LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitzending wet kinderopvang, een gemiste kans

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
gastim

Uitzending wet kinderopvang, een gemiste kans

Ongelezen bericht door gastim »

Als lid van een oudercommissie bij een kinderdagverblijf vind ik de uitzending van gisteren echt een gemiste kans.

Het is inderdaad zo dat de nieuwe regeling in eerste instantie meer werk is voor de ouders, maar met de informatie die de overheid ter beschikking heeft gesteld en er echt even voor gaan zitten zijn veel van die rompslomptoestanden op te lossen.

De tussenpersoon is mijn inziens inderdaad - in het geval dat je werkgever niet via een CAO fonds uitbetaald - een vertragende en kostenverhogende factor.

Maar daar bleef de uitzending een beetje hangen. Natuurlijk zijn deze problemen zeer vervelend maar ik verwacht dat deze oplosbaar zijn.

Nadelen waar geen of nauwelijks melding van werd gemaakt:

de tussenschoolse opvang valt niet onder de wet kinderopvang
je krijgt hiervoor dus geen vergoeding van de overheid of werkgever en hebt dus de volgende keuze als je hele dagen werkt: laten overblijven op school (maar hiervoor is wettelijk weinig geregeld) of erg veel betalen voor dat anderhalve uur per dag
de bijdrage van de werkgever is niet verplicht gesteld
nu wordt dat nog gedeeltelijk gecompenseerd door de overheid, maar die bijdrage wordt in de volgende jaren afgebouwd. En dan wordt werken voor de laagstbetaalde partner vaak niet erg rendabel meer.
de wet stelt geen eisen stelt aan de kwaliteit van de opvang.
Daarmee wordt de rol van oudercommissies erg belangrijk. De vraag is of die er voldoende voor zijn toegerust (ondanks de ondersteuning die zij kunnen krijgen bij Boink).

Hoewel ik ook een voorstander van de kinderopvang als basisvoorziening ben, hoop ik toch dat men in eerste instantie probeert om de hiaten in de huidige wetgeving op te lossen.

Janny

Re: Uitzending wet kinderopvang, een gemiste kans

Ongelezen bericht door Janny »

Wat mij steeds weer opvalt is:

mensen willen wel kinderen, maar ze opvoeden en verzorgen , daar mag een ander ,ook financieel aan mee werken..

een kind is nergens beter af dan in het warme oudernest.( oke , uitgezonderd extreme omstandigheden)

Wie werkt, moet ook maar afdragen om in die tijd hun kinderen te laten verzorgen.

Degene die het zelf doet , betaald daar ook voor. ( door geen inkomen te kunnen verwerven).

en gezien de vele ontspoorde jongeren, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dat toch verband met elkaar heeft.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Beste Janny,

Jij hebt het helemaal bij het juiste eind. De mentaliteit is op dit moment: kinderen prima, maar de opvoeding moet een ander maar doen.En dan maar vreemd opkijken dat er zoveel jeugdcriminaliteit is.

Gast

janny, janny :kind is nergens beter af dan in het warme oudernest.( oke , uitgezonderd extreme omstandigheden)

beetje oogkleppen af graag!

Geen onderzoek onderschrijft bovenstaande bewering.

KDV maakt kinderen socialer (wel onderzocht!)

Graag wat genuanceerder

Henk10

Ongelezen bericht door Henk10 »

Wat ik niet begrijp is dat Brinkhorst maar blijft roepen dat we meer moeten werken en het vervolgens onmogelijk maakt voor veel ouders om te werken omdat kinderopvang onbetaalbaar is.

Volgens mij leveren 2 ouders die ieder 32 uur werken meer op dan eentje die 40 uur werkt. En waarom is de bijdrage van bedrijven niet verlicht gesteld?

RiamoedervanAnne

Ongelezen bericht door RiamoedervanAnne »

Hoi

Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat kinderen van wie beide ouders werken ontsporen. Mijn man en ik werken allebei, we delen de zorg over onze dochter. Mijn dochter gaat een halve dag in de week naar het kinderdagverblijf e hier leert ze erg veel. Ze leert zo al op jonge leeftijd met andere kinderen om te gaan.

