LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
andre.l
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2003 12:20

Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door andre.l »

Vandaag wilde ik weer mijn zomerbanden compleet met velg terug erop zetten. Nu viel me op dat de banden GEEN draairichting hebben maar alleen een outside kant !

Nadat ik het profiel eens goed heb bekeken :shock: draaien dus 2 banden altijd in verkeerde rijrichting t.o.v. het ingesneden profiel. Dit terwijl ze toch alle goed gemonteerd zijn met de outside kant naar buiten toe.

In mijn ogen moeten er dus van dit type band 2 linker en 2 rechter van bestaan. Michelin Nederland ontkent dit en kan geen goede verklaring geven hoe dit nu precies werkt dan.

Afbeelding



Wie helpt me uit de droom................

Gast

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door Gast »

Klaas vaak.

Gast

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door Gast »

Volgens mij is het beste de banden te merken met een krijtje, dan weet u bij de montage zeker dat iedere band weer de dezelfde plaats krijgt onder de auto.

andre.l
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2003 12:20

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door andre.l »

wat heeft dat nu met de profiel richting te maken als de banden GEEN draairichting hebben maar alleen een "ouside" kant. :roll:

zetten

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door zetten »

wat heeft dat nu met de profiel richting te maken als
Het carkas van een band gaat zich naar de draairichting zetten
Bij plots andere richting te moeten draaien is nadilig voor het carkas

Altijd even merken waar dat wiel gezeten heeft en no problemo

andre.l
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2003 12:20

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door andre.l »

Hmmmm......... Daar zit wat in :oops:

Gast

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door Gast »

Luchtkasteel verhaal :lol:

aapie

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door aapie »

:wink: vroeger had je er mischien last van dat een karkas zich naar richting gaat zetten tegenwoordig is dit achterhaal anders kan een bandenfabrikant ook nooit het advies geven l/r wisselen i.v.m. cuppen van de banden :wink:

Gast

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door Gast »

Mensen wat is er toch een hoop onwetendheid wat betreft banden.

Er zijn 3 soorten banden:
1- de symetriche band, deze kan je blindelings monteren, ongeacht draairichting of binnen en buitenkant.

2- De richtingsgebonden band, deze heeft een vaste draairichting welke wordt aangegeven op de zijkant.

3- De A-symetrische band, deze heeft een vaste binnen en buitenkant.
voordeel hiervan is dat je altijd de wielen onderling kunt verwisselen zonder op de draairichting te hoeven letten. Het profiel is zo geconstrueerd dat je altijd een goed waterafvoer hebt en dat de buitenste schouders wat sterker zijn om te voorkomen dat ze door het bochtenwerk meer slijten op de buitenste schouders.

Dit is absoluut niets raars en elk merk heeft deze banden, alleen is het heel vreemd dat ze dat bij Michelin niet even uit kunnen leggen aan je.

k van der hoek
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 sep 2005 14:38

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door k van der hoek »

en hoe bevallen deze banden in de praktijk? wou deze zelf ook aanschaffen.

andre.l
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2003 12:20

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door andre.l »

mij bevallen ze prima

k van der hoek
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 sep 2005 14:38

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door k van der hoek »

geen trillings bij snelheden over de 100?

geen herrie? en hoelang heb je ze er al onder zitten?

andre.l
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2003 12:20

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door andre.l »

nee geen trillingen, ze zitten er nu al 15.000km en erg geruisloos

G.O.
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2007 22:04

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door G.O. »

Twee weken geleden heb ik een nieuwe Toyota Corolla gekregen van de zaak met standaard 16" velgen met Michelin Pilot Premacy banden. In eerste instantie was ik blij met Michelin banden omdat dit in de regel een stille band is. Nadat ik de auto heb opgehaald viel mij meteen op dat de banden wel erg hoorbaar waren (en dit is zeer voorzichtig uitgedrukt. De dealer heeft de auto inmiddels op mijn verzoek opnieuw uitgelijnd maar zonder resultaat. Dit verhaal verklaart voor mij echter een hoop.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Misschien is de auto wel te stil. :wink:

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door Anastasia »

Vremoedelijk zal de band regen meer naar binnen dan buiten spuiten, dus mensen op het voetpad blijven dan schoner, en ook auto's ernaast, dus spuiten ze meer onder jou bodem en minder naast de auto.

