LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vaillant / onderhoud
Vaillant / onderhoud
In 2001 hadden we veel drukverlies in de Vaillant CV ketel (toen 7 jaar oud). We belden een lokale installateur (van Dijnsen) en die wilde alleen langs komen als we een contract zouden afsluiten. Omdat de ketel al 7 jaar was leek ons jaarlijks onderhoud niet verkeerd. Wel 80 Euro per jaar betalen.
De monteur vond niets vreemds en maakte de brander schoon en stelde een en ander af. Het drukverlies zou waarschijnlijk ergens "onder de grond" zitten of ergens waar het water verdampt.
We moesten echter blijven bijvullen en hielden daar op een gegeven moment tabellen van bij in de ketel. Deze hebben diverse keren aan de monteur laten zien bij de jaarlijkse beurt vond het nog steeds niet vreemd. Dus wij maar gewoon bijvullen (soms elke maand van 3 naar minder and 1 bar).
Enkele weken geleden was er een raar geluid. Een monteur kwam kijken en constateerde een defecte ventilator én een lekke wisselaar én een lekke schotel. Hij liet me de lekkage zien. Volgens hem was dit standaard bij dit type ketel en had de wisselaar al jaren geleden vervangen moeten/kunnen worden.
http://home.hccnet.nl/kemdirect/wisselaar.jpg
Nu zou vervangen van alle onderdelen op zo'n 600 Euro komen en was de ketel dus eigenlijk aan vervanging toe. Zijn bezoek viel onder de service van het bedrijf en hij regelde meteen een verkoper van "van Dijnsen".
Ik moest volgens de verkoper 2 weken wachten op een vervanging want ze hadden het druk en waren mensen aan het opleiden.
Gelukkig vonden we een andere installateur die voor minder na 2 dagen een ketel kon plaatsen.
We kregen voor de gratis service gewoon een dikke rekeing. We hebben uiteraard meteen een klacht ingediend maar die werd meteen naar de prullenbak verwezen omdat we niets op servicebriefjes hadden gezet.
Als destijds de wisselaar was vervangen nu de ventilator dan hadden we niet 2 weken zonder verwarming gezeten en was de ketel nog een aantal jaar meegegaan. Wellicht heeft de grote vochtigheid in de ketel de ventilator geen goed gedaan.
Mag je van een installateur verwachten dat hij deskundig is en het juiste advies geeft of mag je alleen verwachten dat ze "iemand" sturen die de ketel even schoon blaast voor 80 Euro per jaar?
De monteur vond niets vreemds en maakte de brander schoon en stelde een en ander af. Het drukverlies zou waarschijnlijk ergens "onder de grond" zitten of ergens waar het water verdampt.
We moesten echter blijven bijvullen en hielden daar op een gegeven moment tabellen van bij in de ketel. Deze hebben diverse keren aan de monteur laten zien bij de jaarlijkse beurt vond het nog steeds niet vreemd. Dus wij maar gewoon bijvullen (soms elke maand van 3 naar minder and 1 bar).
Enkele weken geleden was er een raar geluid. Een monteur kwam kijken en constateerde een defecte ventilator én een lekke wisselaar én een lekke schotel. Hij liet me de lekkage zien. Volgens hem was dit standaard bij dit type ketel en had de wisselaar al jaren geleden vervangen moeten/kunnen worden.
http://home.hccnet.nl/kemdirect/wisselaar.jpg
Nu zou vervangen van alle onderdelen op zo'n 600 Euro komen en was de ketel dus eigenlijk aan vervanging toe. Zijn bezoek viel onder de service van het bedrijf en hij regelde meteen een verkoper van "van Dijnsen".
Ik moest volgens de verkoper 2 weken wachten op een vervanging want ze hadden het druk en waren mensen aan het opleiden.
Gelukkig vonden we een andere installateur die voor minder na 2 dagen een ketel kon plaatsen.
We kregen voor de gratis service gewoon een dikke rekeing. We hebben uiteraard meteen een klacht ingediend maar die werd meteen naar de prullenbak verwezen omdat we niets op servicebriefjes hadden gezet.
Als destijds de wisselaar was vervangen nu de ventilator dan hadden we niet 2 weken zonder verwarming gezeten en was de ketel nog een aantal jaar meegegaan. Wellicht heeft de grote vochtigheid in de ketel de ventilator geen goed gedaan.