Ik vind ook dat de overheid niet alles hoeft te betalen. Vorig jaar kregen wij niks terug, nu wel dus dat is mooi meegenomen.

Groeten
Ria

Annemarie de Leeuw

Ongelezen bericht door Annemarie de Leeuw »

Geachte redactie van Radar,

De uitzending van gisteren heeft een onjuist beeld geschetst van de situatie in de kinderopvangbranche zoals deze werkelijk is.

Als kinderopvangaanbieder met ook een tak bemiddeling voor werkgevers en ouders, hebben wij de indruk gekregen dat aan deze uitzending onvoldoende voorbereiding van de feiten voorafgegaan is.

Een aantal opmerkingen die wij graag kwijt willen zijn:

* In een van de genoemde rekenvoorbeelden wordt gesproken over het bruto jaarinkomen van beide ouders, terwijl de overheid (lees belastingdienst) in alle correspondentie richting de ouders aangeeft bij de berekening van de tegemoetkoming uit te gaan van het belastbaar inkomen. Het belastbaar inkomen is voor ouders met een eigen huis en eventueel overige aftrekposten veelal aanzienlijk lager dan het bruto inkomen. Door het belastbaar inkomen op te geven krijgen ouders dus ook veel meer tegemoetkoming. Wij zijn er van overtuigd dat de door u geinterviewde ouders niet het juiste inkomen hebben opgegeven, waardoor zij dus in eerste instantie veel meer betalen dan nodig is. Waarschijnlijk krijgt deze groep ouders aan het einde van het jaar bij opgave van het definitieve jaarinkomen, een hoop geld terug van de overheid.
Wij vragen u hier steekproefsgewijs een onderzoek naar in te stellen en wij zijn ervan overtuigd dat er dan hele andere berekeningen naar boven komen. Juist de lage en middeninkomen zijn door de goede compensatieregelingen gespaard gebleven.

Wij vinden verder dat de berichtgeving over de rol bemiddelaars onder de Wet kinderopvang erg tegenstrijdig wordt weergegeven.
Het verhaal van gisteravond laat enerzijds duidelijk zien dat ouders juist die ondersteuning nog nodig hebben, de PVDA geeft aan dat werkgevers dit zelf wel kunnen regelen maar tegelijkertijd zegt de PVDA ook dat steeds minder werkgevers bereid zijn bij te dragen (en ze hebben dan automatisch niets geregeld waardoor ouders alsnog opdraaien voor de papierwinkel!)
In werkelijkheid is de overheid degene geweest die fiscale beperkingen stelt aan de dienstverlening van bemiddelaars aan werkgevers. Bemiddelaars zijn nog steeds erg nuttig echter worden beperkt door de rol van de overheid.
Als de overheid hier wat soepeler mee zou omgaan, dan zouden wellicht werkgevers ook meer bereid zijn iets te regelen voor kinderopvang.
Zolang de media maar zo negatief blijft, krijgt de branche automatische een negatief imago en dat is nou juist waar niemand op zit te wachten!
Dit is ook niet de werkelijkheid trouwens!

Hopelijk neemt Radar de moeite om opnieuw aandacht te besteden aan het onderwerp kinderopvang en dan wél onderbouwd met de juiste feiten!

Met vriendelijke groet, Annemarie de Leeuw
[email protected]

Peggy

Ongelezen bericht door Peggy »

Allemaal makelijk praten. Jouw man verdient vast genoeg waardoor jij thuis kunt blijven. Ik zou ook graag hele dagen bij mijn dochtertje willen zijn, maar door diverse omstandigheden is dat voor ons niet mogelijk en dus moet ik wel gebruik maken van kinderopvang. En dan hebben wij nog geluk dat onze beide werkgevers mee betalen. En oke in het begin hebben ook wij aanloop problemen gehad, maar nu loopt gelukkig alles soepeltjes. Ik ben wel bang voor wat de toekomst mbt kosten kinderopvang gaat brengen, maar dat zie ik dan wel weer.