Daarom is dit gedaan, en die draai is gewoon leuk voor het te zien, links of rechts maakt niets uit!

G.O.
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2007 22:04

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door G.O. »

Stil is de auto inderdaad wel ja, nu heb ik betreffende dit toppic eens wat verdere info verzameld en ben tot de conclussie gekomen dat dit "rare" profiel bij elke a-symetrische band voorkomt. Hier zal het dus niet aan liggen want dan zou de helft van alle autobanden niet deugen.

Vandaag kwam ik een college corolla rijder tegen met dezelfde velgen en banden en deze vertelde mij met hetzelfde "probleem" te kampen. Wel hoor en zie ik overal dat michelin veelal een harde band is en daardoor goed hoorbaar zou zijn. Ik geef nog niet op maar er bekruipt mij een gevoel dat ik met dit "probleem" verder moet totdat de auto aan nieuwe banden toe is en dat worden dan zeker geen michelins. :?

AngeloJB
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 mar 2007 09:40

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door AngeloJB »

Er zijn door diverse autobladen al meerdere tests gedaan wat betreft bandenlawaai. De Michelin's komen daar altijd uit naar voren als stille band zijnde?!? Ook de Primacy waar u het over heeft.

Wel was in het verleden bekend dat de Volvo S40/V40 erg veel banden'lawaai' doorlaat naar de interieurruimte. Welke band er ook gemonteerd werd.

Kan dat ook niet het probleem zijn met de Corolla van u en uw collega?

Zijn de banden gecupt? Ooit al eens van voor naar achter gewisseld? Is het probleem vooral voor of achter te horen? Komt het boven de radio uit?

Scheelt het veel per type wegdek, want uit diverse onderzoeken blijkt dat de bandenfabrikanten hun banden steeds stiller maken, echter door het gebruik van o.a. ZOAB en andere nieuwe asfaltsoorten, is het geluid veroorzaakt door banden alleen maar erger geworden. Dit ligt dus niet aan de banden, maar aan het wegdek.

AngeloJB
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 mar 2007 09:40

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door AngeloJB »

Als u op zoek gaat naar nieuwe banden, kijk dan een beetje naar de profiel'tekening', hoe opener (hoe meer dwarsgroeven) het profiel, hoe meer lawaai, maar fabrikanten doen er alles aan om lawaai tegen te gaan. Echter deze groeven zorgen anderzijds weer voor een goede grip en een goede remweg. 't Is maar wat je belangrijker vind...

Ik prefereer zelf remweg en grip in de bocht boven een beetje lawaai.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het lengteverschil in uw profielblokken op uw band. Dat is om te voorkomen dat de lucht tijdelijk opgesloten tussen de profielblokken bij het contact maken met en het verlaten van het wegdek een frequentie op kan bouwen. Dus minder lawaai...

Het asymetrische profiel heeft hier niets mee te maken.

G.O.
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2007 22:04

Re: Michelin Pilot Primacy RAAR probleem

Ongelezen bericht door G.O. »

Hartelijk dank voor de reacties op mijn bandenprobleem.

Helaas ben ik er nog niet veel mee opgeschoten. Ik ben er inmiddels achter dat het niet aan de auto ligt, ik ben namelijk op wintersport geweest met mijn winterbanden (Vredestijn Wintrac II) en ineens is alles muisstil zoals het hoort. Het ligt dus niet aan de geluidsisolatie van de auto. De auto is nieuw afgeleverd op deze banden, bij 1.000 km is de auto gebalanceerd en uitgelijnd en bij 7.000 km zijn de voor en achterbanden gewisseld en nu; bij 9.000 km is het nog altijd hetzelfde. Ik heb links en rechts geinformeerd naar deze banden en overal hoor ik dat Michelin een harde en daarmee slijtvaste band maakt maar dat dit meer "lawaai" met zich meebrengt dan een zachtere minder slijtvaste band, het feit of de band al dan niet a-symetrisch is doet hier inderdaad niets aan af. Voor mij is het wel duidelijk: Geen Michelins meer voor mij!!!

Gesloten