LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
FJacobs

Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door FJacobs »

Een paar dagen geleden werd ik gebeld door een verkoopster van KPN. Het gesprek ging over digitale televisie en zij vroeg mij of ik daar interesse in had. Ik vertelde haar dat ik een paar maanden geleden, toen KPN voor het eerst met dit nieuwe product op de markt kwam, al gekeken heb wat de voor- en nadelen hiervan zijn. Uiteraard is de beeldkwaliteit en de prijs aantrekkelijk (in mijn geval 7,95 p/m), maar na bestudering van de brochures die ik van de KPN website heb gedownload ben ik erachter gekomen dat het gebruiksgemak - in vergelijking met een 'normaal' kabelabonnement - nogal tegen valt.
"Wat zijn dan uw bezwaren?" vroeg de telefonische verkoopster.
Dat wilde ik haar wel vertellen.

In de eerste plaats is het opnemen van een programma middels de timer van een videorecorder nogal gedoe. Je moet de opnametijden en kanalen n.l. in én de decoder van KPN én de videorecorder inprogrammeren. Tenminste, als je een twin-decoder hebt aangeschaft, anders is een programma van een ander kanaal opnemen met de timer onmogelijk als je tegelijkertijd naar een ander programma kijkt. Zo'n twin decoder is een eenmalig aanschaf, dus dat valt nog te overzien.
De reden waarom je ook de decoder moet programmeren heeft te maken met het feit dat de decoder op de juiste tijd op het juiste televisiekanaal moet overschakelen, anders neem je misschien een zwart beeld of het verkeerde kanaal op. Twee keer dezelfde tijden en kanalen in moeten programmeren vind ik in dit tijdperk van hoogstaande technologie een beetje knullig. Daarbij wordt de kans op programmeerfouten verdubbeld.
Maar door de dame in kwestie werd dit probleem volledig ontkend. Zij bleef volhouden dat je alleen de decoder hoefde te programmeren en niet de videorecorder. Zij vroeg het voor de zekerheid nog even aan een collega en die bevestigde haar 'gelijk'. Mijn weerwoord werd verder niet serieus genomen.
Ze vroeg me ook nog hoe ik aan deze wijsheid kwam. Ik vertelde haar van de brochure op www.kpn.nl (DigiTV_Handleiding_AD1779.pdf, pag. 42 t/m 44) waarin dit duidelijk wordt uitgelegd, maar zij ontkende dat een dergelijke brochure op de website stond. Ik zou in de war zijn met Digitenne. Mijn webbrowser liegt dus als het ware.

Mijn tweede bezwaar is de extra afstandbediening. Op dit moment heb ik er al een voor de DVD-speler, TV, videorecorder en tuner/versterker. Voor een vijfde erbij heb ik handen en voeten te kort. De afstandsbediening van de decoder kun je wel in plaats van die van je TV gebruiken, maar deze mist gewoon een aantal zeer handige functies die ik niet zou willen missen (bijv. voor teletext, geluids- en breedbeeldinstellingen), dus die van de TV moet ik ernaast blijven gebruiken. Als het abonnement inclusief gratis extra hand zou zijn zou ik dit nog willen overwegen. Ook dit bezwaar werd door de KPN verkoopster weggewuifd. Ze kon zich niet voorstellen dat 'haar' afstandbediening deze voor mij belangrijke functies miste. Maar ook dit is uit één van de brochures te halen (DigiTV_Handleiding_AD1779.pdf, pag. 16 en 17).

Mijn laatste bezwaar viel eigenlijk in het niet bij de eerste twee, n.l. het aantal kanalen dat aangeboden wordt. UPC biedt er zo'n 35 aan, KPN 24, ofwel tweederde. Zenders als ZDF, ARD, Canal+ en BBC worden niet doorgegeven. Maar ook dit werd door mevrouw als non-issue bestempeld, want in de toekomst zouden er meer kanalen bijkomen. Alsof ik daar op dit moment wat aan zou hebben!
En meer kanalen betekent waarschijnlijk een prijsverhoging.

Kortom, mevrouw gaf mij het gevoel dat ik maar wat zat te zeuren. Over de storingsgevoeligheid van de digitale ontvanger heb ik het verder maar niet meer gehad...

Ze stelde nog voor dat ik een abonnement zou nemen waarbij ik in geval van problemen contact met de klantenservice kon opnemen. Ze wekte de indruk dat ik een gratis of voordelig proefabonnement kreeg aangeboden, maar dat bleek niet de bedoeling te zijn, helaas voor mij.