Zij die gebruik maken van kinderopvang worden vaak ook gezien als mensen die zo nodig cariere moeten maken en veel willen werken. Dat is niet zo, hoeveel bijstandsmoeders, weduwen, weduwnaars en andere groepen zijn er niet die hiervan gebruik moeten maken. En dan dat gezeur over het feit dat wij, kinderdagverblijf gebruikers, profiteren van de staat, dat doen die huisvrouwen die niet werken ook. Ik weet uit mijn omgeving dat zij iedere maand via de belasting een een of andere tegemoetkoming terug krijgen. Die tegemoetkoming is mischien dan wel niet zo hoog, maar is dat dan niet profiteren?

En wat betreft ontsporing: Ik zie dat mijn dochtertje veel socialer is met andere kindjes en elke keer sta ik verstelt van wat ze nu weer heeft geleerd op het kdv.Dit zie ik ook bij het dochtertje van mijn nicht. Het dochtertje van mijn zus heeft twee jaar thuis gezeten zonder met ander kindjes opgetrokken te hebben en die zegt alleen maar: ikke en hebbe. Die heeft moeite met delen en pakt alles af. En daar wil ik haar niet mee veroordelen want het kan ook karakter zijn, maar je ziet wel het verschil. Ze leert nu pas op de peutercreche dat moet delen. Ik spreek jou nog wel als jouw kinderen later met de verkeerde vriendjes op gaan trekken. Ook al doe je het als ouder nog zo goed en zijn jou kinderen nog zo aardig en lief, je weet niet wat de toekomst brengt, met welke mensen ze om zullen gaan, want daar heb jij als ouder als ze gaan puberen of volwassen worden/zijn weinig invloed op. Ik heb genoeg "perfecte kindjes"zien ontsporen.

Laat je eens goed informeren voordat je denkt ergens op te kunnen reageren:WEET WAAR OVER JE PRAAT EN BEN NIET ZO BEVOOROORDEELD!!!

Janny

Met zes kinderen, ben ik zeker niet iemand met oogkleppen op. en ook niet bevooroordeeld.

En over dat ontsporen, ik meen dat ik opmerkte
en gezien de vele ontspoorde jongeren, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dat toch verband met elkaar heeft
.

is zeker geen vaststelling van een feit.
maar als u zich er aan ergert, dat is uw goed recht, evenals voor mij mijn mening mijn verantwoordelijkheid is.

maar , ik denk, als men zich ergens aan stoot/stoort, men daar niet tevreden over is. en men zich afvraagd , of misschien zit er toch wel een kern van waarheid in zit !!!!!!!!!.

Gelukkig mogen we in Nederland kiezen. en ik dus ook !

Henk10

Ongelezen bericht door Henk10 »

Jij hebt de keuze om thuis te werken doordat je een iegen zaak hebt. daarmee ben je gezegend. een ander veroordelen lijkt me niet op zijn plaats. En hoor ik jaloezie als je het over vakanties hebt....

b-noniem

Ongelezen bericht door b-noniem »

voor wat betreft de kinderopvang: De tweeverdieners moeten niet lopen zeuren dat de kinderopvang zo duur is. Voorbeeld in de uitzending van een (gezamenlijk) inkomen van omgerekend netto zo'n 3000 euro... die lui kunnen gemakkelijk die kinderopvang betalen. En zo niet: dan stopt een van beiden maar met werken; dan kan je je eigen kind(eren) opvangen.
Over de Feng Shui... dat werd in de uitzending verkeerd uitgesproken. De juiste uitspraak is: (fonetisch) foeng sjwei. Het viel mij trouwens erg tegen dat Antoinette hierover toch haar eigen mening liet blijken door de zin waarmee zij dit onderwerp afsloot. Terwijl een programma als radar geen eigen mening dient te geven of haar mening dient te laten blijken; bijvoorbeeld door de manier waarop er iets over wordt gezegd.

Gast

ohja tweeverdieners mogen niet zeuren. Maar vergeet niet dat wij niet al die compensatie krijgen die een grote bevolkingsgroep wel krijgt omdat ze een lager salaris hebben. De middenmoot heeft het net zo zwaar als de minima!

Janny

Henk was dat aan mijn adres.?
Henk10
Gast

Geplaatst op 08 Mrt 2005 13:40 door Henk10

--------------------------------------------------------------------------------

Jij hebt de keuze om thuis te werken doordat je een iegen zaak hebt. daarmee ben je gezegend. een ander veroordelen lijkt me niet op zijn plaats. En hoor ik jaloezie als je het over vakanties hebt....

