LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WCK

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
saskia
Berichten: 40
Lid geworden op: 17 dec 2003 17:49

Re: WCK

Ongelezen bericht door saskia »

Op 28 april 2000 was slotstand aex 661,38

Op 28 april 2003 was slotstand aex 287,34

Stel dat je nou inleg terug krijgt vermindert met procentuele daling betekent dat dat er toch 56,55% van de inleg NIET terugkomt.

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: WCK

Ongelezen bericht door aert0001 »

Ja, maar..... de lessee kon er niets aan veranderen dat de standen steeds verder naar beneden gingen, zij hadden een contract van 3/5 jaar.

Dexia daarintegen kon hier wél iets aan doen, ze moesten dat eigenlijk ook "saldibewakingsplicht" indien de lesse zijn/haar "mandje" tussentijds wilde verkopen dan moest hij/zij daar 50% boete op betalen.

Het dalen van de koersen KAN EN MAG IN REDELIJKHEID EN BILLIJKHEID NIET DE LESSEE VERWETEN WORDEN!

De lessee stond erbij en keek ernaar hoe Dexia "de bank" al zijn/haar geld liet verdampen en een waarlijk gigantische restschuld op het bordje van de lessee ( lees slachtoffer) deponeerden,

Ton
Laatst gewijzigd door aert0001 op 05 mar 2005 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

trudy
Berichten: 1568
Lid geworden op: 10 okt 2003 15:44

Re: WCK

Ongelezen bericht door trudy »

Precies dat gevoel had ik ook toen men mij zei dat ik niet kon/mocht stoppen met alle psychische ellende vandien, waar die bank gewoon maling aan had. Wat heet "zorg"plicht........"zorgen".......

dikke van Dale.......zorgen = waken = toezicht houden op.......
Laatst gewijzigd door trudy op 05 mar 2005 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: WCK

Ongelezen bericht door aert0001 »

Ook dat is de kracht van de bank! grrrrrrrrrrrr :evil:

Ton

ronald102
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 sep 2004 11:22

Re: WCK

Ongelezen bericht door ronald102 »

Een ding begrijp ik nu niet. Mijn advocaat verkondigt dat banken automatisch over een WcK-vergunning beschikken, m.a.w. Dexia Bank Nederland en haar rechtsvoorganger Bank Labouchere zouden daarover automatisch beschikken.

Kan iemand mij vertellen in hoeverre mijn advocaat het bij het rechte eind heeft aangezien er nu toch contracten vernietigd worden o.b.v. de WcK?

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: WCK

Ongelezen bericht door impact »

Ronald102, je advocaat is dan niet goed op de hoogte over deze materie.

ronald102
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 sep 2004 11:22

Re: WCK

Ongelezen bericht door ronald102 »

Wat ik ooit gelezen heb is dat een bank zonder er verder iets extra's daarvoor te hoeven doen een wck vergunning kunnen aanvragen (banken moeten minimaal over een WTE vergunning beschikken). Voor een verzekeringsmaatschappij is dit een ander verhaal, de aanvraag van een WcK vergunning door een verzekeringsmaatschappij gaat niet zo makkelijk.

Nu het verhaal van mijn advocaat die zegt dat een bank automatisch over een WcK vergunning beschikt ben ik het dus niet mee eens want een bank hoeft helemaal niet die WcK vergunning aangevraagd te hebben. Toch moeten ze die vergunning in huis hebben willen ze aandelenlease producten mogen verkopen.

ad snoeren
Berichten: 2987
Lid geworden op: 06 jan 2004 21:38

Re: WCK

Ongelezen bericht door ad snoeren »

King

Vanwege m'n eigen feestje was het er nog niet van gekomen,
maar alsnog van harte gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!
En dan nog wel het Wck verhaal.
Het is alsof het nu voor niemand meer stuk kan.
Ik feest nog een beetje door vanavond, en neem er dan ook een op jou. :D :D

Liefs Ad

antidexia
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jul 2004 20:36

Re: WCK

Ongelezen bericht door antidexia »

Een advocaat die zoiets beweerd weet dus inderdaad niet waar ie het over heeft. Het verstandigste is dan ook om maar meteen een andere te zoeken, want als ie zoiets simpels al niet weet, dan heeft ie van de hele materie niet veel kaas gegeten. Iedereen kan zelf nalezen hoe dat met die vergunningen werkt. En dat banken deze automatisch zouden bezitten raakt dus kant noch wal.

