Pagina 1 van 1

fabrieks- vs. winkelgarantie

Geplaatst: 07 mar 2005 20:08
door uiltje
Hallo medeforumleden,

Ik heb een kapotte harddisk waar 3 jaar fabrieksgarantie op zit.
De winkel (mycom Breda) zegt dat ze maar een jaar garantie geven.

Op welke garantie heb ik recht en wat is mycom in dit geval verplicht of juist niet?

Alvast bedankt voor de reacties.

Re: fabrieks- vs. winkelgarantie

Geplaatst: 07 mar 2005 20:13
door Michellangelo
Fabrieksgarantie is garantie, Mycom moet dan als intermediar optreden tussen de fabriek en de klant. Dat is lastig afdwingbaar, de alternatieve optie is om contact op te nemen met de fabrikant.

Re: fabrieks- vs. winkelgarantie

Geplaatst: 07 mar 2005 20:19
door uiltje
Zijn er dan nog kosten aan verbonden als mycom dit gaat doen???

Re: fabrieks- vs. winkelgarantie

Geplaatst: 07 mar 2005 22:25
door Gast
Alleen portokosten.

Re: fabrieks- vs. winkelgarantie

Geplaatst: 16 mar 2005 23:35
door acjzr1
Het is bij zaken als harddisks inderdaad zo dat de winkelier in het eerste jaar het aanspreekpunt is.Indien de storing zich later voordoet dient men de aanduidingen van de fabrikant te volgen.De leverancier staat dan volledig buiten spel. Mijn ervaringen met MYCOM zijn wat dat betreft zeer positief. :D

Re: fabrieks- vs. winkelgarantie

Geplaatst: 17 mar 2005 12:01
door uiltje
Allen bedankt voor de reacties

Re: fabrieks- vs. winkelgarantie

Geplaatst: 04 mei 2005 01:35
door Gast
Bij harddisk kan het gebruikelijk zijn dat je doorverwezen wordt nar de fabrikant, maar wettelijk gezien is de winkelier ook ná de garantieperiode aansprakelijk te stellen voor een deel van het reparatiebedrag.

In geval van een harddisk mag je met een fabrieksgarantie van 3 jaar er dus vanuit gaan dat de levensduuur minimaal 3 jaar is. Gaat deze nu na 2 jaar stuk, dan heb je nog minimaal 1/3 van de levensduur tegoed.
Vraag 1/3 van het bedrag voor opsturen/reparatie naar de fabrikant van de winkelier.

Re: fabrieks- vs. winkelgarantie

Geplaatst: 01 jun 2005 13:07
door martijn1
Fabrieksgarantie geldt alleen op producten die los verkocht worden, dus met een doos, handleiding, accessoires en garantiekaart. Veel computerwinkels leveren echter ook producten onder het OEM-principe. Bijv. een harddisk die ingebouwd wordt in u computer, wordt vaak onder OEM geleverd. hierbij geeft de fabriek geen garantie en bent u dus afhanekelijk van het jaar garantie dat mycom geeft.

Re: fabrieks- vs. winkelgarantie

Geplaatst: 03 jun 2005 15:46
door edv
Hallo Martijn1,

Dat is onzin wat je zegt want maxtor geeft gewoon 3 jaar garantie op hun OEM schijven op dit moment.

Als een winkel 1 jaar garantie geeft moet ja daarna gewoon zelf een rma aanvragen via de website van maxtor en opsturen. Je hebt dan binnen 3 weken een nieuwe thuis liggen.

Re: fabrieks- vs. winkelgarantie

Geplaatst: 21 sep 2005 00:19
door ramirezzz
@ Edv:

Je hebt totaal ongelijk.... als de harddisk is ingebouwd in een computersysteem dan heb je gewoon de 1-jarige fabrieksgarantie van het systeem. Dit geldt dus ook voor de harddisk.
De 3-jaar op de harddisk zal dan vervallen.

Maargoed... hoe komen jullie eigenlijk aan al die "wïjsheden"?? Iedereen denkt precies altijd te weten hoelang bijvoorbeeld een harddisk hoort mee te gaan ... en dat er na de fabrieksgarantie nog steeds garantie is.
Maar ik zie niemand met onderbouwende bronnen (websites) dat er op een harddisk inderdaad altijd 3jr garantie zit (ook al heb je geen fabrieksgarantie meer) ...


Een harddisk is namelijk een mechanisch onderdeel dat erg onderhevig is aan slijtage. Dus mensen, kom eens met jullie bronnen??

Re: fabrieks- vs. winkelgarantie

Geplaatst: 21 sep 2005 10:55
door jurrien
Nu edv , heeft 100 % gelijk, en je praat onzin! Als je een bron wil
ga naar www.maxtor.com en dan klik je op Warranty Periods, en dan
zal je gewoon ZIEN dat de garantie op de meest gebruikte hardidsks
3 jaar is . en dat deze garantie bij de duurdere modellen nog langer is .
Die wie praat er nu slappe onzin?