LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Trein-claustrofobie
Trein-claustrofobie
De nieuwste dubbeldekker intercity-treinen zijn mooi om te zien maar ik krijg behoorlijk last van claustrofobie in deze treinen. Wie herkent dit?
Re: Trein-claustrofobie
Ook voor hele lange mensen zijn ze minder geschikt. De benedenverdieping gaat nog wel, maar boven zit je dubbelgevouwen tegen het raam of bij je buurman op schoot.
Re: Trein-claustrofobie
Ik krijg echt een heel onbehaaglijk gevoel in deze treinen, alles zit potdicht, ze zijn vaak overvol (zeker in de spits, maar dat is niet het probleem van alleen dit soort trein). Ik voel me letterlijk opgesloten en probeer zoveel mogelijk deze treinen te mijden. Geef mij maar de oudere treinen. Wat minder comfortabele stoelen of langere reistijd neem ik dan op de koop toe.
Re: Trein-claustrofobie
Qua zitcomfort prima treinen, maar vooral het gangetje boven (tussen trap en reizigersafdeling) is inderdaad erg claustrofobisch. Verder vind ik die zware glazen binnendeuren ook niet ideaal - ik vraag me af of die al gebroken neuzen hebben veroorzaakt (als degene die voor je loopt de deur loslaat terwijl je niet oplet ben je de pineut, lijkt me)...
Re: Trein-claustrofobie
DE beenruimte is enorm toegenomen in de nieuwste modellen, en je moet altiojd beneden een plekkie zoeken, boven is dat schuine zitten inderdaad niks
Re: Trein-claustrofobie
Ik heb jarenlang met dit soort trein tussen Amsterdam en Den Bosch gereisd.
Na een beetje zoeken kwam ik er achter waar de beste zitplaatsen zich bevinden.
Dat zijn de 1 persoons stoelen in het tweede klas gedeelte dat aan het eerste klas gedeelte vastzit.
Been ruimte genoeg en nooit opverdreven druk.
Na een beetje zoeken kwam ik er achter waar de beste zitplaatsen zich bevinden.
Dat zijn de 1 persoons stoelen in het tweede klas gedeelte dat aan het eerste klas gedeelte vastzit.
Been ruimte genoeg en nooit opverdreven druk.
Re: Trein-claustrofobie
Nieuwe technieken zijn funest voor mensen met ruimtefobieen. Industrieel ontwerpers en architecten moeten daar eens rekening mee houden. Hoe moeilijk kan het zijn om iets te ontwerpen waar gewoon een raam open kan? Ik reis om die reden nooit meer met de trein, ik doe lekker alles met de auto. Hoezo oplossen file-probleem, milieuvervuiling?
Re: Trein-claustrofobie
wat een gezeik, eerst zeuren dat er geen zitplaatsen zijn, en nu er in die dubbeldekkers eindelijk voldoende zitplaatsen ga je zitten klagen dat er te weinig beenruimte en dergelijke is
kortom stel je niet aan, wees blij dat je kunt zitten en anders neem je toch de stoptrein
kortom stel je niet aan, wees blij dat je kunt zitten en anders neem je toch de stoptrein
Re: Trein-claustrofobie
Je hebt groot gelijk.Nieuwe technieken zijn funest voor mensen met ruimtefobieen. Industrieel ontwerpers en architecten moeten daar eens rekening mee houden.
Hoe moeilijk kan het zijn om iets te ontwerpen waar gewoon een raam open kan? Ik reis om die reden nooit meer met de trein, ik doe lekker alles met de auto. Hoezo oplossen file-probleem, milieuvervuiling?
Helaas, ik heb geen auto en moet wel met de trein om op mijn werk te komen. Daarbij kies ik altijd voor een ' gewone' snel- of stoptrein waar raampjes open kunnen.
Als ik een auto zou hebben, zie je mij ook niet meer in de trein.
Re: Trein-claustrofobie
Op snikhete zomerdagen is het reizen per trein best onaangenaam met al die openstaande ramen. Man, wat een herrie.
Re: Trein-claustrofobie
Heb je wel eens in een intercity gezeten die stilstaat wegens een stroomstoring? Je zou willen dat er een raampje open kan, al is het alleen maar om je hoofd naar buiten te kunnen steken om te kijken wat er aan de hand is.
Re: Trein-claustrofobie
OPMERKING TEGEN 'GAST'
Ik vind het jammer dat mensen denken dat ze over andere hun kwalen en problemen kunnen oordelen met het woord 'gezeik' (en woorden als gezeur of aanstellerij). Waar je zelf geen last van hebt, daar ben je zelf niet flink in als je het verdraagt. En waar een ander last van heeft, daar hoef je niet negatief over te oordelen.
Ik heb zelf last van claustrofobie en ben elke keer dat ik met d etrein op reis ga bang voor vertragingen en stilstand. En deuren en ramen die niet open kunnen.[/quote]
Wat een gezeik, eerst zeuren dat er geen zitplaatsen zijn, en nu er in die dubbeldekkers eindelijk voldoende zitplaatsen ga je zitten klagen dat er te weinig beenruimte en dergelijke is
kortom stel je niet aan, wees blij dat je kunt zitten en anders neem je toch de stoptrein
Ik vind het jammer dat mensen denken dat ze over andere hun kwalen en problemen kunnen oordelen met het woord 'gezeik' (en woorden als gezeur of aanstellerij). Waar je zelf geen last van hebt, daar ben je zelf niet flink in als je het verdraagt. En waar een ander last van heeft, daar hoef je niet negatief over te oordelen.