Hoofdstuk II. De kredietgever Afdeling 1. De vergunning Artikel 9 Het is verboden zonder daartoe verleende vergunning krediet te verlenen, dan wel zich als kredietgever voor te doen. Artikel 10 1. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden regels gesteld betreffende de wijze, waarop de aanvraag om een vergunning moet worden ingediend, de gegevens welke daarbij moeten worden verstrekt en de bescheiden die daarbij moeten worden overgelegd. 2. De aanvrager is ten gunste van ’s Rijks schatkist een bij of krachtens de maatregel vast te stellen bedrag verschuldigd. Artikel 11 1. Op een aanvraag om een vergunning wordt beslist door Onze Minister. 2. Op de aanvraag wordt beslist binnen drie maanden na ontvangst van de aanvraag. Artikel 12 1. Een vergunning kan worden verleend aan een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid en daarbij aangesloten instellingen te zamen, indien die rechtspersoon: a. beschikt over voldoende statutaire bevoegdheden jegens de aangesloten instellingen om een handelen van een zodanige instelling in strijd met het bij of krachtens deze wet bepaalde, dan wel met hetgeen anderszins van een goed kredietgever in het maatschappelijk verkeer mag worden verwacht, tegen te kunnen gaan, b. beschikt over voldoende mogelijkheden tot deskundige ondersteuning van de aangesloten instellingen, en c. gemachtigd is die instellingen bij de vergunningaanvraag en ook overigens voor de toepassing van dit hoofdstuk te vertegenwoordigen. 2. Indien na de verlening van een vergunning als bedoeld in het eerste lid een instelling zich op gelijke voet aansluit bij de rechtspersoon, gaat de vergunning mede gelden voor die instelling. Artikel 13 Onze Minister verleent de vergunning tenzij er gegronde reden is om aan te nemen dat: a. de feitelijke toestand niet met het in of bij de aanvraag vermelde in overeenstemming is of zal zijn; b. bij de kredietverlening in strijd zal worden gehandeld met het bij of krachtens deze wet bepaalde dan wel met hetgeen anderszins van een goed kredietgever in het maatschappelijk verkeer mag worden verwacht; c. de aanvrager bij de kredietverlening niet voor eigen rekening en risico zal optreden.
Artikel 14 1. Een vergunning kan onder beperkingen worden verleend. Aan een vergunning kunnen voorschriften worden verbonden. 2. Aan de vergunning wordt het voorschrift verbonden dat de houder op een daarbij aan te geven wijze dient deel te nemen aan een stelsel van kredietregistratie, tenzij dit voorschrift naar het oordeel van Onze Minister in redelijkheid niet aan de vergunning kan worden verbonden. 3. Aan een vergunning als bedoeld in artikel 12 wordt het voorschrift verbonden dat aan Onze Minister melding moet worden gedaan van de aansluiting van een instelling als bedoeld in artikel 12, tweede lid, onderscheidenlijk van de beëindiging daarvan. Artikel 14a Zodra een instelling ingevolge artikel 52, tweede lid, onder c, d, f onderscheidenlijk g, van de Wet toezicht kredietwezen 1992 in het in dat artikel bedoelde register is ingeschreven, beschikt die instelling, voor zover het aan die instelling ingevolge artikel 31, tweede lid, 32, tweede lid, 50, eerste lid, onderscheidenlijk artikel 51 van genoemde wet is toegestaan krediet te verlenen, over een van rechtswege, zonder beperkingen, verleende vergunning als bedoeld in artikel 9 van deze wet. Artikel 14b 1. Zodra de inschrijving van een instelling als bedoeld in artikel 14a openbaar is gemaakt, zendt Onze Minister die instelling onverwijld een schriftelijke bevestiging van de in dat artikel bedoelde vergunning, vergezeld van een verzoek tot het verschaffen van de in het tweede lid bedoelde gegevens en bescheiden betreffende de kredietverlening. 2. Bij ministeriële regeling wordt bepaald welke gegevens en bescheiden moeten worden verstrekt, alsmede op welke wijze dit dient te geschieden. 3. De instelling doet de gegevens en bescheiden binnen drie maanden na ontvangst van het in het eerste lid bedoelde verzoek toekomen aan Onze Minister. Artikel 14c 1. Onze Minister kan binnen drie maanden na de dag waarop de in artikel 14b bedoelde gegevens en bescheiden zijn ontvangen in het belang van een goede uitvoering van deze wet voorschriften verbinden aan de vergunning van de betrokken instelling. 2. Artikel 14, tweede lid, is van toepassing. Artikel 15 Op schriftelijk verzoek van de vergunninghouder kan Onze Minister de beperkingen en voorschriften wijzigen, aanvullen of intrekken, alsnog beperkingen aanbrengen of voorschriften aan de vergunning verbinden dan wel de vergunning intrekken. Artikel 16 1. Onze Minister kan een aanwijzing geven aan de vergunninghouder: a. die handelt in strijd met de bij of krachtens deze wet gegeven voorschriften; b. die anderszins handelt in strijd met hetgeen van een goed kredietgever in het maatschappelijk verkeer mag worden verwacht; c. die bij de kredietverlening niet voor eigen rekening en risico optreedt. 2. De aanwijzing vermeldt de handelingen welke de vergunninghouder naar het oordeel van Onze Minister dient te verrichten of na te laten. 3. Onze Minister kan bij het geven van de aanwijzing verklaren dat deze buiten beschouwing blijft voor de toepassing van artikel 17, eerste lid, onder b.
