| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] concept brief voor opvragen persoonsgegevens bij Dexia
-
el
concept brief voor opvragen persoonsgegevens bij Dexia
Dexia is verplicht om inzicht te geven over jouw persoonsgegevens die ze in de loop der tijd over jouw verzameld hebben.
Zie ook de website www.cbpweb.nl
Hieronder een brief om ze daartoe te verzoeken.
Geachte mevrouw/meneer,
Met verwijzing naar artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens wil ik graag binnen vier weken van u weten of u mijn gegevens verwerkt. Als dat het geval is, verzoek ik u mij binnen vier weken een overzicht van de gegevens te geven. Ik verzoek u ook inlichtingen te verstrekken over het doel van de verwerking(en), de ontvangers van de gegevens en over de herkomst van de gegevens.
Als u met het oog op de vaststelling van mijn identiteit behoefte heeft aan een kopie van een rijbewijs, paspoort of ander identiteitsbewijs, ben ik bereid u deze te verstrekken.
Hoogachtend,
persoonsgegevens verwijderd - in bezit van redactie
Zie ook de website www.cbpweb.nl
Hieronder een brief om ze daartoe te verzoeken.
Geachte mevrouw/meneer,
Met verwijzing naar artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens wil ik graag binnen vier weken van u weten of u mijn gegevens verwerkt. Als dat het geval is, verzoek ik u mij binnen vier weken een overzicht van de gegevens te geven. Ik verzoek u ook inlichtingen te verstrekken over het doel van de verwerking(en), de ontvangers van de gegevens en over de herkomst van de gegevens.
Als u met het oog op de vaststelling van mijn identiteit behoefte heeft aan een kopie van een rijbewijs, paspoort of ander identiteitsbewijs, ben ik bereid u deze te verstrekken.
Hoogachtend,
persoonsgegevens verwijderd - in bezit van redactie
-
Sara Etty
Re: concept brief voor opvragen persoonsgegevens bij Dexia
Misschien is het verstandig om ook uit te leggen waarom zo'n verzoek zin heeft. Voordat ik daar iets over zeg het volgende. Dexia kan een bijdrage vragen voor het geven van de informatie. Daar is een wettelijk maximum voor, niet veel overigens, maar dat kan dus. Dexia heeft eerder op een verzoek van mij uit naam van mijn buren geweigerd.
Uit deze gegevens kun je vaststellen op basis waarvan Dexia heeft besloten juist jou te benaderen voor een contract. Dat kan zijn op basis van je financiele gegevens, bijvoorbeeld ook mededelingen van het BKR (indien daar al een melding was over jou en Dexia toch je benaderd heeft met een groot krediet is dat aardig om te weten) maar ook andere gegevens, zoals opleidings niveau, etc. Je moet in elk geval ook nadrukkelijk vragen om het door Dexia in jouw geval gehanteerde 'consumenten profiel'. Als Dexia bewust bepaalde groepen mensen heeft benaderd omdat Dexia meende op bepaalde kenmerken te mogen vermoeden dat aan die mensen makkelijker een contract 'verkocht' zou kunnen worden is dat wellicht kwalijk. Misschien dat je zelfs enige opzet kunt ontdekken met betrekking tot het misleiden en het dwalen. Dat consumenten profiel kun je opvragen onder het mom van doelbinding, informatie omtrent de gang van zaken bij de verwerking van jouw gegevens en transparantie.
Ze mogen inzage op grond van dwingend recht niet weigeren maar doen dat dus wel. In dat geval kun je het Cbp (eventueel collectief) om hulp vragen. Het Cbp kan bemiddelen tussen de verwerker en de belanghebbende.
Succes!
Uit deze gegevens kun je vaststellen op basis waarvan Dexia heeft besloten juist jou te benaderen voor een contract. Dat kan zijn op basis van je financiele gegevens, bijvoorbeeld ook mededelingen van het BKR (indien daar al een melding was over jou en Dexia toch je benaderd heeft met een groot krediet is dat aardig om te weten) maar ook andere gegevens, zoals opleidings niveau, etc. Je moet in elk geval ook nadrukkelijk vragen om het door Dexia in jouw geval gehanteerde 'consumenten profiel'. Als Dexia bewust bepaalde groepen mensen heeft benaderd omdat Dexia meende op bepaalde kenmerken te mogen vermoeden dat aan die mensen makkelijker een contract 'verkocht' zou kunnen worden is dat wellicht kwalijk. Misschien dat je zelfs enige opzet kunt ontdekken met betrekking tot het misleiden en het dwalen. Dat consumenten profiel kun je opvragen onder het mom van doelbinding, informatie omtrent de gang van zaken bij de verwerking van jouw gegevens en transparantie.
