Huren bij Dynamis ABC
Geplaatst: 11 mar 2005 15:36
Sinds juni 2002 huren wij een woning van Dynamis ABC, vastgoedmanagers. Zij zijn een onderdeel van de makelaars Boelens Jorritsma.
Al van begin af aan hebben wij problemen met de toen 15 jaar oude cv-installatie. De verwarming functioneert naar behoren, de warmwatervoorziening uiterst slecht. De druk van de ketel daalt binnen een week van 2 bar naar een halve bar en de watertemperatuur fluctueert zo enorm dat onze kinderen niet zonder gevaar kunnen douchen.
In eerste instantie was men welwillend en is er een aantal malen een monteur langsgeweest, die de cv-installatie heeft afgeperst(zonder resultaat) en een aantal onderdelen heeft vervangen. Dit heeft niet tot een verbetering geleid. Uiteindelijk hebben wij gevraagd of er, inmiddels 2 jaar later, geen nieuwe ketel geinstalleerd kon worden. De vriendelijkheid verdween als sneeuw voor de zon, van vervanging was geen sprake. Daarop hebben wij besloten niet meer telefonisch contact met de technische dienst op te nemen, maar uitsluitend schriftelijk, ivm eventuele bewijzen.
Dit besluit viel samen met nog een gebrek aan het huis: de riolering. Sinds wij in het huis wonen hebben wij al 2 keer een ontstopbedrijf moeten laten komen omdat het riool potdicht zat(dit is voor eigen rekening). Volgens de werknemer van het bedrijf was hij bij de vorige bewoners al kind aan huis, elk jaar zat het verstopt. Dat is niet normaal voor een redelijk nieuw riool, zeker niet als er geen voorwerpen door het toilet gespoeld worden die daar niet voor bedoeld zijn(maandverband, luiers, jus ed). Na veel getouwtrek is er een camera-inspectie in het riool geweest, wat overigens niets opleverde.
Op 1 februari van dit jaar was het riool weer verstopt. De monteur die kwam riep onmiddelijk dat het riool verzakt was(en dat zou niet zo vreemd zijn, deze nieuwbouwwijk is gebouwd op voormalig moeras)en dat een verzakking niet altijd op een camera-inspectie te zien was, zeker niet als het riool net ontstopt was.
Over deze twee zaken ben ik een correspondentie begonnen met Dynamis. Helaas een zeer eenzijdige, op mijn brieven en faxen kwam geen enkel respons. Uiteindelijk zijn we toch maar weer gaan bellen en kwam er een cv-monteur. Deze heeft iets vervangen, zei dat hij een verzoek tot vervanging van de ketel zou indienen en toen was er helemaal geen warm water meer. Na ettelijke telefoontjes kwam er de dag daarna een andere monteur die besloot dat er een nieuw gasblok in moest komen. Dat gasblok is de dag erna vervangen. Op de benedenverdieping was er weer warm water en de monteur vertrok, nadat hij mij had laten zien dat hij bij de technische dienst van zijn bedrijf weer een verzoek tot vervanging van de ketel had ingediend. Toen ik boven de kraan opendraaide:wederom geen warm water. Toen heb ik opnieuw de monteur gebeld en de technisch manager van Dynamis. Die bleek inmiddels behoorlijk geirriteerd te zijn geraakt over onze telefoontjes en werd behoorlijk onbeschoft. Op mijn vraag waarom hij mijn brieven en faxen niet beantwoordde, antwoordde hij dat hij dat nooit deed. Op mijn vraag wat er met het verzoeken tot vervanging van de ketel zou worden gedaan, antwoordde hij dat hij geen verzoeken had ontvangen. Terwijl ik 10 minuten daarvoor van de telefoniste van het loodgietersbedrijf te horen had gekregen dat er inmiddels 2 faxen met verzoek tot vervanging naar hem waren gestuurd! Weer 10 minuten later belde de technische dienst van het loodgietersbedrijf(volgt u het nog?)die ons mededeelde dat er nu niemand meer zou komen voor die ketel, tenzij we de kosten zelf betaalden(dat kunnen ze niet zeggen zonder daarvan opdracht van Dynamis te hebben gekregen). Volgens hun lag het aan de mengkraan van de douche. Dus weer gebeld met Dynamis, die uiteindelijk een ander bedrijf heeft gestuurd om de kraan te vervangen. De monteur draaide de kraan open, keek even en zei simpelweg: "ik wil de kraan best vervangen, maar het ligt aan de ketel. Dat ding is zo op dat ie de hoeveelheid water die er langs komt niet meer warm krijgt, tenzij je de kraan een heel klein stukje open zet.". En daar kunnen we het voorlopig mee doen. We hebben warm water, zij het erg mondjesmaat en er is ons medegedeeld dat er misschien nog iemand komt om de ketel na te kijken. Daarover zouden we nog gebeld worden, maar dat is tot nu toe niet gebeurd. Erg handig met 3 kleine kinderen.
