Videotheek: dvd's (te laat) retour, incasso op je nek
Geplaatst: 04 apr 2005 22:52
Hallo,
heeft iemand ervaring met het volgende?
Vorig voorjaar hebben wij bij een videotheek in Dronten enkele dvd's gehuurd om op een vakantiepark in Lelystad te bekijken.
In eerste instantie wilde ze ons geen lidmaatschap geven omdat dat niet ons thuisadres was, dat is nl in Limburg en voor hun niet logisch om ons op ons thuisadres in te schrijven.
Toen we dus zeiden dat dat jammer was en dat we dan maar naar een andere zouden gaan, kon het ineens wel. Maar dan op het adres van het vakantiepark.
Helaas zijn wij tijdens het vakantievieren vergeten om de dvd's op tijd terug te brengen. Pas op onze laatste dag zijn we ze snel gaan terugbrengen, maar toen was de videotheek nog niet open, dus ze gewoon in de retourbus gedeponeerd.
We zijn vaker op dat park, dus we dachten, die extra kosten komen er de volgende keer wel bij als we weer films gaan huren.
Echter, door omstandigheden zijn we er steeds te kort geweest om de behoefte te hebben om films te gaan huren, dus dat is er dan ook niet meer van gekomen.
Nu kregen we eind 2004 op ons thuis adres een brief van een incassoburo, of we zo snel mogelijk een enorm bedrag wilde overmaken omdat wij te laat onze films hadden ingeleverd en er dus nog een bedrag open stond bij die videotheek in Dronten.
Wij vonden dat erg naar, vooral omdat we nooit eerder bericht hadden gehad van de videotheek in kwestie. Als ze ons benaderd hadden dan waren we gewoon ff langs gereden als we in de buurt waren en dat geld betaald. Kleine moeite voor ons, groot geluk voor hen.
Volgens de videotheek hebben ze ons diverse malen gebeld en per post berichten gestuurd, maar die hebben we nooit ontvangen.
Als we dan vragen naar welk adres het verzonden is geven ze geen antwoord (ze zullen het wel niet weten en dus nooit gedaan)
Nu mogen wij dus niet meer rechtstreeks gaan betalen, want het incasso buro wil ook zijn deel.
Inmiddels is het een slepende zaak aan het worden, hun woord tegen het onze.
Gelukkig is het incasso buro wel netjes in hun handelen.
We blijven bij ons standpunt dat wij nooit een herinnering hebben gehad op welke manier dan ook, dus dat we niet in de gelegenheid zijn gesteld om onze schuld bij videoland te betalen.
Bij de diverse videotheken in onze regio betaal je de verlengingskosten bij de volgende huur beurt en dat is nooit een probleem, hoe lang er ook tussen zit.
Inmiddels ben ik een beetje huiverig in het huren van films, stel dat er iemand een fout maakt en het gehuurde niet op jou naam terug boekt, of ze worden gestolen, waardoor het personeel ze niet kan afboeken. Dan heb je toch een groot probleem, want je krijgt nooit een bonnetje dat je betaald hebt en ze ook weer terugbezorgd.
We hebben de videotheek en het incassoburo te kennen gegeven dat we best de verlengingskosten willen betalen, maar niet de incasso kosten. Het incasso buro bemiddeld nu, maar goed, die zal wel partij trekken voor videoland want die wil ook zijn geld krijgen.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Als iemand tips heeft om het anders aan te pakken, of als er bepaalde regels en wetjes zijn die in ons voordeel zijn, dan hoor ik het graag!
heeft iemand ervaring met het volgende?
Vorig voorjaar hebben wij bij een videotheek in Dronten enkele dvd's gehuurd om op een vakantiepark in Lelystad te bekijken.
In eerste instantie wilde ze ons geen lidmaatschap geven omdat dat niet ons thuisadres was, dat is nl in Limburg en voor hun niet logisch om ons op ons thuisadres in te schrijven.
Toen we dus zeiden dat dat jammer was en dat we dan maar naar een andere zouden gaan, kon het ineens wel. Maar dan op het adres van het vakantiepark.
Helaas zijn wij tijdens het vakantievieren vergeten om de dvd's op tijd terug te brengen. Pas op onze laatste dag zijn we ze snel gaan terugbrengen, maar toen was de videotheek nog niet open, dus ze gewoon in de retourbus gedeponeerd.
We zijn vaker op dat park, dus we dachten, die extra kosten komen er de volgende keer wel bij als we weer films gaan huren.
Echter, door omstandigheden zijn we er steeds te kort geweest om de behoefte te hebben om films te gaan huren, dus dat is er dan ook niet meer van gekomen.
Nu kregen we eind 2004 op ons thuis adres een brief van een incassoburo, of we zo snel mogelijk een enorm bedrag wilde overmaken omdat wij te laat onze films hadden ingeleverd en er dus nog een bedrag open stond bij die videotheek in Dronten.
Wij vonden dat erg naar, vooral omdat we nooit eerder bericht hadden gehad van de videotheek in kwestie. Als ze ons benaderd hadden dan waren we gewoon ff langs gereden als we in de buurt waren en dat geld betaald. Kleine moeite voor ons, groot geluk voor hen.
Volgens de videotheek hebben ze ons diverse malen gebeld en per post berichten gestuurd, maar die hebben we nooit ontvangen.
Als we dan vragen naar welk adres het verzonden is geven ze geen antwoord (ze zullen het wel niet weten en dus nooit gedaan)
Nu mogen wij dus niet meer rechtstreeks gaan betalen, want het incasso buro wil ook zijn deel.
Inmiddels is het een slepende zaak aan het worden, hun woord tegen het onze.
Gelukkig is het incasso buro wel netjes in hun handelen.
We blijven bij ons standpunt dat wij nooit een herinnering hebben gehad op welke manier dan ook, dus dat we niet in de gelegenheid zijn gesteld om onze schuld bij videoland te betalen.
Bij de diverse videotheken in onze regio betaal je de verlengingskosten bij de volgende huur beurt en dat is nooit een probleem, hoe lang er ook tussen zit.
Inmiddels ben ik een beetje huiverig in het huren van films, stel dat er iemand een fout maakt en het gehuurde niet op jou naam terug boekt, of ze worden gestolen, waardoor het personeel ze niet kan afboeken. Dan heb je toch een groot probleem, want je krijgt nooit een bonnetje dat je betaald hebt en ze ook weer terugbezorgd.
We hebben de videotheek en het incassoburo te kennen gegeven dat we best de verlengingskosten willen betalen, maar niet de incasso kosten. Het incasso buro bemiddeld nu, maar goed, die zal wel partij trekken voor videoland want die wil ook zijn geld krijgen.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Als iemand tips heeft om het anders aan te pakken, of als er bepaalde regels en wetjes zijn die in ons voordeel zijn, dan hoor ik het graag!