Ikea-keuken
Geplaatst: 11 feb 2005 00:41
Eigenlijk baal ik er ontzettend van dat ik dit hele verhaal weer moet tikken, maar ik vind dat er meer mensen moeten weten wat er in de afgelopen maanden is gebeurd.
Vijf maanden geleden besloten mijn vriend en ik te gaan samenwonen in een lief klein pandje. De keuken echter, was niet om aan te zien, daarom besloten wij op zoek te gaan naar een nieuwe. De keuken moest aan drie dingen voldoen, zwart, niet de allerduurste (maar dus ook niet de allergoedkoopste), en moest gemonteerd worden.
Geloof het of niet, de perfecte keuken kwamen we tegen bij Ikea. Prijs goed, kleur grandioos en kon zelfs gemonteerd worden door de afdeling beroep en bedrijf.
Na van Internet de keukenplanner gedownload te hebben, ging ik, gewapend met plattegrond naar de Ikea in Delft. Daar werden we te woord gestaan door een verkoper in opleiding. Zo'n jongen moet het ook nog leren, dus we bleven geduldig. het ontwerp bleek echter redelijk ingewikkeld (?) en daarom vroegen we hem om zijn chef. Toen deze erbij kwam, deed hij een beetje lacherig en zei dat de planner op internet niet echt klopte qua maatvoering en dat de pootjes, die in de catalogus als 18 cm staan, geen 18, maar slechts 17 cm zijn (en ja, dit was van belang)...
We zijn toen zonder bestelling maar naar huis gegaan om het ontwerp aan te passen.
Enkele dagen later waren wij weer bij de Ikea. Wij zijn toen uitstekend geholpen door een verkoper die niet alleen kundig, maar ook klantvriendelijk was. Hij nam rustig de tijd voor ons en met de offerte zijn wij toen naar de kantoorafdeling gegaan om te bestellen. Hier bleek echter dat er een deurtje verkeerd op de offerte stond, deze werd gewijzigd, ik maakte een tekening voor de monteurs ter verduidelijking en de bestelling was geplaatst. Binnen enkele dagen zou er contact met ons opgenomen worden om de leverdatum en montagedatum te bevestigen. De levertijd zou ca. 3 weken zijn.
Twee weken later nog niets gehoord. Mijn vriend en ik hadden besloten het een en ander te wijzigen, en aangezien er nog niets concre et besproken was, zijn we dus weer naar de Ikea gegaan om de bestelling te wijzigen. De bestelling kon men er echter niet bij vinden. Na lang zoeken, bleek de bestelling nog niet geplaatst. het was nog steeds een offerte. Geluk bij een ongeluk, want we konden het nu meteen wijzigen. Niet echt op de manier zoals het hoort, maar ok.
Terug op de keukenafdeling (waar het overigens erg druk was) werden wij te woord gestaan door een van de verkopers. Deze verkoper was blijkbaar niet echt stressbestendig, want zijn toon werd met de minuut onvriendelijker. Toen uiteindelijk de offerte was geprint, las mijn schoonmoeder deze nogmaals na en wat bleek, de fout die de vorige keer gemaakt was, was weer gemaakt. Na de vraag dit te wijzigen en de offerte even netjes met ons door te nemen, werd mijn schoonmoeder door de verkoper uitermate bot duidelijk gemaakt dat hij hier geen zin noch tijd voor had, er andere mensen achter ons stonden te wachten die iets wilden vragen en we maar moesten weggaan.
Op de kantoorafdeling bleek men gelukkig wederom vriendelijk, de order werd gewijzigd en geplaatst. Nogmaals werd toegezegd dat ik binnen enkele dagen een telefoontje zou krijgen over de verdere gang van zaken.
Twee weken later. Nog steeds niets gehoord. Klantenservice gebeld. Ja hoor, onderdelen zouden de komende dinsdag geleverd worden. En de montage dan? O, moest het ook gemonteerd worden (...) Momentje. De monteur kan pas over twee maanden. Ik sprak daarop af dat de levering twee dagen voor montage plaats zou vinden (wat heb je aan 30 dozen die in de weg staan?).
Dinsdagochtend, ik was net op mijn werk, werd ik gebeld door mijn schoonvader. De vrachtwagen stond voor de deur. Aangezien ik het nogal druk had, heb ik ingestemd met de levering. Ik ging ervanuit dat de Ikea dan wel zou zorgen voor een vervroegde montage (mijn fout...).
Ikea gebeld. "maar mevrouw, er staat hier dat de leverdatum voor vandaag afgesproken was...". De monteur bleek echt niet eerder te kunnen. Toen ik aangaf dat het spul wel aardig in de weg stond, bood ze aan het dan maar weer op te laten halen... Nou, dat kende ik inmiddels wel. Weer een dag vrij nemen zeker. Mooi niet. Ik heb 't maar gelaten zoals 't was.
