| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] opschorten betaling???
-
Romaatje
opschorten betaling???
Mijn vader is 1 van de tig gedupeerden die per eind mei met een restschuld komt te zitten. N.a.v. de uitzending van Radar van afgelopen maandag is hij van plan om de betaling op te schorten hopende dat de rechter de zaak aanhoudt tot de uitspraak in de zaak van Leaseverlies en dat die uitkomst positief voor alle deelnemers uitvalt.
Is dat nou eigenlijk wel een goed idee, of is het niet gewoon beter om een lening te treffen bij een bank en de restschuld aan Dexia te betalen?
Wat gaan jullie ondernemen???
Groet
Is dat nou eigenlijk wel een goed idee, of is het niet gewoon beter om een lening te treffen bij een bank en de restschuld aan Dexia te betalen?
Wat gaan jullie ondernemen???
Groet
-
Sara Etty
Re: opschorten betaling???
Indien Dexia de zaken verliest is het de vraag of Dexia voldoende vermogen zal hebben om aan te spreken. Indien je reeds betaald hebt en op grond van de uitspraak recht hebt op restitutie, maar er is niets meer, dan heb je wel gelijk gekregen, maar niet je geld. Het uitstellen van betalen is daarom wel verstandig, al moet je uitkijken niet in allerlei incasso ellende terecht te komen. Dat valt voor de Eegalease situatie wel mee denk ik - omdat indien vernietiging buiten, of inmiddels ook binnen rechte via de stichting is ingeroepen, het de vraag is of er sprake is van een overeenkomst en dus een vorderingsrecht van Dexia op de contractant. Sterker nog, na vernietiging dient Dexia al hetgeen eerder werd overgemaakt door contractant terug te betalen op grond van een vordering van contractant uit onverschuldigde betaling. Ik acht in deze situatie de kans klein dat een incassobureau bereid zal zijn de betwiste vordering over te nemen van Dexia. Zeker nu er al een collectieve procedure in gang gezet is. Nadat de vernietiging is ingeroepen buiten rechte, door de echtgenoot dus, kan Dexia zich uiteraard wel tot de rechter wenden en de contractant dagvaarden. De kans bestaat dat de rechter de zaak zal aanhouden omdat er over dezelfde kwestie, misschien zelfs dezelfde zaak al (collectief) geprocedeerd wordt.
In de Leaseverlies situatie ligt dit alles ingewikkelder. Verstandig is in elk geval Dexia te verzoeken de betalingsverplichting op te schorten in afwachting van de uitkomst van de procedure. Indien er echt incasso maatregelen genomen worden of gaan worden is het beter wel te betalen, al zou ik dat dan zo veel mogelijk proberen te regelen in termijnen. Dat rekt ook weer wat tijd en dan ben je straks in elk geval niet alles kwijt.
In de Leaseverlies situatie ligt dit alles ingewikkelder. Verstandig is in elk geval Dexia te verzoeken de betalingsverplichting op te schorten in afwachting van de uitkomst van de procedure. Indien er echt incasso maatregelen genomen worden of gaan worden is het beter wel te betalen, al zou ik dat dan zo veel mogelijk proberen te regelen in termijnen. Dat rekt ook weer wat tijd en dan ben je straks in elk geval niet alles kwijt.
-
sjoerd
bedankt voor je heldere verklaring Sara Etty,
Misschien mag ik ook even putten uit de kennis van jou en anderen;
Ik heb nu verschillende aanmaningen (2 maanden geleden zou ik begonnen moeten zijn met betalen) gekregen om mijn maandbedrag te betalen, en men dreigt nu met incasso.
kan ik dexia alsnog verzoeken om de betalingen op te schorten in afwachting van de uitspraak?
tweede vraag, wat zijn die kosten als ik een incasso krijg?
wat zijn de kosten als ik een rechtzaak verlies?
WEl ik ik iedereen op opmerken dat als je niet betaald Dexia je aanmeld bij BKR (bureau kredie registratie) wat weer negatieve gevolgen kan hebben als je een hypotheek wilt afsluiten bij een bank, of ergens anders een lening!
Gr. Sjoerd
Misschien mag ik ook even putten uit de kennis van jou en anderen;
Ik heb nu verschillende aanmaningen (2 maanden geleden zou ik begonnen moeten zijn met betalen) gekregen om mijn maandbedrag te betalen, en men dreigt nu met incasso.
kan ik dexia alsnog verzoeken om de betalingen op te schorten in afwachting van de uitspraak?
tweede vraag, wat zijn die kosten als ik een incasso krijg?
wat zijn de kosten als ik een rechtzaak verlies?