Wel kwam er gisteren een brief van Dynamis ABC. De ketel wordt niet vervangen en er is nooit een verzoek tot vervanging gedaan door het loodgietersbedrijf(Breman Services Drachten). Ik heb met mijn eigen ogen gezien dat de monteur het verzoek indiende en verzond, maar dat gaat tegewoordig niet meer op papier maar met een computertje. Wederom geen bewijs dus.
Ook komt er nog iemand om weer met een camera de rioolbuis te inspecteren, wat betekent dat een verzakking weer niet opgemerkt kan worden. Wordt er niets gevonden, moeten wij de rioolinspectie zelf betalen.
Er zijn veel meer huurders die hier problemen mee hebben, maar wij krijgen ze niet bijelkaar. De een heeft na 4 jaar zeuren eindelijk een nieuwe ketel en houdt zich stil. Een ander houdt zich stil omdat het bij hem nog enigszins functioneert en geen zin heeft in de problemen met de technische dienst die wij nu hebben. Ik overweeg lid te worden van de woningbond, maar zij geven ons weinig kans op succes als wij niet meer klagers bijeen kunnen krijgen.
Wij zitten al ruim twee jaar letterlijk in de stank(een bijkomend probleem van waarschijnlijk de verzakking) en van fatsoenlijk douchen is ook al die tijd geen sprake.
Inmiddels hebben wij het Bureau voor Rechtshulp om advies gevraagd en staan we op het punt de Huurcommisie in te schakelen, maar zij kunnen alleen iets doen als het om ernstige onderhoudsgebreken gaat. Volgens de lijst van de huurcommisie valt dit niet onder ernstig genoeg, ik heb het tenminste niet kunnen vinden.
Iemand ervaring, tips, suggesties?
Al van begin af aan hebben wij problemen met de toen 15 jaar oude cv-installatie. De verwarming functioneert naar behoren, de warmwatervoorziening uiterst slecht. De druk van de ketel daalt binnen een week van 2 bar naar een halve bar en de watertemperatuur fluctueert zo enorm dat onze kinderen niet zonder gevaar kunnen douchen.
In eerste instantie was men welwillend en is er een aantal malen een monteur langsgeweest, die de cv-installatie heeft afgeperst(zonder resultaat) en een aantal onderdelen heeft vervangen. Dit heeft niet tot een verbetering geleid. Uiteindelijk hebben wij gevraagd of er, inmiddels 2 jaar later, geen nieuwe ketel geinstalleerd kon worden. De vriendelijkheid verdween als sneeuw voor de zon, van vervanging was geen sprake. Daarop hebben wij besloten niet meer telefonisch contact met de technische dienst op te nemen, maar uitsluitend schriftelijk, ivm eventuele bewijzen.
Dit besluit viel samen met nog een gebrek aan het huis: de riolering. Sinds wij in het huis wonen hebben wij al 2 keer een ontstopbedrijf moeten laten komen omdat het riool potdicht zat(dit is voor eigen rekening). Volgens de werknemer van het bedrijf was hij bij de vorige bewoners al kind aan huis, elk jaar zat het verstopt. Dat is niet normaal voor een redelijk nieuw riool, zeker niet als er geen voorwerpen door het toilet gespoeld worden die daar niet voor bedoeld zijn(maandverband, luiers, jus ed). Na veel getouwtrek is er een camera-inspectie in het riool geweest, wat overigens niets opleverde.
Op 1 februari van dit jaar was het riool weer verstopt. De monteur die kwam riep onmiddelijk dat het riool verzakt was(en dat zou niet zo vreemd zijn, deze nieuwbouwwijk is gebouwd op voormalig moeras)en dat een verzakking niet altijd op een camera-inspectie te zien was, zeker niet als het riool net ontstopt was.