4. Onze Minister kan een aanwijzing ter openbare kennis brengen wanneer deze niet meer door een beslissing in beroep kan worden getroffen. Artikel 17 1. Buiten de gevallen, bedoeld in artikel 15, kan een vergunning door Onze Minister worden ingetrokken of beperkt of kunnen daaraan door hem voorschriften worden verbonden: a. indien de te harer verkrijging verstrekte gegevens zodanig onjuist of onvolledig blijken, dat de vergunning zou zijn geweigerd, onderscheidenlijk onder beperkingen of met voorschriften zou zijn verleend, indien bij de behandeling van de aanvraag de juiste gegevens bekend waren geweest; b. indien binnen twee jaar, nadat een krachtens artikel 16 aan de houder gegeven aanwijzing onherroepelijk is geworden, zich wederom een geval als bedoeld in artikel 16, eerste lid, voordoet; c. indien de vergunninghouder aan een aanwijzing geen gevolg geeft; d. indien de vergunninghouder gedurende een periode van ten minste twaalf opeenvolgende maanden minder dan honderd kredieten heeft verleend; e. indien de vergunninghouder in staat van faillissement is komen te verkeren, indien ten aanzien van hem de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is verklaard of indien door een rechterlijke beschikking één of meer goederen van de vergunninghouder onder een bewind als bedoeld in artikel 380, 409 of 431 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek zijn gesteld of indien diens ondercuratelestelling is uitgesproken. 2. Een vergunning wordt door Onze Minister ingetrokken of beperkt of daaraan worden door hem voorschriften verbonden, indien blijkt van gedragingen van de vergunninghouder of van handelingen in zijn onderneming welke in zodanige mate indruisen tegen hetgeen van een goed kredietgever in het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs mag worden verwacht dat het krediet verlenen hem niet langer dan wel slechts met beperkingen of onder voorschriften kan worden toegestaan. 3. Het bepaalde in het eerste lid, onder a, d en e, is niet van toepassing ten aanzien van de houder van een vergunning als bedoeld in artikel 14a . Artikel 18 1. De vergunning vervalt, behoudens het bepaalde in het tweede lid, door: a. overlijden van de vergunninghouder; b. het onherroepelijk worden van een rechterlijke beschikking houdende ondercuratelestelling van de vergunninghouder; c. fusie of splitsing van de rechtspersoon aan wie de vergunning is verleend; d. ontbinding van de rechtspersoon aan wie de vergunning is verleend; e. overdracht door de vergunninghouder van de onderneming waarvoor de vergunning is verleend. 2. Indien toepassing is gegeven aan artikel 12 en zich een van de in het eerste lid bedoelde feiten of omstandigheden voordoet ten aanzien van een van de aangesloten instellingen, vervalt de werking van de vergunning voor de betrokken instelling. Indien het de in artikel 12 genoemde rechtspersoon als zodanig betreft, vervalt de vergunning in haar geheel. 3. Het bepaalde in het eerste en tweede lid is niet van toepassing ten aanzien van een vergunning als bedoeld in artikel 14a . Een zodanige vergunning vervalt zodra de inschrijving, bedoeld in artikel 14a , is komen te vervallen. 4. Indien zich een geval als bedoeld in het eerste, tweede of derde lid voordoet en de onderneming waarvoor de vergunning werd verleend, onderscheidenlijk waarvoor de vergunning mede geldt, aan een andere persoon is overgedragen of op een andere persoon is overgegaan, blijft de vergunning voor die persoon gelden gedurende twee maanden na de dag waarop ingevolge het eerste, tweede of derde lid de vergunning, onderscheidenlijk de werking daarvan, zou vervallen en, indien binnen die tijdsruimte door die persoon een nieuwe vergunning is aangevraagd, verder tot het tijdstip waarop de beslissing op de aanvraag onherroepelijk is geworden. Artikel 19 Van het tijdstip af waarop de vergunning is vervallen of ingetrokken, onderscheidenlijk de werking daarvan is vervallen, geldt het in artikel 9 bedoelde verbod niet voor de voormalige vergunninghouder,