Eindelijk, na twee maanden was daar dan de monteur. "kloppen de dozen?". Ja, weet ik veel, zo'n etiket is niet echt duidelijk. Ik was er vanaf gebleven. Je raad 't al... Het klopte niet... De monteur heeft toen maar gemonteerd wat hij kon. Een deur was uitermate beschadigd. ik heb 'm maar laten monteren, want een extra deurloze kast had ik geen zin in. Deze werd vervangen bij de volgende montage. Lijstje gemaakt van ontbrekende en beschadigde atrikelen. Weer enkele dagen wachten op een telefoontje...
Nog twee weken later... niets gehoord. Weer zelf gebeld. Maand wachten. Half januari... Eerder kon het echt niet. Maar ik zat dus met de Kerst en oud en nieuw met een halve keuken... Twee dagen voor levering. Telefoontje van Ikea. Er mist nog een deurtje. In twee maanden geen enkele keer dat deurtje binnengekomen? "Vast wel, mevrouw". Waarom zit die dan niet bij mijn levering? "weet ik niet, wilt u dan het monteren uitstellen?". Waarop ik zei: "Nou nee, laat ze maar twee keer komen. Ik was (en ben) in staat om ze nu voor elk losse onderdeel weer te laten opdraven. Wanneer kan 't deurtje dan geleverd worden? "Half februari". Geweldig. WEER een maand wachten. En de monteur? "Momentje... O, de monteur kan alleen de dag voor levering.". Nou, laat het deurtje dan maar wat eerder leveren. "Dat kan niet mevrouw...". Zoek dan even een oplossing! "Tja, mevrouw, ik weet 't ook niet!". Als je nou eens regelt dat de monteur het deutje meeneemt? "Dat is wel een goed idee, momentje... Ja hoor, de monteur neemt het deurtje mee". Mooi.
Inmiddels is het 9 februari. Over precies een week wordt dan eindelijk het laatste deurtje gemonteerd.Zou alles goed gaan? Zou de monteur uberhaupt weten dat hij een deurtje moet meenemen? Is het deurtje wit? Of blauw? We zien het wel.
Tot nu toe hebben we alleen nog maar een rekening voor de onderdelen gezien. Die hebben we netjes betaald. Ik vraag me af wat er nog zal volgen, en als die volgt, hoe zal de rekening voor montage er dan uit komen te zien? Een ding is in ieder geval zeker. Ik betaal maximaal 1x voorrij- en montagekosten. Ik hoop alleen dat de Ikea zou coulant zal zijn om in te zien dat het misschien wel correct is om zelf de kosten voor montage op zich te nemen. Tot die tijd wacht ik rustig af. Mijn telefoonrekening, die de Ikea-klanteninformatielijn flink door 't dak heeft geschoten. 10 Eurocent per minuut, zal ik ook wel netjes betalen...
Afijn, jullie horen nog wel hoe 't is afgelopen!
Groetjes, BJ
Vijf maanden geleden besloten mijn vriend en ik te gaan samenwonen in een lief klein pandje. De keuken echter, was niet om aan te zien, daarom besloten wij op zoek te gaan naar een nieuwe. De keuken moest aan drie dingen voldoen, zwart, niet de allerduurste (maar dus ook niet de allergoedkoopste), en moest gemonteerd worden.
Geloof het of niet, de perfecte keuken kwamen we tegen bij Ikea. Prijs goed, kleur grandioos en kon zelfs gemonteerd worden door de afdeling beroep en bedrijf.
Na van Internet de keukenplanner gedownload te hebben, ging ik, gewapend met plattegrond naar de Ikea in Delft. Daar werden we te woord gestaan door een verkoper in opleiding. Zo'n jongen moet het ook nog leren, dus we bleven geduldig. het ontwerp bleek echter redelijk ingewikkeld (?) en daarom vroegen we hem om zijn chef. Toen deze erbij kwam, deed hij een beetje lacherig en zei dat de planner op internet niet echt klopte qua maatvoering en dat de pootjes, die in de catalogus als 18 cm staan, geen 18, maar slechts 17 cm zijn (en ja, dit was van belang)...
We zijn toen zonder bestelling maar naar huis gegaan om het ontwerp aan te passen.
Enkele dagen later waren wij weer bij de Ikea. Wij zijn toen uitstekend geholpen door een verkoper die niet alleen kundig, maar ook klantvriendelijk was. Hij nam rustig de tijd voor ons en met de offerte zijn wij toen naar de kantoorafdeling gegaan om te bestellen. Hier bleek echter dat er een deurtje verkeerd op de offerte stond, deze werd gewijzigd, ik maakte een tekening voor de monteurs ter verduidelijking en de bestelling was geplaatst. Binnen enkele dagen zou er contact met ons opgenomen worden om de leverdatum en montagedatum te bevestigen. De levertijd zou ca. 3 weken zijn.
Twee weken later nog niets gehoord. Mijn vriend en ik hadden besloten het een en ander te wijzigen, en aangezien er nog niets concre et besproken was, zijn we dus weer naar de Ikea gegaan om de bestelling te wijzigen. De bestelling kon men er echter niet bij vinden. Na lang zoeken, bleek de bestelling nog niet geplaatst. het was nog steeds een offerte. Geluk bij een ongeluk, want we konden het nu meteen wijzigen. Niet echt op de manier zoals het hoort, maar ok.