Ze mogen inzage op grond van dwingend recht niet weigeren maar doen dat dus wel. In dat geval kun je het Cbp (eventueel collectief) om hulp vragen. Het Cbp kan bemiddelen tussen de verwerker en de belanghebbende.
Succes!
-
el
Sara, ik heb Dexia al eens gevraagd of ze mijn klantprofiel wilden opsturen maar ze vertelden dat ze die niet hadden en dat ik die maar aan mijn tussenpersoon moest vragen.
Dexia vertelde mij dat ze alleen maar bij het BKR controleerden
Dexia vertelde mij dat ze alleen maar bij het BKR controleerden
-
Sara Etty
Is waarschijnlijk niet waar. Wat mijn buren betreft zegt Dexia dat ze meerdere gegevens hebben verwerkt maar ze willen niet vertellen welke gegevens en ook niet hoe ze daaraan zijn gekomen. En laten we het zo stellen, een heleboel Nederlanders zijn nooit benaderd. Daar zal dus een selectie criterium voor zijn geweest. Dit soort organisaties hanteren altijd een consumenten profiel. Dat heeft Dexia en misschien heeft de tussenpersoon het ook. Begin daar maar mee, indien je daarmee in conatct kunt komen. Meestal krijgen tussenpersonen bij mijn weten het gewenste profiel van de opdrachtgever.
-
el
Sara, mijn tussenpersoon heeft het ook niet zegt hij en tijdens het afsluiten van die contrakten heeft hij het hier ook nooit over gehad.
Hij heeft het wordt aandelenlease ook nooit gebruikt, hij noemde het een eenmalige storting.
Hij heeft het wordt aandelenlease ook nooit gebruikt, hij noemde het een eenmalige storting.
-
Sara Etty
Beste EL,
Ik zal eens nadenken over mogelijkheden om hier nogmaals een effectief verzoek over in te dienen. Want ik geloof niet dat r geen profiel gehanteerd is. Dat zou heel uitzonderlijk zijn namelijk en verklaart veel van mijn vragen niet, zoals waarom sommige mensen nooit benaderd zijn. Toeval? Bij DExia e.d.? Ik denk van niet.
Ik zal eens nadenken over mogelijkheden om hier nogmaals een effectief verzoek over in te dienen. Want ik geloof niet dat r geen profiel gehanteerd is. Dat zou heel uitzonderlijk zijn namelijk en verklaart veel van mijn vragen niet, zoals waarom sommige mensen nooit benaderd zijn. Toeval? Bij DExia e.d.? Ik denk van niet.
-
Ali
Dexia heeft slechts KPN-bestanden gemaild en consumentenprofielen bijgehouden op basis van postcode: bijvoorbeeld postcode 2500 zou 'hoog opgeleid, veel kinderen, laagbouw' kunnen betekenen.
Het mag iedereen bekend zijn dat Dexia nauwelijks segmenteerde: iedereen is -waarschijnlijk tot grote ergernis- platgemaild.
Ali
Het mag iedereen bekend zijn dat Dexia nauwelijks segmenteerde: iedereen is -waarschijnlijk tot grote ergernis- platgemaild.
Ali
-
Sara Etty
Ik niet, mijn buren wel, zelfde postcode... Dus?
Nogmaals, dit soort organisaties werken in de regel met consumenten profielen. Daar Dexia niet eens gehoor wil geven aan een inzzage in en afschrift van verwerkte persoonsgegevens verzoek, waartoe ze op grond van wet verplicht zijn, zegt mij dat ze kennelijk geen open kaart willen spelen, en daar dus een reden voor zullen hebben. Vandaar mijn argwaan.
