LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dexia had belegger vooraf moeten waarschuwen
Dexia had belegger vooraf moeten waarschuwen
Dexia had belegger vooraf moeten waarschuwen
’s-Hertogenbosch, 5 april 2005 – Het gerechtshof ’s-Hertogenbosch heeft geoordeeld dat Bank Labouchère, de rechtsvoorganger van Dexia, de belegger in niet mis te verstane bewoordingen had moeten waarschuwen voor het specifieke risico van het beleggen in aandelen met geleend geld.
De bank had de belegger moeten melden, dat hij na afloop van de overeenkomst een schuld aan de bank heeft als de aandelen op dat moment minder waard zijn dan het geleende aankoopbedrag. In het informatiemateriaal over de Winstverdriedubbelaar staat nergens met zoveel woorden dat de belegger het aankoopbedrag voor de aandelen zal lenen van de bank. De bank had moeten nagaan of de belegger zich van dit specifieke gevaar bewust was.
De bank heeft hiermee haar bijzondere zorgplicht geschonden en onrechtmatig jegens de belegger gehandeld. Dexia is in beginsel aansprakelijk voor de schade die de belegger hierdoor heeft geleden.
LJ Nummer
AT2375
Bron: Gerechtshof 's-Hertogenbosch
Datum actualiteit: 5 april 2005
’s-Hertogenbosch, 5 april 2005 – Het gerechtshof ’s-Hertogenbosch heeft geoordeeld dat Bank Labouchère, de rechtsvoorganger van Dexia, de belegger in niet mis te verstane bewoordingen had moeten waarschuwen voor het specifieke risico van het beleggen in aandelen met geleend geld.
De bank had de belegger moeten melden, dat hij na afloop van de overeenkomst een schuld aan de bank heeft als de aandelen op dat moment minder waard zijn dan het geleende aankoopbedrag. In het informatiemateriaal over de Winstverdriedubbelaar staat nergens met zoveel woorden dat de belegger het aankoopbedrag voor de aandelen zal lenen van de bank. De bank had moeten nagaan of de belegger zich van dit specifieke gevaar bewust was.
De bank heeft hiermee haar bijzondere zorgplicht geschonden en onrechtmatig jegens de belegger gehandeld. Dexia is in beginsel aansprakelijk voor de schade die de belegger hierdoor heeft geleden.
LJ Nummer
AT2375
Bron: Gerechtshof 's-Hertogenbosch
Datum actualiteit: 5 april 2005
Re: Dexia had belegger vooraf moeten waarschuwen
Wat een kortzichtige rechter! Men dient zich in de toenmalige situatie te verplaatsen. Wij dachten:de beurs gaat alleen omhoog, anders hadden we nooit van Aegon overgenomen.
oooooooooooooooo wat zielig
En die situatie was:Wat een kortzichtige rechter! Men dient zich in de toenmalige situatie te verplaatsen.
de aandelen zullen vast wel door blijven stijgen, dat gelooft iedereen, dus u zult vast wel een leuke winst maken.
Maar, wat niemand verwacht kan toch gebeuren: de beurs kan de komende jaren dalen en dan moet u aan het eind van de rit nog een restschuld betalen. Lijkt niet voor de hand te liggen, maar het kán wel.
Trouwens, jij zit altijd te zeuren over regels, afspraken, contractuele verplichtingen. Leg je dan ook neer bij een gerechtelijk oordeel.
-
Dexia/Dubio
We hebben het hier over een uitspraak in Hoger beroep.
Dat doet wel een beetje pijn hé.
BESTOLEN DOOR DEXIA.
EN ZALM KEEK TOE
We hebben het hier over een uitspraak in Hoger beroep.
Dat doet wel een beetje pijn hé.
BESTOLEN DOOR DEXIA.
EN ZALM KEEK TOE
Dexia wist dat de beurs aan het dalen was en als dat eenmaal gebeurt dan duurt het weer jaren of helemaal niet dat de beurs weer op peil staat.
Het was dan ook niet zo moeilijk om een fictieve pakket aandelen op een contract te zetten en te gokken dat de winst op de contracten niet uitbetaald hoefde te worden, maar dat er nog moest worden bijbetaald alszijnde restschuld, dit is naar mijn mening gebeurt en kan dexia de aankoop van de aandelen niet bewijzen.