Ik heb zelf last van claustrofobie en ben elke keer dat ik met d etrein op reis ga bang voor vertragingen en stilstand. En deuren en ramen die niet open kunnen.[/quote]
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 26 mei 2005 16:32
Re: Trein-claustrofobie
Ik ben gelukkig niet claustrofobisch of iets dergelijks. Maar ik moet zeggen dat ik in de dubbeldekkers van tegenwoordig ook wens dat er een raampje open zou kunnen. Al was het alleen maar omdat ik dan het idee heb dat ik de controle van het klimaat in de trein in mijn handen heb. Complete onzin natuurlijk. Maar ik houd er van dat er een raam open kan met warm weer. Al moet ik zeggen dat ik de winter de voorkeur geef aan de dubbeldekkers. Die zijn dan tenminste lekker warm en geen enkele mede-reiziger kan dat verhinderen door een raampje open te zetten. Het is maar waar je van houd hè?! Toch vind ik dat de NS weldegelijk rekening zou moeten houden met claustrofobische mensen. Vraagje: wanneer de trein stil komt te staan (wegens stroomstoring) werkt het luchtventilatiesysteem dan nog wel? Indien niet: is het dan niet zo dat we als we te lang in de trein blijven zitten allemaal stikken wegens zuurstofgebrek?
Re: Trein-claustrofobie
Heb jij ooit in een trein gezeten die helemaal luchtdicht afgesloten was dan? Met al die mensen erin zou je het volgende station niet eens halen denk ik.Indien niet: is het dan niet zo dat we als we te lang in de trein blijven zitten allemaal stikken wegens zuurstofgebrek?
Raampjes mogen van mij best open, maar dan alleen als het echt warm is buiten. Niet midden in de winter om dat 1 persoon het warm heeft of "behoefte heeft aan frisse lucht" terwijl de rest vernikkeld van de kou. 's winters dus alle raampjes op slot, zomers mogen ze open.
Re: Trein-claustrofobie
Het is ons overkomen dat we in de lift vast zaten halverwege.En toen dacht ik ook als we maar genoeg lucht hebben.Ik was niet in paniek gelukkig en bleef rustig wachten op hulp.Het duurde wel even,Maar was vrij rustig, en in de trein is er genoeg lucht om het uit te zingen.mensen die vastzitten hebben nog genoeg lucht.En hulp is altijd onderweg om je eruit te helpen!!Ga niet in paniek raken,want dat is niet nodig.Want je zit nooit alleen in de trein.
Re: Trein-claustrofobie
En wie ben jij dat om te bepalen??? Jeetje zeg, wat ben jij autoritair zeg.Raampjes mogen van mij best open, maar dan alleen als het echt warm is buiten. Niet midden in de winter om dat 1 persoon het warm heeft of "behoefte heeft aan frisse lucht" terwijl de rest vernikkeld van de kou. 's winters dus alle raampjes op slot, zomers mogen ze open.
Ik heb altijd behoefte aan frisse lucht, zeker als je in een coupe stapt waar net tig mensen in hebben gezeten. Ik heb het snel warm en benauwd en als ik geen raamptje open zou zetten, dan is de kans groot dat ik flauwval. Wil je dat dan? Dan heb je vertraging.
Overigens kan meer frisse lucht geen kwaad hoor. Ik heb bijna altijd een raampje open, ook als het -10 is en ben nagenoeg nooit verkouden. In tegenstelling tot veel andere mensen die altijd lopen te hoesten en te proesten. Die mensen hebben vaak alles dicht en de verwarming op 25 hebben staan.
En raampjes open alleen als het echt warm is heeft weinig nut, want daar haal je alleen maar de warmte van buiten naar binnen. Dus!
Re: Trein-claustrofobie
Met als gevolg dat jij het prima naar je zin hebt en de rest van de coupe vernikkeld van de kou en de volgende dag ziek is. Nee daar heb je wat aan.
Ze zouden beter de ventilatie in de trein wat kunnen opvoeren. Ramen kunnen niet meer open, maar de airco draait wat hoger. Zo tevreden?
En is het niet een beetje vreemd dat als er iemand flauwvalt op het perron dat de hele trein daar op moet wachten? Bel een ambulance, laat iemand bij het slachtoffer blijven en de rest van de trein kan doorrijden.
Ze zouden beter de ventilatie in de trein wat kunnen opvoeren. Ramen kunnen niet meer open, maar de airco draait wat hoger. Zo tevreden?
En is het niet een beetje vreemd dat als er iemand flauwvalt op het perron dat de hele trein daar op moet wachten? Bel een ambulance, laat iemand bij het slachtoffer blijven en de rest van de trein kan doorrijden.
Re: Trein-claustrofobie
Je wordt echt niet ziek van een raampje dat openstaat hoor. Dan zit het griepvirus allang in je lijf. En er is nog altijd een verschil tussen het wagenwijd openzetten of een heel klein stukje. Frisse lucht is altijd gezond, of het nu 10 graden boven of onder nul is.Met als gevolg dat jij het prima naar je zin hebt en de rest van de coupe vernikkeld van de kou en de volgende dag ziek is. Nee daar heb je wat aan.
Re: Trein-claustrofobie
Mensen kennen het verschil niet tussen helemaal open of een klein stukje. Ze komen binnen en zwiepen meteen het hele raam open. Als je dan vraagt of het dicht kan kijken ze je geergerd aan of doen net alsof ze gek zijn.
Heb je de herrie wel eens gehoord als het raam open staat? Of de tocht in je nek gevoeld als het raam achter je openstaat?
Heb je de herrie wel eens gehoord als het raam open staat? Of de tocht in je nek gevoeld als het raam achter je openstaat?