Pagina 1 van 1

Waarom groene stroom?

Geplaatst: 01 feb 2005 14:43
door projectheao
Wij zijn 3 studenten van de HEAO Nijmegen. Wij zijn bezig met een project over een fictief bedrijf in groene energie. Nu willen wij er graag achter komen wat de beweegredenen zijn voor mensen om te kiezen voor groene energie. Gaat het vooral om de kosten, het milieu of zijn er andere redenen. Alvast bedankt voor uw hulp.

Re: Waarom groene stroom?

Geplaatst: 01 feb 2005 15:18
door Gast
Kunnen jullie niet ook een project op zetten waar men zwarte stroom kan krijgen.

Re: Waarom groene stroom?

Geplaatst: 01 feb 2005 19:33
door Gast
Mij ging het om de subsidie.

Re: Waarom groene stroom?

Geplaatst: 01 feb 2005 20:17
door Gast
Flauwekul marketing verhaal

1 Bij essent (ja die met de S van storing) is groene stroom net zo duur als gewone stroom.

2 Bij andere is dit niet zo, de olie is van 40 euro naar 50 euro gegaan.
waarom wordt groene stroom dan ook duurder ???

3 Ik wil graag Atoom stroom, dit is de geodkoopst te produceren stroom en geeft geen Co2 uitstoot. Waarom is deze dan net zo duur als gewone stroom voor consumenten.

Open markt , laat me niet lachen die Brinkhorst en energie maatschapijen hebben ons mooi verneukt.

Re: Waarom groene stroom?

Geplaatst: 01 feb 2005 21:09
door Maarten1_52
ik ben overstag gegaan doordat ik voor de zovelste keer gebeld werd door een essent callcenter. Als ik groenestroomklant zou worden, zou ik als gebruiker van een dubbele meter toch het tarief van een enkel hoeven te betalen, als dit achteraf gezien voordeliger was geweest.

Van mij hoefde de groene stroon niet zo; het is geschuif met subsidies,
importeren van franse atoomstroom en biomasssa wat eerst over de hele wereld verscheept moet worden. En hoeveel kost heb aan energie om een windmolen te produceren ?
en valse voorwenselen. Uiteindelijk zijn we als consument "het kind van de rekeing" onder het Brinkhorst bewind...ik kan die man niet meer aanzien&horen op tv..

Vara's Zembla heeft hier een interessante documantaire over uitgezonden.

succes, Maarten

Re: Waarom groene stroom?

Geplaatst: 02 feb 2005 08:45
door Gast
Groene stroom laat me niet lachen, er zijn meer afnemers van groene stroom dan dat er geleverd kan worden, ra,ra hoe kan dit.
Dit is echt een groot subsidie verhaal met de consument en millieu als verliezer.
Het wordt tijd dat deze minister Brinkhorst op stapt, zowel bij economische zaken en in het vorige als landbouw liegt en bedriegt deze minister als of het een lust is.

Re: Waarom groene stroom?

Geplaatst: 05 feb 2005 00:03
door observer
Houtsnippers uit het buitenland (o.a.) Canada wordt naar Nederland getransporteerd en in de kolengestookte centrale verstookt.

Bekijk de uitzending van Handel in de wind maar eens.

De vraag die ZEMBLA niet stelde:
Hoe komen die houtsnippers van de houtzagerijen uit Canada naar Nederland? Vliegen ze zelf?

Nee dus, die worden met schepen getransporteerd.

Een heel klein voorbeeldje van een perceptie van een werkelijkheid:
(diverse zaken hier nog buitenbeschouwing gelaten zoals transport van de houtsnippers van de zagerijen naar de haven en van de haven naar de electriciteitscentrale, CO2 uitstoot scheepsmotoren, eigen elektriciteit verbruik aan boord van het schip, sludge etc.)

Houtsnippers vervoeren met een bulkcarrier van Canada naar Nederland.
Voorstuwingsvermogen 17 MW bij een snelheid van ongeveer 14 knopen. Stel 12 dagen varen en een economisch brandstofverbruik van 170 gr/kWh.

Dit betekend dan dat die bulkcarrier: 12 dagen * 24 uur * 17000 kW *170 = 832,32 Ton aan brandstof (zware stookolie met wel 3 a 4% zwavel) wordt verstookt om een hoeveel houtsnipper te importeren naar Nederland om dit vervolgens in de elektriciteitscentrale te verstoken om “groene energie” op te wekken. Dit alles is ook nog eens financieel rendabel door overheidssubsidies!

Brandstofprijs stookolie is thans ongeveer 165 USD per ton (ongeveer 137.000 USD). Let wel er ontstaat ook sludge, dus er is meer olie nodig dan wat wordt verstookt etc.

Hoeveel CO2 zou hier wel niet ontstaan? Hoeveel Nox-en etc.

Oh ja, Stookolie is een “rest” product van de olieraffinaderij. Ook deze fabriek gebruikt energie. Rara wat voor energie o.a. (Kijk maar eens bij Pernis)


Nog maar een stukje verder

Lage inschatting:
3% van 832 ton is ongeveer 25 ton zwavel in het milieu

Voor de eigen elektriciteits voorziening van het schip kan voor een bulkcarrier al snel z'on 1000 kW worden gereken (stel opgewekt met een dieselgenerator set met eveneens een brandstofverbruik van 170 gr.kWh):
12 dagen * 24 uur * 1000 kW * 170 = 50 ton
Let wel havendagen buiten beschouwing gelaten en er van uitgaande dat de dieselgeneratoren ook op stookolie draaien hetgeen vandaag de dag gangbaar is. Daarnaast is er ook nog een oliegestookteketel aan boord die al die brandstof op temperatuur moet houden gedurende de havendagen ook die lust een slokje brandstof.