Mag je van een installateur verwachten dat hij deskundig is en het juiste advies geeft of mag je alleen verwachten dat ze "iemand" sturen die de ketel even schoon blaast voor 80 Euro per jaar?
Re: Vaillant / onderhoud
Je had de ketel beter vanaf het begin goed kunnen laten onderhouden.
De fabrikant heeft akties gehad waarbij dit onderdeel tijdens onderhoud, tegen arbeidskosten, werden vervangen. Als je na 7 jaar (rijkelijk laat) een installateur laat komen is het kwaad al geschied.
En installateurs gooien het dan al gauwover de ächterstallig onderhoud"-boeg.
Een combiketel maakt 1.500 à 3000 uur per jaar. Als je auto zoveel uren rijdt zou die minimaal drie keer per jaar onderhoud behoeven.
Een HR-combiketel hoeft slechts eenmaal in de twee jaar onderhoud.
Ongeacht wat er wordt beweerd.
Er zijn woningbouwverenigingen die met cycli van drie jaar werken voor hun HR-bezit, en dat in nauw overleg met de fabrikanten, ook Vaillant...
De ketel was tien jaar oud toen het euvel (de wisselaar) uiteindelijk lek bleek en als er dan nog zoiets als een ventilator bij komt is het einde van de technische levensduurbereikt, helaas. Zo'n ventilator begeeft het ook als er geen lekkende wisselaar is, daar is de wisselaar niet schuldig aan.
Wat je de installateur (als hij de ketel heeft geplaatst of Vaillant-dealer is) nog wel kan verwijten is dat hij zijn vakliteratuur niet bij heeft gehouden, hij had op de hoogte moeten zijn van de problemen met deze ketel.
Tijdens onderhoud is een lekkende wisselaar moeilijk te onderkennen (of je moet afpersen en dat is ook een dure grap) zolang er geen leksporen zijn. Een teruglopen van de druk in de installatie kan zoveel oorzaken hebben (lekke leiding, expansievat, overstort defect) en éénmaal per drie maanden betekent een relatief geringe lekkage. het gaat hem dan niet om kubieke meters maar om kubieke centimeters.
Tachtig euro is veel geld, je had voor een vergelijkbaar bedrag een contact kunnen afsluiten waar ook onderdelen en arbeidsloon in verwerkt zitten. Daarvoor moet je dan niet bij de lokale installatuer maar bij één van de grotere jongens zijn (die van de elektraboeren).
De service is meestal wel goed, ze doen niet zo moeilijk want ze hebben een naam hoog te houden, of op te bouwen.
Dat een bedrijf wat uiteindelijk niet plaatst wel de uren in rekening brengt is gebruikelijk. Want ze kunnen de service-uren niet in mindering brengen op de verkoopprijs van de ketel én ze zijn een klant kwijt.
Sorry, maar ik ben bang dat je geen sterke zaak hebt, helaas.
De fabrikant heeft akties gehad waarbij dit onderdeel tijdens onderhoud, tegen arbeidskosten, werden vervangen. Als je na 7 jaar (rijkelijk laat) een installateur laat komen is het kwaad al geschied.
En installateurs gooien het dan al gauwover de ächterstallig onderhoud"-boeg.
Een combiketel maakt 1.500 à 3000 uur per jaar. Als je auto zoveel uren rijdt zou die minimaal drie keer per jaar onderhoud behoeven.
Een HR-combiketel hoeft slechts eenmaal in de twee jaar onderhoud.
Ongeacht wat er wordt beweerd.
Er zijn woningbouwverenigingen die met cycli van drie jaar werken voor hun HR-bezit, en dat in nauw overleg met de fabrikanten, ook Vaillant...
De ketel was tien jaar oud toen het euvel (de wisselaar) uiteindelijk lek bleek en als er dan nog zoiets als een ventilator bij komt is het einde van de technische levensduurbereikt, helaas. Zo'n ventilator begeeft het ook als er geen lekkende wisselaar is, daar is de wisselaar niet schuldig aan.
Wat je de installateur (als hij de ketel heeft geplaatst of Vaillant-dealer is) nog wel kan verwijten is dat hij zijn vakliteratuur niet bij heeft gehouden, hij had op de hoogte moeten zijn van de problemen met deze ketel.
