LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Enkele vragen en antwoorden op de site van Autoriteit FM

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
L. Blok

Enkele vragen en antwoorden op de site van Autoriteit FM

Ongelezen bericht door L. Blok »

Zo af en toe bezoek ik de site van de Autoriteit FM en kijk ik of er wat interressants vermeld wordt.
Op deze site is ook een onderwerp "Vragen". Toen ik even geleden deze site bezocht en ook even onder "Vragen" keek constateerde ik dat er, sinds ik de laatste keer hierop keek, er een vraag was toegevoegd en wel deze:

"U heeft een klacht over Legio?"

Blijkbaar krijgt men bij AFM nogal wat vragen en klachten binnen over Legio dat men besloten heeft om deze vraag maar bij de "Vragen" te plaatsen op hun website.

Nog enkele vragen en antwoorden zet ik even ter info hier op het forum.

m.v.g.

L. Blok

U heeft een klacht over Legio?
Antwoord
U kunt de klachtenprocedure volgen. Deze kunt u vinden op de website van de Autoriteit-FM onder de categorie 'Klachten'. De Autoriteit-FM onderzoekt momenteel de aanbiedingen van het product van Legio. Omdat de Autoriteit gebonden is aan een wettelijke geheimhoudingsplicht, kan zij niets over dit onderzoek zeggen.

Naar aanleiding van de vele klachten is er een speciale stichting opgericht om de belangen te behartigen van gedupeerden van Legio: de Stichting Leaseverlies. De Autoriteit-FM heeft geen bemoeienis met deze stichting.

Is een effectenovereenkomst verplicht?

Antwoord
Ja, een effectenovereenkomst is verplicht. Dit kunt u nalezen in artikel 27 van de Nadere Regeling toezicht effectenverkeer 1999.

Is een cliëntenprofiel verplicht?

Antwoord
Het opstellen van een cliëntenprofiel is onderdeel van de zorgplicht die banken en andere effecteninstellingen (verder: bank) hebben jegens hun beleggende cliënten. Doel van het cliëntenprofiel is te waarborgen dat de effectendienstverlening aansluit op uw persoonlijke situatie, ervaring en doelstellingen.

Als gevolg van een wijziging in de effectenwetgeving is uw bank verplicht ten behoeve van iedere cliënt een profiel op te stellen en vast te leggen. Om te voldoen aan dit wettelijke vereiste is de bank genoodzaakt om persoonlijke informatie op te vragen bij haar cliënten. Dit betreft informatie over de financiële positie, risicobereidheid, beleggerservaring en beleggingsdoelstellingen van de cliënt. Op basis van de verkregen informatie stelt de bank vervolgens een cliëntenprofiel op en legt dit profiel schriftelijk vast in het cliëntendossier.

Cliënten kunnen niet wettelijk verplicht worden de benodigde informatie te verstrekken. Indien de cliënt besluit geen of te weinig informatie te verstrekken aan de bank dan kan de bank besluiten om de dienstverlening niet te continueren, bijvoorbeeld wanneer de bank van mening is dat zij niet of onvoldoende aan haar zorgplicht jegens de cliënt kan voldoen. Wanneer de bank besluit haar dienstverlening toch voort te zetten, dan zal dit veelal in aangepaste vorm zijn. Als gevolg van het ontbreken van een cliëntenprofiel is de bank namelijk niet in staat om haar dienstverlening aan te laten sluiten op de persoonlijke omstandigheden van de cliënt. De bank zal de cliënt wijzen op de risico's hiervan en het voorgaande vastleggen in het cliëntendossier. Veelal zal de bank dan slechts orders uitvoeren; de bank kan u dan bijvoorbeeld geen beleggingsadvies verstrekken en geen vermogensbeheer voor u uitvoeren. De beleggersbescherming jegens de cliënt is in een dergelijke situatie veelal beperkt tot de toets of voldoende financiële middelen aanwezig zijn om een transactie te kunnen verrichten (de zgn. saldotoets).

Een bank is overigens niet verplicht om het cliëntenprofiel aan hun cliënten te verstrekken, al zullen zij dit veelal wel doen. U bent ook niet verplicht om dit formulier te ondertekenen; de bank zal echter wel vragen of u zich kunt vinden in het van u opgestelde profiel en uw antwoord voor haar administratie vastleggen. Indien uw bank het profiel aan u opstuurt met het bericht dat indien u niet reageert, de bank veronderstelt dat u akkoord bent met het profiel, dan mag de bank zijn dienstverlening ook op dit profiel baseren; een impliciete instemming met het profiel is dus voldoende.

jos

Re: Enkele vragen en antwoorden op de site van Autoriteit FM

Ongelezen bericht door jos »

Beste mr Blok

Dank voor uw wederom belangwekkende bijdrage. Wat ik echter mis is eeen datum waarop deze vastlegging verplicht is geworden. Dit in verband met de datum van afsluiten van mijn (ons) contract.

Groet

Jos

Kroepoekje

Ongelezen bericht door Kroepoekje »

JOS.....?!!! JOS BRINK?!!!!!! JOS BRINK!!!!!!!!

Pieter

Ongelezen bericht door Pieter »

Ze zijn op dreef bij DEXIA.

Mvg pieter

Gesloten