Volgende week wordt ik door haar teruggebeld en dan wil ze weten of ik me misschien door haar 'overtuigende verhaal' bedacht heb. Ik ben bang dat ik dan haar eigen brochures moet gaan zitten voorlezen om haar kennis te vergroten van het product dat ze probeert te verkopen. En daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in, dus neem ik de hele volgende week de telefoon maar niet op...

Gast

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door Gast »

Gewoon die telefoon oppakken en zeggen dat u geen interesse heeft.
Klaar!

Nou zeg, wat kunnen mensen moeilijk doen.

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door Michellangelo »

misschien is dat wel zo snel, maar niet zo leerzaam of vermakelijk om weg te lezen. Ik word teminste iedere keer weer wat wijzer door deze stukjes...

Tosbaga

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door Tosbaga »

het is algemeen bekend dat callcenter medewerkers niet volledig geinformeerd zijn, dat is de schuld van de call centers niet van kpn

GR

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door GR »

Het lijkt me in dit geval nogal glashelder dat kpn verantwoordelijk is voor het feit dat het door hun zelf ingeschakelde callcentre niet goed functioneert. Gelukkig ook maar want anders zouden we nog meer in de maling worden genomen.

Gast

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door Gast »

het is algemeen bekend dat callcenter medewerkers niet volledig geinformeerd zijn, dat is de schuld van de call centers niet van kpn
KPN levert de informatie aan het call center, en beslist hoeveel de medewerkers van het product afweten. Om zo veel mogelijk te besparen worden de cursussen zo kort mogelijk gehouden. KPN is dus zelf wel verantwoordelijk voor de kennisoverdracht.

Tosbaga

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door Tosbaga »

Bij de onderhandelingen met het callcenter worden er bepaalde target gesteld. KPN of elke andere aanbieder gaat in zee met degene die het beste aanbod doet. Vervolgens wordt aan het callcenter de benodigde informatie verstrekt. Het callcenter maakt een overweging over de aanpak en inhoud van het gesprek. De medewerkers gaan zelf aan de slag met informatie, omdat niet iedere klant hetzelfde is. Je kan er in beginsel vanuit gaan dat KPN of een ander bedrijf de benodigde informatie vertrekt, het is dus het callcenter dat daarna met de informatie aan de slag gaat. Als opdrachtgever kan je niet ieder gesprek van een callcenter volgen, je kan alleen steekproefgewijs controleren. Ik heb dit als voormalig callcenter meegemaakt, als dan de opdrachtgever langskomt, mag deze meeluisteren, met de betere call agents. Je wordt ook van te voren ingelicht en past daar je gesprek op aan. Het callcenter is dus verantwoordelijk, niet de opdrachtgever. Als een consument deze informatie al kan verkrijgen is het voor het callcenter al helemaal makkelijk, die krijgt alle informatie in zijn schoot. Veel callagents worden heel snel aan het werk gezet, soms duurt een training niet langer dan een uur en dan ga je meteen bellen. Telefonische verkoop is heel moeilijk en er worden vaak targets afgesproken met een opdrachtgever die net of net niet gehaald kunnen worden en dan is iedere minuut kostbaar. Dit resulteert dus in niet volledige gesprekken of callagents die vlug vlug een gesprek willen sluiten.

ricky
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 mar 2005 22:41

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door ricky »

En meer bezwaren tegen digitale televisie van kpn zijn makkelijk toe te voegen;

- Voor de teletekst-liefhebbers is het een drama, vrijwel altijd ontbreken er hele zinnen in een bericht en je hebt geen geheugen meer zodat je weer ouderwets minuten moet wachten voor je kunt lezen wat je wilt lezen

- De beeldkwaliteit is minder dan een "normaal" kabelabbonement, wat ze ook beweren over zgn. DVD-kwaliteit....

- Het volume van het geluid is onmogelijk goed in te stellen. Als het normaal staat voor het kijken van televisie springt het naar maximaal bij het aanzetten van de video. En voor je dan weer de juiste afstandsbediening te pakken hebt...

- Direct iets opnemen en dan een ander net gaan kijken kan zelfs met de twintuner niet. Je kunt niet een programma programmeren dat al begonnen is volgens de electronische gids...

Omdat de bezwaren van de starter van dit topic ook gelden voor mij zijn dit te veel minpunten. Veel spijt van de overstap van UPC naar KPN (wie had dat een paar jaar geleden kunnen verzinnen...).