Tijdens onderhoud is een lekkende wisselaar moeilijk te onderkennen (of je moet afpersen en dat is ook een dure grap) zolang er geen leksporen zijn. Een teruglopen van de druk in de installatie kan zoveel oorzaken hebben (lekke leiding, expansievat, overstort defect) en éénmaal per drie maanden betekent een relatief geringe lekkage. het gaat hem dan niet om kubieke meters maar om kubieke centimeters.
Tachtig euro is veel geld, je had voor een vergelijkbaar bedrag een contact kunnen afsluiten waar ook onderdelen en arbeidsloon in verwerkt zitten. Daarvoor moet je dan niet bij de lokale installatuer maar bij één van de grotere jongens zijn (die van de elektraboeren).
De service is meestal wel goed, ze doen niet zo moeilijk want ze hebben een naam hoog te houden, of op te bouwen.
Dat een bedrijf wat uiteindelijk niet plaatst wel de uren in rekening brengt is gebruikelijk. Want ze kunnen de service-uren niet in mindering brengen op de verkoopprijs van de ketel én ze zijn een klant kwijt.
Sorry, maar ik ben bang dat je geen sterke zaak hebt, helaas.
Re: Vaillant / onderhoud
Contract en relatie met van Dijnsen is beëindigd. Ik hoefde de laatste rekening niet te betalen en ik heb beloofd een eventuele claim te laten vallen.
De buren en vrienden hebben een installateur die op afroep komt en ca 55 Euro kost. Klopt dat eens per 2 jaar voldoende is, heb het nagevraagd bij Vaillant.
Heb nu een Vallaint VHR combi (best getest). Deze is zeer vakkundig geplaatst door Frans Meulendijks uit Geldrop (woon zelf in Breda) voor een uiterst scherpe prijs en ook nog op zaterdag. "We kunnen u toch niet in de kou laten zitten", was zijn commentaar. Dat is pas service. Over een warme douche gesproken.........
De buren en vrienden hebben een installateur die op afroep komt en ca 55 Euro kost. Klopt dat eens per 2 jaar voldoende is, heb het nagevraagd bij Vaillant.
Heb nu een Vallaint VHR combi (best getest). Deze is zeer vakkundig geplaatst door Frans Meulendijks uit Geldrop (woon zelf in Breda) voor een uiterst scherpe prijs en ook nog op zaterdag. "We kunnen u toch niet in de kou laten zitten", was zijn commentaar. Dat is pas service. Over een warme douche gesproken.........
Re: Vaillant / onderhoud
Op zaterdag ?
Ja da,s zeker scherp !!! werkt dus ook zwart zo af en toe .
dat was weer ,n winst pakker voor ,m .
Ja da,s zeker scherp !!! werkt dus ook zwart zo af en toe .
dat was weer ,n winst pakker voor ,m .
Re: Vaillant / onderhoud
Natuurlijk inclusief een officiële factuur inclusief de BTW en de ingestuurde garantiekaart van Vaillant. Zo de waard is.....
Re: Vaillant / onderhoud
Hoop niet voor "Frans Meulendijks uit Geldrop " dat de belastingdienst deze berichten ook leest....
Re: Vaillant / onderhoud
Dus eigenlijk is alles in het minne en keurig geregeld.
Ondanks de laatdunkende en negatieve reacties van sommigen op dit forum blijken er wel nette installateurs te bestaan. Gefeliciteerd!
Enne.....je hebt gelijk, zo de waard is vertrouwt hj zijn gasten.
Veel beunhazen op dit forum....
Ondanks de laatdunkende en negatieve reacties van sommigen op dit forum blijken er wel nette installateurs te bestaan. Gefeliciteerd!
Enne.....je hebt gelijk, zo de waard is vertrouwt hj zijn gasten.
Veel beunhazen op dit forum....
Re: Vaillant / onderhoud
Wie had trouwens het best getest?
M.a.w. wie had die test uitgevoerd?
M.a.w. wie had die test uitgevoerd?
Re: Vaillant / onderhoud
@ Thermotechneut lezen is ook een vak. Ik had al geschreven dat we eens per 2 jaar een inspectie/onderhoudsbeurt laten doen zoals Vaillant dat aanbeveeld. Onze eerste beurt was na 7 jaar maar toen woonde we er pas 2 jaar. Daarvoor is de ketel elders in onderhoud geweest.