Over deze twee zaken ben ik een correspondentie begonnen met Dynamis. Helaas een zeer eenzijdige, op mijn brieven en faxen kwam geen enkel respons. Uiteindelijk zijn we toch maar weer gaan bellen en kwam er een cv-monteur. Deze heeft iets vervangen, zei dat hij een verzoek tot vervanging van de ketel zou indienen en toen was er helemaal geen warm water meer. Na ettelijke telefoontjes kwam er de dag daarna een andere monteur die besloot dat er een nieuw gasblok in moest komen. Dat gasblok is de dag erna vervangen. Op de benedenverdieping was er weer warm water en de monteur vertrok, nadat hij mij had laten zien dat hij bij de technische dienst van zijn bedrijf weer een verzoek tot vervanging van de ketel had ingediend. Toen ik boven de kraan opendraaide:wederom geen warm water. Toen heb ik opnieuw de monteur gebeld en de technisch manager van Dynamis. Die bleek inmiddels behoorlijk geirriteerd te zijn geraakt over onze telefoontjes en werd behoorlijk onbeschoft. Op mijn vraag waarom hij mijn brieven en faxen niet beantwoordde, antwoordde hij dat hij dat nooit deed. Op mijn vraag wat er met het verzoeken tot vervanging van de ketel zou worden gedaan, antwoordde hij dat hij geen verzoeken had ontvangen. Terwijl ik 10 minuten daarvoor van de telefoniste van het loodgietersbedrijf te horen had gekregen dat er inmiddels 2 faxen met verzoek tot vervanging naar hem waren gestuurd! Weer 10 minuten later belde de technische dienst van het loodgietersbedrijf(volgt u het nog?)die ons mededeelde dat er nu niemand meer zou komen voor die ketel, tenzij we de kosten zelf betaalden(dat kunnen ze niet zeggen zonder daarvan opdracht van Dynamis te hebben gekregen). Volgens hun lag het aan de mengkraan van de douche. Dus weer gebeld met Dynamis, die uiteindelijk een ander bedrijf heeft gestuurd om de kraan te vervangen. De monteur draaide de kraan open, keek even en zei simpelweg: "ik wil de kraan best vervangen, maar het ligt aan de ketel. Dat ding is zo op dat ie de hoeveelheid water die er langs komt niet meer warm krijgt, tenzij je de kraan een heel klein stukje open zet.". En daar kunnen we het voorlopig mee doen. We hebben warm water, zij het erg mondjesmaat en er is ons medegedeeld dat er misschien nog iemand komt om de ketel na te kijken. Daarover zouden we nog gebeld worden, maar dat is tot nu toe niet gebeurd. Erg handig met 3 kleine kinderen.
Wel kwam er gisteren een brief van Dynamis ABC. De ketel wordt niet vervangen en er is nooit een verzoek tot vervanging gedaan door het loodgietersbedrijf(Breman Services Drachten). Ik heb met mijn eigen ogen gezien dat de monteur het verzoek indiende en verzond, maar dat gaat tegewoordig niet meer op papier maar met een computertje. Wederom geen bewijs dus.
Ook komt er nog iemand om weer met een camera de rioolbuis te inspecteren, wat betekent dat een verzakking weer niet opgemerkt kan worden. Wordt er niets gevonden, moeten wij de rioolinspectie zelf betalen.
Er zijn veel meer huurders die hier problemen mee hebben, maar wij krijgen ze niet bijelkaar. De een heeft na 4 jaar zeuren eindelijk een nieuwe ketel en houdt zich stil. Een ander houdt zich stil omdat het bij hem nog enigszins functioneert en geen zin heeft in de problemen met de technische dienst die wij nu hebben. Ik overweeg lid te worden van de woningbond, maar zij geven ons weinig kans op succes als wij niet meer klagers bijeen kunnen krijgen.
Wij zitten al ruim twee jaar letterlijk in de stank(een bijkomend probleem van waarschijnlijk de verzakking) en van fatsoenlijk douchen is ook al die tijd geen sprake.
Inmiddels hebben wij het Bureau voor Rechtshulp om advies gevraagd en staan we op het punt de Huurcommisie in te schakelen, maar zij kunnen alleen iets doen als het om ernstige onderhoudsgebreken gaat. Volgens de lijst van de huurcommisie valt dit niet onder ernstig genoeg, ik heb het tenminste niet kunnen vinden.
Iemand ervaring, tips, suggesties?