WEl ik ik iedereen op opmerken dat als je niet betaald Dexia je aanmeld bij BKR (bureau kredie registratie) wat weer negatieve gevolgen kan hebben als je een hypotheek wilt afsluiten bij een bank, of ergens anders een lening!
Gr. Sjoerd
-
Benno
Ik probeer een extra hypotheek te krijgen en wil mijn schuld aan Dexia aflossen. € 32.000,00 niet betalen en afwachten is ook wat.
-
Sara Etty
Vragen om de betaling (alsnog) op te schorten met een verwijzing naar de Leaseverlies procedures en of Eegalease procedures kan en mag altijd en daar behoort Dexia ook een duidelijke reactie op te geven. In afwachting van die reactie kun je stellen dat maatregelen zoieso opgeschort dienen te worden door Dexia.
In het geval waar ik me momenteel mee bezig houd zijn er in de periode december 2002 - februari 2003 verschillende aanmaningen geweest, overigens nadat de echtgenote de vernietiging bij aangetekend schrijven schriftelijk had ingeroepen. Ik heb in deze zaak verschillende brieven verzonden aan Dexia. Op een deel daarvan is tot op heden iedere reactie uitgebleven. Dexia heeft op 14 januari jl. schriftelijk aangegeven de vordering binnen twee weken na dagtekening over te zullen dragen aan een incassobureau indien betaling uit zou blijven (het contract liep half december 2002 af, Dexia begon kortom erg snel met aanmanen en dreigen, iets waarvoor ik geen basis heb kunnen vinden in de overeenkomst en de algemene voorwaarden) Ik heb namens mijn buren opnieuw contact opgenomen met Dexia zowel schriftelijk als telefonisch. In de loop van februari kwam er een onduidelijke en onvolledige reactie op de vernietiging en de door mij geformuleerde verzoeken. In die reactie werd door Dexia de contractant nogmaals aangemaand om te betalen. Daar een deel van de corespondentie door Dexia werd genegeerd heb ik wederom een brief geschreven en aangegeven dat de door Dexia gestelde betalingsverplichting van contractant (o.m.) in elk geval diende te worden opgeschort totdat Dexia met een duidelijke inhoudelijke reactie zou komen. Hetzelfde m.b.t. het al dan niet overdragen van de betwiste vordering aan een incassobureau en de melding aan het BKR.
Sindsdien heeft Dexia enkel het aanbod toegezonden, onnodig nu dat eerder al telefonisch besproken was en afgewezen door contractant, iets wat ook schriftelijk nog is herhaald. Verdere aanmaningen of maatregelen zijn vooralsnog uitgebleven. De noodzakelijke inhoudelijke reactie overigens ook.
Wat de melding bij het BKR betreft. Ik weet niet exact wat daarvan de voorwaarden zijn, maar indien een vordering als de onderhavige op één of meer gronden is betwist en daar juridische procedures voor gevoerd worden lijkt het mij niet erg correct indien het BKR een dergelijke melding van een van de procespartijen zou registreren. Ik vermoed dat daar in elk geval bezwaar tegen zal kunnen worden gemaakt. Maar dat is een kwestie van uitzoeken. Het BKR heeft een website. Wat kosten van Incasso betreft. Indien daadwerkelijk een bureau wordt ingeschakeld is het zaak om daarmee direct een regeling te treffen (tenzij het een Eegalease situatie betreft, daarover schreef ik hierboven al het een en ander) en daarmee de kosten te beperken. Dan komt er wel iets bij, maar niet veel. Indien je zelf (naast Leaseverlies) een juruidische procedure start, of gedagvaard wordt door Dexia, maak je altijd kosten. Ook als je wint. Een zogeheten kostenveroordeling die in de regel wordt opgelegd door de rechter aan de verliezende partij, dekt slechts een deel van hetgeen je moet besteden om te procederen. Als je zelf verliezer zou zijn, komen die kosten, een deel van de proceskosten van Dexia dus, voor jou rekening bovenop hetgeen je zelf al moest betalen aan griffielasten en je advocaat. Dat is ongeveer waar het op neerkomt.