@Carp1970. Er is helemaal niets wat de belastingdienst niet zou mogen lezen. Alles is keurig geregeld. Frans Meulendijks is een 100% vakman met ook nog eens een uitzonderlijke service. Blijkbaar mag dat niet meer tegenwoordig.
@Diederik.
Het gaat om een test van de consumentenbond ik dacht in 2002. De onderdelen komen van zeer gerenomeerde bedrijven en de techniek is simpel maar doeltreffend.
@Carp1970. Er is helemaal niets wat de belastingdienst niet zou mogen lezen. Alles is keurig geregeld. Frans Meulendijks is een 100% vakman met ook nog eens een uitzonderlijke service. Blijkbaar mag dat niet meer tegenwoordig.
@Diederik.
Het gaat om een test van de consumentenbond ik dacht in 2002. De onderdelen komen van zeer gerenomeerde bedrijven en de techniek is simpel maar doeltreffend.
Re: Vaillant / onderhoud
@HvN
Bedankt, ga die test bij de consumentenbond nazoeken.
Heb zelf ook jarenlang, en naar tevredenheid een Vaillant ketel geahden die kortgeleden (een jaar geleden) omgeruild voor een Remeha W28c. En nee, ik werk niet bij een installateur maar bij een Woningbouwvereniging en ik heb uit dien hoofde ervaring met c.v.installaties én met lokale én grote installateurs.
en ik verzeker je, de verschillen tussen beiden zijn niet zo groot als velen ons hier willen laten geloven. zowel bij lokaal als landelijk (Tempus en Inhome i.c. Breman) gaan dingen ongelooflijk goed en soms verschrikkelijk fout. Installatietechniek is nou eenmaal een moeilijk vak met waterzijdig, gaszijdig, rookgaszijdig en elektrotechnische problemen en daarnaast gecombineerde problemen (nieuwe ketel, oude installatie). Laten we dat nu maar geloven.
Leven is niet zo simpel als sommigen ons hier willen laten geloven. En soms helpt het meer als een grote organisatie druk uitoefent dan een, voor zijn bestaan van een fabrikant afhankelijke, dealer. daarnaast hebben de grotere jongens, zuiver vanwege hun grootte, meer kennis in huis (servicetechnici of hoger) en meer de knowh(en kennisvan de lokale makke) die een lokale installateur wel weer heeft....
succes met uw ketel!
Bedankt, ga die test bij de consumentenbond nazoeken.
Heb zelf ook jarenlang, en naar tevredenheid een Vaillant ketel geahden die kortgeleden (een jaar geleden) omgeruild voor een Remeha W28c. En nee, ik werk niet bij een installateur maar bij een Woningbouwvereniging en ik heb uit dien hoofde ervaring met c.v.installaties én met lokale én grote installateurs.
en ik verzeker je, de verschillen tussen beiden zijn niet zo groot als velen ons hier willen laten geloven. zowel bij lokaal als landelijk (Tempus en Inhome i.c. Breman) gaan dingen ongelooflijk goed en soms verschrikkelijk fout. Installatietechniek is nou eenmaal een moeilijk vak met waterzijdig, gaszijdig, rookgaszijdig en elektrotechnische problemen en daarnaast gecombineerde problemen (nieuwe ketel, oude installatie). Laten we dat nu maar geloven.
Leven is niet zo simpel als sommigen ons hier willen laten geloven. En soms helpt het meer als een grote organisatie druk uitoefent dan een, voor zijn bestaan van een fabrikant afhankelijke, dealer. daarnaast hebben de grotere jongens, zuiver vanwege hun grootte, meer kennis in huis (servicetechnici of hoger) en meer de knowh(en kennisvan de lokale makke) die een lokale installateur wel weer heeft....
succes met uw ketel!
Re: Vaillant / onderhoud
Geen idee. Ik wil hem wel opzoeken maar waarom de vraag. Mag een installateur niet werken op zaterdag vanwege de CAO of zo????
