? :S
Geplaatst: 27 jan 2005 19:35
Ik zit met een probleempje en ik zou graag jullie mening en advies willen hebben.
De situatie is als volgt:
Ik huur een flat van AZL te Heerlen. AZL heeft het beheer van de woning volledig in handen gegeven van Woonmaatschappij Maasland. Nu had ik laatst een defect slot aan mijn voordeur. Ik heb deze via Woonmaatschappij Maasland laten vervangen, zoals dit afgesproken was.
Nu krijg ik vorige week een factuur in de bus van AZL. Of ik even 140 euro wil overmaken naar hen voor de reparatie van het slot. Allereerst vind ik dit een absurd hoog bedrag! Als ik dat geweten had, dan had ik het zelf wel gerepareerd. Ik heb voor deze reparatie ook een halve dag vrij moeten nemen, dus het kost me dubbel geld. Dit even terzijde.
Nu ben ik even op onderzoek uitgegaan in mijn huurcontract. Daarin staat het in een bepaald artikel dat deze reparaties inderdaad onder mijn verantwoording vallen. Dus tot zover is alles in orde.
MAAR! Ik heb voor de reparaties aan mijn woning in het verleden nooit contact gehad met AZL. Dit is altijd, zoals afgesproken, via Woonmaatschappij Maasland gelopen. Zo ook deze keer. Nu vertelt de website van Woonmaaschappij Maasland mij het volgende. Ik citeer:
"Repareert Maasland alles?
Nee, maar wel bijna alles. Omdat wij het belangrijk vinden dat u zich prettig en comfortabel voelt in onze woning, hebben wij er voor gekozen nagenoeg al het onderhoud en reparatie voor onze rekening te nemen. Wij vragen wel van onze huurders om niet onnodig en/of opzettelijk schade te veroorzaken. Gebeurt dat wel, dan komt de reparatie voor rekening van de huurder. Dat geldt ook in het geval van onjuist en ondeskundig gebruik en het niet nemen van afdoende maatregelen. Enkele voorbeelden: verstopte riolering door kleding en schoeisel, buitensluiting, stukgeslagen ruiten en defecte elektrische apparaten. Uiteraard geldt dit ook als het gaat om schade aan zelf aangebrachte voorzieningen.
Wat overblijft voor u als huurder zijn onderhoudstaken die globaal vallen onder de categorie ‘schoonmaken’. Het gaat dan bijvoorbeeld om het schoonhouden van bad en wastafels, maar ook de afvoeren daarvan. Verder bent u als huurder verantwoordelijk voor zaken als het schoon en onkruidvrij houden van achterpaden en brandgangen; het (laten) vegen van de schoorsteen en het behang- en schilderwerk in de woning."
Aangezien het slot niet defect is geraakt door ondeskundig gebruik, maar gewoon door slijtage en ouderdom (zelfs de reparateur vertelde me dit) vind ik dat ik niet op hoef te draaien voor de kosten.
AZL en Woonmaatschappij Maasland voeren dus niet dezelfde policy, maar ik heb (wat betreft reparaties, niet wat betreft betaling van huur) alleen van doen met Maasland en heb dus altijd aangenomen dat ik ook onder hun policy val.
Nu mijn vraag... Moet ik die factuur betalen?
P.S.: Bij eerdere reparaties aan onder andere mijn verwarmingsketel heb ik geen factuur gehad, terwijl ik deze volgende de regels die AZL hanteert wel zou moeten hebben gehad.
De situatie is als volgt:
Ik huur een flat van AZL te Heerlen. AZL heeft het beheer van de woning volledig in handen gegeven van Woonmaatschappij Maasland. Nu had ik laatst een defect slot aan mijn voordeur. Ik heb deze via Woonmaatschappij Maasland laten vervangen, zoals dit afgesproken was.
Nu krijg ik vorige week een factuur in de bus van AZL. Of ik even 140 euro wil overmaken naar hen voor de reparatie van het slot. Allereerst vind ik dit een absurd hoog bedrag! Als ik dat geweten had, dan had ik het zelf wel gerepareerd. Ik heb voor deze reparatie ook een halve dag vrij moeten nemen, dus het kost me dubbel geld. Dit even terzijde.
Nu ben ik even op onderzoek uitgegaan in mijn huurcontract. Daarin staat het in een bepaald artikel dat deze reparaties inderdaad onder mijn verantwoording vallen. Dus tot zover is alles in orde.
MAAR! Ik heb voor de reparaties aan mijn woning in het verleden nooit contact gehad met AZL. Dit is altijd, zoals afgesproken, via Woonmaatschappij Maasland gelopen. Zo ook deze keer. Nu vertelt de website van Woonmaaschappij Maasland mij het volgende. Ik citeer:
"Repareert Maasland alles?
Nee, maar wel bijna alles. Omdat wij het belangrijk vinden dat u zich prettig en comfortabel voelt in onze woning, hebben wij er voor gekozen nagenoeg al het onderhoud en reparatie voor onze rekening te nemen. Wij vragen wel van onze huurders om niet onnodig en/of opzettelijk schade te veroorzaken. Gebeurt dat wel, dan komt de reparatie voor rekening van de huurder. Dat geldt ook in het geval van onjuist en ondeskundig gebruik en het niet nemen van afdoende maatregelen. Enkele voorbeelden: verstopte riolering door kleding en schoeisel, buitensluiting, stukgeslagen ruiten en defecte elektrische apparaten. Uiteraard geldt dit ook als het gaat om schade aan zelf aangebrachte voorzieningen.
Wat overblijft voor u als huurder zijn onderhoudstaken die globaal vallen onder de categorie ‘schoonmaken’. Het gaat dan bijvoorbeeld om het schoonhouden van bad en wastafels, maar ook de afvoeren daarvan. Verder bent u als huurder verantwoordelijk voor zaken als het schoon en onkruidvrij houden van achterpaden en brandgangen; het (laten) vegen van de schoorsteen en het behang- en schilderwerk in de woning."
Aangezien het slot niet defect is geraakt door ondeskundig gebruik, maar gewoon door slijtage en ouderdom (zelfs de reparateur vertelde me dit) vind ik dat ik niet op hoef te draaien voor de kosten.
AZL en Woonmaatschappij Maasland voeren dus niet dezelfde policy, maar ik heb (wat betreft reparaties, niet wat betreft betaling van huur) alleen van doen met Maasland en heb dus altijd aangenomen dat ik ook onder hun policy val.
Nu mijn vraag... Moet ik die factuur betalen?
P.S.: Bij eerdere reparaties aan onder andere mijn verwarmingsketel heb ik geen factuur gehad, terwijl ik deze volgende de regels die AZL hanteert wel zou moeten hebben gehad.