onderscheidenlijk de betrokken instelling, voor zover het de afwikkeling van de lopende zaken betreft. Afdeling 2. Het register Artikel 20 1. Er is een register waarin de vergunninghouders worden ingeschreven ter bescherming van de belangen van kredietnemers. Onze Minister is verantwoordelijk voor het register. Het register is voor een ieder kosteloos ter inzage. 2. Onze Minister bepaalt welke gegevens betreffende de vergunninghouders in het register worden opgenomen en op welke wijze het register wordt ingericht. Artikel 21 1. De inschrijving van een vergunninghouder geschiedt zodra hem een vergunning als bedoeld in artikel 9 is verleend, onderscheidenlijk een bevestiging als bedoeld in artikel 14b, eerste lid, is gezonden. 2. De inschrijving van een vergunninghouder wiens vergunning onherroepelijk is ingetrokken of is vervallen wordt doorgehaald. 3. Onze Minister brengt de nodige aanvullingen of wijzigingen in de ingeschreven gegevens aan indien zich een geval als bedoeld in artikel 12, tweede lid, voordoet, dan wel de werking van een vergunning voor een aangesloten instelling als bedoeld in artikel 12, eerste lid, vervalt door het beëindigen van de aansluiting of door de werking van artikel 18, tweede lid. 4. Indien hem genoegzaam is gebleken dat de ten aanzien van een vergunninghouder ingeschreven gegevens niet overeenstemmen met de werkelijke situatie is Onze Minister bevoegd de nodige wijzigingen in de ingeschreven gegevens aan te brengen. Hij doet hiervan aan de vergunninghouder zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling. Artikel 22 1. Onze Minister verstrekt aan een ieder op diens verzoek afschriften van, uittreksels uit of mededelingen betreffende in het register opgenomen gegevens. 2. Onze Minister stelt de voor de verstrekking van andere dan mondelinge gegevens verschuldigde bedragen vast. Afdeling 3. Overige bepalingen Artikel 23 1. De vergunninghouder zorgt voor een behoorlijke administratie van zijn bedrijf of beroep. 2. De vergunninghouder richt de administratie zodanig in dat aan de hand hiervan de naleving van de bij of krachtens deze wet gegeven voorschriften zo goed mogelijk kan worden beoordeeld. 3. De vergunninghouder of de voormalige vergunninghouder is verplicht alle bescheiden die gegevens inhouden betreffende een door hem verleend krediet onder zich te houden gedurende vijf jaren na de dag waarop die krediettransactie is afgewikkeld. 4. In gevallen waarin een vergunning als bedoeld in artikel 12 is verleend, rusten de in het eerste tot en met derde lid bedoelde verplichtingen op de in artikel 12 genoemde rechtspersoon onderscheidenlijk elk van de afzonderlijke aangesloten instellingen, voor zover het de bedrijfsuitoefening van die rechtspersoon onderscheidenlijk van een zodanige instelling betreft. Artikel 24 1. Iedere vergunninghouder is verplicht Onze Minister binnen een half jaar na afloop van elk kalenderjaar een opgave te verstrekken van: a. het aantal in het afgelopen kalenderjaar verleende kredieten alsmede het totaal van de
kredietsommen daarvan, onderverdeeld naar grootte van de kredietsom, looptijd en kredietvergoeding; b. het aantal van de tot en met het afgelopen kalenderjaar verstrekte, nog lopende kredieten alsmede de uitstaande saldi daarvan, onderverdeeld als bedoeld onder a. 2. Onze Minister kan regels stellen aangaande de wijze waarop de in het eerste lid bedoelde gegevens moeten worden verstrekt en nadere regels aangaande de onderverdeling van die gegevens. Daarbij kan hij bepalen dat de gegevens moeten worden verstrekt door tussenkomst van een dienst waarbij de ingevolge artikel 57 aangewezen ambtenaren werkzaam zijn, dan wel van de in artikel 62, eerste lid, bedoelde organisatie. Artikel 25 1. De vergunninghouder geeft jaarlijks opdracht aan een onafhankelijke accountant tot het verrichten van onderzoek ten behoeve van het door Onze Minister uit te oefenen toezicht op de naleving van het bij en krachtens deze wet bepaalde. 2. Onze Minister stelt regels ten aanzien van het in het eerste lid bedoelde onderzoek. Deze regels hebben in elk geval betrekking op de gegevens die moeten worden verzameld, de wijze waarop het onderzoek dient te geschieden, de werkzaamheden die in dat kader dienen te worden verricht en de verslaglegging aangaande het onderzoek. 3. De vergunninghouder brengt het door de accountant aan hem uitgebrachte verslag van het onderzoek ter kennis van Onze Minister, uiterlijk op een door deze te bepalen tijdstip. Onze Minister kan bepalen dat het verslag te zijnen behoeve ter kennis wordt gebracht van een dienst waarbij de ingevolge artikel 57 aangewezen ambtenaren werkzaam zijn of aan de in artikel 62, eerste lid, bedoelde organisatie. 4. De vergunninghouder verleent bij de opdracht tot het onderzoek de accountant een schriftelijke machtiging om desgevraagd aan de ingevolge artikel 57 aangewezen ambtenaren en de ingevolge artikel 62 aangewezen accountants alle inlichtingen te verstrekken, die redelijkerwijs nodig zijn ter uitvoering van hun taak. Indien een zodanige ambtenaar of accountant inlichtingen verlangt van de accountant die een opdracht tot onderzoek van de vergunninghouder heeft ontvangen, stelt hij de vergunninghouder of een door deze aan te wijzen vertegenwoordiger in de gelegenheid aanwezig te zijn bij het verstrekken van de inlichtingen.

