PARANOIA HOUDING NAAR ENERGIEBEDRIJF
Geplaatst: 12 mar 2005 00:12
Jeetje, ergens schrik ik toch wel een beetje van de masale paranoia tegen energiebedrijven, al dan niet aangewakkert door elkaars verhalen.
Voordat je nou es denkt; ze pikken mijn geld, ze lichten mij op, ze bestelen mij, ze doen me onrecht aan. WELK VOORDEEL HEEFT HET ENERGIEBEDRIJF HIERBIJ???
Het energiebedrijf heeft er geen baat bij een verkeerde nota te sturen want het kost heel veel geld om een juiste nota te maken, ze moeten weer iemand in huren die de telefoon oppakt.
Er vanuit gaan dat het energiebedrijf opzettelijk verkeerde nota's stuurt, opzettelijk verkeerde informatie geeft is dus bespottelijk.
Tuurlijk kunnen er fouten gemaakt worden, maar voor dat je begint te piepen en jezelf hopeloos opwind terwijl dat niet nodig is, hieronder een lijstje met dingen die je zelf kunt nakijken voordat je stort in de masale paranoia (overigens zijn er natuurlijk ook klachten die terecht zijn....)
- kijk voordat je gaat bellen/schrijven/emailen de meterstanden na op de nota die je gekregen hebt. zijn het niet de meterstanden die je hebt doorgegeven schrijf dan de juiste op en vraag het energiebedrijf om een nieuwe aangepaste nota.
- vergelijken met buren vrienden kennissen is heel tricky, iedere situatie is anders en uniek. Valt bijna niet met elkaar te vergelijken.
- vergeet niet dat kosten per jaar kunnen stijgen en dan hebben we het niet eens alleen maar over tarieven voor de produkten. Maar ook over heffingen van de overheid en dergelijke.
- schrijf elke maand zelf de meterstanden op zodat je bij kunt houden wat je dan werkelijk verbruikt. Mensen hebben werkelijk geen flauw idee hoeveel ze nou werkelijk verbruiken aan elek en gas. Hierdoor krijg je een veel beter inzicht en kun je makkelijker inschatten of een nota klopt of niet.
- een basisverbruik voor elek per jaar per 2 personen is ongeveer (laag en hoog tarief bij elkaar opgeteld) tussen de 2500 en 3000 KwH
- een basisverbruik voor gas per jaar per 2 peronen is ongeveer tussen de 1500 en 2000 Kub
NB dit is een ongeveer! Per huishouden weer afhankelijk hoeveel appatuur je gebruikt en ook de manier hoe je er mee omgaat.
Zit je verbruik hierboven kun je je afvragen of je vorig jaar op de jaarnota de meterstanden nagekeken hebt of deze juist waren.
- tip om na te kijken of je meter misschien stuk is of of je lekstroom hebt, zet alle apparatuur in huis uit of nog makkelijker draai de stoppen er uit, wanneer de meter door blijft lopen is er iets mis. Hoeft dan ook niet noodzakelijk aan de meter te liggen er kan ook lekstroom zijn, een elektricien kan uitleggen waar dit door komt.
- verwarmingsinstallatie regelmatig nakijken, bijvullen, en ontluchten kan ook veel schelen op het verbruik van gas.
VRAAG ME ZELF OOK INEENS AF WAAROM IK DIT NU ZIT TE DOEN? Omdat ik mensen graag wil helpen denk ik. Vindt het vreselijk om te zien dat mensen zich heel druk kunnen maken terwijl de oplossing soms ook heel erg voor de hand ligt.
Energie is geen makkelijk produkt er bestaan dan ook geen makkelijke nota's er bestaan echter wel mensen die er een uitleg bij kunnen geven.
toen ik begon in de energiebranche vond ik het ook allemaal maar moeilijk, uiteindelijk weet ik nu dat het niet onbegrijpelijk hoeft te zijn, tis maar net hoe je het uitlegt.
ben blij dat dit forum bestaat en ik wil echt niet beweren dat er nooit geen problemen zijn bij energiebedrijven, hoop alleen dat we weer een beetje vertrouwen kunnen krijgen in elkaar. Voor mij als mens is dat belangrijk en dan in de tweede plaats pas als medewerker. Verbaast je zeker dat er ook echte mensen werken bij een energiebedrijf????
Ben je onjuist of onvriendelijk behandelt door een medewerker, probeer het opnieuw er zit altijd wel een juiste persoon op de juiste plek.