Terug op de keukenafdeling (waar het overigens erg druk was) werden wij te woord gestaan door een van de verkopers. Deze verkoper was blijkbaar niet echt stressbestendig, want zijn toon werd met de minuut onvriendelijker. Toen uiteindelijk de offerte was geprint, las mijn schoonmoeder deze nogmaals na en wat bleek, de fout die de vorige keer gemaakt was, was weer gemaakt. Na de vraag dit te wijzigen en de offerte even netjes met ons door te nemen, werd mijn schoonmoeder door de verkoper uitermate bot duidelijk gemaakt dat hij hier geen zin noch tijd voor had, er andere mensen achter ons stonden te wachten die iets wilden vragen en we maar moesten weggaan.
Op de kantoorafdeling bleek men gelukkig wederom vriendelijk, de order werd gewijzigd en geplaatst. Nogmaals werd toegezegd dat ik binnen enkele dagen een telefoontje zou krijgen over de verdere gang van zaken.
Twee weken later. Nog steeds niets gehoord. Klantenservice gebeld. Ja hoor, onderdelen zouden de komende dinsdag geleverd worden. En de montage dan? O, moest het ook gemonteerd worden (...) Momentje. De monteur kan pas over twee maanden. Ik sprak daarop af dat de levering twee dagen voor montage plaats zou vinden (wat heb je aan 30 dozen die in de weg staan?).
Dinsdagochtend, ik was net op mijn werk, werd ik gebeld door mijn schoonvader. De vrachtwagen stond voor de deur. Aangezien ik het nogal druk had, heb ik ingestemd met de levering. Ik ging ervanuit dat de Ikea dan wel zou zorgen voor een vervroegde montage (mijn fout...).
Ikea gebeld. "maar mevrouw, er staat hier dat de leverdatum voor vandaag afgesproken was...". De monteur bleek echt niet eerder te kunnen. Toen ik aangaf dat het spul wel aardig in de weg stond, bood ze aan het dan maar weer op te laten halen... Nou, dat kende ik inmiddels wel. Weer een dag vrij nemen zeker. Mooi niet. Ik heb 't maar gelaten zoals 't was.
Eindelijk, na twee maanden was daar dan de monteur. "kloppen de dozen?". Ja, weet ik veel, zo'n etiket is niet echt duidelijk. Ik was er vanaf gebleven. Je raad 't al... Het klopte niet... De monteur heeft toen maar gemonteerd wat hij kon. Een deur was uitermate beschadigd. ik heb 'm maar laten monteren, want een extra deurloze kast had ik geen zin in. Deze werd vervangen bij de volgende montage. Lijstje gemaakt van ontbrekende en beschadigde atrikelen. Weer enkele dagen wachten op een telefoontje...
Nog twee weken later... niets gehoord. Weer zelf gebeld. Maand wachten. Half januari... Eerder kon het echt niet. Maar ik zat dus met de Kerst en oud en nieuw met een halve keuken... Twee dagen voor levering. Telefoontje van Ikea. Er mist nog een deurtje. In twee maanden geen enkele keer dat deurtje binnengekomen? "Vast wel, mevrouw". Waarom zit die dan niet bij mijn levering? "weet ik niet, wilt u dan het monteren uitstellen?". Waarop ik zei: "Nou nee, laat ze maar twee keer komen. Ik was (en ben) in staat om ze nu voor elk losse onderdeel weer te laten opdraven. Wanneer kan 't deurtje dan geleverd worden? "Half februari". Geweldig. WEER een maand wachten. En de monteur? "Momentje... O, de monteur kan alleen de dag voor levering.". Nou, laat het deurtje dan maar wat eerder leveren. "Dat kan niet mevrouw...". Zoek dan even een oplossing! "Tja, mevrouw, ik weet 't ook niet!". Als je nou eens regelt dat de monteur het deutje meeneemt? "Dat is wel een goed idee, momentje... Ja hoor, de monteur neemt het deurtje mee". Mooi.
Inmiddels is het 9 februari. Over precies een week wordt dan eindelijk het laatste deurtje gemonteerd.Zou alles goed gaan? Zou de monteur uberhaupt weten dat hij een deurtje moet meenemen? Is het deurtje wit? Of blauw? We zien het wel.
Tot nu toe hebben we alleen nog maar een rekening voor de onderdelen gezien. Die hebben we netjes betaald. Ik vraag me af wat er nog zal volgen, en als die volgt, hoe zal de rekening voor montage er dan uit komen te zien? Een ding is in ieder geval zeker. Ik betaal maximaal 1x voorrij- en montagekosten. Ik hoop alleen dat de Ikea zou coulant zal zijn om in te zien dat het misschien wel correct is om zelf de kosten voor montage op zich te nemen. Tot die tijd wacht ik rustig af. Mijn telefoonrekening, die de Ikea-klanteninformatielijn flink door 't dak heeft geschoten. 10 Eurocent per minuut, zal ik ook wel netjes betalen...
Afijn, jullie horen nog wel hoe 't is afgelopen!
Groetjes, BJ