In het geval waar ik me momenteel mee bezig houd zijn er in de periode december 2002 - februari 2003 verschillende aanmaningen geweest, overigens nadat de echtgenote de vernietiging bij aangetekend schrijven schriftelijk had ingeroepen. Ik heb in deze zaak verschillende brieven verzonden aan Dexia. Op een deel daarvan is tot op heden iedere reactie uitgebleven. Dexia heeft op 14 januari jl. schriftelijk aangegeven de vordering binnen twee weken na dagtekening over te zullen dragen aan een incassobureau indien betaling uit zou blijven (het contract liep half december 2002 af, Dexia begon kortom erg snel met aanmanen en dreigen, iets waarvoor ik geen basis heb kunnen vinden in de overeenkomst en de algemene voorwaarden) Ik heb namens mijn buren opnieuw contact opgenomen met Dexia zowel schriftelijk als telefonisch. In de loop van februari kwam er een onduidelijke en onvolledige reactie op de vernietiging en de door mij geformuleerde verzoeken. In die reactie werd door Dexia de contractant nogmaals aangemaand om te betalen. Daar een deel van de corespondentie door Dexia werd genegeerd heb ik wederom een brief geschreven en aangegeven dat de door Dexia gestelde betalingsverplichting van contractant (o.m.) in elk geval diende te worden opgeschort totdat Dexia met een duidelijke inhoudelijke reactie zou komen. Hetzelfde m.b.t. het al dan niet overdragen van de betwiste vordering aan een incassobureau en de melding aan het BKR.
Sindsdien heeft Dexia enkel het aanbod toegezonden, onnodig nu dat eerder al telefonisch besproken was en afgewezen door contractant, iets wat ook schriftelijk nog is herhaald. Verdere aanmaningen of maatregelen zijn vooralsnog uitgebleven. De noodzakelijke inhoudelijke reactie overigens ook.
Wat de melding bij het BKR betreft. Ik weet niet exact wat daarvan de voorwaarden zijn, maar indien een vordering als de onderhavige op één of meer gronden is betwist en daar juridische procedures voor gevoerd worden lijkt het mij niet erg correct indien het BKR een dergelijke melding van een van de procespartijen zou registreren. Ik vermoed dat daar in elk geval bezwaar tegen zal kunnen worden gemaakt. Maar dat is een kwestie van uitzoeken. Het BKR heeft een website. Wat kosten van Incasso betreft. Indien daadwerkelijk een bureau wordt ingeschakeld is het zaak om daarmee direct een regeling te treffen (tenzij het een Eegalease situatie betreft, daarover schreef ik hierboven al het een en ander) en daarmee de kosten te beperken. Dan komt er wel iets bij, maar niet veel. Indien je zelf (naast Leaseverlies) een juruidische procedure start, of gedagvaard wordt door Dexia, maak je altijd kosten. Ook als je wint. Een zogeheten kostenveroordeling die in de regel wordt opgelegd door de rechter aan de verliezende partij, dekt slechts een deel van hetgeen je moet besteden om te procederen. Als je zelf verliezer zou zijn, komen die kosten, een deel van de proceskosten van Dexia dus, voor jou rekening bovenop hetgeen je zelf al moest betalen aan griffielasten en je advocaat. Dat is ongeveer waar het op neerkomt.
-
Janneman
Hoi Sara,
Ik heb inmiddels ook een aanmaning gekregen dat ik binnen 2 weken moet betalen anders wordt er een incassobureau ingeschakeld.
Ik ben ook aangesloten bij eegalease omdat mijn echtgenote niet heeft meegetekend.
Als ik het goed begrijp kan ik een brief sturen naar Dexia om de betaling uit te stellen???
Hoe kan ik dit het beste formuleren in een brief??
Kan jij mij op weg helpen hiermee????
Ik heb inmiddels ook een aanmaning gekregen dat ik binnen 2 weken moet betalen anders wordt er een incassobureau ingeschakeld.
Ik ben ook aangesloten bij eegalease omdat mijn echtgenote niet heeft meegetekend.
Als ik het goed begrijp kan ik een brief sturen naar Dexia om de betaling uit te stellen???
Hoe kan ik dit het beste formuleren in een brief??
Kan jij mij op weg helpen hiermee????
-
helena
Sara Etty,
Je bent een aanwinst op het forum. Je schrijft heldere taal.
Mag ik je hiervoor bedanken. Er zullen veel vragen op je af komen. Ik hoop dat je dit niet vervelend vindt.
groet
Je bent een aanwinst op het forum. Je schrijft heldere taal.