sannie
Berichten: 117
Lid geworden op: 13 feb 2004 10:14

Re: WCK

Ongelezen bericht door sannie »

king gefeliciteerd :lol: :lol: de tweede in korte tijd dat geeft ons weer moed!!maak ereen mooi feest van!

king
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2004 17:26

Re: WCK

Ongelezen bericht door king »

Hoi iedereen,

Net wakker verder gaat hij top, op deze punten ben ik in mijn verweer voor gegaan; Huurkoop, WCK, Dwaling, misleidende reklame, Zorgplicht, DSI uitspraaken, AFM uitspraken, ect. zal het nog wel een
keer compleet afmaken.

Iedereen Top Weekend Gewenst..............
Later
:lol: :lol: :lol: 8) 8) 8)

pewi
Berichten: 679
Lid geworden op: 16 feb 2005 20:52

Re: WCK

Ongelezen bericht door pewi »

Ronald102


Misschien kun je je advocaat eens wijzen op de onderstaande link.

http://www.afm.nl/marktpartijen/default ... oadid=2444

Open het PDF bestand. Hier zie precies vanaf wanneer, welke instelling een WCK vergunning heeft. Dan zie je ook dat Dexia deze pas per 12-4-2003 heeft verkregen. Bovendien, Aegon komt helemaal niet voor op deze lijst. succes

ronald102
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 sep 2004 11:22

Re: WCK

Ongelezen bericht door ronald102 »

bedankt antidexia en pewi voor jullie informatie. Ik zal deze informatie eens aan mijn advocaat voorleggen.

pewi
Berichten: 679
Lid geworden op: 16 feb 2005 20:52

Re: WCK

Ongelezen bericht door pewi »

Graag gedaan

Gesloten