De reeds genoemde sludge wordt in de praktijk vaak verbrand in een incinerator. Om deze troep uberhaupt te kunnen verbranden wordt hier vaak dieselolie aan toegevoegd worden.
Wat voor andere äfvalstoffen zou men wel niet in die stookolie kunnen stoppen (wie controleert dat?)

Ach als je het over geld hebt:

Wat kost het aan liggeld voor z'on schip in een haven? Loodsgelden? Bemanningskosten? Operationele kosten zoals onderdelen etc?

Dit worden een paar dure houtsnippers! Je vraagt weleens eens af wat is crimineel!


Je vraagt je af hoeveel elektriciteit men uit die lading houtsnippers kan halen?

Zou de ministerie van economische zaken weleens gehoord hebben van het ministerie van verkeer en waterstaat (alvorens men subsidies verstrekt)? Die zou je als ze het echt willen goed kunnen voorlichten. Ook al is dat dan alleen over de onder Nederlandse vlag varende schepen.

Je wil niet weten wat die ander schepen uitvreten (Ja, zelfs dat schip van GreenPeace)!

Als je groene energie wilt doe het dan als dit goedkoper is dan grijze, maar zeg aub niet dat je dit voor het milieu doet.

Re: Waarom groene stroom?

Geplaatst: 05 feb 2005 10:43
door Gast
Je vraagt je af hoeveel elektriciteit men uit die lading houtsnippers kan halen?
Ga dan ook even verder!
Je geeft wel een heel gedetailleerde uiteenzetting over brandstofverbruiken en neven effecten van het vervoer van de snippers maar wat staat daar aan energie - en besparing van fossiele brandstof - tegenover?
Moet je wat dat betreft ook even man en paard noemen!

Re: Waarom groene stroom?

Geplaatst: 05 feb 2005 12:08
door the observer
Zeker, die houtsnippers zijn "groen". Dus dat stukje levert je groene energie op.

Indicatie verbrandingswaarde stookolie: ongeveer 42 MJ/kg.

Indicatie verbrandingswaarde hout: ongeveer 20 MJ/kg.

Een bulkcarrier is een groot schip. Echter hout is relatief licht hetgeen betekend dat er qua volume veel kan worden meegenomen maar niet qua gewicht.

Ook ik ben en blijf benieuwd hoelang en hoeveel electrische energie men uit 1 lading houtsnippers kan halen.
Voor mij staat voorop dat dat bij lange na niet een 1 op 1 verhouding is.

Re: Waarom groene stroom?

Geplaatst: 06 feb 2005 00:53
door Gast
Stel dat die woodchip carrier zo'n 80.000 ton mee kan nemen
dan komt dit overeen met ongeveer 38095 ton zware olie/HFO
als je naar energie inhouden kijkt.
Volgens onze scheepvaartdeskundige verbruikt de carrier 827 ton HFO voor de rit en dit komt dan neer op ongeveer 2 procent van wat hij aan brandstof vervoert.
Vind ik persoonlijk niet echt wereldschokkend.

Re: Waarom groene stroom?

Geplaatst: 06 feb 2005 12:46
door hipla
Deze informatie is voor mij wel nieuw. Ik denk dat je ook meer naar de strekking moet kijken.

Waarom halen we die groene stroom dan niet uit bijvoorbeeld Zweden (veel bosbouw, veel houtsnippers, infrastructuur qua elektriciteitsnet ligt eral, eu-land)
Juist dit land bast van de atoomcentrales.

Re: Waarom groene stroom?

Geplaatst: 06 feb 2005 13:46
door Gast
Er zal altijd geprobeerd worden de kolencentrales, die vanwege hun brandstof relatief goedkoop zijn, voluit te laten draaien. Op het moment dat je groene stroom ergens vandaan weet te halen zal er dus geen kolencentrale gestopt worden of in deellast gaan maar hoogstwaarschijnlijk een gasgestookte centrale gestopt worden.
Enige - relatief goedkope - manier om de uitstoot van een kolencentrale schoner te maken is bijstoken van CO2 neutrale brandstof. Dit natuurlijk naast de gebruikelijke reinigingsmethoden die al gangbaar zijn in de centrale wereld.
Daarnaast gaan, als je de groene stroom ook 1 op 1 naar Nederland wilt halen, de verliezen in het electriciteitsnet een enorme rol spelen.

Re: Waarom groene stroom?

Geplaatst: 09 feb 2005 10:53
door kedo
Ik wil best een steentje bijdragen aan het milieu.
Maar een jaar of 10 geleden kwam eneco met een aanvraag voor groene stroom ik woonde toen in rotterdam.
het was beter voor het milieu en dus konden we langer van de aarde gebruik maken alleen het was toen de tijd 20 gulden duurder als de normale stroom.
Ik zo dom als ik ben vroeg aan hun wat is het verschil dan.
Het komt door de zelfde kabel die mijn 100 buren ook gebruiken woonde toen in een flat.
Dus ik krijg een aanleverings kabel voor mezlf zo van het energie bedrijf naar mijn huis. Nee dus zo moest ik het niet zien.
Toen ik besloot om een zonne colector op mijn balkon te zetten en zo zonne energie te gebruiken werd er mij gevraagd of ik dat wilde verwijderen anders kwam eneco mijn bedrading opnieuw keuren.
Hoezo groene stroom is dus gewoon het spekken van eneco en de regering (belasting) betalen we toch al en ook al btw????