LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Leeftijds-discriminatie en sollicitatie
Leeftijds-discriminatie en sollicitatie
Ik wil graag een reactie geven op de uitzending van maandag 21 februari j.l. met betrekking op de niet beantwoorde sollicitaties. Hierbij heeft men een duidelijk aspect vergeten n.l. de leeftijds-discriminatie van oudere werkzoekenden, deze vorm van discriminatie wordt op grote schaal in nederland door de werkgevers toegepast [onder toeziend oog van de overheid en de sociale partners]. Dit is één van de belangrijkste redenen waarom werkgevers niet reageren.
Bezoek ook eens de website www.platform45plus.nl
Bezoek ook eens de website www.platform45plus.nl
Re: Leeftijds-discriminatie en sollicitatie
Beste Danvan, ik ben het helemaal met je eens. Ik heb me vandaag geregistreerd voor dit forum omdat ik de mensen van Tros Radar er op wilde wijzen dat ze die mevrouw van het CWI eens hadden moeten vragen waarom het CWI 50-plussers niet eens meer inschrijft! Ik ben 46 en heb een baan, maar mijn man, gezond van lijf en leden en met een behoorlijke opleiding, kan geen werk meer krijgen! Hij is nl. 52... Vorige week nog: sprak hij af bij een bedrijf een dag langs te komen om te laten zien wat hij kan. Niks aan de hand, iedereen blij dat hij er was (hij komt al vaker bij dat bedrijf), na afloop van de dag zegt men ijskoud: we hebben van de week al iemand anders aangenomen... Ja, jonger dus!
Het is toch godsgeklaagd: ook het Ministerie van Verkeer en Waterstaat moet 1700 mensen ontslaan, en wie gaan er uit? Juist, de ouderen! En 'ouder', dat is tegenwoordig 45plus!
Misschien kan Tros Radar daar toch nog eens op terugkomen?
Het is toch godsgeklaagd: ook het Ministerie van Verkeer en Waterstaat moet 1700 mensen ontslaan, en wie gaan er uit? Juist, de ouderen! En 'ouder', dat is tegenwoordig 45plus!
Misschien kan Tros Radar daar toch nog eens op terugkomen?
Wat mij betreft mag Radar (binnenkort) ook terugkomen op dit onderwerp. Er valt nog genoeg over te discussiëren. Leeftijdsdiscriminatie is er een van. Andere zaken waar ook aandacht aan geschonken kan worden:
- Het nut van open sollicitaties
- De werkwijze van het CWI (wat gebeurd er allemaal nadat iemand zich inschrijft)
- De werkwijze van www.werk.nl (het zoeken naar vacatures op deze site vind ik niet echt praktisch)
- Faseindeling bij het CWI
- Het nut van open sollicitaties
- De werkwijze van het CWI (wat gebeurd er allemaal nadat iemand zich inschrijft)
- De werkwijze van www.werk.nl (het zoeken naar vacatures op deze site vind ik niet echt praktisch)
- Faseindeling bij het CWI
het zijn niet alleen de oudere mensen waarbij er naar leeftijd gekeken worden. ik ben 20 en ben al een klein jaar op zoek naar een weekendbaantje. het liefst doe ik dit in een winkel achter een kassa. maar als ik dan op de man afvraag of ze mensen boven de 18 aannemen is het nee. heb nu een procedure bij het CGB lopen, maar de winkel(s) ontkennen nu natuurlijk dat ze dat niet doen. ze zetten zelfs in vacatures dat ze maar tot 18 of soms 19 aannemen. ze hebben liever 16 jarige tutjes achter de kassa dan iemand van 20 met 4 jaar ervaring. omdat het toch al 2 euro per uur scheelt. slaat toch nergens op? en voor iedereen die het hard kan maken dat er gediscrimineerd is tov hun leeftijd, ga naar het CGB. ik heb binnenkort een zitting en ben benieuwd wat daar uit komt....
Tsja veel succes maar ik denk dat je weinig kans maakt. Hoe wil je dat bewijzen dat ze discrimineren op leeftijd?
heel de dag op internet , niet normaal jullie
ga aan de slag!!!!!!!!!!!!!!
ga aan de slag!!!!!!!!!!!!!!
Ik ben het niet eens met de kritiek van RADAR. Zelf ben ik een 63 jarige man die na een 25 jarig dienstverband in de ww terechtkwam. Het was wel even schrikken toen dat jongetje zij dat ik moest solliciteren, maar hij heeft me prettig geholpen. In 4 middagen heb ik het wel en wee van solliciteren weer geleerd. Samen met hem heb ik een CV gemaakt en nu ben ik al weer geruime tijd aan de slag.
De vacature heb ik gevonden via Werk.nl. Ik had als 63 jarige weinig kaas gegeten van het internet, maar ook daarmee werd ik geholpen. Ik heb echt alleen maar hulde voor het CWI.
Ook die mevrouw met dat rooie haar had gelijk. Het is aan werkgevers om juiste vacatures te plaatsen. En mensen die zelf werk zoeken mogen ook wel wat actiever zijn. als je niets hoort van een baan ga je toch bellen. Niet afwachten.