Zo ja ?

en veroordelen? dat is niet aan mij, en zal ik geensins doen.maar ik mag de vinger wel bij bepaalde dingen leggen.

Ik heb niet over vakantie gesproken.
Hoewel we altijd gelukkig met vakantie konden. Wij hebben altijd heerlijk van de vakanties genoten. met z'n allen.zelfs al waren ze soms nog maar 5 weken oud. gewoon meenemen. en ook buitenlands.
Ik ben niet bevoor-oor-deeld, ik voel me wel gezegend.en bewust van mijn eigen verantwoordelijkheid, die ik zelf moet dragen.!!!

En naar aanleiding van de mevrouw die zei, pas maar op als ze puberen. ter geruststelling, de jongste is 22.

gastim

Ongelezen bericht door gastim »

Goeiemiddag allemaal,

Ik ben begonnen met dit forum.
Weet je wat ik nu zo jammer vind.
Dat het alweer uitmondt in een gehakketak over het wel of niet thuisblijven bij de kinderen.

Laat dat ieders eigen keuze zijn.
En respecteer elkaar alsjeblieft in die keuze.

En als mensen er dan voor kiezen om te werken en kinderen op te voeden, hoop ik dat ze kunnen rekenen op kwalitatieve en betaalbare opvang. In de hoop dat mijn opmerkingen daaraan bijdragen heb ik in eerste instantie reactie geplaatst.

Met vriendelijke groet,

Janny

En als mensen er dan voor kiezen om te werken en kinderen op te voeden,
hoop ik dat ze kunnen rekenen op kwalitatieve en betaalbare opvang.
In de hoop dat mijn opmerkingen daaraan bijdragen heb ik in eerste instantie reactie geplaatst.
Daar kan ik volledig achterstaan.

Maar, en dat is mijn moeite. Waarom moet die opvang door derden worden betaald?

Laat het dan ook bij persoonlijke keuzes.

en niet weer een instantie instellen die de kosten moet dragen voor uw kinderopvang.

U bent geestelijk en financieel verantwoordelijk voor uw kinderen.!

En hoe u dat invult is uw verantwoordelijkheid.

daar hoef ik niet zijdelings aan mee te betalen, terwijl ik ook voor mijn eigen opvang betaal. door het zelf te doen.

spronsen

Ongelezen bericht door spronsen »

Janny, Janny,

Wat een ouderwetse opvatting is dit nu weer, ik heb 2 kinderen, de liefste van de wereld een zoon van 9 die 2 dagen in de week op de opvang heeft gezeten en een dochter van 1,5 jaar die ook 2 dagen op de opvang zit. Het is geweldig hoe ze met de kinderen omgaan, ze worden heel sociaal en leren rekenening te houden met anderen.

En twee dag is net leuk voor zowel ouder als kind. Je blijft als ouder in de maatschappij staan en je hoeft het niet altijd te hebben over luiers verschonen etc.

Spronsje

geschikte ouders

Ongelezen bericht door geschikte ouders »

Als men graag een auto wil en deze niet zelf kan onderhouden ga je met het openbaarvervoer.
Als je kiest voor een kind, denk hier dan eerst even over na en stop tijdelijk met werken tot de kinderen groot genoeg zijn om zelf hun boterham te smeren i.p.v. kinderen op kosten van andere werknemers (bedrijfsubsidie) of belastingbetalers op te laten vangen. En als je werk zo heilig is, neem je geen kinderen.

50tigger

Ongelezen bericht door 50tigger »

Ik ben het helemaal met Janny en geschikte ouders eens!

Janelyv

Ongelezen bericht door Janelyv »

Met alle respect, ik heb begip voor ouders die er voor kiezen om fulltime thuis te blijven voor de kinderen totdat ze bijvoorbeeld naar school gaan. Maar deze ouders hebben zo'n bekrompen denkbeeld bij ouders die dat anders doen. Zodra je er als ouder voor kiest om wel te blijven werken naast het opvoeden van je kind ben je direct een slechte ouder die zelf de opvoeding uit de weg gaat. Bovendien kiezen deze ouders alleen maar voor "carriëre maken" en het "grote geld".
Ik zal niet ontkennen dat er zulke ouders rondlopen en hun kind als accessoire zien maar dat geldt ook voor thuisblijfouders daar zitten ook wel eens "rotte appels" tussen.