Mag ik je hiervoor bedanken. Er zullen veel vragen op je af komen. Ik hoop dat je dit niet vervelend vindt.
groet
-
Sara Etty
Even voor de duidelijkheid, indien je echtgenote niet getekend heeft is zij aangesloten bij Eegalease en niet jij. Formeel procedeert Eegalease o.m. namens haar en naar ik vermoed Leaseverlies o.m. namens jou. Heeft jouw echtgenote inmiddels per aangetekend schrijven de vernietiging ingeroepen? Is daar ooit een reactie op gekomen van Dexia? Zo niet, dan moet ze opnieuw schrijven en aangeven dat ze binnen een termijn van zeg zes weken het onverschuldigd door jou overgemaakte bedrag van Dexia terug verwacht. Afgezien hiervan moet ze Dexia er schriftelijk (aangetekend is wel zo verstandig) op wijzen dat zij de aanmaningen aan jouw als haar echtgenoot als niet verzonden beschouwt nu er sinds de ingeroepen vernietiging geen sprake meer is van een overeenkomst of vordering van Dexia op jou. Ook dient zij te stellen dat Dexia om die reden de vordering niet kan overdragen aan een incassobureau. Wat men niet bezit kan men ook niet overdragen immers. Daaraan dient zij toe te voegen dat, indien Dexia dat toch doet de daarmee veroorzaakte kosten voor rekening van Dexia komen. Indien Dexia het oneens is met de ingeroepen vernietiging dan staat het Dexia vrij de zaak voor te leggen aan de rechter. Daar moet Dexia dan maar gebruik van maken. Maar nu de zaak al is voorgelegd aan de rechter door Eegalease is dat een overbodige handeling. Geef dus heel duidelijk aan dat er door Eegalease mede namens jouw echtgenote geprocedeerd wordt. Opschorting van maatregelen e.d. in afwachting van de uitkomst van die procedure is daarmee een zeer reeel verzoek. Hou de brief zakelijk, vriendelijk en duidelijk. De brief dient ondertekend te worden door je echtgenote, of namens jullie gezin door je echtgenote. Niet door jou. Kun je hier iets mee? Anders hoor ik het nog wel.
-
Janneman
Bedankt Sara, voor jouw reactie
Ik heb de vernietigingsbrief namens mijn echtgenote inderdaad opgestuurd naar Dexia.
Ook kreeg ik een reactie terug, er stond in dat hun van mening zijn dat het contract wel geldig is (kort samengevat)
Deze is wel verstuurd voordat eegalease er een rechtzaak van heeft gemaakt.
Is het nu raadzaam om alsnog een brief te sturen en Dexia hierop te wijzen dat ik de betaling wil uitstellen tot er een uitspraak is???
Ik heb de vernietigingsbrief namens mijn echtgenote inderdaad opgestuurd naar Dexia.
Ook kreeg ik een reactie terug, er stond in dat hun van mening zijn dat het contract wel geldig is (kort samengevat)
Deze is wel verstuurd voordat eegalease er een rechtzaak van heeft gemaakt.
Is het nu raadzaam om alsnog een brief te sturen en Dexia hierop te wijzen dat ik de betaling wil uitstellen tot er een uitspraak is???
-
Sara Etty
Schrijven moet zij zeker. Daarin moet zij op de eerste plaats stellen dat er geen overeenkomst tussen jouw en Dexia is en Dexia dus geen vordering heeft op jou. Die dus ook niet kan of mag overdragen aan een incasso instantie etc. Daarbij verwijzend naar de vernietiging. Als Dexia het niet eens is met die vernietiging moet Dexia naar de rechter, wat jouw vrouw betreft is er vernietigd. Op de tweede plaats moet ze zoals gezegd een termijn stellen waarbinnen Dexia het ten onrechte door jou betaalde bedrag moet retourneren. Op de derde plaats moet ze wijzen op de mede namens haar aangespannen procedure van Eegalease en daarover a. zeggen dat het om die reden niet zinvol is voor dexia om jouw persoonlijk te dagvaarden in nog een procedure over hetzelfde geding en b. dat in elk geval de uitkomst van die procedure van Eegalease zal moeten worden afgewacht door Dexia - voor zover Dexia de vernietiging niet accepteren wil - voor er verder gesproken kan worden over wie nu wat aan wie moet betalen. Succes.
-
Janneman
Sara, Ik zal jouw advies proberen te omschrijven in een brief aan Dexia
Bedankt voor de moeite, ik heb al meer keer om advies gevraagd maar na 1 of 2 antwoorden komen er ook adviezen die nergens op slaan. Hier kan ik iets mee, Bedankt
Bedankt voor de moeite, ik heb al meer keer om advies gevraagd maar na 1 of 2 antwoorden komen er ook adviezen die nergens op slaan. Hier kan ik iets mee, Bedankt
-
Janneman
wij hebben het iedere keer over Dexia maar de brieven die gaan over de betalingen komen van Legio
Maakt dit niets uit??