Nogmaals, dit soort organisaties werken in de regel met consumenten profielen. Daar Dexia niet eens gehoor wil geven aan een inzzage in en afschrift van verwerkte persoonsgegevens verzoek, waartoe ze op grond van wet verplicht zijn, zegt mij dat ze kennelijk geen open kaart willen spelen, en daar dus een reden voor zullen hebben. Vandaar mijn argwaan.
-
el
Sara, wat ik denk is dat al die tussenpersonen ooit om tafel hebben gezeten met Dexia (toen Labouchere)om te kijken aan wie ze al deze wonderprodukten konden verkopen.
Het waren toen de vette jaren en iedere huizenbezitter had een flink stuk overwaarde in zijn huis zitten en was dus een uitermate geschikte doelgroep.
Misschien komt veel informatie wel van hypotheek verstrekkers etc want die wisten natuurlijk wel waar het geld te halen was.
Mijn tussenpersoon had al snel voor mij een nieuwe hypotheekverstrekker gevonden voor het herafsluiten van mijn hypotheek en de overwaarde in de aandelenlease te stoppen.
Ze hebben allemaal samengewerkt om ons ons geld afhandig te maken.
Het waren toen de vette jaren en iedere huizenbezitter had een flink stuk overwaarde in zijn huis zitten en was dus een uitermate geschikte doelgroep.
Misschien komt veel informatie wel van hypotheek verstrekkers etc want die wisten natuurlijk wel waar het geld te halen was.
Mijn tussenpersoon had al snel voor mij een nieuwe hypotheekverstrekker gevonden voor het herafsluiten van mijn hypotheek en de overwaarde in de aandelenlease te stoppen.
Ze hebben allemaal samengewerkt om ons ons geld afhandig te maken.
-
Sara Etty
Maar juist dan zijn er dossiers met gegevens aaruit dat blijkt. Dossiers zijn er zoieso. Want je zit in hun bestand. Nu is het zaak te achterhalen wat er precies zit in die dossiers, waarom en hoe het daar is gekomen en op welk moment. Daar gaan de Wbp verzoeken om.
Sterkte.
Sterkte.
-
el
Mensen, allemaal deze aangetekende brief opsturen naar Dexia.
Laat ze maar verklaren wat voor informatie ze over jou hebben en hoe ze er aan gekomen zijn, kost ze weer wat extra werk.
Laat ze maar verklaren wat voor informatie ze over jou hebben en hoe ze er aan gekomen zijn, kost ze weer wat extra werk.
-
el
Sara, kan ik deze brief ook naar mijn tussenpersoon sturen?
-
joop
Beste Sara,
Mijn Winstverdriedubbelaar loopt 20-12-2003 af.
Welke stappen moet ik ondernemen nu ik niet van plan ben op het aanbod van Dexia wil ingaan en moet ik het aan bod van Dexia ook terug sturen als ik niet akkoord ga?
Ik heb me reeds aangemeld bij Leaseverlies, maar moet ik ook nog een brief naar Dexia sturen?
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.
Mijn Winstverdriedubbelaar loopt 20-12-2003 af.
Welke stappen moet ik ondernemen nu ik niet van plan ben op het aanbod van Dexia wil ingaan en moet ik het aan bod van Dexia ook terug sturen als ik niet akkoord ga?
Ik heb me reeds aangemeld bij Leaseverlies, maar moet ik ook nog een brief naar Dexia sturen?
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.
-
Ali
Sta je in de telefoongids Sara? Zo niet, dan zou dat de reden kunnen zijn dat je niet in de database voorkomt terwijl je toch dezelfde postcode hebt. Voor zover ik weet, komt 95% van de adressen in het bestand van Legio van de KPN. De rest komt van eigen aanmeldingen van mensen in recatie op krantenadvertenties e.d. Een fractie komt van incidenteel aangekochte bestanden.
Ik hoop dat ik het zo wel duidelijk heb omschreven.
Voor Legioleas werd nauwelijks gesegmenteerd; wat de tussenpersonen allemaal uitvoeren is natuurlijk moeilijk te achterhalen en het lijkt me stug dat Dexia dossiers bijhoudt van wat tussenpersonen uitvoeren op het gebied van segmentatie.