VOOR DE TWIJFELAARS : DOE HET NIET !!!!

Tosbaga

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door Tosbaga »

allemaal aan de satelliet...

ricky
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 mar 2005 22:41

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door ricky »

Dan is je beeld inderdaad beter, maar je blijft klooien met zo'n kastje. En daarbij, een schotel aan je huis ziet er niet uit.
Sorry, totdat er een handig geïntegreerd systeem bestaat ga ik weer terug naar de "ouderwetse" analoge kabel :wink:

Tosbaga

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door Tosbaga »

Inderdaad een schotel is niet mooi aan je huis, als je meer naar je huis kijkt dan tv natuurlijk...

Dat kastje heeft gewoon een afstandsbediening daar is geen geklooi aan, en als je slim bent koop je een uitgebreide alles in een, met dvd speler en harde schijf zodat je je dvd/video speler en/of recorder de deur uit kan doen en je dus minder afstandsbedieningen hebt...

ricky
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 mar 2005 22:41

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door ricky »

Als er een goede digitale of sateliet tuner bestaat van een gerenomeerd merk met dubbele tuner, ingebouwde harde schijf, DVD-recorder en geheugen voor teletekst zal ik zeker sateliet overwegen cq KPN-digitaal heroverwegen. Echter ik ken ze niet, dus vertel!


ricky
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 mar 2005 22:41

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door ricky »

Dat gaat de goede kant op, maar nog te nieuw cq experimenteel voor mij. Het is denk wel de toekomst, maar nu nog te veel een pc in een andere jas. Ben geen lid van de HCC en als ik dingen lees over zelf DVDRW en HDD plaatsen of vervangen haak ik af.
Dus moet ik wachten tot dat bij zaken als Expert, De Block, BCC etc. kant en klare producten van de grote merken staan....

Tosbaga

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door Tosbaga »

Dit soort aparatuur koop je sowieso niet bij een bcc of expert maar bij een echte expert. Bij de echte satboer bouwen ze alles voor je in, en zorgen ze dat je de juiste stabiele software hebt. En het zal alleen maar meer een pc worden, de techniek staat niet stil natuurlijk, video, dvd en nu dus harddisk. Linux is sowieso stabieler als windows, dus dat zit wel goed. En ja omdat het een pc is moet je wellicht updaten, ik heb een dreambox en ik kan updaten met 1 druk op de knop. Als dat fout gaat kan ik altijd nog naar de satboer. Dit is de alles in een oplossing, en reelbox is grote speler op de satmarkt. Die troep die philips verkoopt kan je echt niks mee. Jij denkt dat reelbox geen groot merk is, maar binnen de sat branche is het een grote speler, net zoals dreambox. De apparatuur is niet aan te slepen, er is gewoon veel vraag naar en daar is een reden voor...

ricky
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 mar 2005 22:41

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door ricky »

Natuurlijk, bij een goede PC-leverancier bouwen ze ook stabiele systemen op maat. Ik wil echter een kant en klaar product waarbij ik qua gemak en comfort niets inlever tov van een kabelaansluiting en een goede dvd-r / hdd combo. Ik wil geen opties, maar een apparaat dat direct reageert als ik hem aanzet of van zender wissel. Ik wil niets weten en merken van software, hardware en updates. M'n PC snel en up-to-date houden vind ik werk genoeg :wink:

Tosbaga

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door Tosbaga »

Jij wil er gewoon niet aan, je hebt dat ding niet eens zien werken en denk al dat het oncomfortabel is, als jij naar een goeie satboer gaat, die bouwt dat voor je precies voor waar jij het voor wil gebruiken en installeert alles ook thuis, je hebt dan geen gezeik meer met de kabel en ook niet de kosten,

ricky
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 mar 2005 22:41

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door ricky »

Over een jaar ga ik verhuizen en dan ga ik me zeker laten informeren bij een"goede satboer". Maar dat neemt niet weg dat je maar niet begrijpt wat ik probeer te zeggen.
En natuurlijk ben ik een beetje sceptisch, ik heb kpn digitale tv :lol:

Gast

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door Gast »

pffff je moet je wel heel erg vervelen om op deze manier met een medewerkster van een callcenter in discussie te gaan :?

Tosbaga

Re: Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?

Ongelezen bericht door Tosbaga »

er zijn geen callcenter mdw die meedoen aan deze discussie

Gesloten