Nogmaals Hulde aan het CWI
De vacature heb ik gevonden via Werk.nl. Ik had als 63 jarige weinig kaas gegeten van het internet, maar ook daarmee werd ik geholpen. Ik heb echt alleen maar hulde voor het CWI.
Ook die mevrouw met dat rooie haar had gelijk. Het is aan werkgevers om juiste vacatures te plaatsen. En mensen die zelf werk zoeken mogen ook wel wat actiever zijn. als je niets hoort van een baan ga je toch bellen. Niet afwachten.
Ik ben het niet eens met de kritiek van RADAR. Zelf ben ik een 63 jarige man die na een 25 jarig dienstverband in de ww terechtkwam. Het was wel even schrikken toen dat jongetje zij dat ik moest solliciteren, maar hij heeft me prettig geholpen. In 4 middagen heb ik het wel en wee van solliciteren weer geleerd. Samen met hem heb ik een CV gemaakt en nu ben ik al weer geruime tijd aan de slag.
Hierbij het bewijs van discriminatie naar leeftijd (en geslacht) op website van CWI.
administratief medewerker orderadministratie
Dactylo Uitzendburo
Het Rond 132
3995DP Houten
www.dactylo.nl
Algemeen
Referentie : 1455601
Bron : Werk.nl website
Plaatsingsdatum : 23-02-2005
Sluitingsdatum sollicitaties : 23-03-2005
Bedrijfstype : Intermediair
De werklocatie is in Houten.
Het werk
Wij zoeken een Order Entry medewerker bij een internationale organisatie die digitale multifunctionele copiers, printers en faxproducten verkoopt. Het kantoor in Houten verzorgt alle verkoop-, marketing- en service activiteiten.
Deze functie is ter uitbreiding.
De juiste kandidaat is een jongeman die vlot is en een frisse uitstraling heeft, tussen de 22 en maximaal 30 jaar is en een gerichte afgeronde MBO opleiding heeft(bv. richting administratie). Daarnaast minimaal enige werkervaring, computer- en typevaardig, accuraat, nauwkeuring en affiniteit/interesse in de branche.
Je bent verantwoordelijk voor de tijdige en juiste verwerking van verkooporders. Je taken bestaan uit het invoeren van de orders, het behandelen van telefonische aanvragen en het informeren van interne afdelingen over het orderproces.
Bij goed functioneren kan de functie, na ongeveer een jaar, uit een uitgebreidere takenpakket bestaan.
De functie is per direct, fulltime.
Salarisindicatie tussen de € 1400,-- en
€ 1600,-- bruto per maand.
administratief medewerker orderadministratie
Dactylo Uitzendburo
Het Rond 132
3995DP Houten
www.dactylo.nl
Algemeen
Referentie : 1455601
Bron : Werk.nl website
Plaatsingsdatum : 23-02-2005
Sluitingsdatum sollicitaties : 23-03-2005
Bedrijfstype : Intermediair
De werklocatie is in Houten.
Het werk
Wij zoeken een Order Entry medewerker bij een internationale organisatie die digitale multifunctionele copiers, printers en faxproducten verkoopt. Het kantoor in Houten verzorgt alle verkoop-, marketing- en service activiteiten.
Deze functie is ter uitbreiding.
De juiste kandidaat is een jongeman die vlot is en een frisse uitstraling heeft, tussen de 22 en maximaal 30 jaar is en een gerichte afgeronde MBO opleiding heeft(bv. richting administratie). Daarnaast minimaal enige werkervaring, computer- en typevaardig, accuraat, nauwkeuring en affiniteit/interesse in de branche.
Je bent verantwoordelijk voor de tijdige en juiste verwerking van verkooporders. Je taken bestaan uit het invoeren van de orders, het behandelen van telefonische aanvragen en het informeren van interne afdelingen over het orderproces.
Bij goed functioneren kan de functie, na ongeveer een jaar, uit een uitgebreidere takenpakket bestaan.
De functie is per direct, fulltime.
Salarisindicatie tussen de € 1400,-- en
€ 1600,-- bruto per maand.
Dat is geen discriminatie dat is zelfbescherming. Blijkbaar is het team waar je dan in komt te werken ook rond die leeftijd. Als jij dan als excusez le mot ouwe bok tussen al die jonkies zit, kun je je knap ongelukkig voelen.
Ik vind het wel logisch dat ze dat er in zetten.
Mijn man werkte in de bouw en heeft ontslag gekregen (nu 3 maanden thuis) omdat die desbetreffende baas geen werk meer heeft.
We zoeken constant op werk.nl en hij stuurt dan ook gelijk zijn cv als er een bouwvacature bij staat. Eigenlijk nooit een reactie terug. Is het de leeftijd????Denk het toch wel, hij is 54, maar heeft wel 40 jaar werkervaring is is totaal all-round en heeft veel plezier in zijn werk gehad altijd.