Het was dan ook niet zo moeilijk om een fictieve pakket aandelen op een contract te zetten en te gokken dat de winst op de contracten niet uitbetaald hoefde te worden, maar dat er nog moest worden bijbetaald alszijnde restschuld, dit is naar mijn mening gebeurt en kan dexia de aankoop van de aandelen niet bewijzen.
Dubio,
Leuk he!
Leuk he!
-
Dit staat er echt in Dubio/DexiaHet voert naar's hofs oordeel te ver om, zoals de rechtbank heeft gedaan, aan te nemen dat het
specifieke risico van beleggen in aandelen met geleend geld een feit van algemene bekendheid is en dat daarom op de bank geen
waarschuwings- en onderzoeksplicht rustte. Zulks verhoudt zich niet met de beschermingsgedachte die onder andere ten grondslag ligt aan Richtlijn 93/22/EEG van de Raad van 10 mei 1993 betreffende het verrichten van diensten op het gebied van beleggingen in effecten, de Wte 1995 en aan de hierboven in r.o. 4.7.3 genoemde jurisprudentie van de Hoge Raad.
-
Geplaatst op 11 Apr 2005 17:39 door painter
Dexia wist dat de beurs aan het dalen was en als dat eenmaal gebeurt dan duurt het weer jaren of helemaal niet dat de beurs weer op peil staat.
dexia wilde hier dubbel aan verdienen. Onze inleg is vast in hypotheken gaan zitten en de restschuld, waar eigenlijk helemaal geen sprake van is, zou een extra bron van winst kunnen zijn, dacht dexia..
Maar ze (dexia) hebben gegokt en verloren.
HOE HAAL JE HET IN JE HOOFDGeplaatst op 11 Apr 2005 17:39 door painter
--------------------------------------------------------------------------------
De hele lease-affaire heeft ons al meer dan een miljard gekost, denk jij dat we vrijwillig ons geld in de sloot gooien.
dubieus,bok etc,etc,kom maar, malieveld,spandoekje mee;
naar ,t grote geld op jacht,...........
zonder te hebben nagedacht.
je vrind bokkie weet er noch wel ,n paar.
naar ,t grote geld op jacht,...........
zonder te hebben nagedacht.
je vrind bokkie weet er noch wel ,n paar.
'oud nieuws', maar toch:
"ons geld'????? Wacht maar af...
En 'tijdens de hoogtijdagen' moet zijn: 'na de hoogtijdagen'
Recordwinst voor Dexia
BRUSSEL (ANP) - De Frans-Belgische bank Dexia heeft over het afgelopen jaar de nettowinst zien toenemen van 1,43 miljard tot 1,77 miljard euro. Dat komt neer op een stijging van 23,8 procent. "Een recordjaar voor de winstgroei", zo liet het concern donderdag weten.
Over het vierde kwartaal klom de winst tot 406 miljoen euro. In dezelfde periode een jaar eerder kwam de winst uit op 328 miljoen euro. De hogere winst heeft de bank vooral te danken aan een toegenomen omzet en een vermindering van de kosten. De omzet klom over 2004 met 4,5 procent tot 5,39 miljard euro.
Voor dit jaar verwacht Dexia een verdere winstgroei, maar het concern waarschuwde wel voor een afzwakking van de groei.
Het onderdeel Dexia Bank Nederland heeft voor het slepende conflict tussen Dexia en klanten die hebben belegd met geleend geld voorzieningen getroffen van in totaal 317 miljoen euro. Dexia was tijdens de hoogtijdagen op de beurs veruit de grootste aanbieder van aandelenlease.
."Dexiabank":denk jij dat we vrijwillig ons geld in de sloot gooien??
"ons geld'????? Wacht maar af...
En 'tijdens de hoogtijdagen' moet zijn: 'na de hoogtijdagen'
Dubio,
Als Dexiabank 6.000.000.000,= Euro moet terugbetalen ben jij dan ook gedupeerd.
Als Dexiabank 6.000.000.000,= Euro moet terugbetalen ben jij dan ook gedupeerd.