Re: Vaillant / onderhoud
Waarom niet op zaterdag, als het nodig is zelfs op zondag.
zoniet met de kerst nog. Er zijn nog steeds mensen die niet
door hebben dat je zuinig op je klanten moet zijn, en.........
het brengt extra geld op want we hoeven niet 4 keer in
de week een advertentie in de bladen te zetten. Reklame maken
onze klanten gratis. Maar als je in loon dienst bent boeit het niet
de 28e staat het er weer op toch.
zoniet met de kerst nog. Er zijn nog steeds mensen die niet
door hebben dat je zuinig op je klanten moet zijn, en.........
het brengt extra geld op want we hoeven niet 4 keer in
de week een advertentie in de bladen te zetten. Reklame maken
onze klanten gratis. Maar als je in loon dienst bent boeit het niet
de 28e staat het er weer op toch.
Re: Vaillant / onderhoud
wat bedoeld wordt is dat bedrijven mensen op zaterdag laten werken "om klanten uit de brand te helpen" maar die mensen dan "grijs" uitbetalen terwijl U de volle rekening krijgt inclusief de weekend toeslag want "we laten U toch niet in de kou zitten."
M.a.w. U bent door een beunhaas "uit de brand" geholpen en hebt daar de hoofdprijs voor betaald, van harte.
M.a.w. U bent door een beunhaas "uit de brand" geholpen en hebt daar de hoofdprijs voor betaald, van harte.
Re: Vaillant / onderhoud
Mooie gast die Frans Meulendijks uit Geldrop: laat me eerst 50% aanbetaling doen voor de levering van materialen t.b.v. een zonneboiler, levert daarvoor alleen het opslagvat en laat vervolgens verstek gaan!
Daarbij adverteert hij als zijnde VNI - SEI installateur, maar noch bij de branchevereniging Uneto-VNI noch bij SEI staat hij ingeschreven!! Dus bij de Geschillencommissie vang je bot en moet je via de rechter procederen om je geld terug te krijgen..
Kortom hij is niet betrouwbaar!!
Daarbij adverteert hij als zijnde VNI - SEI installateur, maar noch bij de branchevereniging Uneto-VNI noch bij SEI staat hij ingeschreven!! Dus bij de Geschillencommissie vang je bot en moet je via de rechter procederen om je geld terug te krijgen..
Kortom hij is niet betrouwbaar!!
Re: Vaillant / onderhoud
Inderdaad, de reactie van de zonneboiler is mij ook overkomen, Er deugt niks van. Ik had een oude boiler en die was binnenin gescheurd, levensgevaarlijk om eruit te drinken, goedkopere materialen, en nog steeds niet alles gekregen, alles is al lang betaald ook de BTW. Ik adviseer gedupeerde zoals degene hierboven snel, net als mij je verhaal te zenden aan,
op de site - Duurzaam - , kun je ook ff klage, net als ik. aanpakke die vent.
Hartelijk dank voor uw bericht aan ConsuWijzer. U wilt graag een klacht indienen over een bedrijf en advies over uw situatie. Wij hebben onderstaande informatie van u ontvangen.
Onderwerp van uw bericht: Oneerlijke handelspraktijken en/of een geraffineerde oplichter
Betrokken bedrijf: Frans Meulendijks -- Metech Installaties, / Me Solar. Amroth 10 A 5663 RD Geldrop www.mesolar.nl Kvk no: 17218174
U hebt ons het volgende geschreven:
Wat doet de consumenten toezichthouder aan dit soort handelspraktijken.
mijn verhaal heb ik volledig erbij toegelicht.
Ps. En hoe is het met die ketel afgelopen, leven ze nog?
op de site - Duurzaam - , kun je ook ff klage, net als ik. aanpakke die vent.
Hartelijk dank voor uw bericht aan ConsuWijzer. U wilt graag een klacht indienen over een bedrijf en advies over uw situatie. Wij hebben onderstaande informatie van u ontvangen.
Onderwerp van uw bericht: Oneerlijke handelspraktijken en/of een geraffineerde oplichter
Betrokken bedrijf: Frans Meulendijks -- Metech Installaties, / Me Solar. Amroth 10 A 5663 RD Geldrop www.mesolar.nl Kvk no: 17218174
U hebt ons het volgende geschreven:
Wat doet de consumenten toezichthouder aan dit soort handelspraktijken.
mijn verhaal heb ik volledig erbij toegelicht.
Ps. En hoe is het met die ketel afgelopen, leven ze nog?