Aanvullingen c.q. kritiek altijd welkom. ik namelijk ook niet alles.
Anyhoe, toedeloe
Voordat je nou es denkt; ze pikken mijn geld, ze lichten mij op, ze bestelen mij, ze doen me onrecht aan. WELK VOORDEEL HEEFT HET ENERGIEBEDRIJF HIERBIJ???
Het energiebedrijf heeft er geen baat bij een verkeerde nota te sturen want het kost heel veel geld om een juiste nota te maken, ze moeten weer iemand in huren die de telefoon oppakt.
Er vanuit gaan dat het energiebedrijf opzettelijk verkeerde nota's stuurt, opzettelijk verkeerde informatie geeft is dus bespottelijk.
Tuurlijk kunnen er fouten gemaakt worden, maar voor dat je begint te piepen en jezelf hopeloos opwind terwijl dat niet nodig is, hieronder een lijstje met dingen die je zelf kunt nakijken voordat je stort in de masale paranoia (overigens zijn er natuurlijk ook klachten die terecht zijn....)
- kijk voordat je gaat bellen/schrijven/emailen de meterstanden na op de nota die je gekregen hebt. zijn het niet de meterstanden die je hebt doorgegeven schrijf dan de juiste op en vraag het energiebedrijf om een nieuwe aangepaste nota.
- vergelijken met buren vrienden kennissen is heel tricky, iedere situatie is anders en uniek. Valt bijna niet met elkaar te vergelijken.
- vergeet niet dat kosten per jaar kunnen stijgen en dan hebben we het niet eens alleen maar over tarieven voor de produkten. Maar ook over heffingen van de overheid en dergelijke.
- schrijf elke maand zelf de meterstanden op zodat je bij kunt houden wat je dan werkelijk verbruikt. Mensen hebben werkelijk geen flauw idee hoeveel ze nou werkelijk verbruiken aan elek en gas. Hierdoor krijg je een veel beter inzicht en kun je makkelijker inschatten of een nota klopt of niet.
- een basisverbruik voor elek per jaar per 2 personen is ongeveer (laag en hoog tarief bij elkaar opgeteld) tussen de 2500 en 3000 KwH
- een basisverbruik voor gas per jaar per 2 peronen is ongeveer tussen de 1500 en 2000 Kub
NB dit is een ongeveer! Per huishouden weer afhankelijk hoeveel appatuur je gebruikt en ook de manier hoe je er mee omgaat.
Zit je verbruik hierboven kun je je afvragen of je vorig jaar op de jaarnota de meterstanden nagekeken hebt of deze juist waren.
- tip om na te kijken of je meter misschien stuk is of of je lekstroom hebt, zet alle apparatuur in huis uit of nog makkelijker draai de stoppen er uit, wanneer de meter door blijft lopen is er iets mis. Hoeft dan ook niet noodzakelijk aan de meter te liggen er kan ook lekstroom zijn, een elektricien kan uitleggen waar dit door komt.
- verwarmingsinstallatie regelmatig nakijken, bijvullen, en ontluchten kan ook veel schelen op het verbruik van gas.
VRAAG ME ZELF OOK INEENS AF WAAROM IK DIT NU ZIT TE DOEN? Omdat ik mensen graag wil helpen denk ik. Vindt het vreselijk om te zien dat mensen zich heel druk kunnen maken terwijl de oplossing soms ook heel erg voor de hand ligt.
Energie is geen makkelijk produkt er bestaan dan ook geen makkelijke nota's er bestaan echter wel mensen die er een uitleg bij kunnen geven.
toen ik begon in de energiebranche vond ik het ook allemaal maar moeilijk, uiteindelijk weet ik nu dat het niet onbegrijpelijk hoeft te zijn, tis maar net hoe je het uitlegt.
ben blij dat dit forum bestaat en ik wil echt niet beweren dat er nooit geen problemen zijn bij energiebedrijven, hoop alleen dat we weer een beetje vertrouwen kunnen krijgen in elkaar. Voor mij als mens is dat belangrijk en dan in de tweede plaats pas als medewerker. Verbaast je zeker dat er ook echte mensen werken bij een energiebedrijf????
Ben je onjuist of onvriendelijk behandelt door een medewerker, probeer het opnieuw er zit altijd wel een juiste persoon op de juiste plek.
Aanvullingen c.q. kritiek altijd welkom. ik namelijk ook niet alles.
Anyhoe, toedeloe