Ach.....
Niemand kan me wijs maken dat in die tijd het niet bekend was dat het speculeren was met geld.
Iedereen had het over aandelen en je was een debiel als je je geld op de bank zette tegen een schamele paar procent.
Ik heb hetzelf ook gedaan hoor.
Nou....m'n inleg is foetsie, gegokt en verloren.
Ik geloof nooit dat er grote bedragen teruggestort zullen worden aan de deelnemers.
En hoewel ik mijn geld ook graag terug zou zien, zou ik ook niet weten waarom, ik heb zelf het risico genomen en vond die paar procent op de bank niet voldoende.
Ik heb het uit mijn hoofd gezet en ik moet zeggen dat bevalt me prima.
Succes voor alle 799.999 anderen.
Niemand kan me wijs maken dat in die tijd het niet bekend was dat het speculeren was met geld.
Iedereen had het over aandelen en je was een debiel als je je geld op de bank zette tegen een schamele paar procent.
Ik heb hetzelf ook gedaan hoor.
Nou....m'n inleg is foetsie, gegokt en verloren.
Ik geloof nooit dat er grote bedragen teruggestort zullen worden aan de deelnemers.
En hoewel ik mijn geld ook graag terug zou zien, zou ik ook niet weten waarom, ik heb zelf het risico genomen en vond die paar procent op de bank niet voldoende.
Succes voor alle 799.999 anderen.
-
Hans 1.En hoewel ik mijn geld ook graag terug zou zien, zou ik ook niet weten waarom, ik heb zelf het risico genomen en vond die paar procent op de bank niet voldoende.
Succes voor alle 799.999 anderen
Afgezien van het feit dat niet iedereen zo slim was als jij indertijd(waar ikzelf ook toe behoor).
Als mocht blijken dat Dexia door de inspanningen van al die onwetenden toch alles terug moet betalen straks.
Haal je dan nog steeds niet in je hoofd om aan de bel te trekken?
WIJ DACHTEN TE SPAREN.
GEEN SCHULDEN VOOR JAREN.
Lfs Ad
geachte hans 1,wij dachten te sparen voor onze kinderen(3)zodat als ze gaan studeren wij voldoende reserves hadden en hun financieel te kunnen steunen,dit valt ook nog na te lezen in de papieren die spaarselect netjes voor ons heeft uitgetikt,nu kunnen we zelfs onze hypotheek niet eens meer veranderen,laat staan een lening afsluiten door onze zeer geliefde vrienden van spaarselect en dexiabank,dus kom niet aanzetten met dat iedereen t wist!
Hans 1,, ik heb zelf het risico genomen en vond die paar procent op de bank niet voldoende.
Wil jij beweren dat je het risico kende?
-
Hans ik weet niet hoe jij benadert bent maar als je ziet wat er op papier staat dan schrik je.
En Dexia jij weet niet waar je over praat laat staan dat je weet wat er gebeurt is, ik hoop dat het jou nooit overkomt ondanks dat je zo reageert.
En voor alle andere veel succes weer een overwinnig we gaan gewoon door, tot we terug zijn waar we begonnen zijn voor deze ellende.
hennie
En Dexia jij weet niet waar je over praat laat staan dat je weet wat er gebeurt is, ik hoop dat het jou nooit overkomt ondanks dat je zo reageert.
En voor alle andere veel succes weer een overwinnig we gaan gewoon door, tot we terug zijn waar we begonnen zijn voor deze ellende.
hennie
Hans 1 je hebt géén idee wat Dexia heeft gedaan, Dexia zelf ook niet, maar het is méér dan verschrikkelijk, ik hoop maar dat ze er later ook nog mee kunnen leven daar bij deze Dexia
Ton
Ton
-
Nou Ton ik hoop dat ze nooit meer rust zullen vinden.ik hoop maar dat ze er later ook nog mee kunnen leven daar bij deze Dexia
Ik hoop vooral dat deze gewetenloze zakkenvullers dan na hun dood zullen merken dat er een(Hopelijk want ik twijfel daar aan) enorme hete hel op hun wacht waar ze eeuwig zullen branden.
lfs Ad