Ali
Ik hoop dat ik het zo wel duidelijk heb omschreven.
Voor Legioleas werd nauwelijks gesegmenteerd; wat de tussenpersonen allemaal uitvoeren is natuurlijk moeilijk te achterhalen en het lijkt me stug dat Dexia dossiers bijhoudt van wat tussenpersonen uitvoeren op het gebied van segmentatie.
Ali
-
yvonne s
Voor Sara,
Wij zijn onze restschuld in termijnen aan het afbetalen,zouden wij daar nu mee ophouden.
Ik heb een vernietigingsbrief gestuurd vorige week,kon me niet aanmelden bij eegaverlies omdat het contract daar net buiten de termijn viel.
Wij zijn gaan betalen omdat ze dreigden met procedures,
maar wij zijn misschien te snel bang gemaakt.
Graag advies of we alsnog moeten stoppen.
Ga zo door met het goede werk
groetjes yvonne s.
Wij zijn onze restschuld in termijnen aan het afbetalen,zouden wij daar nu mee ophouden.
Ik heb een vernietigingsbrief gestuurd vorige week,kon me niet aanmelden bij eegaverlies omdat het contract daar net buiten de termijn viel.
Wij zijn gaan betalen omdat ze dreigden met procedures,
maar wij zijn misschien te snel bang gemaakt.
Graag advies of we alsnog moeten stoppen.
Ga zo door met het goede werk
groetjes yvonne s.
-
toet
Yvonne Ik weet dat je dit aan etty vraag toch geef ik antwoord .Ga door met betalen ik zie de gevolgen en je moet veel meer betalen als je stop en een incasso achter je aan krijg.Het zijn net pitbuls die trekken ook je broek van je gat af.toet
-
yvonne s
Toet,bedankt voor het antwoord,maakt niet uit van wie het komt.
Als SLV het verliest heb ik inderdaad niet al die extra kosten.
Wat me wel opgevallen is afgelopen maand ,er zat telkens 5
euro kosten bij en deze maand niet.
Vreemd?????
Als SLV het verliest heb ik inderdaad niet al die extra kosten.
Wat me wel opgevallen is afgelopen maand ,er zat telkens 5
euro kosten bij en deze maand niet.
Vreemd?????
-
Sara Etty
Beste EL,
Je kunt het verzoek aan je tussenpersoon sturen. Indien deze ook (met de nadruk op ook) gegevens heeft verwerkt als 'verantwoordelijke'in de zin van de Wbp moet hij aan dat verzoek voldoen en dat zal waarschijlijk wel zo zijn. Ook dat bedrijf zal een bestand hebben met jou erin. Indien de tussenpersoon stelt 'bewerker' te zijn i.z.v. de Wbp en Dexia als verantwoordelijke noemt, kun je van daaruit ook weer verder gaan.
Je kunt het verzoek aan je tussenpersoon sturen. Indien deze ook (met de nadruk op ook) gegevens heeft verwerkt als 'verantwoordelijke'in de zin van de Wbp moet hij aan dat verzoek voldoen en dat zal waarschijlijk wel zo zijn. Ook dat bedrijf zal een bestand hebben met jou erin. Indien de tussenpersoon stelt 'bewerker' te zijn i.z.v. de Wbp en Dexia als verantwoordelijke noemt, kun je van daaruit ook weer verder gaan.
-
Sara Etty
Beste Ali, ik sta gewoon in de gids, dus dat kan het niet geweest zijn.
-
Sara Etty
Beste Joop,
Over de mogelijkheden die je ter beschikking staan heb ik op dit forum al veel geschreven. In het kader van dwaling bijvoorbeeld. Ik val in herhaling als ik het hier opnieuw doe, dus loop eens wat topics na. Mocht je daarna nog vragen hebben, stel ze dan hier op het forum aan mij.
Met vriendelijke groet,
Sara Etty
Over de mogelijkheden die je ter beschikking staan heb ik op dit forum al veel geschreven. In het kader van dwaling bijvoorbeeld. Ik val in herhaling als ik het hier opnieuw doe, dus loop eens wat topics na. Mocht je daarna nog vragen hebben, stel ze dan hier op het forum aan mij.
Met vriendelijke groet,
Sara Etty