Ik ben zelf een kind waarvan beide ouders altijd hebben gewerkt in een eigen onderneming. Mijn moeder werkte parttime en op de dagen dat zij werkte ging ik naar oma, peuterspeelzaal of een goede vriendin. Toendertijd bestond er nog geen KDV dus dat was geen optie, hadden ze anders wellicht wel gebruik van gemaakt.
Ik ben geen "ontspoord" persoon geworden en ben op gebied van aandacht in mijn jeugd niets tekort gekomen. Ik ben blij met de opvoeding die ik heb gehad op gebied van werken, want inmiddels ben ik zelf ondernemer. Dat betekent dus dat ik tevens werkgever ben. Deze werkgever maakt zelf gebruik van kinderopvang en dat bied ik mijn werknemers ook. Persoonlijk vind ik wel degelijk dat kinderopvang een basisvoorziening moet zijn.

De werkende ouder draagt bij aan onze economie en zijn doorgaans zelf prima in staat een gezond evenwicht te vinden in werken en opvoeden. Bovendien hebben deze mensen al heel wat kosten gemaakt voor de overheid toen zij studeerden voor hun vak en brengen dat op deze wijze weer terug.

Een thuisblijfouder draagt direct niet bij aan de economie, hoewel hij/zij uiteraard wel consumeert. Het is dus hypocriet te beweren dat u betaalt aan de opvang van kinderen van een ander.

Daarbij iemand die een hoger inkomen geniet zal daar gerust ook wel wat meer voor moeten doen dan iemand met een midden- of laag inkomen. Daar komt het dragen van risico's en verantwoordelijkheid bij kijken. Bovendien dragen deze mensen ook aardig wat belasting af!
Dat zij dan misschien een voordeel halen met een vergoeding voor kinderopvang vind ik dan rechtvaardig. Doch, vind ik het goed dat de vergoeding inkomengerelateerd is. Wel heb ik mijn twijfels aan het het huidige systeem. Mensen komen plotseling voor een groter kostenlast te staan en dat kan resulteren in gedwongen thuisblijven.

Ik deel de mening dat het programma een troebel beeld heeft geschetst want persoonlijk vind ik die administratie wel meevallen (als werkgever en als gebruiker). Ik vind een bemiddelingsbureau een zwaar overbodige factor.

Al met al, heb respect voor de keuze die men maakt door te gaan werken of juist thuis te blijven; beiden geven voor- en nadelen.
Maar een gemiddeld kind in Nederland is rijk en heeft het allesbehalve slecht (en dan doel ik niet op het materialistische!!), want we hebben het hier toch maar verdomde goed en daarom zeuren we misschien zoveel...

Boze moeder

Ongelezen bericht door Boze moeder »

Ik ben het helemaal met je eens. Ik had nl het volgende in de andere forum gezegd: Wat word in dit forum alles uit zijn verband getrokken zeg. Hebben jullie er ooit wel eens bij stil gestaan dat er gezinnen zijn die niet bij anderen hun kinderen achter kunnen laten, doodweg omdat ze niemand meer hebben? Voor een buitenstaander is het dan heel simpel om te zeggen: "Dan dump je ze toch bij de buren, of er is vast een vriending". Hoe kunnen jullie daarover oordelen. Er zal dan een keuzegemaakt moeten worden en soms is het dan uiteindelijk, financieel economisch gezien het beste is om te gaan werken en je kind naar het kdv te brengen.

En al die gezinnen waarvan er maar een kostwinner is en de partner thuisblijft voor de kids, die krijgen toch ook kinderbijslag, kinderkorting, combinatiekorting. Is dat dan niet trekken van de staat? Betalen daar anderen niet voor? Hoe het ook zij, iedereen met kinderen profiteert van de belastingbetaler, of men nu werkt of niet, of men nu gebruik maakt van kinderopvang of niet.

Houdt dus alstublieft op met deze huichelaarij en maak je druk om dingen die er echt toe doen.

Gesloten