Dit aspect is inderdaad niet naar voren gekomen in de desbetreffende uitzending van afgelopen zaterdag over het CWI, jammer...een gemiste kans!
En waarom zou in een jonge ploeg een wat oudere niet welkom zijn? Ik vind dat onzin, juist een gemengde ploeg is toch veel leuker?
Laat een jongere die zo reageert (ouwe bok) zelfs maar eens in deze situatie komen, dan piep je wel anders.
Als het geen open-sollicitatie betreft vind ik dat je verplicht bent als wergever een berichtje terug te sturen. Normen en waarden toch????
Beginnen die niet bij jezelf???
Ik heb zelf een klein relatiebureau en krijg soms ook open sollicitaties binnen. Ik stuur niet iedereen een brief terug, maar dan toch wel even een snel telefoontje dat ik niemand nodig heb.Een kwestie van 4 minuutjes. Hoever ben je heen als je zelfs DAT niet meer over hebt voor een werkzoekende....
Verplaats je eens in de ander....
We zoeken constant op werk.nl en hij stuurt dan ook gelijk zijn cv als er een bouwvacature bij staat. Eigenlijk nooit een reactie terug. Is het de leeftijd????Denk het toch wel, hij is 54, maar heeft wel 40 jaar werkervaring is is totaal all-round en heeft veel plezier in zijn werk gehad altijd.
Dit aspect is inderdaad niet naar voren gekomen in de desbetreffende uitzending van afgelopen zaterdag over het CWI, jammer...een gemiste kans!
En waarom zou in een jonge ploeg een wat oudere niet welkom zijn? Ik vind dat onzin, juist een gemengde ploeg is toch veel leuker?
Laat een jongere die zo reageert (ouwe bok) zelfs maar eens in deze situatie komen, dan piep je wel anders.
Als het geen open-sollicitatie betreft vind ik dat je verplicht bent als wergever een berichtje terug te sturen. Normen en waarden toch????
Beginnen die niet bij jezelf???
Ik heb zelf een klein relatiebureau en krijg soms ook open sollicitaties binnen. Ik stuur niet iedereen een brief terug, maar dan toch wel even een snel telefoontje dat ik niemand nodig heb.Een kwestie van 4 minuutjes. Hoever ben je heen als je zelfs DAT niet meer over hebt voor een werkzoekende....
Verplaats je eens in de ander....
Zelfbescherming? Jij bent toch degene die steeds zegt dat iemand die werk zoekt niet moet zeuren en geen eisen moet stellen? Maar dat is precies wat een werkgever wel doet.Dat is geen discriminatie dat is zelfbescherming. Blijkbaar is het team waar je dan in komt te werken ook rond die leeftijd. Als jij dan als excusez le mot ouwe bok tussen al die jonkies zit, kun je je knap ongelukkig voelen.
Een werkgever mag zeker doen wat hij wil en een werkloze moet dat maar accepteren?
Een werkgever mag inderdaad eisen stellen ja, er zijn nu eenmaal banen waar je niet de eerste de beste tiepmiep op kunt zetten. Maar dan heb ik het wel over redelijke eisen.
En dat zijn niet de eisen die werknemers stellen in de trant van "het werk past niet bij mij" of "Ik ben te hoog opgeleid hiervoor"
En dat zijn niet de eisen die werknemers stellen in de trant van "het werk past niet bij mij" of "Ik ben te hoog opgeleid hiervoor"
Karretje1 heeft weinig meegemaakt op dit gebied,
Zeer waarschijnlijk altijd een vaste baan gehad, waar hij nu nog steeds met plezier werkt,
O wee, als hij op straat komt te staan, dan denk ik dat hij wel even anders praat...
Wees blij dat je vast werk hebt!.
Meng je niet in zaken waar je nooit mee te maken hebt gehad!.
Zeer waarschijnlijk altijd een vaste baan gehad, waar hij nu nog steeds met plezier werkt,
O wee, als hij op straat komt te staan, dan denk ik dat hij wel even anders praat...
Wees blij dat je vast werk hebt!.
Meng je niet in zaken waar je nooit mee te maken hebt gehad!.
Helaas ontbreekt het nog bij veel werkgevers over inzicht met betrekking op een leeftijdsbewust beleid binnen hun bedrijf. veel werkgevers denken dat de leeftijdssamenstelling in de bedrijven niet zal veranderen, maar met een grote groep oudere werknemers op komst is dat natuurlijk niet zo. Dus werkgevers investeer in kwaliteit, kennis, ervaring en kijk wat minder naar opleiding en leeftijd. Het zal u uiteindelijk een hoop kosten besparen.
Daniël
Daniël
Ik kom niet op straat te staan omdat ik geen zeurpiet ben zoals heel veel mensen hier wel.
Nee jij bent geen zeurpiet. Jij zit alleen maar het forum vol te zeuren. Men ziet u ook overal hè?
Tsja ik heb nu eenmaal overal een mening over, daar kan ik ook weinig aan doen.
En je hebt niet anders of iets nuttigers te doen? Ach ja!