Maakt dit niets uit??
-
Sara Etty
Beste Janneman, schrijf maar aan de afzender van de aanmaningen, Legio dus.
-
L. Blok
Beste Sara,
Met zeer veel genoegen lees ik jouw bijdrage en constateer dat je bijzonder ter zake kundig bent. Jouw bijdrage zijn een aanwinst voor dit forum.
Ben je bereid om een soort van een conceptbrief op te stellen waarbij een opsomming van de bovengenoemde punten worden behandeld? Dan zou ik deze op mijn home page kunnen zetten zodat een ieder die dat wenst deze zou kunnen downloaden. Ik heb namelijk een home page gemaakt en die min of meer gekoppeld aan dit forum voor allerlei toepassingen. Indien je daar toe bereid bent maken we daar verder wel een afspraak over op welke wijze.
m.v.g L. Blok
Met zeer veel genoegen lees ik jouw bijdrage en constateer dat je bijzonder ter zake kundig bent. Jouw bijdrage zijn een aanwinst voor dit forum.
Ben je bereid om een soort van een conceptbrief op te stellen waarbij een opsomming van de bovengenoemde punten worden behandeld? Dan zou ik deze op mijn home page kunnen zetten zodat een ieder die dat wenst deze zou kunnen downloaden. Ik heb namelijk een home page gemaakt en die min of meer gekoppeld aan dit forum voor allerlei toepassingen. Indien je daar toe bereid bent maken we daar verder wel een afspraak over op welke wijze.
m.v.g L. Blok
-
JOOST
Sara Etty
Mijn vrouw heeft ook vernietigt Ik heb de betalingen stop gezet per 1 april en wacht een aanmaning af hierop wil ik dan reageren is dit correct. Of moet ik nu reeds aan Dexia mededelen dat ik gezien de vernietiging niet meer wens te betalen omdat er geen contract meer is verder is het van belang de wetsartikelen waar het hier omgaat te vermelden?
Verder hartelijk bedankt voor je uitleg
Joost
Mijn vrouw heeft ook vernietigt Ik heb de betalingen stop gezet per 1 april en wacht een aanmaning af hierop wil ik dan reageren is dit correct. Of moet ik nu reeds aan Dexia mededelen dat ik gezien de vernietiging niet meer wens te betalen omdat er geen contract meer is verder is het van belang de wetsartikelen waar het hier omgaat te vermelden?
Verder hartelijk bedankt voor je uitleg
Joost
-
Sara Etty
Beste heer Blok,
Ben ik zeker toe bereid. Kan een dezer dagen wel wat maken. Laat maar weten hoe verder.
Sara
Ben ik zeker toe bereid. Kan een dezer dagen wel wat maken. Laat maar weten hoe verder.
Sara
-
Sara Etty
Je vrouw zal naar ik aanneem gebruik gemaakt hebben van de concept brief van Eegalease. Daarin wordt ook aandacht besteed aan de vordering uit onverschuldigde betaling van jouw vrouw op Legio / Dexia. Daar zal een inhoudelijke reactie op moeten komen. Ik zou verder pas opnieuw gaan schrijven wanneer er een aanmaning komt. Dat schrijven moet je vrouw dus doen, niet jij. Alleen zij kan zich beroepen op het gebrek in de totstandkoming niet jij. Al zou je kunnen zeggen dat nu er vernietiging is ingeroepen ook jij daar een beroep op kunt doen tegen Legio / Dexia. Voor de zekerheid dient het toch vanuit haar te gaan voor nu, eventueel samen met jou of namens het gezin als geheel. Dat is wat de wetgever wenst te beschermen met de voorwaarde van toestemming van beide partners bij sommige overeenkomsten.
Indien er weer een aanmaning komt, dan moet zij een brief schrijven en daarin opnemen wat ik hiervoor al uiteen heb gezet.
Indien er weer een aanmaning komt, dan moet zij een brief schrijven en daarin opnemen wat ik hiervoor al uiteen heb gezet.
-
L. Blok
Beste Sara,
Vindt je het goed dat ik je hierover even een e-mailtje stuurt?
m.v.g. L. Blok
Vindt je het goed dat ik je hierover even een e-mailtje stuurt?
m.v.g. L. Blok